Wanneer en hoe beginnen met potje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door trubbel, 1 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trubbel

trubbel Actief lid

19 jan 2010
    419
    0
    0
    NULL
    Eindhoven (vlakbij)
    hallo,

Met welke leeftijd zijn jullie begonnen met de kleine op n potje te laten plassen??

En hoe heb je dat in t begin gedaan?

2. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Ik heb toevallig net zaterdag een potje gekocht.
    Dit omdat mijn zoontje al een hele tijd komt zeggen, als hij gepoept heeft en als hij in zijn blootje loopt laat hij ook merken dat hij moet plassen.
    En toevallig gisteravond voor het eerst een plasje op het potje gedaan!
    Had dat helemaal nog niet verwacht en misschien ook helemaal toeval, maar we waren wel trots! hihi
    Hij is pas 20 mnd.
    Ik weet niet of je een zoon of een dochter hebt?
    Jongens zijn vaak veel later met zindelijk worden, vaak met 3 jaar pas.
    Maar je kunt natuurlijk altijd alvast een potje kopen en kijken of hij/zij erop wil zitten.
    Ik doe het meestal na het bad of je kan het bij elke verschoning doen.
    Succes!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben rond de 18 maanden een potje gekocht. Maar eigenlijk moet ons jochie er niks van weten. We zetten hem toen af en toe even erop, maar dat was een drama. Dus het potje een poos in de kast gezet. Af en toe wel geprobeerd, maar zonder succes. De 1e stap hier was dus het wennen aan het potje. Dat plassen is voor daarna..

Vanochtend ook weer eens gedaan, maar nu bij 2,5 is hij wel om te kopen met een sticker. Dus als hij op het potje ging zitten een poos, dan mocht hij een sticker op het potje plakken. En zo zat hij 5 minuten. Maar 1 druppel erin, dus niet echt geplast, maar hij geeft verder ook niks aan. Het is nu vooral het wennen aan het potje/wc, en dan durft hij als hij de aandrang wel voelt zo erop..

4. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Mijn zoon is nu 2 jaar (en 2 maanden) en wij hebben al een hele tijd een potje en een wc verkleiner. Maar meneer was er ontzettend bang voor :(;)

Tot gisteravond... Ik vroeg voor de zoveelste keer of hij niet op het potje wilde en ja hoor hij wilde erop. Wel met zijn broek en alles aan. Toen heeft hij dus de rest van de avond erop gezeten (niet continu natuurlijk) en 1x zonder luier. Hij maakt dan een geluid alsof hij plast.
    Als ik zeg kom zonder luier op het potje plassen dan wil hij niet. Ook niet voor een sticker :p

Maar ik vind het al super dat hij niet meer bang is en het is nu wachten totdat hij zelf aangeeft dat hij erop wil plassen/poepen.
    Ondertussen blijf ik wel gewoon vragen hoor.

5. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Hoi

Wij hebben al ruim een half jaar het potje staan. Eerst gewoon in het zicht zodat hij er op kon gaan zitten wanneer hij wou (met kleren aan) Toen zijn we begonnen met 's morgens, voor het bad en 's avonds hem erop te zetten. Het duurde telkens lang voor er iets kwam, en mijnheer wou altijd een boekje lezen op het potje :D Maar het plasje kwam sneller en sneller.

We zijn er nog niet, maar het boekje "bobbi op het potje" heb ik hem héél dikwijls voorgelezen. En dat heeft geholpen. Hij wil net als bobbi op het potje gaan. Jammer dat er geen versie is dat Bobbi kaka op het potje doet ;) Want dat weigert hij pertinent.

6. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Mijn dochtertje vindt sinds haar 2e verjaardag potjes en w.c.'s geweldig. Wil er om de haverklap op, liefst verspilt ze daarmee zo veel mogelijk wc papier en water met doorspoelen. Maar ze heeft er nog nooit een druppel op geplast of gepoept. Heeft ook niet de rust om te blijven zitten, is meer bezig met papier en doorspoelen.
    Dus potje nu maar uit het zicht gezet...

7. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Wij zijn begonnen met een potje rond een jaar. En ze is nou al bijna 2 maanden zindelijk. hoe oud is je kindje eigenlijk?

8. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Met al onze drie jongens begonnen we met het potje, als ze na hun middagslaapje nog droog waren.
    Bij alledrie was dat rond de 16, 17 maand.
    De oudste was precies twee toen hij ook echt zei dat hij plassen moest. Bij de tweede was dat twee maand later.
    Jesse is nu net twee geweest en altijd zet ik hem op het potje, de ene keer plast hij wel, soms ook niet. Hij geeft het nog niet aan, dus het is alleen nog maar opvangen. Maar je moet natuurlijk wel ergens beginnen.
    Volgens mij voelt hij sinds gisteren dat hij zélf kan beslissen om te plassen. Hij ging namelijk staan in bad en plaste toen. Een paar minuten later weer, en ja hoor, weer een paar druppels. Daarna probeerde hij het steeds, maar toen was z'n blaas leeg, en hij maar proberen, hihihi. Nouja, hij is er dus wel mee bezig. En dat is het begin.
    De zomer is bij uitstek geschikt om je kind zindelijk te maken. Je kunt ze dan lekker in hun onderbroekje laten lopen, (vooral buiten is het niet zo erg als er eens een ongelukje gebeurd).

9. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier toen met 1,5 een potje gekocht, was in de zomer en gewoon eraan laten wennen. Zelf gaf hij dan soms aan op het potje te willen. Zo was hij soms ineens een hele dag droog binnenshuis. Gewoon zo gelaten tot begin zomer vorig jaar, toen was het nog precies hetzelfde dat hij soms ineens op het potje wilde, dus met een beetje stimulans (stickers) was hij eigenlijk zo zindelijk!

10. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Met 20 maandjes zijn wij begonnen.
    Heb hem eerst in de woonkamer gezet zodat hij er gewoon naar kon kijken enzo.
    Daarna gewoon paar keer erop gezet en toen kwam het eerste plasje vanzelf.
    Ook elke keer na de luier verschonen en na het bad erop gezet.
    Maak er elke keer nog een feest van als hij wat op het potje doet.Samen doorspoelen. Of hem wat lekkers geven.
    Het potje maakt ook muziek dit vind hij ook super leuk.

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Zetten jullie je kindjes dan dagelijk op vaste tijden op het potje? Of laten jullie het potje de hele dag staan enhet kindje zelf een beetje heen en weer lopen?

12. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Wij hebben toen Jamila ongeveer 18 maanden was een potje gehaald, toen vond ze het leuk om op te zitten zolang ze haar kleren maar aan mocht houden ;).

Sinds vorige maand begint ze het leuker te vinden en nu gaat ze er iniedergeval elke avond voor het douchen (zonder kleren dus) op zitten. Een stuk of 5 keer heeft ze er ook echt op geplast.

De laatste 3 weken weet ze wanneer ze moet poepen/gepoept heeft, we rennen dan snel naar het potje. 2 keer waren we optijd en heeft ze in het potje gepoept de andere keer was de luier al vol ;).

Helaas is het nu nog wat koud om haar in haar blote billen rond te laten lopen maar straks als het warmer is willen we dat wel veel gaan doen. En dan het potje in de buurt.

Zonder luier zal ze beter begrijpen wat plassen is en dat het niet fijn is om steeds nat te worden en dus beter op het potje kan gaan zitten.

13. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik ben nu net een poosje bezig met het potje. Ik begin heel lanzaam, in eerste instantie alleen 's avonds voor het slapen gaan erop. Tot gisteren deed ze niks, maar gisteravond zei ze bij het aantrekken van de pyama "poepuh" en heeft mijn vriend haar op het potje gezet en ja hoor: dikke plas! (Alleen verkeerde woord, maar ze gaf het aan). Als het goed gaat 's avonds op het potje breid ik de momenten uit.

14. Setteke

Setteke Niet meer actief

Vlak nadat ik mijn vorige reactie getypt had kwam mijn dochter met het potje aan en gaf aan erop te willen. Gedaan en ja hoor, weer een plasje!

Deel Deze Pagina