Wanneer en waarom pap geven?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door marjan123, 29 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjan123

marjan123 Actief lid

10 feb 2007
    171
    0
    0
    Hee dames,

Even een vraagje over pap en of dat kan helpen met slapen in het eigen bedje, en zo ja, vanaf wanneer. Het ritme van onze kleine is als volgt:

* 7:30 wakker, fles van 150 cc met 5 schepjes, rond 8:30 weer naar bed en dan gaat hij zonder problemen slapen;
    * rond 11:00 - 11:30 wakker, fles van 180 cc met 6 schepjes, even knuffelen/spelen en rond 12:30 weer naar bed, ook zonder problemen valt meneer in slaap;
    * rond 15:00 - 15:30 wakker, fles van 150 cc met 5 schepjes, knuffelen/spelen en dan meestal naar buiten, wandelen (en dus slapen in de wagen). Daarna wil hij meestal niet meer naar z'n bed. Hij wil wel slapen maar dan alleen bij ons op schoot. Wat te doen? Laten liggen in z'n wagen laat hij heel soms toe, maar vaak wordt hij binnen 5 minuten nadat we thuis zijn al wakker. Dan wil hij wel even spelen in de box of in z'n wipstoel, maar niet heel lang, hij gaat op een gegeven moment huilen. Ik moet het wel nog even met 'm uitzingen tot z'n volgende voeding...;
    * 19:00 - 19:30 krijgt hij weer een fles van 150 cc met 5 schepjes, vervolgens gaan we even knuffelen/spelen en ook daarna wil hij niet meer tukken in z'n eigen bedje. Hij valt vaak wel in slaap in m'n armen maar binnen 10 minuten nadat ik 'm dan in bed gelegd heb gaat hij brullen en wil hij eruit, bij ons zitten. Slechte timing want dan gaan we net eten.... Hem door laten huilen werkt niet, hebben we geprobeerd, maar het huilen gaat op een gegeven moment over in hysterisch krijsen en vervolgens, nadat we hem een half uur hebben laten doorhuilen/krijsen, krijgen we 'm nauwelijks meer rustig. Geen succes dus.
    * 23:00: laatste voeding, 150 cc met 5 schepjes, om 23:30 leggen we 'm in bed en dan gaat hij zonder problemen slapen tot de volgende ochtend (ja, hij slaapt al door sinds dat hij 1 week oud was...).

Moraal van het verhaal: we hebben niet veel te klagen. Onze zoon eet en slaapt goed, zowel overdag als 's nachts (na z'n laatste voeding slaapt hij tot 7:30 aan een stuk, super). Alleen zitten we met de tweede helft van de middag en de avonden, dan krijgen we 'm namelijk z'n bed niet in. Vanaf zijn voeding van 15:00/15:30 wil hij wel slapen, maar alleen bij papa of mama op schoot. Verder is hij gedurende die periode behoorlijk onrustig, en gaat hij dus snel huilen.

Dan nu de papvragen. Laatst zei een vriend van ons tegen mijn man "binnenkort krijg je je avonden weer terug, dan geef je je kind een papfles en dan gaat hij lekker slapen". Hoe zit dat precies? Vanaf wanneer geef je 'm pap? En wat voor pap en hoeveel? Zou ik ons kind daarmee ook tijdens de tweede helft van de middag en de avond in z'n bed kunnen krijgen?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Andere tips zijn uiteraard van harte welkom.

Groetjes M

2. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Papfles kun je pas vanaf 4 maanden geven. Dan maak je de flesvoeding dikker met wat Nutrix. Het zal niet helpen om je kindje gemakkelijker naar bed te krijgen. Als hij niet wil slapen, dan wil ie niet, daar helpt geen pap tegen. Pap is dikker dan gewone voeding en dat geeft een langer 'voldaan' gevoel en daarop slapen de meeste kindjes 's nachts wat langer door. Maar het helpt niet met inslapen. Vervelende situatie, ik hoop dat je een oplossing kunt vinden. Al denk ik dat het moeilijk zal worden. Je kindje bepaalt op deze leeftijd nog zijn eigen ritme.. Succes!

3. novanne

novanne Niet meer actief

Pap, dwz een nutrixfles mag je geven vanaf 4 maanden, beter is te wachten tot een maand of 5, 6. Dus je zult daar nog echt even mee moeten wachten. En of je kindje daar nu echt langer en beter van gaat slapen? Ik weet et eigenlijk niet.
    Sara krijgt vanaf 5 maand nutrix (begonnen met 1 schepje en langzaam uitgebreid naar 3 schepjes) in haar laatste fles maar heb nooit het idee gehad dat dit nu heel veel uitmaakte.

En de middag/begin van de avond zijn vaak de moeilijk uurtjes. Sara sliep ook vanaf een maand of twee nauwelijks meer na 16.00 uur; veel huilen, jammeren. Hoort er toch ook een beetje bij, vrees is.
    In ieder geval is het belangrijk om regelmaat te houden. Slapen was en is bij mij altijd in bed. Als Sara moe wordt, gaat ze naar haar eigen bedje.

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Het is bij veel baby's idd een fase waar je doorheen moet. Baby;s heb vaak een "huiluurtje" zoals ze da dan noemn, zo te lezen kun je er weinig aan doen. Kyra had dat ook met die leeftijd en steeds net als wij wilde gaan eten. ik denk niet dat pap ervoor gaat zorgen dat ze in de uren wel slaapt.

Succes ermee

5. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    volgens mij is dat bij de meeste baby's wel zo dat ze aan het eind van de middag, begin van de avond wat huilerig zijn. Is hier ook zo hoor, maar ik geef bv dus ik leg meneer gewoon vaker aan en dan is het ook goed. Misschien begin van de avond even in bad en dan op bed? Ik zou het anders ook niet weten... en anders laat je hem toch lekker bij jou op schoot slapen? (hier wil hij het niet meer, maar het was zo fijn!)

6. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Verplaatst naar Flesvoeding

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klinkt als clusteren. Hebben heel veel babies in een periode. Ze willen dan vanaf de vroege avond veel lichaamscontact met mama hebben. Babies doen dat om hun indrukken van de dag te kunnen verwerken, vaak gebeurt het op een moment dat ze zich wat bewuster worden van de wereld om zich heen.
    Bij kinderen die borstvoeding krijgen is het wat bekender, en in dat geval wordt geadviseerd om je kind veel vast te houden en aanleggen.
    Aanleggen is in jullie geval wat lastig, maar gewoon vasthouden en voorzien in die behoefte aan lichamelijk contact, die 'mamahonger' kan natuurlijk wel. Het is een fase hoor, het gaat vanzelf weer over.

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik denk als ik het zo lees dat de kleine gewoon veel te veel slaapt, en dat hij in de 2e helft van de dag “genoeg” geslapen heeft, en gewoon niet meer wil slapen…

Waarom laat je de kleine op de dag niet wat vaker in zijn wipstoeltje of box liggen, zodat ie wat meer om zich heen kan kijken e.d. als ie moe is valt ie vanzelf wel in slaap hoor, ze hoeven echt niet altijd in bed te liggen om “te slapen”….

Als ik het zo lees is het wakker worden, eten slapen, wakker worden eten slapen, wakker worden, wandelen, slapen wakker worden maar niet naar bed willen…

Lijkt mij heel logisch hoor..kleine wil ook wat van de wereld zien ;)

Waarom (bijna) direct ‘sochtens, in ieder geval binnen het uur, en ook bij de 2e fles naar bed toe?

Hij heeft dan net een aardig poosje geslapen…

Houd em op de dag gewoon lekker wat langer beneden ipv hem direct naar bed te doen…en tja timing wbt eten, ze kunnen nog geen klok kijken he…laat em lekker bij je zitten als ie wil…

Des te ouder ze worden des te “wakkerder” worden ze vaak…ga ook met de kleine mee ipv hem “verplicht” in bed te doen omdat “anderen” dat doen of omdat je denkt dat het hoort…

Wbt die papflessen, waarom zou je hem een papfles geven als je zelf al aangeeft dat hij doorslaapt vanaf 23.00

Nog even en dan “slaapt” ie alleen maar… ;)

Hij doet het verder al ontzettend netjes vindt ik dat je daar niet aan moet gaan “rommelen”’ zolang hij die flessen nog nodig heeft..papflessen geef je doorgaans als je de laatste fles “vroeg” geeft, en de kleine nog niet doorslaapt…hij slaapt al door alles, wat wil je nog meer…

Gr.smoekie

9. marjan123

marjan123 Actief lid

10 feb 2007
    171
    0
    0
    Dank voor jullie antwoorden!

@ Smoekie, ik probeer hem wel langer wakker te houden nadat hij gegeten heeft, maar iha valt hij bij de 1e en 2e fles (dus die van half 8 en die van half 12) zelf al vrij snel in slaap, en ik moet hem echt wakker maken voor z'n 3e fles. Als ik hem om 3 uur niet wakker maak slaapt hij nóg langer door (geen idee tot hoe laat want dat heb ik nog nooit geprobeerd). Om hem dan 's ochtends en begin van de middag langer wakker te houden (dus: steeds wakker te maken) in de hoop dat hij later op de middag en in de avond beter slaapt vind ik toch wat lastig. Hij is kennelijk moe, anders valt hij niet uit zichzelf in slaap lijkt me. Ik speel wel elke keer als hij wakker is met hem hoor, zingen en spelletjes tijdens het verschonen, vindt hij erg leuk (veel lachen, superlief), en ook na de fles 'kletsen' we nog even. Maar langer dan een uur, anderhalf uur, inclusief voeden, houdt hij het inderdaad niet uit. Later op de middag wel, dan zit hij regelmatig in z'n wipstoel of ligt onder z'n mobiel, maar daar heeft hij na een kwartiertje / half uurtje toch wel genoeg van. Dan wil hij dus niet meer spelen, of rustig alleen zitten/liggen. Dan is het huilen tenzij hij bij één van ons op schoot zit. En op schoot valt hij weer vrij snel in slaap. Het is me een raadsel waarom hij dan niet meer in bed wil slapen, terwijl dat 's nachts, 's ochtends en begin van de middag geen enkel probleem is. Maar ja, het zijn dan ook raadsels, die kinderen ;) !

Nogmaals, veel te klagen heb ik niet, I know, het feit dat hij goed slaapt en goed eet is super natuurlijk!

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Oh ok, omdat jij zelf vertelde dat hij om half 9 alweer naar bed ging, en dat hij dan zonder problemen ging slapen, ging ik er van uit dat je hem zelf weer naar bed deed zonder dat hij sliep….evenals na de 2e fles…

Tja ik weet het niet, weet wel dat veel baby’s aan het einde van de dag ff “narrig” zijn en niet veel willen (hebben wij ook gehad) en tja dat kan heel kort zijn maar het kan ook even duren…

Ik hoef Zoë echt niet om 7 uur naar bed te doen hoor dan gilt ze huizen hoog, en laat haar dan ook gewoon beneden, en dan gaat ze mee naar boven alwaar ze rond een uur of half 9 – 9 uur (we vinden het heerlijk boven tv te kijken) haar laatste fles krijgen en we haar gewoon zonder problemen in haar bed kunnen liggen…

Ik zou het gewoon even laten gaan meid, veel kinderen hebben dat “huiluurtje” ook gewoon even nodig zeker als ik lees dat het verder een kind zonder klagen is….

Heel veel succes enne tis ook zo weer over hoor….

ik zou in ieder geval niet gaan "rommelen" met eten omdat het daar volgens mij niets mee te maken heeft en het al verder zo ontzettend goed gaat, maar goed, ik kan niet bepalen hoe jouw kindje is, kan enkel me een voorstelling proberen te maken van hetgeen jij schrijft, en daar maak ik uit op dat het geen 'honger" is waardoor de kleine huilt...

Gr.smoekie

11. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa heeft ook zo haar buien. standaard word ze rond 10uur savonds wakker en dan heeft ze papa en mama honger. het liefst wil ze dan ook nog dat we me haar op de arm gaan wandelen. best lastig als je net ff ergens mee bezig bent, maar het zei zo. ze is nu een beetje haar tijden aan het veranderen, dus ze zal het waarschijnlijk op andere tijden gaan krijgen. in het begin moest ik snel eten en haar dan bij me pakken en vervolgens mn toetje eten met haar op schoot. ik ben nog geen ervaren mama, maar uit de dingen die ik hier lees en mn ervaringen met alyssa denk ik dat het net als met zoveel dingen is dat je er gewoon doorheen moet.
    liefs doris

Deel Deze Pagina