Beetje bang

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nikita23, 1 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Bij mijn eerste is de bv helemaal in de soep gelopen. Het begon al met slechte begeleiding, maar achteraf beredeneerd is mijn voeding ook nooit echt goed op gang gekomen. Ik heb nooit stuwing gehad, ook niet in de eerste week en de volume van mijn borsten was ook niet toegenomen. Verder weinig last van 'lekken' en ik heb mijn productie ook nooit voldoende op gang gekregen, hoewel ik me naast de voedingen suf gekolft heb. Ik heb zelfs twee electrische kolven, om maar even aan te geven hoe graag ik het op gang had gekregen. Mijn zoontje heeft door extreem gewichtsverlies (later bleek hij ook hevige reflux te hebben, wat extra gewichtsverlies tot gevolg had) en een te hoog billirubinegehalte al snel kv erbij gehad. Door deze stress (hij is ook opgenomen geweest en mijn kindje die vreselijke pijn had door de reflux gingen me behoorlijk aan het hart) liep mijn bv al helemaal snel terug. Ik heb nooit één voeding genoeg kunnen kolven. En ik had wel degelijk een toeschietreflex. En na de eerste week ook betere begeleiding. Ik weet mijn slechte productie steeds aan de slechte begeleiding, maar achteraf geredeneerd is het natuurlijk apart dat ik nooit een seconde stuwing gehad heb en dat ook in de periode dat de reflux nog niet bekend was ik mijn productie met de beste wil van de wereld niet omhoog kreeg. En ook, toen ik ging afbouwen (moest ik een week of zes voor uit trekken van de lk) ik er na een paar dagen al bijna niets meer uitkreeg en ik dus na een paar dagen abrubt stopte. Zonder stuwing of wat dan ook. Helemaal afbouwen was hier uiteindelijk noodzakelijk omdat de bv er zelfs met acht schepjes JBPM nog uitkwam en de poedermelk beter hechtte aan de JBPM. Met kv, JBPM en twee soorten medicatie bleef het meeste binnen en kwam hij eindelijk weer voldoende aan.

Nu ben ik weer zwanger. Ik ben al wel zo ver dat ik mezelf dit keer geen schuldgevoel aanpraat als de bv niet lukt. Maar ik wil zo graag dat het lukt. Ik heb besloten om er vanaf het prille begin al een lk bij te halen en dat soort dingen meer. Ik voel mijn borsten alleen weer niet, net als bij mijn zoontje, en wederom nemen ze niet in volume toe. Ik zou zo graag een herkansing krijgen, maar ben zo bang dat het straks weer niet lukt. Wie heeft er een successtory voor mij? Wie heeft meegemaakt dat de productie nooit voldoende op gang kwam bij de eerste en waarbij het onverwachts bij de tweede wel goed op gang kwam? Wie biedt?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden, maar ik denk dat je je niet per definitie zorgen hoeft te maken over het volume van je borsten: dat heeft uiteindelijk niets met je productie te maken. Hier ben ik tijdens de zwangerschap van B naar E gegroeid, (en toen ik stuwing kreeg was het helemaal niet fraai meer... dat zal een cup F of groter zijn geweest), maar desondanks heb ik de eerste dagen flink moeten kolven om de productie op gang te krijgen.
    Ik heb nogal wat bloed verloren tijdens de bevalling en zat al erg laag in m'n ijzer, dus ik wijt het daaraan. Onze kraamhulp kwam echter van Vivent, waar ze allemaal BV-certificaten hebben en heeft direct op dag 1 (een zondag helaas, dus we konden pas de volgende dag eentje gaan halen) gezegd dat we een kolf moesten gaan halen bij de thuiszorgwinkel. We hebben er eerst eentje gehuurd, een dubbelzijdige van Medela, een enorm apparaat, maar dat hielp de boel wel goed op gang. Die kolf was veel krachtiger dan de kolf die ik nu heb om tijdens werktijd mee te kolven... dus dat zou ik je dan ook aanraden, om misschien gelijk maar zo'n ding te halen op het moment dat je weeen krijgt ofzo, ;) De lactina was dat geloof ik, (ja, even gekeken, de lactina idd).

Ik heb er na een week ook een LK bij gehad en dat heeft ook echt geholpen. Niet direct verschil, maar wel dat ze me even wat trucjes heeft geleerd om te oefenen met goed aanhappen met Thirza, (die hapte in eerste instantie wel aan, maar ik had dus geen voeding dus toen liet ze het er al snel bij zitten. Vervolgens toen het wel op gang was, lukte het haar dus niet (meer?) om goed aan te happen...).
    Het heeft me toen net even het zelfvertrouwen gegeven om door te gaan en uiteindelijk is het dus gewoon allemaal op z'n pootjes terecht gekomen hier, :)

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik volg op dit moment de LLL-borstvoedingscursus en die zou ik je erg willen aanraden. 17,50 voor 3 avonden en niet te vergelijken met een algemene informatieavond. Er zaten ook heel veel moeders met een mislukt eerste bv-avontuur die op deze manier zich toch weer in gingen zetten voor hun tweede kindje. Bij veel vrouwen bleek het aan de begeleiding te liggen.

In de eerste dagen wordt je productie door hormonen bepaald. Hoe vaker je aanlegt, hoe meer hormoon je aanmaakt die (later) de melkproductie verzorgt. Als de eerste dagen niet goedgaan, is het voor sommige vrouwen daarna moeilijk om weer een volledige productie te krijgen (niet bij iedereen, maar bij sommige vrouwen wel). Bij een tweede schijnt je hormoonniveau al sneller hoog te zijn waardoor je productie dus sneller op gang is. Mijn beste vriendinnetje heeft de eerste 3 maanden gevoed, maar had nooit genoeg en moest dag en nacht bijkolven. De tweede ging meteen goed. Wel had ze weer last van een langzaam opkomende productie, maar die sukkels van de thuiszorgwinkel hadden haar een ouderwetse 1-fase enkelzijdige kolf gegeven. Niet bedoeld om je productie mee op te voeren. Toen heeft ze mijn 2-fasenkolf van medela (pump in style van medela) geleend en mijn oxytocineneusspray gekregen en toen was de klus snel geklaard.

Overigens zijn er vrouwen die te weing borstklierweefsel of opslagcapaciteit in de borsten te hebben en daarom niet volledig kunnen voeden. Of wel, maar dan moeten ze vaker voeden. Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij jou het geval is, maar het is wellicht wel een idee om voor je bevalling al een consult aan te vragen met een lactatiekundige. Zeker omdat je zo gemotiveerd bent om dit keer wel succesvol te voeden.

Hoe ver ben je overigens? Ik heb pas sinds deze week het idee dat mijn borsten wat groter worden. Pijnlijke borsten heb ik vorige en deze zwangerschap ook niet gehad. Wel een langzaam opkomende productie gehad en een zoontje die teveel afviel, maar door nakolven na de voeding en bijvoeden van deze melk (en 3 dagen ook wat kv) is het toch goedgekomen en heb 17 maanden doorgevoed.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

By the way, dat bedenk ik me net: de ex van mijn man heeft bij hun oudste ook nooit BV gegeven: dat mislukte. Bij hun zoontje lukte het de tweede keer zonder problemen...

5. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!

Appeltje: Ik ben al 32 weken en heb echt totaal geen druk op de borsten. Over dat te weinig klieren in de borsten heb ik nooit aan gedacht maar denk dat het bij mij daar toch mee te maken heeft. Ik heb van mijzelf een kleine a-cup en dat is al meer vetweefsel dan klieren. En als dat dan ook niet in volume toeneemt... Bij mijn zoontje waren mijn borsten ook heel snel leeg, en hij had dan nog honger. Dat vele aanleggen: ik heb naast het aanleggen veel bijgekolft. Ik hoop echt nog op succesverhalen van vrouwen die ook alle schijn ervan hebben te weinig productie te hebben en toch hun tweede zelf hebben kunnen voeden. Is toch ook wel raar dat ik nog nooit stuwing gehad heb... Zelfs flessemoeders hebben stuwing omdat de eerste dagen toch het één en ander in werking gezet wordt. Ook al is je productie dan nog niet op gang, het lijkt me toch een teken dat er iets gebeurd daarbinnen.

Dat van die cursus is nog niet zo'n gek idee. Ik ga even kijken of er nog plaats is voor de bevalling. Verder ben ik heel goed verzekerd dus ik hoef niet te besparen op een lk...

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Staar je niet blind op wel of geen stuwing tijdens de kraamtijd. Bij mijn zoontje heb ik dat n.m. ook niet gehad en had wel te veel melk ! Bereid je idd goed voor op de bv d.m.v een cursus bij de VBN of de LLL of bij een lk, zijn allemaal te vinden op www.borstvoeding.nl . Geef ook duidelijk aan bij de kraam dat je bv gaat geven en hierbij goede begeleiding wilt. En zorg dat je partner achter je staat. Neem hem mee naar een bvcursus is voor hem ook zeker heel leerzaam en als jij het even niet ziet zitten kan hij je goed steunen.

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Nemo: Bedankt voor je reactie! Helaas was het uiteraard niet alleen het uitblijven van de stuwing tijdens kraamtijd en afbouwen, maar ook gewoon de uitblijvende productie, mijn kleine borsten die je zo samen kunt knijpen waar je bijna geen ander weefsel dan vet in voelt en noem maar op. Ik heb bij mijn zoontje heel veel gesurft op onder andere het bv forum en alle standaard tips en adviezen kan ik zo opdreunen. Er is veel misgegaan in de begeleiding, maar ook mijn productie is nooit veel geweest. Ook zonder reflux had ik mijn zoontje er nooit helemaal mee kunnen voeden. Vandaar ook dat ik hoop dat er nog ervaringsdeskundigen te vinden zijn. Vrouwen die ook een hele lage productie hadden ondanks veel aanleggen en kolven, en dus eigenlijk specifiekere adviezen hebben die bij hun werkten of juist niet.

Daarnaast ga ik maandag een lk bellen om zo alvast wat contact op te bouwen. Zo is de drempel wat lager om snel te bellen in de kraamtijd. Mijn partner staat overigens helemaal achter me. Hij heeft midden in de nacht bij de nachtapotheek bij mijn zoontje vanalles gehaald, waaronder fingerfeeding spuitjes etc. Hij weet hoe graag ik zelf wil voeden en zal ook alle zeilen bijzetten om me daarbij te helpen. Hij ging rustig midden in de nacht naar beneden om mijn kolf even af te wassen of te steriliseren om hem na de volgende nachtvoeding weer te gebruiken.

Ik ben heel blij met jullie adviezen hoewel de meesten daarvan wel bekend zijn bij me. Wat ik nu dus vooral zoek is iemand die eigenlijk een beetje in het zelfde schuitje heeft gezeten. Die dus ook bij de eerste hooguit een halve productie gehad hebben ondanks veel aanleggen en veel kolven met prof. kolf. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de dingen die bij hun geholpen hebben om toch zelf te kunnen voeden. Want dat is iets wat ik heel graag wil.

8. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Een vriendin van me heeft 2 kindjes. Bij de eerste heeft ze geprobeerd bv te geven, maar lukte niet. Ze heeft het binnen een week opgegeven omdat ze vond dat ze niet genoeg produktie had, en vanwege slechte begeleiding heeft ook niemand haar duidelijk gemaakt dat je in de 1e week sowieso niet zoveel voeding hebt. Ze heeft toen ook geen stuwing gehad. (en ze heeft ook een a-cup)
    Maar.... Bij de 2e had ze besloten geen bv meer te gaan proberen, vanwege de mislukking van de 1e keer. Dus gelijk na de geboorte van haar dochtertje begonnen met flesvoeding. Toen kreeg ze op dag 3 vreselijke stuwing! Daarom is ze vanaf die dag alsnog gaan aanleggen, en dat ging goed! (hoewel ze wel eerst een klein beetje moest kolven omdat haar dochtertje vanwege die gestuwde borsten niet goed kon aanhappen, na een klein beetje kolven lukte dat wel)
    Ze heeft dus bij de 2e wel bv kunnen geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En die cursus zou ik zeker gaan doen.

9. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik hoop dat het bij mij ook zo mag zijn! Ik ben uiteraard niet na een week gestopt, en ik ben al helemaal niet gestopt vanwege de productie maar vanwege reflux die bij mijn zoontje nogal heftig was. Ik hoop dat ik nu bij de tweede ook het geluk mag hebben dat mijn hormonen aan het werk gaan! Ik zou bijna juichen bij stuwing haha.

10. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0

Ach die stuwing vond ik wel goed te doen hoor. Ik heb geen ijskompressen hoeven gebruiken ofzo. En ik hoop ook echt voor je dat het deze keer goed gaat!

Succes!

11. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Heb helaas geen succesverhaal voor je, maar wil je wel heeeel veel succes wensen, ik ga voor je duimen!

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dank je wel! Ik had het er vandaag nog even met mijn man over, en die zei dat het ook niet echt bemoedigend was dat mijn zoontje datgene wat er binnenkwam ook weer uitgooide. Misschien dat de stress toen met de reflux (zoontje zat na vier weken nog onder het geboortegewicht) mijn productie ook gewoon tegen gehouden heeft. En wat mijn man zegt zal ook wel waar zijn: Als je net dat kleine beetje wat je hebt erin gekregen hebt via live voeden en hij gooit het er daarna weer uit en daarna moet er alsnog een flesje aan te pas komen: Het zal allemaal niet meegewerkt hebben. Ik moet toch proberen er zo ontspannen mogelijk in te gaan, want de angst dat het niet lukt zal straks ook niet meewerken. Dan krijg ik alleen maar dat 'zie je wel' gevoel als het ook maar een beetje tegenzit. Ik zou het niet eens zo erg vinden als ik, wanneer ik nu weer te weinig voeding blijk te hebben, moet bijvoeden. Als ik dan maar wel heel lang voor het grootste gedeelte zelf kan voeden.

13. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    ik denk idd dat dat bijvoeden met een flesje van je eerste kindje niet meegeholpen heeft voor de bv. Beter is het om te vingervoeden. Dan voed je met een slangetje terwijl je kindje op je vinger zuigt. Het zuigen op een flesje is namelijk een hele andere techniek dan aan de borst zuigen. Daar kan je kindje van in de war raken en de borst niet meer goed stimuleren. Daardoor drinkt hij je borst nooit goed leeg en komt de melkproductie niet goed op gang. Door niet met een flesje te voeden maar vingervoeden, is er minder verschil qua zuigen en zal je kindje goed kunnen leren drinken aan de borst.

Dus als het deze keer nodig is om bij te voeden (wat helemaal niet zo hoeft te zijn!) zou ik het op die manier doen. Ook bij de kraamzorg aangeven dat je goede begeleiding wilt bij de bv, er zijn kraamhulpen met een bv-certificaat als ik me niet vergis.

Niet vergeten dat het heel normaal is als je de eerste paar dagen weinig voeding hebt. Daar is je kindje helemaal op voorbereid, en is dus niet erg.

Ik geloof echt dat je, als je vanaf dag 1 gewoon goed begeleid wordt, je een grote kans hebt dat het gaat lukken hoor!

Oh ja, en stress is inderdaad niet goed voor de bv. Kan heel goed zijn dat dat de vorige keer een grote rol heeft gespeeld. Het is niet leuk als je kleintje net met veel moeite een klein beetje heeft gedronken en dan alles weer uitspuugt.

Nog als allerlaatste tip: ik weet niet of het al genoemd is, had niet zoveel zin om alle reacties nog een keer te lezen, maar als je moet kolven om de productie op gang te brengen, moet je een professionele kolf huren. De kolven die je kunt kopen, zijn niet bedoeld om problemen op te lossen. Deze zijn alleen goed genoeg als je productie al op gang is. Anders moet je echt een professionele kolf hebben, en die kun je alleen huren.

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hoi Miez,

Dat prof. kolf huren, bijvoeden met fingerfeeding en cupjes, en uiteraard met het besef dat de eerste dagen je productie altijd laag is, is hier allemaal gebeurd. Daar heeft het dus niet echt aan gelegen. Ik ben ook niet na een paar dagen al gestopt, ik ben gestopt toen bleek dat zelfs acht schepjes Nutriton de bv niet genoeg verdikte om binnen te blijven. Papje voor en na de bv werkte sowieso niet genoeg dus uiteindelijk besloot ik fulltime te kolven. Er is bij mijn zoontje zelfs sprake geweest van wel of niet opereren. Al met al een heftige periode. Waar ik me nu met name zorgen over maak is het feit dat ik bang ben dat ik van nature te weinig voeding heb. Ik ga nu natuurlijk veel beter voorbereid de kraamtijd in en weet beter wat ik wel en niet moet doen. Dat met de nodige begeleiding van lk en dergelijke zou de start nu beter moeten zijn. Ik hoop gewoon heel erg dat het niet aan mijn lichaam ligt en dat ik deze keer wel zelf mag voeden.

15. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hoi Nikita,
    Ik snap heel goed dat je graag bv wilt geven, zeker nadat het bij de eerste niet (goed) gelukt is. Maar als ik je verhaal zo lees heb je er zelf echt alles voor gedaan, en mag je je geen moment schuldig voelen over het feit dat het uiteindelijk niet gelopen is zoals je voor ogen had.
    Het enige dat je nu kunt doen is jezelf (en je man) goed voorbereiden op de bv, en alvast een lactatiekundige inschakelen voor al je vragen.
    Ik heb zelf geen tips meer voor je, maar als ik je verhaal lees lijkt het alsof je bij de eerste niet hebt kunnen genieten van de eerste maanden o.a. door de bv. Mocht het dit keer weer niet zo gaan als bij de eerste, onthoud dan dan fv niet het einde van de wereld is. Misschien dat je bv en fv kunt gaan combineren als het weer niet goed op gang komt. Alles wat je kindje binnenkrijgt aan bv is natuurlijk geweldig en mocht dat niet genoeg zijn dan is bijvoeden met de fles een goeie optie.
    Staar je alsjeblieft niet blind op de bv, stap er positief in en voel je niet schuldig mocht het weer niet lukken. In sommige situaties is het voor moeder en kind gewoon beter om (gedeeltelijk) over te gaan op fv.
    Geniet nog lekker van de laatste weken van je zwangerschap, veel geluk met jullie kleine en natuurlijk heel veel succes met de bv!

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    EmyD: Ook jij bedankt voor je reactie. Het is niet zo dat ik niet genoten heb van de eerste tijd, het was alleen zo'n domper omdat ik juist zelf heel graag bv wil geven. Ik riep van de daken dat ik minstens een half jaar zelf zou gaan voeden en heb geen moment rekening gehouden dat het anders zou lopen. Buiten het schuldgevoel vond ik het zelf ook gewoon heel erg jammer. Ik ben met je eens dat gedeeltelijk fv niet het einde van de wereld is, en ben blij dat je me helpt relativeren. Desondanks hoop ik dat ik het deze keer helemaal zelf mag doen. Het lijkt me fantastisch om mijn kind te zien groeien op mijn melk.

17. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bv geven is idd iets heel bijzonders. Het lijkt mij ook geweldig om je kindje te zien groeien op jouw melk zoals je zelf ook zegt. En ik hoop ook echt dat het je deze keer wel gaat lukken!

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wil ik even op terugkomen..
    Medela heeft zelf aangegeven dat de pump in style niet geschikt is voor het ophogen van de productie. de Symphony is wel geschikt voor het ophogen van de productie. de Pump in style is bedoeld voor het onderhouden, dus als je borstvoeding geeft en dat goed gaat. (voor op je werk e.d.) Hierover heb ik hele gesprekken gevoerd met de lactatiekundige van Medela. Ik had namelijk de nieuwe versie van pump in style gekocht, namelijk de freestyle kostte 365 euro. met een prematuur geboren kindje dat nog niet aan de borst kon was deze freestyle niet geschikt en moest ik alsnog de symphony erbij huren. ik heb daarmee mijn productie met 350 ml per dag heb verhoogd. (van 400 naar 770)
    - verder, je schrijft dat je vriendin die van jou geleend heeft, maar een pump in style is persoonsgebonden, en niet geschikt om van elkaar te gebruiken.
    de huurkolf symphony wel.

19. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Je kunt de Pump in Style prima tweedehands gebruiken, omdat de melk niet in de motor kan komen.

20. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

@ Yake
    ik schrijf het niet voor Jan L. Wat jij doet moet je zelf weten, maar ik wil verstandige andere vrouwen juiste informatie verstrekken, het is gevaarlijk om van een ander een kolf te gebruiken.

Dit staat op de site van medela zelf:
    http://www.medela.com/BENELUX/breastfee ... kolven.php

Tweedehands borstkolven
    Medela raadt moeders met klem af om tweedehands borstkolven te gebruiken.

Kolven die gebruikt worden in ziekenhuizen of die aan moeders verhuurd worden om de borstvoeding mee op gang te brengen, zijn er speciaal voor gemaakt om door verschillende moeders gebruikt te kunnen worden. Kolven die een moeder zelf kan kopen zijn hier echter niet voor gemaakt.

Een tweedehands borstkolf kopen op internet , of het gebruiken van de borstkolf van een vriendin of zus kan problemen opleveren waar de moeder helemaal geen zicht op heeft. De hygiëne en betrouwbaarheid van een tweedehands kolf laten vaak te wensen over, soms met verstrekkende gevolgen. Het is aan een borstkolf vaak niet te zien of deze goed functioneert en hoelang hij nog gebruikt kan worden voordat hij versleten is. Belangrijker nog, het is niet te zien wat deze met zich mee draagt. Veel kolven hebben een open vacuümcircuit, waarbij er (ongemerkt) moedermelk in de motor terecht kan komen.

Ook kunnen ziektekiemen achterblijven in minieme scheurtjes die door gebruik en reiniging kunnen ontstaan in zachte kolfonderdelen. Omdat moedermelk een lichaamseigen vloeistof is, kan het ziektekiemen en infecties zoals borstontsteking overdragen. Dit kan zelfs gebeuren voordat of zonder dat een moeder merkt dat ze iets onder de leden heeft. Een tweedehands borstkolf kan dus, omdat onderdelen niet altijd voldoende ontsmet kunnen worden, een besmettingsgevaar vormen.

De kans op besmetting is klein, maar aanwezig. Daarom raadt Medela moeders sterk af om een tweedehands borstkolf te gebruiken of hun gebruikte borstkolf door te geven of door te verkopen. Een borstkolf is een product voor persoonlijk gebruik. Wanneer een borstkolf tweedehands of door meer dan één moeder wordt gebruikt, dan kan het veilige gebruik van de borstkolf niet meer door Medela gewaarborgd worden, waardoor de garantie komt te vervallen.

en dit staat op de site van medela bij jouw borstkolf
    Pump In Style® Advanced

Met deze elektrische borstkolf in een trendy rugzak is de actieve en werkende moeder volledig uitgerust voor het afkolven – op elk moment, op elke plek, elke dag. Ideaal voor intensief en langdurig gebruik.

* Met 2-Phase Expression
    * Zacht en comfortabel SoftFit Borstschild
    * Enkel of dubbel kolven
    * Uitneembare motor unit en koeltas
    * Werkt op lichtnet of batterij
    Vergroot beeld
    Pump In Style Advanced borstkolf in gebruik
    Meer details

Pas op: Het gebruik van een tweedehands borstkolf brengt risico´s met zich mee en wordt door Medela sterk afgeraden.

Deel Deze Pagina