Borstvoeding in openbare ruimtes

Discussie in 'Voeding' gestart door Evelieveling, 14 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evelieveling

Evelieveling Fanatiek lid

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ben even benieuwd hoe jullie denken over borstvoeding in openbare ruimtes....

2. Yvon

Yvon Actief lid

25 okt 2006
    319
    0
    0
    Ik vind het een goede regel dat ze vrouwen die borstvoeding geven niet meer mogen wegsturen!
    Borstvoeding moet gewoon overal kunnen. (wel descreet)

Als ik zelf voed in het openbaar voelt het wel ietwat ongemakkelijk, maar ik doe het wel gewoon. Ik ga dan op een plekje ergens achteraf zitten, niet in de massa. Ik heb ook speciale voedings-shirtjes. Zo kan niemand iets zien.

3. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Vind ook dat ze vrouwen die borstvoeding geven niet weg mogen sturen! Het gaat er toch om dat je kindje kan drinken, je laat je borsten toch niet teveel openbaar showen.....

4. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ik vind dus ook dat het moet kunnen. Want waarom mag je wel een flesje overal kunnen geven?
    Wel discreet en liefst niet midden in de zaak. Lekker met je rug naar de massa toe.
    Je doet het daar niet om 'sexy' of 'intiem' te zijn, maar om je kindje te voeden.

Zelf zou ik eerder kiezen voor afkolfen en het dan geven in zo'n ruimte, maar ieder zijn ding.

Ik heb meer moeite met mensen die hun kind overal verschonen. Op een tafel in een (eet)café, op een bankje in het park...

Snap wel dat het moet, maar ik heb liever dat ze het op het matrasje doen van hun luiertas en niet zo in het openbaar. Puur omdat ik het gevoel heb dat zoiets meer 'aanstootgevend' is en de lucht is nou ook niet altijd even lekker ;)

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Vind het heel raar dat het alleen mag als de baby niet ouder dan een jaar is. Net alsof het vreemd is als je een kind dat ouder dan een jaar is bv geeft...

Verder heb ik het altijd belachelijk gevonden dat mensen het raar vinden dat je je kind in het openbaar borstvoeding geeft maar dat reclameposters die veel minder verhullend zijn wel geaccepteerd worden.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik vind het idd belachelijk dat dat regel geldt voor kids tot 1 jaar... wat een onzin. Verder vind ik het goed. Zou me ook niet laten wegsturen als ze commentaar zouden leveren. De mode van tegenwoordig is een stuk bloter dan wat er te zien is als ik aan het voeden ben en daar wordt ook nooit iets van gezegt.

7. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Ik vind wegsturen wel meteen erg dramatisch..maar ik vind ook dat borstvoedende mama's wel wat rekening met de omgeving mogen houden en het dus zo 'onzichtbaar mogelijk'moeten doen als het moet in het openbaar.

Borstvoeding is het belangrijkst iig de eerste 7 maanden..dus vind ik als het kind ouder dan een jaar is hoef je het niet in het openbaar borstvoeding te geven. Het lijkt me sterk dat je dan nog fulltime borstvoeding geeft, dus die ene keer in het openbaar kun je ook best even een flesje (afgekolfde) melk geven...

Ik moet eerlijk zijn dat ik me er zelf ongemakkelijk bij voel als iemand naast me gaat zitten voeden..vriendje ervaart dit ook zo en ook een aantal vriendinnen van me voelen het zo...
    Daar kan men ook best rekening mee houden toch?

8. steffie1980

steffie1980 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.344
    0
    0
    thuiswerk
    belgie
    nou ik voed mijn kindje overal en wanneer hij honger heeft, vind het de natuurlijkste zaak van de wereld.

ja ik geef gedeeltelijk fv helaas, maar als het tijd is voor een voeding haal ik toch nog altijd eerst mijn borst tevoorschijn :p

2 weken geleden waren we bij een optreden met paarden, we stonden zowat vooraan en had me er echt op verheugd. Had djamai van tevoren al gevoed maar was best warm die dag. Nou meneer liet zich midden in de show horen, dan pak ik hem op en leg hem gewoon staand aan tussen de mensen in hoor. Als je een flesje hebt geef je die toch ook even staand?

Ok er waren mensen die vreemd keken, maar heb vreselijk veel positieve reacties gehad. (en woon in belgie heb hier al meer negatieve reacties gehad dan bij de andere twee in nederland)

Ik vind dat je net zoals je de keus hebt bv of fv te geven, je ook zelf mag bepalen of je in het openbaar live voedt of niet en daarvoor niet thuis hoeft te blijven of een fles afgekolfd hoeft te geven. Er zijn tenslotte ook baby`s die helemaal geen fles nemen, wat moeten die moeders dan?

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Overal om je heen zie je (bijna) blote borsten. Hoevaak hangt er niet zo'n poster in een bushokje o.i.d. en dan zou je je borst niet uit je trui mogen halen om je kindje te voeden :confused:
    Daar is een borst toch voor ? En niet om op een poster halfnaakt te staan.

Ik voed gewoon in het openbaar, probeer het wel zo discreet mogelijk te doen.
    Wel een stomme regel dat je je kindje in het openbaar mag voeden tot 1 jaar.

Is er hier trouwens iemand die commentaar heeft gehad tijdens het voeden in het openbaar ?

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

En als je een hele dag weg gaat ?

11. Littlebird

6 dec 2006
    55
    0
    0
    Studente en a.s. moeder
    Ik vind het juist heerlijk dat ik overal kan voeden. Geen probleem met dingen meesjouwen enzo. Tuurlijk was de eerste keer wel even een stap, maar ja het was of voeden in het openbaar of altijd thuis blijven, want kolven gaat niet echt heel lekker.

En ja dan zoek ik wel een plekje waar ik niet helemaal in het zicht zit, maar ik voed ook gewoon op het terras hoor. En nee ik heb nog geen negatieve reacties gehad. Alleen positieve eigenlijk.

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik snap je redenering niet. Omdat bv volgens jou iig de eerste 7 maanden het belangrijkste is hoef je het na een jaar niet meer in het openbaar te voeden? Hoezo niet?
    Kijk, een kind van een jaar krijgt inderdaad meer dan alleen bv, maar het verschilt wel per kindje wat de verhouding is.
    Het kindje van een vriendin van mij bijvoorbeeld is net een jaar geworden en zij krijgt 4x per dag bv...

Kun je misschien uitleggen waarom je er moeite mee hebt als een moeder naast je gaat zitten voeden?
    Ik vind het namelijk vreemd om te verlangen dat een moeder moeite gaat doen om te kolven en de fles te geven als ze ook gewoon aan kan leggen.

Weet je, wij zijn gewoon niet gewend dat kinderen, zeker oudere kinderen, lang bv krijgen en al helemaal niet gewend om dat in het openbaar te zien. Bovendien worden borsten in deze maatschappij met sex geassociëerd. Terwijl bv geven toch is waar ze voor bedoeld zijn...

13. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Waarom zou een voedende vrouw zich af moeten zonderen? Het is toch de normaalste zaak van de wereld dat je babytje eten krijgt!

14. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Nou ..ik vind inderdaad als je op een jaar zit, dan is het fijn dat je nog borstvoeding kan geven en/of geeft, maar niet meer zo cruciaal..Ik vind dat je dan best de moeite kunt doen om je óf af te zonderen óf te kolven (aangezien je waarschijnlijk al vaker de fles geeft en vaste voeding, dus is borstvoeding geven niet noodzakelijk) Inderdaad omdat er ook mensen zijn die het onprettig vinden of zich er ongemakkelijk bij voelen.
    ik snap jullie beredenering wel hoor, maar ik vind het te rationeel en te veel vanuit "hoe het zou moeten zijn"
    De werkelijkheid is dat er veel mensen zich ongemakkelijk bij voelen, dat borsten inderdaad óók een stukje sexualiteit zijn, dat het een heel intiem iets is wat je met je kind doet waarvan ik zowiezo niet vindt dat de halve wereld eromheen hoeft te zitten etc etc.

ik kan er niks aan doen maar ik vind het zó respectloos tegenover je lichaam om je borsten alléén maar als 'flessen'of voedmachine te bekijken en alle gene en intimiteit e.d. overboord te gooien.
    Voor mij hefet het iets magisch, iets bijzonders tussen jou en je kind, een verbond en daar hoeft niet heel de omgeving met de neus bovenop te zitten.

Waarom ik me er zelf onprettig bij voel? Weet ik niet..Ik vind het gewoon raar om zo een borst met een drinkend kind onder mijn neus gedrukt te krijgen als ik op een verjaardagsfeestje zit of in een restaurant.

15. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dank je wel voor je toelichting Niva nu is het voor mij een heel stuk duidelijker! :-D

16. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Mensen roepen nu gelijk 'waarom mogen die blote posters en sexy kleding wel'.
    Eens... helemaal mee eens.

Maar toch is het een kwestie van gevoel.
    Ik pak even het stukje van Niva erbij:

Dat heb ik dus ook. Hoe stom het ook is.
    Ik heb werkelijk waar niets tegen bloot. Heb zelf in de erotische sector gewerkt, loop ook topless op het strand... maar ik vind dit anders.

Hoe moet ik het uitleggen. Ik vind het intiem. Het is iets van jou en je kindje. Ik weet het, je kan borstvoeding geven zonder dat er maar iets bloot hoeft te zijn. Maar toch... het idee.

Laat ik het zo zeggen. Ik zou er geen probleem mee hebben als mijn kindje straks een flesje van iemand anders krijgt. Maar als iemand anders hem de borst zou aanbieden dan zou ik gek worden van jaloezie. Het is iets intiems.

Ben zelf ook van plan om borstvoeding te gaan geven. Heb me goed laten voorlichten, ga toevallig vanavond ook weer naar een informatie avond van borstvoeding natuurlijk.
    Maar zelf zou ik proberen om als ik een hele dag met mijn kindje op stap ga toch wat afgekolfde melk mee te nemen. Als ik dan niet goed beschut kan zitten dat ik dan een flesje kan geven. Wat natuurlijk wel het volgende probleem oplevert... moet natuurlijk wel op zo'n dag zelf een keertje kolfen om de druk in mijn borsten niet te groot te maken en om het vraag aanbod principe op peil te houden. Maar daar heb ik nog niet over nagedacht hoe ik dat zou oplossen.

17. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    graag gedaan :) dan begrijpen we elkaar ook al zijn we t niet eens :)

18. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden (en toeval of niet: ik was ook naar borstvoedingscursus vanavond haha)

19. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik heb gister voor het eerst echt in het openbaar bv gegeven.
    vond het minder eng dan dat ik dacht, haha. :oops:
    ik dacht echt dat iedereen zou gaan kijken maar dat viel reuze mee :)
    een man die achter mij zat zei tegen zijn vrouw.
    doe het nou maar die vrouw achter mij doet het ook, ik zie het aan de beeb z'n voetjes dat zij ook bv aan het geven is, hahahaha!

zo stom dat je je er voor schaamt dat je bv geeft, terwijl het een natuurlijk iets is...
    maar idd, wel discreet, niet iedereen hoefd je boobs te zien ;)

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Mischien wel meer eens dan je denkt ;). Denk nl. niet dat ik gemakkelijk in het openbaar zou voeden, vanwege het intieme inderdaad. Omdat ik alles kolf, is het niet echt aan de orde... hoewel ik ook veel liever rustig thuis de fles geef ipv in het openbaar...

Maar ik ben het er niet mee eens dat vrouwen die dat zouden willen niet in het openbaar zouden kunnen voeden omdat het vies, onsmakelijk en dergelijke zou zijn.

Deel Deze Pagina