Ik zit een beetje met een dilemma... Over vier maandjes kunnen wij hopelijk een gezonde tweeling verwachten. Ik werkte fulltime (nu deels ziektewet) en manlief was 1 dag door de week vrij. Dochter gaat 1 dag kinderdagverblijf, 1 dag papa en andere dagen oma. Nu gaat oma 1 dag minder oppassen dus heb ik nog 1 dag opvang nodig. Impulsief heb ik mijn dochter nu aangemeld bij kinderdagverblijf voor nog een dag, dus in totaal 2 hele dagen per week. Beginnen over 1,5 maand. Ook met het vooruitzicht op straks: als ik helemaal in de ziektewet kom en heel veel rust moet houden gaat dat niet helemaal werken als ik in mijn eentje de zorg voor haar heb. Plus dat het best fijn is voor hopelijk zowel mij als voor haar als zij haar "rust" en plezier kan vinden op het kinderdagverblijf straks als de tweeling is er is. Ik zal vrees ik mijn handen vol hebben aan de tweeling en dan ook nog mijn dochter erbij...als ik er helemaal alleen voor sta dan...poeh! Als ik het op deze manier doet gaat ze twee dagen naar kinderdagverblijf en drie dagen thuis waarvan mn man er ook 1 thuis is. Dan ben ik maar twee dagen helemaal alleen met de tweeling en mn dochter. Dus ik dacht er goed aan te doen om haar een dag extra naar het kinderdagverblijf te sturen, maar ik ga nu heel erg twijfelen... Ik krijg nu schuldgevoelens en het voelt alsof ik haar weg stuur omdat ik denk het niet aan te kunnen straks met twee baby's erbij. Wat is wijsheid? Hoe hebben jullie dat gedaan? Note: ze kan niet naar oma blijven gaan dan. Oma woont bij mijn werk en dat is best even rijden. Oma zelf durft niet te rijden en halen en brengen is dan voor mij niet echt een optie. In ieder geval niet elke week.
Mijn kids hebben het kinderdagverblijf altijd ontzettend leuk gevonden dus een schuldgevoel was nergens voor nodig. Hoe leuk is het om de hele dag te kunnen spelen met andere kindjes, superlieve leidsters te hebben, veel speelgoed wat je thuis niet hebt en dan als kers op de taart: een mama die een beetje uitgerust is en dus heel veel gezelliger! Ik zou niet twijfelen.. lekker doen hoor!
Oh meid ik kan me je (schuld)gevoel zo goed voorstellen.. Ik ben net zo Heb ik het allemaal goed en verstandig geregeld.. Komen die emoties om de hoek.. Ookal heb ik vier kinderen, het went nooit Ik zal het kort houden: je hebt het heel goed ingeschat en geregeld, vooral doen! Je doet je kind niet weg, je hoeft je niet schuldig te voelen, je zorgt er juist voor dat het hanteerbaar en en dus leuk blijft.
Mits je dochter het er leuk vind; absoluut doen! Met de hoop dat de tweeling nog even mag blijven zitten krijgt je dochter de tijd om te wennen aan het 2 dagen naar kdv. Als ze (een beetje of helemaal) gewend is zal je bevallen van jullie tweeling. Dan heeft je dochter haar plek waar ze gewoon zichzelf is en niet grote zus. Jij hebt dan je handen vrij om voor de tweeling te zorgen en, niet onbelangrijk, te herstellen. Onze oudste is 4 maanden lang, 3 dagen per week naar het kdv gegaan, tijdens mijn zwangerschapsverlof. Heerlijk voor mij en voor hem. Nu ging hij overigens al wel daar 3 dagen heen en nu nog steeds. Maar je dochter zal, wat ik begrijp, zodra jij gaat werken ook 2 dagen naar het kdv gaan. Zie het niet als 'weg sturen' maar als 'lekker spelen'.
Schuldgevoel zou ik niet hebben hoor! Ik weet natuurlijk niet of jouw dochter het naar de zin heeft op het kdv, maar onze dochters vinden het geweldig! Ik zou mn kind niet de hele week naar een kdv sturen, maar ik zie inmiddels ook heel veel andere positieve dingen van een kdv, zoals samen leten spelen, vriendjes maken en juist ook buiten de eigen (huiselijke) omgeving komen. Sterkte met je beslissing.
Toen ik zwanger was van de middelste heb ik de crèche ook gewoon door laten gaan voor de oudste tijdens mijn verlof.Ook 2 dagen en heb me daar nooit schuldig over gevoeld.Niet zwanger was die ook gegaan dus tja...Gewoon doen zou ik zeggen. Zwanger van de jongste gingen mijn oudste 2 kinderen ook gewoon naar de Bso.
Tijdens mijn zwangerschap zat ik ook deels, en op een gegeven moment helemaal in de ziektewet. Onze zoon ging toen 1 dag naar het kdv. Voelde me in het begin ook erg schuldig, maar ik en dus de baby konden de rust goed gebruiken! ook toen onze 2e geboren was ging de oudste lekker een dag spelen. Thuis was alles ineens zo anders. Wij wilden graag een dag voor hem op een plekje die hetzelfde was gebleven en waar hij lekker ongestoord kon spelen.
Hier inmiddels 9 weken ervaring met een tweeling, nou geloof me, iedereen is dolblij dat de twee oudsten naar het kdv gaan, niet op de laatste plaats mama Heb drie dagen alleen de tweeling, de andere dagen als de jongens er zijn is papa er ook (parttimedag en tijdelijk een deel ouderschapsverlof). De dagen alleen vind ik soms echt survivallen. Of ze komen om en om, en je komt nergens aan toe (en dan bedoel ik echt nergens, ook amper aan zelf eten), of ze komen tegelijkertijd en dan heb je stress van twee kindjes moeten voeden en niet weten hoe je de een moet laten boeren terwijl de ander nog wil drinken bijv, en alles veel langer duurt dan wanneer je wel voldoende tijd zou hebben voor elk kind afzonderlijk. En natuurlijk vind je je weg daarin, en vast ook wel met nog een kind erbij, maar denk echt dat een dag extra kdv voor iedereen fijner is.
Ik had in het begin ook het schuldgevoel. Je moet wel voor ogen houden dat jij het niet makkelijk hebt met een peuter thuis als je zwanger bent of net bevallen maar bedenk ook dat zij niet veel heeft aan een moeder die moe is en niet mobiel. Mijn dochter gaat ook naar het KDV terwijl ik thuis ben. Lekker spelen met leeftijdgenoten en veel meer activiteiten ondernemen dan waar jij tijd en energie voor hebt. Lekker de afleiding geven zou ik zeggen.
Onze dochter gaat nu 3 ochtenden naar psz. Voelde me eerst ook een beetje schuldig. Broertje slaapt s ochtends nog dus we konden geen kant op in de ochtend. Voor haar is het nu super fijn dat ze daar drie ochtenden heerlijk kan spelen. Ik zou me niet schuldig voelen. Het is vervelender als ze straks met een ipad op de bank wordt gezet, omdat mama te druk is...
oh fijn om te lezen jullie reacties en die herkenbaarheid! Dochter heeft t heeeel erg naar dr zin op het kdv, echt de tijd van dr leven. Ze wil ook nooit mee naar huis. Dus ik hoop dat het voor haar geen straf zal zijn om weg te zijn van huis maar juist heel leuk. En dat was ook mijn gedachte erover, lekker dr eigen ding doen daar ipv thuis minder aandacht te krijgen en beetje moeten schikken naar de baby's. Maar ja schuldgevoel blijft nog... Maar denk wel dat het de beste beslissing is. Als ik weer fulltime ga werken zou ze ook twee dagen moeten, mits ml meer verlof krijggt. Maar het is meer ook het gevoel van dat ik gewoon thuis ben en zij toch weg gaat.
Dit dus. En daarnaast: ik heb een tweeling (nu 14 mnd) en ik ook vanuit die gedachte zeg ik: DOEN!! Echt, het wordt behoorlijk pittig. En ik had geen peuter rondlopen hier... Dus alle opvang die je maar kan verzinnen is welkom. Mss een idee: kan oma niet naar jou komen? En dan nachtje blijven slapen? Zeker de eerste tijd, meid als je met al die voedingen zit... is het geweldig als oma (of iemand anders) even een rondje met je peuter kan doen. Heel veel sterkte met het laatste lood!
Oh man oh man, de herinneringen die opkomen Qua boeren vond ik hier een goede tip: Burping your Twins - YouTube SUCCES! En: het wordt beter!!
Eerste les die ik in het ziekenhuis leerde na de geboorte van onze kabouters: EERST goed voor jezelf zorgen, dan kan je de beste mama zijn. Dus: (zo) goed (mogelijk) uitgerust zijn! En helemaal als ze het daar naar haar zin heeft, top toch! Ik vind het persoonlijk heerlijk als die kabouters op het kdv zijn en ik een vrije dag heb. Uitgebreid lunchen, slapen, beetje series kijken, dan kom ik echt bij en ben voor hun een véél leukere mama met veel meer geduld. Daarnaast hebben zij ook een top dag, waar ze veel leren en met andere kindjes spelen. Een win-win!
Ik denk persoonlijk dat deze combi, 2 dagen kinderdagverblijf en de rest thuis leuker is dan 1 dag kinderdagverblijf, 2 dagen oma en 1 dag thuis. Maar ik ben er dan ook geen voorstander van dat opa's en oma's opnieuw moeten gaan opvoeden. Mijn meiden gaan ook 2 dagen (oudste NSO, jongste kinderdagverblijf) en hebben er erg veel plezier. Al zijn het af en toe natuurlijk wel lange dagen. Maar al speelkameraadjes geen gebrek. Voel je dus niet schuldig maar geniet van deze combi. Dat zullen de kids ook doen. En oma kan misschien eens een nachtje logeren? Xxx