Ik heb 5 jaar in de kinderkleding gewerkt, daar gaven we altijd maat 74 voor 6mnd aan... Vaal is dat vrij normaal qua maat! Wat er op de labeltjes in de kleding staat klopt vaak ook niks van...
Bij de hm staat het zo volgens mij: 0-1 mnd maat 50 1-2 mnd maat 56 2-4 mnd maat 62 4-6 mnd maat 68 6-9 mnd maat 74 9-12 mnd maat 80 Natuurlijk is het een gemiddelde, maar bij mijn kinderen klopte het aardig. Name it valt bij mij ook erg klein uit, net als beebielove. Z8 valt goed uit. Het verschilt erg per merk. Mijn dochter is nu bijna 3mnd en heeft vanaf 2mnd maat 62. Beebielove al maat 68, maar die valt echt klein uit.
Hier gingen beide kinderen met een week of 6-7 naar maatje 62 voor de meeste merken. Dochterlief droeg deze maat tot een maandje of vier, ik verwacht dat zoonlief er ongeveer even lang in gaat zitten. Ook hier uitzonderingen - Lief en Zara lijken wel een volle maat kleiner, zoonlief had daarvan al in de eerste maand maatje 62 aan. Ook Noppies en Mexx zijn vaak vrij klein, net als Primark. Hema is in het algemeen goed op maat. Ik vind prenatal vaak heel raar kort en breed. H&M valt vaak juist groot, maar wisselt soms ook per kledingstuk. De eerste winterjas van dochterlief was van Babyface, die was eerder te klein dan de andere kleertjes maat 68. In de Name It winterjas die ik als opvolger kocht, maatje 74, zwom ze toen nog! Pas in de tweede winter, terwijl ze verder in maatje 86 zat, zat die jas goed. en bij het doorpassen een paar weken terug, ze zit tussen maat 92 en 98, paste het nog steeds! (nu heeft ze er een paar longsleeves van, die inderdaad erg smal vallen)
Hier zat de kleine vanaf 6 weken in maat 62. Tot ik geloof zo'n vijf maanden. Hij is vandaag 8 maanden en past nog met gemak 68. 74 verzuipt hij echt nog in.
Mijn zoontje woog bij de geboorte 3,67 kg en was 50 cm. Is vandaag 5 weekjes oud. En heb hem vandaag maatje 56 aangedaan. Is zelfs nog iets te lang bij de armpjes, maar maatje 50 werd juist bij de armpjes tekort. Weegt nu 4,5 kg. Denk (en hoop) dat hij dus nog zeker 3, 4 weekjes maatje 56 aan zal hebben voor hij naar 62 gaat.
Bij ons zoontje klopt dit ook heel goed. Mijn zoontje is nu zo'n 6,5 maand, en zit over het algemeen in maat 74. Al verschilt het wel qua merk. Rompers van de c&a draagt hij maat 74, maar de rompers van de hema draagt hij nog maat 62/68. Verder draagt hij vrijwel alles in maat 74. Qua eerste kleertjes had ik voornamelijk 56, en vrij weinig 50. 56 was wel wat ruim, maar door de mouwen om te slaan ging het prima. En daar groeide hij ook wel erg snel in. Ik vond uiteindelijk 62 en 68 toch ook wel snel gaan. Iedere keer 1,5 tot 2 maanden en de kleertjes passen niet meer. Dat gaat sneller dan je denkt
Bij ons klopt e maat van de H&m ook. Hij is nu 5 mnd en 1,5 week en heeft nu mt 62. We gaan binnenkort over op maat 68.