Drinkt mijn baby genoeg melk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lousanne, 23 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Mijn baby is bijna 11 maanden, en ik vind dat hij zo weinig melk drinkt. Ze zeggen dat tot 1 jaar de belangrijkste voeding melk is, daarom maak ik me een beetje zorgen. Het is een beetje een ielige baby, groeide voorheen wel redelijk op curve maar is nu al een hele tijd niet meer gewogen.

Hij begint de dag met een beetje borstvoeding, en met 90 cc opvolgmelk met pap. Meer wil hij dan ook niet, en al zeker geen fles.
    Dan bied ik hem rond 12 uur een fles van 150 cc aan, daarvan drinkt hij met moeite 100 cc leeg, de rest krijg ik er niet in.
    En dan krijg hij na het avondeten een beetje borstvoeding met 60 cc kunstvoeding na, dit drinkt hij meestal ook niet op.
    Daarnaast krijgt hij om 11 uur 's avonds en 2 uur 's nachts nog een beetje borstvoeding. Dus in totaal krijgt hij max 250 cc kunstvoeding binnen, en dan nog 4 borstvoedingen per dag, maar de productie is erg teruggelopen dus het is denk ik wel erg weinig wat hij dan binnenkrijgt. Weet natuurlijk niet precies hoeveel, maar het zijn dan meestal maar een paar slokken.
    Ik vind dit geloof ik wel een beetje weinig, wat vinden jullie?
    Ik heb niet de ambitie om de productie borstvoeding op te krikken, sterker nog, liever zou ik verder afbouwen, maar dat durf ik nu niet zo goed omdat hij zo slecht kunstvoeding drinkt.
    Overigens eet hij wel prima fruit, brood en avondeten.

2. tuc

tuc Niet meer actief

11 maanden is ook bij een jaar he? En ik ken de uitspraak maar ben het er niet helemaal mee eens.
    Een kind dat met 11 maanden nog amper vaste voeding eet en alleen maar melk zou ik mij meer zorgen om maken.

De jongste dronk hier met 11 maanden enkel wat slokken gewone melk tussen de middag en verder gewoon zoals wij.

Sado vindt dit leuk.
  3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee hoor dat is helemaal niet weinig, vanaf 1 jaar is de richtlijn 300 ml zuivel per dag, dat is dus Incl kaas ed…

het gaat dus helemaal prima en hij kan gewoon met de pot mee eten, ontbijten, lunchen, tussendoortje..

Op deze leeftijd is de melk gewoon voor erbij

Sado vindt dit leuk.
  4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Volgens mij prima, hier een dochter van bijna 11 maanden ook. Wat hierboven wordt gezegd, 300ml zuivel is de richtlijn met 1 jaar dus wat je omschrijft is prima.
    Wil hij ook geen kwark of yoghurt? Anders dat na het avondeten of ergens tussendoor geven en de flessen laten voor wat het is.
    Drinkt hij wel goed ander vocht en uit een andere beker? Anders kan je bij ontbijt en lunch daarin gewoon melk aanbieden.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Volgens mij is dat prima hoor. Toen mijn oudste 11 maanden was had ik de bv helemaal afgebouwd en dronk ze bij de maaltijden een beker karnemelk. Verder at ,e gewoon met de pot mee.

6. Lousanne

Bedankt voor jullie reacties, verhelderend wel. Het valt dus wel mee. Op het pak poedermelk staat dat hij nog 2-3 flessen van 180 cc moet hebben, vandaar.
    Het lastige is wel dat hij verder geen vocht binnenkrijgt. Drinken uit rietjesbeker of zo'n 360 graden beker lukt nog niet. Hij kan ook nog niet zitten. Daarom behandel ik 'm misschien als een wat kleinere baby haha en maakte ik me wat zorgen. Yoghurt is nog wel een goede tip, denk dat hij dat wel wil, hij eet dus ook pap.

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik denk dat hij zelf netjes aan het afbouwen is ;). Moet ook wel, want ze zeggen wel 'tot een jaar is melk de hoofdvoeding' en daarnaast 'vanaf 1 jaar hoeven ze nog maar 300 ml zuivel'. Dat is natuurlijk niet ineens van de één op de andere dag ;).
    Hij doet t dus vrij netjes zelf. En wie weet wat hij nog met de borstvoeding naar binnen krijgt. Op die leeftijd kunnen ze best effectief drinken en meer drinken dan het lijkt.

Biny vindt dit leuk.
  8. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Bij bijna 11 maanden, zou ik me niet zo druk maken hoor, wel zou ik die voeding om 2 uur ‘s nachts stoppen, of komt hij er zelf voor? En je zou een grotere fles speen kunnen proberen als je dit nog niet gedaan hebt, misschien drinkt hij dan meer. Maar je zegt ook dat hij ielig is? Dan misschien toch eens extra wegen bij consultatiebureau, en anders zou je misschien ook pap kunnen geven van flesvoeding, weet natuurlijk niet wat je al geprobeerd hebt, maar misschien heb je er iets aan. Eet hij eigenlijk ook brood?

9. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Qua vocht telt bijv ook appelmoes mee leerde de kinderarts mij ooit. Dus bij een potje fruit van olcarit oid kun je met een lepel geven. En dan heeft je kindje toch meer vocht binnen.

Sommige kindje drinken niet uit een beker maar bijv wel water/thee/aangelengde appelsap gewoon uit hun fles.
    Zou je kindje dat misschien nog willen, qua drinken gedurende de dag?

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dat hij nog niet zit maakt toch niet zoveel uit? Neem aan dat je hem voor brood, fruit of avondeten ook in een kinderstoel zet? In diezelfde stoel kan hij ook drinken oefenen.
    Hier gaat ze ook nog niet zelfstandig zitten hoor, hoeft ook niet. Wij zijn net 7/8 maanden begonnen met de rietjesbeker oefenen en na een paar weken had ze het door. Maar ze drinkt soms ook kleine slokjes uit mijn theeglas. Vind ze erg leuk en interessant vooral. :roflmao:

11. Lousanne

De voeding van 2 uur 's nachts zou ik heel graag stoppen ja, maar komt hij zelf voor..net als die van 23 uur.. Hij krijgt 's ochtends inderdaad pap van 90 ml kunstvoeding. Meer wil hij niet. En brood eet hij ook prima.
    Grotere fles speen zou ik inderdaad kunnen proberen misschien. Hij drinkt namelijk ook slecht water etc uit de fles, alles uit de fles slecht, maar moet zeggen dat het nooit een geweldige flessendrinker is geweest

12. Lousanne

Hij zit in het kuipje van de tripptrapp, dat heet een New Born set geloof ik? Ik vind hem daarin zo plat liggen, drinken uit rietjesbeker enzo lijkt me dan lastig?
    Heb m toevallig laatst in de ikea kinderstoel geprobeerd te zetten, maar ondanks stutten met kussens gaat dat toch nog niet echt, zakt helemaal scheef.

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh ja dat is lastiger dan, maar geef je daarin ook brood dan? Want advies is wel rechtop zitten, zeker met stukjes enz zou ik dat wel spannend vinden.
    Hier zat ze wonderbaarlijk genoeg beter in de baby set van stokke dan de ikea kinderstoel. Maar goed wij hebben wel een stevige dame dus dat kan natuurlijk ook verschil maken. :D

14. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Heb je weleens een tuitbeker geprobeerd? Die van mepal rosti is een aanrader, ik werk in de kinderopvang en veelal de meeste baby’s kunnen daaruit drinken. Maar grotere flesspeen zou ook nog kunnen helpen dan, als t ook maar even te lang duurt, hebben vele baby’s geen geduld meer, en stoppen ze dus eerder met drinken, ook iets wat ik op mijn werk vaak tegenkom.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen dronken geen koemelk, dat lusten ze toen niet en nu ook niet.
    Ik gaf ze naast de borstvoeding een bakje yoghurt en karnemelk vonden ze dan wèl lekker.

16. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    Nee hoor, ik vind het wel meevallen bij 11 maanden. Mijn middelste en jongste zaten rond die tijd zelfs nog maar op 1 papfles in de ochtend (plus bakje kwark en bekertje melk, nou ja wat ze daar van aten)

Mijn oudste was iets ander verhaal die kwam nog voor een fles toen in de nacht en overdag wat meer flessen nog. Maar die was toen ook veel te licht en at verder niet goed. Al was dat met bijna 1,5 totaal anders. Vaak regelen ze het toch zelf echt heel goed.

17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Is er een medische reden waarom hij nog niet zit en in de babyinsert van de Tripp Trapp ligt? Loopt hij bij een fysio hiervoor? En eet hij zijn hapjes dan ook liggend nu? Je kan met eten en drinken tijdelijk de Ikea Antilop kinderstoel met inzetkussen gebruiken in plaats van het gewone Tripp Trapp zitje. Daarin zitten baby's vaak net wat mooier rechtop in de overgangsfase. En als hij niet uit een rietjesbeker drinkt zou ik een open beker (glas) proberen. Dat doen ze op een kinderdagverblijf meestal ook.

18. Lousanne

Nee, geen medische reden (voor zover ik weet natuurlijk), en geen fysio. Zou dat nodig zijn? Onze andere kinderen (dit is de 4e) waren ook ongeveer zo laat met zitten, kan me herinneren dat mijn 3e precies op zijn 1e verjaardag zelf ging zitten. Hebben gewoon een beetje slome motorische baby's. Uiteindelijk komt het (tenminste wel bij de 1e 3) allemaal goed.
    Hij eet zijn hapjes inderdaad zo half liggend ja, maar dan wel een beetje rechtop liggend. Of op schoot half liggend/zittend. Ikea kinderstoel met kussentje ook geprobeerd ja, maar ook daar hangt hij nog best wel in.
    Hij is op het moment ook enorm de borstvoeding aan het weigeren, dus misschien dat nu ook tandjes ofzo meespelen in het feit dat hij zo slecht flessen drinkt? Yoghurt heb ik geprobeerd en dat ging heel goed. Zouden daar genoeg voedingsstoffen inzitten als soort van vervanging voor poedermelk?

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja want hij heeft geen poedermelk nodig…

en eerlijk… een baby die met 11 maanden omvalt met ondersteuning zou ik toch gewoon even laten checken bij de fysio

Jessi79 vindt dit leuk.
  20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk dat ik dit ook zou doen, hier een paar maanden fysio gehad ivm voorkeur en dat heeft echt wel geholpen in haar ontwikkeling. Evenals een paar bezoekjes aan de manueel therapeut. Bleek wat vast te zitten in haar nek en bekken waardoor ze werd tegen gehouden door haar lichaam om verder te ontwikkelen.
    Want hier gaat ze dus ook nog niet zelf zitten, maar blijft wel gewoon zitten als ik haar neerzet, kan vanuit die houding ook zelf weer op d'r buik rollen en zit dus ook wel stabiel in de kinderstoel.

Overigens is yoghurt prima ipv melk. Die 300ml is alle zuivel, dus ook kaas, boter etc.

Biny vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina