Mijn dochter is bijna 2 jaar. En ik merk dat ze nog erg aan haar speen hecht. Wanneer zou je dit af moeten leren, en hoe dat aan te pakken? Vannacht werd ze bijvoorbeeld wakker omdat haar speen op de grond lag. Zo gauw ze hem weer had sliep ze direct weer in. Ik begin me een klein beetje zorgen te maken over hoe we ooit van die speen afkomen. Of is ze daarvoor nog te jong? Ik hoor graag ervaringen!
Ik lees even mee.. Onze zoon is in maart alweer 2,5 jaar en ik zit ook steeds meer met die speen in mijn maag. Hij is echt zo gehecht aan zijn spenen (heeft een losse en 1 aan zijn tutpopje vast) dat hij al helemaal overstuur is als er 1 kwijt is. Hij is enorm veel ziek geweest (al 2 x geholpen aan buisjes en amandelen) en de speen nam veel van de druk van zijn oortjes weg en zijn pijn. Maar hij moet er toch ooit vanaf...
Ja, ik heb dat dus ook, dat ze er ooit vanaf moet. Moet wel eerlijk zeggen dat ze hem hier echt alleen bij het slapen (overdag en 's nachts) heeft. Als ik 's avonds nog bij haar kijk, dan slaapt ze ook vaak zonder speen. Maar ze wordt dan dus wel wakker als hij op de grond ligt? Vaag toch?
Luca heeft hem sinds kerst niet meer. Man had een weekje vrij en toen hebben we de gok gewaagd. Ik dacht werkelijk dat luca verslaafd was, dus had me ingesteld op het ergste. Voor mijzelf was de gedachte dat al zijn tanden en kiezen door waren ook geruststellend, want dan was de speen wel erg fijn nog. We hebben een kleine bob de bouwer verslaafde, dus heb ik hem verteld dat we de speen naar bob gingen opsturen. Dat vond hij leuk, dus we hebben hem samen in een doosje gedaan en in de brievenbus van de deur gegooid (naar buiten dus) Toen naar bed en hij vroeg zijn speen...Ja die was naar bob. Oh ja. Half uur gemopperd (niet eens echt huilen) en toen sliep hij. 'savonds ook weer vragen en hetzelfde...Na 3 dagen was het over. Pijnloos eignelijk!! DUs een echte aanrader. succes!
Da's wel een goeie. Jouw zoontje was dus ook twee doen je dat deed? Denk dat ie hier dan naar Bumba op de post gaat... Ze heeft hier sinds dit weekend ook alle tanden en kiezen en bijt de speen dus ook kapot.
ik denk dat ik hem met sinterklaas mee naar spanje geef. Want volgens mij gelooft ze echt niet dat ik hem naar hello kitty opstuur
Wij hebben onze zoon verteld dat als hij 3 werd de speen dan de deur uit ging omdat hij dan al zo'n grote vent was. Dus een paar dagen na zijn 3e verjaardag bij het naar bed brengen hebben wij hem om zijn speentje gevraagd en hij is rustig gaan slapen. Hij heeft er nooit meer naar gevraagd.
Haha, moet je gewoon proberen. Je staat versteld wat fantasie met kindern doet. Luca denkt echt dat bob de bouwer echt is, dus waarom hello kitty ook niet? Als jij doet of het heel normaal is, vindt zij het ook normaal dat is zo leuk!
wie weet, het valt te proberen natuurlijk. Het verschil is dat bob natuurlijk ook echt op tv te zien is en hello kitty nog niet. Dan moet ik misschien maar zeggen dat ik hem naar olivia opstuur.
Nou, hier werkt Bumba ook al met slofjes aan doen. Ze wil haar slofjes aan omdat Bumba die ook aan heeft... (ze heeft een knuffel van Bumba vandaar...) Overigens vind ik die clown vreselijk, maar ja, oma he?
jaaa bumba is echt erg, maar helaas, die kinderen vinden m geweldig. Ik ben blij dat bob gewonnen heeft van bumba!
Ik lees ook mee, dochter is al 3 Ze is zoo verslaafd aan dat ding. We wilden het ook met sinterklaas meedoen, maar ze vond die periode zo ontzettend spannend en sliep heel slecht dus we vonden het geen goede timing. Ik ben ook bang voor ene groot drama want haar kleine broertje heeft natuurlijk wel een speen en daar is ze stiekem ook best jaloers op dat hij beneden wel een speen mag en zij alleen in bed.. Denk dat we dit voorjaar het gaan aanpakken en dan met een beloningssysteem ofzo.
hier werd de speen steeds stukgebeten, ook de massieve van difrax. Toen hij hem voor de zoveelste keer bijna stuk had hebben we gezegd dat het de laatste was omdat het geld voor spenen op was. Natuurlijk ging hij weer door. We hebben toen het speending eraf geknipt. Alleen het schildje was nog over. Die zat aan zn speendoekje vast (die hij al vanaf het begin had) Voor zn gevoel had hij zn speen nog, alleen zonder tuut Na een poos hebben we het schildje weggehaald en het doekje heet nu nog steeds speen. Geen traantje gelaten.
mijn zoontje is er nu sinds dit weekend af eerder krijg hij hem alleen nog met slapen. Ik persoonlijk heb er geen verhaaltje van gemaakt. Ik heb van de 1 op de andere dag besloten de speen niet meer te geven. Wel is het belangrijk te kijken naar de situatie; is het momenteel rustig en vertrouwd... geen "enge dingen" op korte termijn in het vooruitzicht enz. mijn zoontje was ook heel erg gehecht aan zijn speen. maar met 2 jaar is het meer de veiligheid en troost dan de zuigbehoefte en echte noodzaak. als je als ouder besluit er voor te gaan moet je jezelf bedenken of JIJ er ook aan toe bent. kun je het aan om als je kind je nodig heeft niet de speen te geven maar een alternatief (vaak jijzelf, afleiding enz.) aan te bieden of ben je zelf die periode nog te moe enz. Bij mij was het deze periode redelijk rustig en hij is nu enorm bezig met taal waardoor ik het een goed moment vond om de speen weg te laten. Ik heb mijn zoontje gezegd dat de speen voor baby's is (iets waar hij zelf nogal mee bezig is namelijk baby's op het moment) en dat hij geen speen meer hoeft. Als hij er dan naar vroeg hoefde ik alleen maar te zeggen dat de speen weg is en dat accepteerde hij. Het viel me dus alles mee. mijn ouders hebben hem vandaag van de opvang gehaald (ik moet nog tot 18 uur werken, dus nu even illegaal hier haha) en ben benieuwd hoe het slapen zonder speen overdag daar is gegaan.
Hier ook nog een spenenkind (ze is bijna 2). En ik had me nog wel zooooooo voorgenomen dat IK toch écht wel zou zorgen dat mijn kind geen speen meer had als ze 1 zou worden.... jaja, keep on dreaming.... Ze krijgt hem alleen in bed tijdens het slapen of bij lange (een uur of langer) autoritten. En ze weet het ook, ze wil hem regelmatig mee naar beneden maar daarin zijn we streng, de speen blijft in bed. Tenzij ze ziek is natuurlijk. Maar ze is zo gehecht aan dat ding, vreselijk. En ik betrap me er steeds vaker op dat het allemaal al zo snel gaat, dat ze al zo groot wordt, die speen is nog een beetje baby-achtig Daarbij praat ze enorm goed en duidelijk dus daar hoef ik het ook niet voor te laten, maar aan de andere kant moet ik gewoon sterk zijn en haar uitleggen dat we de speen naar bumba gaan opsturen.... eens kijken wannéér ik dat ga doen
In elk geval moet je eerst zorgen dat het speentje altijd in bed blijft. Dus dat je kind overdag nooit meer met de speen loopt. Dat was bij ons eigenlijk altijd al zo, dus daar hoefde Jesse niet meer aan te wennen. Afgelopen november (3 maand voor Jesse 3 jaar werd) heb ik gezegd dat ik z'n speentje had weggegooid in de prullebak en dat de vuilnisauto hem had meegenomen. Dikke tranen natuurlijk, maar hij snapte het wel. Hij heeft die avond een kwartiertje gehuild, maar viel later toch vrij rustig in slaap. De volgende twee avonden vroeg hij nog wel naar z'n speentje, bij het naar bed gaan, maar heeft niet meer gehuild. De vierde avond heeft hij het nergens meer over gehad en sliep hij al binnen vijf minuten. Gelukkig werd Jesse 's nachts niet wakker. Kan me herinneren bij het ontwennen van de speen, dat onze tweede zoon wel drie nachten lang 's nachts telkens wakker werd. Maarja, daar moet je even doorheen. Zelf vind ik het belangrijk dat je kind kan begrijpen dat de speen weg is. En dan ook consequent blijven. Dus niet overstag gaan als ze eens gaan huilen. Succes ermee!
Voor kindjes van 3 jaar die overdag ook een speen gebruiken is er een leuk boek om het af te leren. Met verhaaltjes, opdrachten en een beloningsysteem. Aan het einde stuur je de speen samen op naar de spenenfee en komt er een knuffelmuis voor terug via de post. Als iemand interesse heeft in het boek PB maar dan kun je hem van mij overnemen, hij is nog ongebruikt.
Hier hetzelfde, wij dachten ook dat Robyn heel erg verslaafd was aan haar speen, en dat het een groot drama zou worden. Maar wij hebben verteld dat spenen voor baby's zijn en dat Robyn al een grote meid was, en dat we de speen weg gingen gooien. Bij het naar bed gaan wel nog naar de speen gevraagd, en dus weer het babyverhaal uitgelegd, 'savonds en de dag erna nog hetzelfde en toen was het klaar. Ze heeft er nooit meer om gevraagd en heeft net zo lekker geslapen als met de speen. Ik had de spenen nog wel even bewaard, als het een groot drama had geworden dan had ze hem nog wel gekregen en zouden we het na een paar maanden weer proberen, maar dat was dus niet nodig. Wij zijn ermee gestopt nadat het CB zei dat je aan haar tanden kon zien dat ze een speen heeft (overigens kreeg ze hem alleen nog in bed bij het slapen), dat klopte ook wel haar voortanden stonden meer naar voren en dat is nu weer rechtgetrokken.