waarom? waarom niet? jou lezende liep je 24-7 met je kids op je buik, prima hoor ieder zijn eigen ding voor mij is het niets om 24-7 met mijn kinderen in een draagdoek te lopen..... zo vindt ik het ook niet nodig om "alle" flessen (voornamelijk limonade) ook zelf te geven...tis toch net zo makkelijk als ze het zelf kunnen als je toevallig ergens bent waar je niet zo 1-2-3 kunt zitten of wat dan ook... nee hoor, intieme momenten genoeg (gewone fles geven - onder de douche - lekker in bed knuffelen etc etc etc)....daar doet die fles die ze straks zelf kunnen vasthouden niets aan af.... er werdt ook door de ts gevraagd vanaf wanneer (leeftijd) de kinderen van andere de fles zelf gingen vasthouden... een reactie dat ze bij jou nooit de fles zelf hebben mogen vasthouden omdat jij dat niet leuk vindt lijkt mij dan ook volledig offtopic...dat is geen antwoord op de vraag die gesteld werd... gr.smoekie
Evy doet dat nu sinds een week of 2 . Van difrax heb je ook flessen die in het midden open zijn . Kunnen ze het nog makkelijker zelf doen.
Iedereen denkt anders over intimiteit natuurlijk, en dan gaat het niet om 24/7 rondlopen (ik werkte ook nog eens fulltime, dus dat ging niet eens). Maar een bekend 'geschilpunt' IS nou juist die intimiteit rond het voeden. En volgens mij kun je net zo intiem met je kind zijn met een fles als met een borst. Houdt een kindje de fles zelf vast, dan wordt dat lastiger. Overigens konden ze hier rond een jaar wel gewoon hun beker vasthouden (geen antidrink, maar een gewone).
Ik ben het wel een beetje met dm eens. Misschien kan Nova het al wel als ik er handvaten op zou zetten. Ze probeert de fles wel af en toe te pakken, maar meestal heeft ze haar vingertjes om m'n duim geklemd. Ik zou het nog niet zo leuk vinden als ze het zelf zou doen. Net als dat ik een fles best voor een bordje pap zou kunnen vervangen. Ik doe het niet, ik vind die flessen geven nog zo'n heerlijk moment samen. Ik denk trouwens dat het al heel anders wordt als je meerdere kinderen rond heb lopen, dan kan het best wel eens handig zijn.
Jesper houdt sinds dat hij 6 maanden is zelf de fles vast. Ook het laatste restje krijgt hij eruit hoor, doet hij hem gewoon wat omhoog. @dirksmama: Hoe kun je het nou niet leuk vinden als je kindje iets doet wat hij eerder nog niet deed? dwz dat hij leert, groeit en dat is toch super! k was in elk geval alleen maar heel trots toen hij hem zelf vast kon houden hoor. Qua intimiteit is het echt niet minder geworden. Ik heb hem nog altijd dicht tegen me aan op schoot liggen voor zijn flesje, vinden we beiden heerlijk. Hij houdt hem dan zelf vast, vind hij fijn. Anders gaat hij heel wild trappelen en zo kan hij het tempo ook fijn bepalen.
Nou, de meningen zijn weer flink verdeeld ! En het word elke keer maar een discussie Mij lijkt het ook wel stoer wanneer hij dat kan, maar dat betekend niet dat ze het dan meteen helemaal zelf kunnen, dus van " hier kleine, heb je de fles drink maar lekker op, mama gaat de afwas doen!" Maar gewoon, saampjes en dan complimenteren zodat ze helemaal trots zijn ! -x-
Ja precies, ik vind het ook dubbel. Tuurlijk ben ik supertrots met alles wat ze leert, maar met het flesje lekker dicht tegen mij aan en haar knuistjes om mijn vingers geklemd vindt ik ook echt heerlijk.
ik kan me ook niet voorstellen dat moeders niet leuk vinden als baby nieuw dingen leert , mij kom over als angst om je kleine niet los te kunnen laten , turlijk heb ik genoeg intime momenten met mij kind maar ben ook blij als hij gewoon nieuwe dingen leert
Kindjes willen natuurlijk graag leren en zelfstandig zijn. Op zich is het natuurlijk een heel goed iets als ze zelf de fles willen vasthouden! Ik moet zeggen dat ik het flesmomentje ook wel een prettig moment vind. Vooral de eerste en laatste, die doe ik altijd in ons bed. Ymke grijpt wel naar de fles, ze kan m ook vasthouden en ik kan dan heel even aan mijn neus krabben ofzo, daarna zakt ie lager. Ik hou meestal mijn hand zo dat ze mijn duim en pink kan pakken, al grijpt ze dan naar de fles... Het blijven moeilijke dingetjes vind ik. Ik ben blij als mijn kindje nieuwe dingen leert, maar ben ook bang voor het moment dat ze me niet meer nodig heeft, al is dat nog ver weg. Toch voel ik me soms heen en weer geslingerd door die gevoelens...
Snap ik ook wel hoor guppie ! Het is heerlijk om ze zo afhankelijk te zien, dat ze jou nog zo nodig hebben, maar elke keer worden ze een stapje "zelfstandiger" dat hoort er gewoon bij ! En een kindje doet het toch uit zichzelf.. Je kan het niet forceren om het ze te laten doen en het ze NIET te laten doen Dus het is heel natuurlijk allemaal ! Geniet gewoon van alle fases ! -x-
Wat ik trouwens wel eens heb gelezen dat het vasthouden van het kind tijdens het voeden belangrijk is voor de band. En de emotionele ontwikkeling. Bij BV heb je heel wat lichaamscontact door de dag heen. Bij FV heb je dat veel minder. Je hebt minder voedingen, en geen direct lichaamscontact. Dus als je dan ook nog je kleine baby de fles geeft terwijl het bv in de wipstoel zit (zelf vasthouden of met steun onder fles) dan mis je heel veel nuttige contactmomenten. Maar tegen de tijd dat ze de fles goed vast kunnen houden, wordt dat al wat minder belangrijk. Ik ben er best trots op dat hij zijn flesje zelf kan vasthouden, natuurlijk kijk te terug naar de kleine afhankelijke baby, maar ook vooruit naar nog een hele ontdekkingstocht die we nog gaan beleven.
Ja, daarom vind ik het belangrijk dat papa ook eens de fles geeft, maar er komt niet veel van Vind het zelf ook erg leuk hoor hihi... -x-
Hij grijpt hem al een hele tijd vast, maar niet elke keer. Ik denk dat hij een maand of 4 was... En ik heb ook niet echt het idee dat hij dat altijd bewust doet. Meestal heeft hij mijn hand vast tijdens het drinken. En soms pakt hij de fles en houdt hij die vast.
tja ieder zijn eigen mening daarover, en tja je kunt dan wel full time hebben gewerkt, maar wat ik redelijk veel van jou gelezen heb is dat jij met bijn 24-7 (de werkuren dan niet meegerekend maar) met ze in de draagdoek hebt gelopen...nou moet je dat natuurlijk zelf weten maar mijn "ding" is het niet...en dat ze straks de fles zelf vast kan houden, houd toch niet in dat ze van mij geen flessen meer zal krijgen en dat ik haar met fles en al 'wegzet' ik heb het over een simpel iets als een flesje limonade zeg...poepoe zoals ik al zei, vele andere intieme momenten blijven er echt wel over hoor... dat zal niet voor elke ouder opgaan, maar wel voor veel ouders... veel ouders proberen hun kinderen mijn inziens veel te klein te houden om het zo lang mogelijk bij zich te houden, en dat zal idd misschien wel met angst te maken hebben, wie zal het zegen... ik ga gewoon anders met mijn kinderen om dan menigeen...dus tja ieder doet het anders...zoals zij vindt dat je je intieme momenten "weggeeft" door je kind zelf af en toe het flesje vast te laten houden o.i.d. vindt ik dat je te veel aan het intieme vast wil blijven houden als je bijv. je kind al 9 jr. bv geeft....Dm voelt zich daar goed bij, prima, ik moet er niet aan denken...zo is iedereen anders.. gr.smoekie
Tjee nu moet ik toch echt iets vragen. Geeft Dirksmama al 9 jaar BV? Een mensje van 9 jaar aan de borst Misschien begrijp ik het verkeerd hoor. Ene het lijkt mij erg fijn als ze hun eigen flesje vasthouden. Mijn mannetje kan soms zo onrustig zijn met drinken. Houd hem soms bijna in de wurggreep om te laten drinken. Wie weet als hij het zelf beetje kan doen dat hij rustiger wordt. Andere aandachtsmomenten en intimiteits momenten genoeg. Liek
tja wdb ieder zijn eigen ding, mijn ding is het niet, net zo min als dat het DM's ding niet is om een kindje zelf zijn of haar flesje te laten vasthouden, iedereen is daar anders in, en kijkt daar anders tegenaan... ik vindt het gewoon makkelijk als je ergens bent dat je je kleine terwijl je wandelt of gewoon ergens gezellig iets zit te drinken hij of zijn gewoon zelf zijn of haar eigen flesje limonade vast kan houden...zie daar niets verkeerds in, en pak ook geen intieme momenten af door dat te doen... maar goed nogmaals ieder zijn eigen ding...
Dm geeft al 9 jaar borstvoeding. Volgens mij niet meer aan haar kind van 9, maar nog wel aan haar kind van 5.
jawel want toen ik het laatst vroeg of ze dat afgekolfd gaf of al die jaren nog steeds "live" aan de borst liet "hangen" met een knipoog erbij vertelde ze dat ze nog nooit afgekolfd had omdat ze dat zo'n gedoe vond... en daarme dus ook antwoord op mijn vraag gaf dat ze idd nog "live" bv gaf....(9 jr. nogwat)... gr.smoekie
Ik mag toch hopen dat dat een grapje is...toch? Dat je zo ongeveer tot 2 jaar bv is normaal, alhoewel ik dat al lang vind. Maar nog bv te geven aan een kleuter van 5 of een kind van 9. Krijg ik toch wat andere associaties mee... Maar dat is mijn mening... Ga er toch nog steeds vanuit dat het een grapje is...toch Dirksmama? Liefs Elly.