Hallo allemaal, Ik ben vast niet de enige: mijn eierstokken zijn voor de gynaecologen niet te vinden. Het enige wat ze kunnen zien zijn follikels vanaf dat ze iets van 12 mm groot zijn. Eerst een inwendige zoektocht, en later uitwendig op de buik. De meeste keren worden ze dan niet inwendig gevonden maar wel uitwendig (mits ze dus groot genoeg zijn). Sommige nemen de uitdaging ze wel inwendig te vinden; wat dus hard duwen oplevert en een paardagen pijnlijke beurse ingewanden. De laatste ronde zijn ze er zelfs in geslaagd om m'n follikels helemaal over het hoofd te zien de eerste echo en de tweede waren ze (achteraf gezien al gesprongen). Nu willen ze me graag naar IVF over zetten omdat het dan niet mogelijk is ze over het hoofd te zien... Mijn vraag: proberen de gynaecologen bij jullie nog andere trucjes uit om de eierstokken in kaar te brengen? Bijvoorbeeld dat je anders moet liggen ofzo?
Ik heb ook altijd een eierstok die van verstoppertje spelen houdt. Bij mij drukken ze altijd op m’n buik (soms best hard) tijdens een inwendige echo. Zo lukt het altijd wel om ze in beeld te krijgen.
Hier wisselend: vaak is het geen enkel probleem, maar eens in de zoveel tijd blijkt het een flinke uitdaging te zijn om ze in beeld te brengen (bij een inwendige echo). Na wat duwen is het tot nu toe altijd gelukt (behalve uitwendig 1x niet bij het in beeld brengen van mijn baarmoeder met een te lege blaas voor een terugplaatsing). Ik was voor de punctie bang dat mijn eierstokken er niet goed voor lagen, maar schijnbaar gaan ze wat hangen als er meerdere follikels groeien (zwaartekracht) en komen ze dan in de juiste positie is mij verteld. Bij mij lagen ze er in ieder geval perfect voor tijdens de punctie (dus duwen was totaal niet aan de orde). Heel veel succes!
Die uitleg geeft in elk geval wel weer wat hoop. Jij zit zo te lezen wel in een heel lang en heftig traject zeg, jeetje!
Weet in ieder geval dat ze bij de follikelmetingen richting de punctie goed kijken naar de ligging van je eierstokken (en ik heb hier expliciet naar gevraagd uit onzekerheid). Dus dat kun je tegen die tijd ook doen (uitspreken/ bespreken van je zorgen). Jouw traject, jouw lichaam. Wens je een fijne bruiloft en hoop dat jullie wens gauw in vervulling mag gaan!