Eindelijk(!) is het eerste tandje door sinds gisteren (bijna 13 maanden) Dus vanavond maar eens begonnen met tandenpoetsen, en ze vond het prima Ik hoop maar dat het zo blijft. Ben er benieuwd hoelang het nu nog duurt tot het tandje volledig door is.
Super! Hier al 8 tanden en 2 kiezen die aan het doorkomen zijn en hier is het tandenpoetsen op het moment drama... Is natuurlijk ook niet fijn als er kiezen doorkomen, maar ja, moet toch gebeuren! Hopelijk blijft ze het prima vinden... Het duurt wel vaak even voordat het tandje volledig door is, aantal weken zeker!
Hier 8 tanden door, maar tandenpoetsen ook een drama. Ik vertelde op het begin ook trots hoe leuk hij het tanden poetsen wel vond.......nou niet meer dus
Sinds de kiezen hier doorkomen vind de jongste het tandenpoetsen ook niet leuk meer. Ik geef hem een tandenborstel met een gat erin. (jordan step by step) Ik doe een klein beetje tandpasta erop en laat hem zelf ´poetsen´. Af en toe probeer ik zelf even te poetsen of stuur een beetje bij. Hij kauwt voornamelijk op de borstel maar zo komt de tandpasta iig op de juiste plek. En gaat de borstel toch overal bij langs. Mijn ervaring met mijn oudere kinderen is dat het altijd in fasen gaat met ´het niet willen poetsen´. Ik probeer gewoon steeds weer iets nieuws te bedenken, andere tandpasta, andere tandenborstel, poetsliedjes, poetsgevechten en verhaaltjes. Zonder al te veel druk. En gaat het meestal na een tijdje weer beter met poetsen en meewerken.
Hier kwam de eerste ondertandjes ook pas met 11 maanden door en nu (eindelijk) met 17 maanden komen de boventandjes door en er zitten twee kiezen aan te komen.(wel zo makkelijk met eten ) Ik neem Jayda altijd mee als ik mijn eigen tanden poets en heb een leuk kindertandenborsteltje voor haar gekocht waar ze er lustig mee op los poetst, tot zover is het nog dikke pret. Kan inderdaad ff duren voordat de tandjes echt goed zichtbaar zijn.
Gisteren, na het doorkomen van de 1e ondertandjes, tandpasta en een borstel gekocht. vanavond voor het eerst poetsen, want ik moest gisteravond werken en ik wilde het samen met manlief voor het eerst doen.
Hier is trouwens het eerste tandje een boventandje wel grappig. Ik hoop maar dat het tandenpoetsen goed blijft gaan, gelukkig is ze over het algemeen makkelijk
Mijn zoontje is 7,5 maanden nu en 2 ondertandjes, moet ik echt beginnen met poetsen??? Zie er wel beetje tegenop.. mijn ventje is echt een wildebras
Hoe merken jullie dat er een kies doorkomt? Ik zit nou niet bepaald elke dag bij mijn dochter in de mond te loeren, en voelen doe ik al helemaal niet want dan liggen mijn vingers open
De meeste kinderen laten zelf echt wat merken als de kiezen doorkomen. Die zijn een stuk pijnelijker dan tanden. Al is mijn ervaring dat meiden meer de bikkels zijn . Bij mijn dochters ben ik verrast door 2-3 kiezen, die zaten er ineens. Ik zag ze tijdens het tandenpoetsen. Mijn zoontje heeft met elke kies een drama-week gehad, die kon je echt niet missen. Tandenpoetsen: hier was dat is fases. Eerst vonden ze het prima, daarna een tijdje helemaal niet. En nu gaat het weer prima. Ik vraag of ze AAAAA willen zeggen, poets dan goed alle tanden/ kiezen en geef vervolgens de borstel aan het kind om verder zelf te 'poetsen'.
Zou ik zeker wel doen! Met name op het moment dat de tandjes doorkomen zijn ze nog erg kwetsbaar omdat het glazuur nog niet sterk is... Het is niet alleen goed voor de tandjes om meteen te beginnen met poetsen, maar ook om te laten wennen aan het poetsen zelf! Dat het erbij hoort... Hier was er ook al een hele rand van de kiesjes door zonder dat we het in de gaten hadden. Maar in de week erna heeft ze er toch nog wel last van gehad (hangerig, huilerig, niet willen eten etc). Dus je merkt het zeker wel.... Ik kijk/ voel ook niet altijd in haar mondje!
Ooh dat wist ik niet van glazuur. Nou dan ga ik strak even een mooie tandenborstel uitzoeken voor mijn ventje. Hopen dat het goed gaat!