Hoi! Mijn zoontje van bijna 4 weken geef ik exclusief borstvoeding op verzoek. Daar groeit hij prima op. Maar nu wil ik voor de periode dat ik weer aan het werk moet een voorraadje in de vriezer opbouwen. Echter krijg ik met kolven heel weinig uit mijn borsten. Ik kolf na de ochtend voeding het 'meest', zo'n 30 a 40 cc in totaal. De rest van de dag kom ik niet verder dan 20. Hebben jullie tips om dit wat op te krikken want ddit is niet echt de moeite. Ik moet minimaal 4 of 5 keer kolven voor een voeding en dat wordt straks natuurlijk alleen nog maar meer. Bedankt alvast! Groetjes
Hoi, Goed bezig! Volledig borstvoeding en al aan het vooruit kijken met kolven! Wanneer je direct na het voeden kolft, vind ik het nog best een aardige opbrengst. Wanneer het tussen 2 kolfbeurten in is ook nog wel. Kolven is iets waar je handigheid in gaat krijgen, uiteindelijk zul je makkelijker meer gaan kolven! Ook: straks kolf je in plaats van een voeding die je geeft: dan krijg je zeker meer uit je borsten! Daarnaast zit je nu nog in de eerste 6 weken van inregelen. Dus nog geen reden tot paniek. Een paar vraagjes: wat voor een kolf gebruik je? handkolf, elektrisch, enkel, dubbelzijdig? Hoe kolf je: gewoon aan en gaan of wissel je links en rechts af? Hoe lang kolf je Als je me wilt antwoorden kan ik er meer zinnigs over zeggen Ook kun je contact zoeken met een borstvoedingsorganisatie of borstvoedingscafe bij jou in de buurt: voor ervaringen van andere moeders en handige tips. En voor de gezelligheid natuurlijk! Je vindt de activiteiten via Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties Ook kun je dan folders over dit onderwerp bestellen en downloaden. Laat even weten hoe en met wat voor soort kolf je werkt, dan kan ik meer op maat antwoorden. Geef je ook al het flesje? Ik hoor het graag! Groetjes, Heidi
Hoi Heidi! Bedankt voor je antwoord! Ik gebruik de elektrische enkelzijdige kolf van medela, de swing meen ik. Ik doe meestal eerst even mijn borsten masseren en dan zet ik hem aan. Qua duur van het kolven kijk ik naar hoe lang er melk komt. Als dat stopt zet ik hem uit en ga ik hetzelfde ritueel doen bij de andere borst. Als ik daar klaar mee ben zet ik hem meestal nog even op de andere borst en komt er nog iets. Ik denk dat ik tussen de 5 en 10 minuten bezig ben en daarna voelt het ook niet prettig. Ik vraag me trouwens ook af op welke zuigstand ik hem moet zetten? Meestal zet ik hem vrij hard omdat dan de melk het meeste toeschiet maar het voelt niet heel fijn... We zijn begonnen met het flesje en hij heeft daar geen moeite mee gelukkig! We gebruiken nu de avent, maar zit er over te denken om over te stappen op de calma van medela. Kun je daar nog iets zinnigs over zeggen? Bedankt alvast! Groetjes beertje
Hoi, Klinkt prima zoals je dat doet. Evt. kun je beide borsten masseren, 7 min. kolven, en dat aan iedere kant 2 keer doen. Of 7-5-3 minuten. Stand: tot het niet meer prettig is en dan 1 stapje terug werkt voor de meeste moeders het beste. Fles: wanneer de avent geen problemen geeft zie ik geen noodzaak om de calma aan te schaffen. Het een is niet beter dan het ander: ik kijk altijd gewoon wat mensen in huis hebben, en als dat werkt blijf je daar bij. simpel. (borstvoeding is helemaal niet zo ingewikkeld haha) Groetjes Heidi
Dank je! Ga ik het zo eens proberen! Wbt de calma die kreeg ik bij de kolf, dus vandaar. Er wordt beweerd dat deze speen het meest in de buurt komt van de borst dus ik was benieuwd naar joiw mening/ervaring maar geen toegevoegde waarde dus? Groetjes
Laat ik dit zeggen: wanneer je gaat zitten en je zet de calma direct naast je neer, bijvoorbeeld op tafel op borsthoogte, ja, dan komt de calma het meest in de buurt van de borst haha. (sorry, flauw grape) In mijn beleving maakt het niet uit welke fles je kiest op het moment dat het goed gaat met je kindje, het drinken goed gaat, het aanhappen. Op het moment dat een kindje op wat voor manier dan ook moeite heeft met coordinatie of motoriek in het mondgebied, of enigzins andere factoren heeft waardoor drinken anders dan standaard gaat, dan ga je kijken naar welke fles voor dit specifieke kindje meest geschikt is. Dat kan een calma zijn, een avent, een special need feeder of welke andere soort van fles dan ook Groetjes! Heidi