Onze zoon is veertien maanden oud. Bij het CB gaven ze aan dat ik kon stoppen met de speen. Als ik op internet zoek, krijg ik juist de indruk dat je vanaf 2,5 pas kan stoppen omdat het nu een lastige fase is. wanneer en hoe zijn jullie gestopt? Mijn zoon krijgt alleen met slaap een speen. Overdag niet en dat vindt hij prima.
Bij mijn oudste met 3 jaar aan sinterklaas gegeven. Mijn middelste begon ze met 2 jaar stuk te bijten. Jongste geniet er nog van. Alledrie enkel in bed tijdens slapen. Bij het stoppen ermee geen moeite gehad.
Ze zeggen dat omdat het beter is in het algemeen om bijtijds te stoppen. Hoe eerder hoe beter. Maar soms gaat het gewoonweg niet meteen. Kijk gewoon of het lukt om af te bouwen of meteen helemaal te stoppen. En hoe dat dan gaat. Hier een keer met 4 maanden al gestopt ivm minder interesse, maar ook met 1,5 jaar, maar dat ging niet meteen vlekkeloos. Eerst afgebouwd met alleen bij slapen, daarna compleet weggelaten (knuffeltje of doekje ervoor in de plaats gedaan toen).
Mijn oudste was bijna 2 jaar toen we stopten met de speen. De middelste was 18 maanden, de jongste ook rond die leeftijd. Alle drie kregen op dat moment al máánden overdag geen speen meer, dus het was alleen de nacht nog. We hebben het bij alle drie vooraf af en toe aangekondigd dat we ermee zouden gaan stoppen (met de uitleg dat speentjes eigenlijk voor baby’s zijn en zij nu een grote meid/jongen zijn ). Op de dag dat we stopten hebben we samen de speentjes weggedaan en mochten ze iets leuks uitkiezen in de speelgoedwinkel. De oudste heeft 3 nachten moeite gehad met in slaap vallen, de middelste en de jongste hebben geen enkele kik gegeven en nooit meer naar hun speen gevraagd - ging erg soepel dus
Ik denk dat eerder stoppen altijd beter is. Echter snappen jonge kinderen natuurlijk totaal niet waarom ze hem niet meer krijgen. Een ouder kind kun je dat uitleggen. Moeilijk zal het voor de meeste kinderen toch wel zijn, ongeacht hun leeftijd. Heerlijk tuttend zen worden en in slaap vallen....en dat kan ineens niet meer, daar zal je doorheen moeten. In het ene geval dus zonder begrijpelijke reden, in het andere geval dus met enigzins begrijpelijke reden en bijvoorbeeld een cadeautje in het vooruitzicht.
Ik dacht dat ik bij mij dochter van 12 maanden ook wel even 'gewoon' kom stoppen. Wij hebben vorige maand die van onze dochter weggenomen. Wat een groot drama!! Ze heeft hem inmiddels weer terug want ze heeft 2 dagen amper geslapen. Alleen maar krijsen en snachts was t ook geen doen. Toen ze op gegeven moment zat over te geven van het krijsen hebben we weer terug gegeven, was het niet waard. Achteraf las ik ook dat je het beter voor 6 maanden kunt doen en anders na 2.5 jaar. Dan kun je het uitleggen, dus dan doen we weer een nieuwe poging. Je zou t ook nu kunnen proberen, maar wel in achterhoofd houden dat het dus een strijd kan worden. Ik hoor meer succesverhalen bij kindjes waarbij je het kunt uitleggen, dochter snapte er echt niks van.
Toen hij afgelopen zomer overging naar zijn grote bed gestopt met speen, dus 2,5 jaar was hij toen. Hij kreeg hem vanaf het begin alleen in bed bij slapen of als hij ziek was mocht hij mee naar beneden. Uitgelegd dat hij naar en grote jongens bed ging, en dat speentjes niet in het grote jongens bed meer gingen. Het was 2 keer vragen bij naar bed gaan en de dag erna ook maar voor de rest niet en gewoon doorgeslapen zonder speen. We hebben toen ook afgesproken er echt mee te stoppen, al zou het drama met slapen worden. We hadden toen zomervakantie dus een paar gebroken nachten zou dan minder erg zijn. Ik denk dat als je eenmaal de stap zet ook niet terug moet ‘krabbelen’ want anders snapt je kindje er niks meer van. Dus ook als hij of zij in de week erna ziek zou worden; ook dan geen speen geven.
Hier toevallig een paar weken geleden gestopt toen hij 16 maanden was. We hebben een goede periode gekozen wat betreft niet ziek zijn en geen 'fase/sprongetje' de eerste avond was vreselijk zielig. Hij snapte er niks van en was erg overstuur. De dagen erna nog steeds moeilijk met in slaap komen, maar het ging vrij snel steeds beter en hij is eigenlijk geen enkele keer in de nacht erom wakker geworden (wat ik wel had verwacht). Zijn mondje was echt helemaal rond gegroeid inclusief tandjes die er niet uitzagen. Nu na ongeveer 6 Weken al een enorm verschil. Je ziet bijna niet meer dat hij ooit een speen heeft gehad, echt bizar gewoon.
Oudste had er rond zijn eerste verjaardag zelf geen interesse meer in. Tweede zijn we gestopt met 2,5 jaar. Ik was hem vergeten mee te geven naar het kdv, dus vond dat een mooi moment om er dan maar helemaal mee te stoppen. Ik heb het uitgelegd en hij heeft 5 minuten gehuild en toen was het over. Maar net wat @Sado zegt: spenen zijn hier alleen voor de nacht en als ze overdag even verdrietig zijn. Net als knuffels horen spenen in hun bed. M'n jongste heeft zijn speen ook alleen om in slaap te komen. Als hij eenmaal slaapt, spuugt hij hem zelf uit.
Mijn 3e zoontje ook pas zo laat. Nu hebben we weer gedoe met inslapen met hem. De oudste 2 waren er minder afhankelijk van en konden ergens na hun 2e verjaardag "gewoon" stoppen. Ons meisje heeft geen speen. Wel makkelijk in dit kader Jouw zoontje is al wel zindelijk, toch? Die van ons is met alles wat trager dan z'n broers, haha.
Hahah awh echt? Ja hij is sinds 2,5 zindelijk! De speen was echt met 3.. maar de meiden ook pas met 3 hoor. Vond het die strijd voor die tijd ook gewoon echt niet waard. A. Heeft ook nog dr speen
Hier speen pas weggedaan nadat ze ‘s middags niet meer sliepen! Onze jongste is net 3 geworden, maar slaapt nog heerlijk ‘s middags, ga dat niet opgeven om haar speen dan weg te doen. Bij de middelste met 2,5 gestopt ging gelijk goed en de oudste pas met ruim 4. Maar dat had een rede !
Als hij zn speen alleen met slapen heeft zou ik me echt niet druk maken. Overdag zou ik een ander verhaal vinden. De oudste was 2, die beet haar speen kapot. Ik maakt het gat wat groter en zei dat hij kapot was en dat ze nu geen speen meer had. Zegt ze: " oke". En toen was het klaar De jongste had wat meer voeten in aarde, maar die heeft hem net voor zn 3e verjaardag meegegeven aan Spanje voor de babypietjes.
Ik vind 14 maanden ook wel erg jong, tenzij ze er zelf mee stoppen natuurlijk. Oudste gooide met 18 maanden steeds z'n spenen uit bed, leek m een leuk spelletje, alleen had ik er niet zo'n zin in. Was na 2 dagen helemaal van z'n speen af. De middelste heeft ze met 3,5 jaar zelf weggegooid. Bij haar bood fles en speen veel veiligheid/troost na een intensieve periode. Dus eerst met 3 jaar de flessen weggedaan en toen half jaar later de spenen. Niet mijn voorkeur, maar soms is het niet anders. Speen wel afgebouwd eerst overdag. De jongste is bijna 11 maanden en heeft d'r speen nog, vind ik voorlopig ook prima. Ze heeft 'm ook alleen maar in bed, gooit ze nu na het slapen ook zelf in bed en wil ze beneden ook niet. Ze is niet zo speenverslaafd gelukkig, gebruikt hem in de kinderwagen en auto bijv ook alleen als speelgoed. Rond de 2-2,5 lijkt me een prima leeftijd om te stoppen omdat je het dan ook beter uit kan leggen. Een kind van 14 maanden snapt er nog weinig van lijkt mij.
lastige fase is denk ik ook met 2 of 3 jaar want veel kinderen zijn dan gewend aan de speen Ik ben met de oudste en de jongste met 1.5 jaar gestopt ik vind een speen echt vreselijk bij kinderen en bereidde me voor op 1 a 2 nachten drama maar het ging prima
Mijn oudste had geen speen. Mijn middelste wel maar vanaf 1 jaar niet overdag (alleen bij slaapjes) die was 2,5 en kreeg een knuffel van pokemon en gaven we zijn speen mee aan Sinterklaas. Niks aan de hand ging zo slapen nooit meer terug gevraagd. De jongste is nu ruim 2 en ook vanaf 1 alleen slaapjes de speen. Ze wil nog niet echt inleveren. Dus ik wacht denk ik tot na de zomer dan zal haar middagslaapje er ook wel af zijn. ik zou bij 14 maanden denk ik nog even wachten tot ze het beter snappen..
Ik bekijk wat de behoefte is. Bij pure gewenning bouw ik af maar bij mijn jongste geeft het echt verlichting van ongemak bij oorontsteking en doorkomende kiezen. Voor zulke periodes en bij slaap vind ik t nog prima. Ze is 1,5. Bij oudste bouwde ik t af door speen meteen uit te doen zodra hij sliep. Laatste maanden had hij hem daardoor maar een paar minuten per dag in. Rond 2 jaar mee gestopt, hij had paar nachten moeite met inslapen maar was snel over.
Heb er zelf (nog) helemaal geen ervaring mee, maar ik ben deze week ook jaarlijkse controle bij mijn tandarts geweest en hij gaf me advies omtrent dit: Vanaf 2 a 2,5 jaar enkel nog speentje voor in slaap te geraken. Vanaf 4 jaar helemaal geen fopspeen. Dit zou dan invloed kunnen hebben op kaken en de beet.
G was 3 gepasseerd en gaandeweg versleten de spenen (had wel backup achterin de koelkast) en samen in de winkel gekeken...nee er is geen maatje meer voor jou, die bestaat niet meer. Toen had zij haar laatste speen. Wees er zuinig op, dit is de laatste die we nog hebben. Want je weet het we kunnen geen nieuwe meer kopen want ze hebben alleen kleine maatjes en daar ben jij al veels te groot voor. Nog geen dag later...mama speen is kwijt...Ohjee. nou laten we samen zoeken. Ik dat ding gevonden en weggemoffeld in mn broekzak en verder "gezocht". Nee neeeeergens onder dr bed te vinden. "Nou dat is jammer, geen speen meer". Heeft nog wel even verzucht dat het wel jammer was dat hij kwijt was. Maar meer ook niet. Ik verwachtte hele drama's want ze is nogal volhardend en een patroon/gewoonte kind, niks daarvan. Paar dagen aangekeken en toen in de avond de rest van de bak weggekieperd. R gaat op dezelfde koers. Als hij afgedraaid uit de kdv komt is t eerste wat hij wil zn speen en knuffel. Ik vind t prima ff tot rust komen en eenmaal thuis gooit hij m zelf weer uit totdat hij t bedtijd vindt en dan pakt hij zn speen en knuffel en gaat bij de deur zemelen dat hij wil "sapuh". Hij loopt er niet constant mee, alleen als hij zich niet lekker voelt of afgedraaid. En in bed tuft hij m automatisch uit na een minuut of 10.