Gevoel vs verstand (beetje lang verhaal, sorry)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Duveldraakje22, 16 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duveldraakje22

    Duveldraakje22 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    Gisterenavond heb ik woorden gehad met mn vriend over het feit dat hij vind dat ik te voorzichtig ben met Anouk.
    Zo willen we vandaag een stuk gaan rijden en het liefste met de airco aan. Dus ik wil graag wel dat ze en beetje beschermd ligt en niet in de koude lucht (ookal staat deze niet hard). Zegt mn vriend ineens dat hij niet wil dat Anouk een kwee wordt. Ik ben gewoon bang dat ze anders ziek wordt, maar goed.
    Van de week hadden we nog zo'n discussie. Ik heb over de maxi-cosie een soort stoffe kap zitten die beschermd tegen zon enzo. Nou volgens hem kon die kap er nu onderhand wel vanaf, anders zou Anouk een kwee worden, HALLO het is nu net bloedheet aan t worden en de zon schijnt nu meer dan ie de afgelopen maand heeft gedaan. Wordt ik nou gek of heb ik toch wel een beetje gelijk?

    Nu zit ik met het volgende, misschien ben ik inderdaad te voorzichtig en te beschermend, maar goed Anouk is nog geen 6 weken.
    Eigenlijk heb ik al sinds dat ik met Anouk ben thuisgekomen de raarste angstgedachtes. Zo ben ik doodsbang dat ik van de trap val met dr, of dat er iemand 's nachts binnenkomt en haar iets aandoet. Dit heb ik trouwens alleen als ik 's avonds wil gaan slapen. Ook kijk ik regelmatig of ze nog wel ademt, vooral als ze voor mijn doen te lang slaapt.
    Ik raak op het moment ook echt aan alles en iedereen geirriteerd, vooral als het druk is, maar ook aan de kinderen van mn zus. Dit vind ik zelf echt verschrikkelijk, want het zijn echt hele lieve kinderen, maar op het moment dat ze in de buurt van Anouk komen sta ik gewoon al klaar om ze er weg te jagen. Voor mijn gevoel is het dan een bedreigende situatie, maar er gebeurd echt niks, dit weet ik dan als ik logisch nadenk.
    Zijn deze gevoelens en de mega-irritatie aan alles en iedereen normaal? Ik ben zo bang dat ik het allemaal verkeerd doe en dat ik dadelijk echt Anouk te voorzichtig en te beschermend opvoed.
    In het begin vond ik het ook heel moeilijk om haar te laten huilen, al was het maar 5 minuten, nu houdt ik het al wel wat langer vol en herken ik haar huiltjes ook wat beter. Ik baal dan ook als er het "goedbedoelde" advies komt van dat ik haar beter nog kan laten huilen. Mijn gevoel schreeuwt dan echt nee, maar mijn vriend neemt zo'n advies dan ook daadwerkelijk aan. Hij bekijkt alles heel logisch, das af en toe echt om knettergek van te worden, maar ja.
    Ik moet toch achter mn eigen gevoel blijven staan?

    Mn verhaaltje is wat langer geworden dan ik dacht, maar ik ben weer een beetje frustratie kwijt!

    Liefs,
    Duveldraakje

    Ps: kwee=watje!
     
  2. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Don't worry, het is allemaal best herkenbaar hoor.
    Ik denk dat veel vaders soms wat raar tegen dat overbezorgde en beschermende van moeders aankijken omdat ze dat zelf niet zo hebben (minder last van dat soort hormonen denk ik ;))

    Je kindje wordt echt geen kwee (nooit van gehoord, maar waarschijnlijk bedoel je een mietje ofzo?) als je nu extra bezorgd bent. Je kleine is ook nog zo jong!

    En dat geirriteerde naar alles wat je kindje kwaad zou kunnen doen (ja idd zelfs lieve neefjes en nichtjes) herken ik ook wel hoor. Het wordt hier nu wel weer wat minder gelukkig maar verder heb ik precies hetzelfde.
     
  3. Loewiese

    Loewiese Actief lid

    15 okt 2006
    124
    4
    18
    6 weken is echt nog heeeel erg klein hoor, dan vind ik het niet meer dan normaal om voorzichtig te zijn, ze is nu echt nog kwetsbaar. DAt je vriend nu al begint over dat ze geen 'mietje' o.i.d. mag worden, vind ik eerlijk gezegd erg overdreven voor een baby van 6 weken. Over een paar maanden, als ze wat groter is, zul je zien dat je er vanzelf wat meer vertrouwen in krijgt en minder bezorgd wordt. Het is ook heel herkenbaar hoor, zeker bij een eerste kindje, en je zit natuurlijk nog vol hormonen. De bezorgdheid wordt vast wel minder op den duur, goed in ieder geval dat je je er zelf van bewust bent. En wat betreft dat laten huilen: je doet net alsof het 'zwak' van jou is dat je dat niet lukt. Het is echt helemaal niet zo evident dat het moet om baby's te laten huilen, veel mensen zijn er uberhaupt tegen. Sommige baby's hebben het nodig om in slaap te komen maar echt lang laten huilen in de eerste weken vind ik zelf niet zo'n goed plan.
    Veel succes ermee en geniet er ook van (die eerste 3 maanden zijn echt het zwaarst en verwarrend zijn).
    Maaike
     
  4. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Geeft niets hoor om bezorgt te zijn naar je kleine toe. Hebben veel moeders last van en is normaal hoor. Bij mij wordt het nu ook wel minder maar ben nog steeds bezorgt. Zou Fenja ook niet open en bloot in de airco laten liggen omdat ik bang zou zijn dat ze ziek wordt. En over die zonnekapb van de maxi-cosi......Ik gebruik hem ook nog hoor, je laat je kind toch toch niet in de volle zon zitten nu? En bovendien wil Fenja met haar gezicht uit de zon, die heeft er echt een hekel aan om in de zon te kijken. Als jij kon kiezen ging je denk ik ook liever onder een parasol zitten dan in de volle zon toch? En ze is nog zo klein, nee hoor doe maar lekker overbezorgt dan.
     
  5. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Oja en laten huilen kon ik ook niet hoor en werkt hier ook niet, zowel voor mij als voor Fenja. Volg maar lekker je eigen gevoel. Is ook meestal het beste.
     
  6. Duveldraakje22

    Duveldraakje22 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    Dank jullie wel voor de reacties. Ik was al bang dat ik gek aan t worden was. Ik ga nu ook echt op mn gevoel af, zeker qua huilen en nu helemaal met de zon. Ik baal wel dat ik zo gerirriteerd raak door mensen en dan eigenlijk vooral andermans kinderen. Dit heb ik nooit echt gehad en ik schrik best van mezelf hierin.
    Mijn vriend is het er nu wel mee eens dat de zonnekap op de maxi-cosi nog wel even erop mag blijven, hij denkt volgens mij dat ze al 3 maanden is of zo. :( :confused:
    Soms denk ik ook dat ik "zwak" ben, maar dat zijn gelukkig momenten. Dit komt eigenlijk doordat vrienden van ons ook kleintjes hebben, van 9 maanden en van 6 maanden en die proberen dan goedbedoelde adviesen te geven. Maar ik heb zelf zoiets van, het is mijn kind en ik moet het zelf zien uit te vinden wat voor Anouk en mij het beste is. Jammer dat mijn vriend gewoon alle adviesen aanneemt (zijn beste vriendin heeft een kleine van 6 maanden), natuurlijk neem ik ook wel wat adviesen aan, maar toch wil ik het op mijn manier doen.
    Die hormonen zitten me nu gewoon heel erg in de weg, tijdens mn zwangerschap had ik er volgens mij minder last van. :oops: :cry: :( :confused:

    Liefs,
    Duveldraakje
     
  7. bive

    bive Actief lid

    26 apr 2007
    177
    0
    0
    Hai,

    Het is herkenbaar wat je schrijft hoor. Ik had in mijn zwangerschap helemaal geen last van hormonen en na mijn bevalling was het een drama. Mijn vriend werd echt een beetje gek van mij. Ik was de enige die het in mijn ogen goed deed en tegelijkertijd was ik zoooo onzeker of ik het wel goed deed. De hele dag heen en weer geslingerd worden met daarbij allemaal goedbedoelde adviezen. Maar na een maand of twee voelde ik mij langzaam weer gewoon mijzelf worden. Echt raar die hormonen............
    groetjes bianca
     
  8. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Een zonekap is altijd goed, zolang ze in de maxicosi zitten.
    Beschermt ze tegen de zon en hoeven ze niet in dat velle licht te kijken.
     
  9. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    Heel herkenbaar. Als de kleine net geboren is, ben je ook heel erg beschermend. Alles is nieuw en je moet je weg nog zien te vinden.

    En een zonnekap op de maxicosi is echt niet overdreven! Het huidje is nog harstikke teer! Ik vind het slim van je! Dan ben je toch goed bezig?
    En de airco, zou ik persoonlijk niet doen! Wat ik heb begrepen is dat het erg slecht is. Je doet nl ook geen ventilator op het kamertje aan als het warm is. Maar volg je gevoel.
     
  10. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Je kind word echt niet zomaar een watje hoor, en dat zonnekapje lekker gebruiken, een rode baby is niet zo mooi ;) Maar zonder dollen een kindje kan erin zitten tot ik meen 9kg.... dus als Anouk dan 6 weken oud is zit dat kapje er niet voor niets op.

    Airco is inderdaad niet zo best voor de luchtwegen of je moet de airco ieder jaar speciaal laten reinigen maar anders zit die na 1 zomer vol met schimmels.
    dus binnen no-time een kind dat piept en snottert.

    Volg je moeder instinct hoor ik mijn moeder al roepen.... dan komt alles goed. Ik moet nog even wachten op onze kleine maar ik geloof dat ik precies hetzelfde zou doen als jij.
     
  11. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik gebruik nog steeds de zonnekap. Babies mogen helemaal niet lang in de zon en je moet ook beseffen dat ze op hun rug liggen en dus recht in de felle zon kijken. Doe dat zelf maar eens een minuut.

    Beter te voorzichtig dan onvoorzichtig met je kleintje hoor.
     
  12. loesje

    loesje Bekend lid

    1 mrt 2006
    627
    0
    0
    peuterspeelzaalleidster
    overijssel
    ik ben ook niet zo'n fan van de airco maar ik vind als te warm is in de auto ook niet goed dus zetten we de airco niet zo hard :)

    in het begin was ik ook best bezord en werd van al die "goed bedoelde adviezen" alleen maar opstandig maar nu hij wat ouder is en hij wat stevige is ben ik niet meer zo bang lekker doen wat jij zelf denkt dat goed is. je moedergevoel zegt je het beste. 8)
     
  13. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Duveldraakje het is heel herkenbaar. Ik had het de eerste 8 weken ook heel erg, nu wordt het beter. Denk dat het ook met hormonen te maken heeft. Blijf gewoon je gevoel volgen.
     
  14. Niet meer actief

    meis, het is best herkenbaar hoor!

    Mannen zitten er nou eenmaal heel anders in...

    Je hebt gelijk dat je je kleintje niet in de airco laat liggen. Niemand wil een zieke baby.

    En die zonneklep zit niet voor niks op de maxi-cosi.
    Waarom worden engelsen altijd zo rood in de zon? Omdat ze het niet gewend zijn. dit telt ook zo voor babies. (misschien helpt deze uitleg hem)

    En laten huilen kon ik ook niet hoor!

    En die goedbedoelde adviezen...tja... Mannen luisteren nou eenmaal naar iedereen.

    Ik heb vaak het idee dat mannen alleen maar denken in zo min mogelijk last van de baby hebben. Iedere tip die leidt tot meer vrije tijd voor hun, beschouwen ze als een goeie.

    Ook vaak hoor ik mannen zeggen: Daar worden ze hard van.

    Wat een onzin zeg. Alsof je kind op zijn/haar 18e een beter mens wordt, omdat het met 6 weken verbrandt is door de zon!

    Al moet ik zeggen dat de mijne daar gelukkig geen last van heeft allemaal. Wij zitten redelijk op 1 lijn en zitten we dat niet, luistert hij naar mij...
    (en dat is fijn ;) )

    Sterkte en laat je niet gek maken!
     
  15. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Ik moet zeggen dat het hier soms net anders om is.
    Mijn vriend gaat vaker kijken en is soms bezorgder dan ik........Tuurlijk gebruiken we het kapje van de maxi cosi is toch heel normaal. wij zitten ook onder een parasol toch?
    Ach ook hier volgen we ons gevoel en dat is het beste wat je kan doen.
    Groetjes Bloem
     
  16. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    Denk dat het ook wel per man verschilt. Zoals mama mo, heb ik er ook zo eentje :)
    En dat moet ik zeggen is toch wel erg prettig. Hij weet ook dat mijn moedergevoel het sterkst is en hij heeft ook al een aantal keren gezien dat mijn gevoel gelijk had.

    En het allerbelangrijkste is natuurlijk wle met elkaar blijven praten en uitleggen waarom je iets wel of niet wilt.

    Liefs
     
  17. Niet meer actief

    meid jij hebt anouk 9 maanden in je buik gedragen en je kent anouk beter dan wie dan ook, de vader heeft natuurlijk ook inbreng maar jij hoeft je niet te schamen dat jij naar je gevoel luistert en een bezorgde moeder bent, ik denk dat vele moeders (ik wel iig) zich rg goed in jou kunnen verplaatsen....

    luister maar lekker naar je hart hoor het kind zal er iig niet slechter van worden
     
  18. caroline27

    caroline27 Actief lid

    3 jan 2006
    365
    0
    0
    Nou hier is het anders om geweest , het word steeds minder. Mijn vriend ziet echt overal gevaar in ! Op alles had hij commentaar , dit is niet goed en dat is niet goed , ik werd gek van hem . Nu lachen we erom dat het bij ons net andersom was , maar hij heeft het hog wel een beetje hoor .
    Meid , het word vanzelf minder en je word ook steeds zekerder naar mate je kindje ouder word en soms weet je het gewoon niet en de hormonen spelen zeker ook nog en rol !

    Liefs caroline
     
  19. Vennetje

    Vennetje Actief lid

    3 aug 2006
    261
    0
    0
    Lekker op je gevoel af gaan hoor!
    Wij gebruiken de zonnekap ook als de zon fel schijnt, maar achterin gebruiken we vooral zonneweringen die we op de zij- en achterramen hebben geplakt, zodat de ergste zon tegen gehouden wordt (misschien een tip?). Ik heb altijd het gevoel dat de zonnekap ook de lucht tegenhoud... beetje gek misschien, maar ik krijg het al benauwd als ik ernaar kijk, vandaar de zonweringen... :(

    Zonder airco is het in onze auto niet uit te houden. Heb het zelf laatst ook gemerkt toen ik naast haar achterin zat. Er was haast geen lucht! Dan maar de airco aan. En de maxicosi neemt volgens mij toch de ergste tocht weg; die "slokt" haar helemaal op ;) Maar niet te koud, want da's ook weer niet goed he. Ik kan er zelf ook niet al te best tegen, dus dat zie ik maar als een graadmeter.

    Mijn kleintje heeft het nodig om zichzelf in slaap te huilen. Lijkt vaak meer op geklets trouwens, erg grappig :) . Dat was in het begin wel lastig te herkennen en daarom kreeg ze ook aardig wat slaap tekort, omdat ik haar steeds wilde troosten. Toen was ze zo'n beetje de hele dag wakker! Nu ik de huiltjes kan herkennen is het ook makkelijker om haar te laten huilen voor het slapen gaan.
    Maar dat herken je zelf bij je kindje het beste lijkt mij.

    Enne: laat die mannen maar kletsen. Wie is er nou de hele dag met dat ukkie in de weer? Ik merk nu ook dat het die eerste maanden toch vooral op mama aankomt, hoe goed papa het ook bedoeld. Hij is er gewoon minder en heeft dus ook minder feeling van wat ze nodig heeft. Lijkt me dat daarom vooral de eerst tijd meestal moeders wil wet is ;) :p ;)

    En dat hebben we wel verdiend ook :p 8)
     
  20. Duveldraakje22

    Duveldraakje22 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    Goh deze reacties geven me echt weer moed. Ik ben op dit moment een megabezorgde mama die een hormoonoverschot heeft :( :) .
    Ik ben wel heel erg blij dat mn vriend nu de komende 4 weken thuis is, maar ik denk dat ik ook wel eens het huis zal ontvluchten. Vooral om de derde wereldoorlog te voorkomen, tja hormonen doen erg rare dingen met je.
    Maar iedereen echt heel erg bedankt! :)

    Liefs,
    Duveldraakje
     

Deel Deze Pagina