Beste meiden, Mijn dochtertje is 6 weken oud en krijgt vanaf haar geboorte borstvoeding. Dat loopt prima, maar ik wil ook wel eens de deur uit en dan zou het handig zijn als ze dan ook een flesje met borstvoeding zou kunnen krijgen. In de afgelopen weken hebben we een paar keer een heel klein beetje gekolfde borstvoeding proberen te geven via de fles. Dat ging prima. Vanmiddag was ik weg en wou mijn vriend haar een volledige voeding geven met de fles. Dat was niet zo'n succes, misschien ook omdat ze heel verdrietig was (lees: hard huilde). Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan oefenen? 1 x per dag, of vaker? En dan een klein beetje na een 'gewone' voeding? Ik heb er wel eens wat over gehoord, maar ik weet het niet meer precies. Bedankt! xx Mary Jane
Gebruik je Avent flessen? Deze heb ik toen ook gebruikt tijdens het borstvoeding geven. De speen van de avent heeft de vorm van een tepel dus dit hielp bij de kleine van mij...
Avent werkte hier helemaal niet.... Ik denk dat omdat ze verdrietig was, juist troost wilde bij jou en dan kan ik me voorstellen dat ze niet zoveel zin heeft om uit een fles te drinken. Gewoon een oaar keer per week wat uit een fles laten drinken, zo kan ze er aan wennen. Of misschien een keer een hele voeding met de fles doen terwijl ze rustig is. Dan kan jij die voeding kolven.
In het begin ging ik de kamer uit als een een gekolft flesje bv werd gegeven. Ik gebruikte Avent flessen dat ging prima. Ik zou 1x per dag aanhouden om te oefenen. En dan op een tijdstip dat ze honger heeft. Als het flesje leeg is kan je dan zelf als toetje de borst geven, mocht je kindje daar behoefte aan hebben. En natuurlijk wel die voeding afkolven die op dat moment gegeven wordt, anders denkt de fabriek dat de productie omlaag gaat Zo gaf mijn man rond avondvoedingstijd +/- 22.30 een gekolft flesje, ik zat dan boven te kolven. Mijn kindje moest echt leren dat de voeding van iemand anders kwam dan mama, want als ik in de buurt was dan wilde ie perse mama,en niet het flesje.Met 12 weken was dat trouwens weer over.
Thanks! Ik ga 1x per dag proberen. Kleine beetjes die ik steeds wat groter maak, totdat het een hele voeding is. Ik houd jullie hier wel op de hoogte.
Het beste is om elke dag met een bodempje (20-50cc) te oefenen, en dat ook vol te houden, want soms 'verleren' ze het al als je een paar dagen overslaat.
Hier werkte de Avent flessen niet.. ze wist gewoon niet wat ze ermee moest. Heel veel mee geemmerd. Wel de Tommee Tippee flessen, die pakte ze gelijk goed en begon te drinken.. die hebben nog meer een borstvorm, de baby hapt ook precies hetzelfde aan als aan de borst en kan helemaal vacuum zuigen. De speen is verder van zacht materiaal, veel soepeler als andere speentjes. Misschien een tipje dus, voor als het na een paar keer oefenen nog niet wilt met het flesje..
Ik zou niet meteen beginnen met een hele voeding uit het flesje te geven. Leg de kleine eerst aan de borst, en laat daarna een klein beetje uit het flesje drinken. Een klein beetje drinken uit het flesje is mi voldoende om alleen te oefenen, dan na een tijdje met dat kleine laagje ge-oefend te hebben, kun je wat meer gaan geven, zodat je gelijkdelijk aan op een hele voeding komt. En als de kleine echt niet wil uit het flesje zou ik gewoon de borst aanbieden. Bied wat extra troost, denk ik altijd! Hier werken overigens de difrax flessen erg goed. Zo zie je maar weer, dat is bij ieder kindje anders. Even uitproberen dus, lukt het niet met het flesje wat je nu hebt, dan zou ik het met een ander flesje gaan proberen. Succes he!
Wat DM zegt is heel belangrijk, wij hebben dat niet gedaan regelmatig en nu weigert ze de fles terwijl het in het begin heel goed ging.
Vandaag heb ik vlak voor een voeding ongeveer 25 cc afgekolfd. Ik ben begonnen met de fles, maar ze neemt de speen niet helemaal in de mond. Ze bijt een beetje op het eerste, smalle gedeelte van de speen. Dan komt er wel wat melk uit en dat slikt ze gewoon door. Ze smakt wel een beetje, maar heeft nog wel meer oefening nodig! Na die poging heb ik haar aan de borst gelegd, voordat ze overstuur raakte. Daarna nog even weer met het flesje geprobeerd, maar ze moet er nog weinig van hebben! Morgen weer een poging...
Zo is het rustig aan doen, rustig de kans geven om te oefenen met het speentje, niet pushen. Nog best lastig hoor, zo een speen, als je mama's borst gewend bent . En ook gewoon een keer een dagje overslaan, kan geen kwaad.
Goede tip, ik heb het van week 5 tot week 12 trouw 3 keer per week gedaan, toen 2 weken niet en daarna heeft hij een periode van 1,5 maand er weer over gedaan om goed de fles te pakken. Leverde wel wat hilarische momenten bij de leidsters op de creche op, als ze niet uitkeken hadden ze een natte plek van Kevin's mondje die op zoek was naar borst...
wij hebben het ook regelmatig geoefend hoor ( toch wel 2-3 in de week). En hij dronk altijd erg goed uit de fles, maar ineens wilde hij niet meer. En nog steeds niet... op advies van het cb maar overgestapt op een tuitbeker. Dan krijgen we er in ieder geval iets meer in! Ik zou zeggen, zodra ze goed drinkt uit de fles, maar blijven oefenen! Want dit is echt verschrikkelijk!
Wanneer zijn jullie begonnen met kolven? Het consultatiebureau gaf aan na 3 a 4 weken. Ergens anders lees ik weer, zodra het nodig is. Maar het is natuurlijk zo dat ik het kolven moet leren en Nick moet leren drinken uit een flesje.. groetjes Chantal
kolven hoefde ik niet te leren, hoor. Het is heel gemakkelijk. Het leren drinken uit het flesje mag je bij bv pas tussen de 4 en 6 weken mee beginnen.
Ik heb het al gedaan in de kraamtijd. Justin pakt nu net zo gemakkelijk de fles als de borst. De eerste paar weken was het wel zo dat hij alleen de fles van mij accepteerde,maar nu kan iedereen hem geven. Zelfs mijn andere kids
Nou Nathalie, misschien had ik dat ook maar moeten doen in de kraamtijd! Jadyn wil namelijk helemaal niks van de fles weten! Het werd mij toen afgeraden ivm tepel-speen verwarring. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu ook niet goed consequent oefen, hoor. Als ik binnenkort weer aan het werk zou moeten had ik wel een probleem!
Joehoe! Jadyn heeft mijn hele oefen-hoeveelheid van 25 cc uit het flesje gedronken! Morgen maar meteen weer doen!