mn zoontje eet in principe met de pot mee.. ik prak gewoon zn aardappeltjes met groenten er door heen en hij krijgt vla yoghurt of een lekker toetje na.. nu wil ik dus graag vlees gaan introduceren maar ik heb dus geen idee waar voor vlees hij mag.. heeft iemand hier tips voor mij over wat voor vlees en vis en hoeveel hij mag? en ik schep nu gewoon op en zie hoeveel hij op kan maar hoeveel gram moet ik van aardappelen en groenten doen? en ik zou hem ook wel een macaroni of iets dergelijks aan willen bieden maar hoe doe ik dat.. gewoon hetzelfde als dat wij eten en dan even extra prakken of moet je dat apart gaan maken?? Alvast bedankt!!
Wij zijn begonnen met kip, en dan gekookt of gebakken in vloeibare olie. Daarna rundvlees (gehakt) ook gebakken in vloeibare olie. Vis peuzelde hij wat met ons mee. Eerst zalm geloof ik, later ook tonijn, tilapia etc. Ik dacht dat 50 gram een redelijk normale vleesportie was. Maar ze hoeven nog niet echt dagelijks vlees zolang ze nog genoeg opvolgmelk krijgen. Zelfs volwassen hoeven niet dagelijks vlees te krijgen. En dan die andere 150 gram in groente en aardappels/macaroni/rijst. Ik deed meestal 100 gram groente en 50 gram aardappels. Maar 75-75 gram hoor je ook vaak. macaroni, maak je dat met een zakje? Daar zit wel redelijk wat zout in, dan kun je beter: wat gehakt/kip bakken, groente meebakken (paprika, courgette, champignon, wortel) en een blikje tomatenpurree zonder zout erdoor. En dan pasta erbij geven.
Pasta maakte ik met een kaassaus, gemaakt van opvolgmelk. Was een groot succes, stond in het opperdepopboek geloof ik. Bestaan er zoutloze tomatenpureeblikjes? Dat is wel een goede, ik zal eens gaan speuren. Het is een dooddoener, maar kijk eens op De Keukenkikker Daar staan allerlei recepten op en aan de hand daarvan kun je goed zien wat ze mogen en hoe je het klaarmaakt etc. Daar kun je je eigen eten een beetje op afstellen.
Ik weet in ieder geval dat er grote blikken met tomatenblokjes zonder zout zijn. Die gebruik is ook wel als basis van pasta saus. Met kruiden, vlees en groente geschikt voor ouder en kind..