Hoe doet iedereen dat toch?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door tamtam78, 29 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken ivm de financiën straks.
    Mijn man werkt 40 uur en ik nu 32.
    Ik wil straks 20 uur gaan werken.
    Mijn man werk alle dagen door de week, dus ik zou op zaterdag en 's avonds moeten gaan werken als we geen kinderopvang willen inschakelen, maar ik denk dat ik daar te oud/duur voor ben.
    Dan misschien 1 dag kinderdag verblijf en zaterdagochtend is mijn man thuis.
    Hopen dat mijn schoonmoeder een ochtend op wil passen anders nog een ochtend naar het kinderdagverblijf.
    De vaste lasten kunnen we van mijn mans loon betalen en een gedeelte van de boodschappen, de rest moet allemaal van mijn geld, kinderopvang, benzine, kleding etc.
    Dat kan toch nooit allemaal van ongeveer 500 euro denk ik?
    Ik hoor wel eens verhalen van alleenstaande moeders met 2 kinderen die het ook lukt, maar hoe?
    Zit ook nog in de situatie dat mijn contract begin december afloopt, dus het is afwachten of die verlengt wordt.
    Zit ook nog half in de ziektewet, dus veel onzekerheden.
    Ik weet dat je nog toeslag en kinderbijslag krijgt, maar dan nog :(
    Ik probeer positief te blijven en te bedenken dat zoveel mensen het doen, ach het zal ook wel door de hormonen komen ;)
    Misschien hebben mensen nog tips?

2. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Mijn dochter gaat gemiddeld 100 uren per maand naar de gastouder. Die kost bruto 5,95 per uur. Netto betalen we 1,36. Deze bijdrage is naar het gezamenlijk salaris. We zijn dus rond de 130 euro per maand kwijt.
    Verder kan je op veel manieren aan leuke spullen komen. Veel speelgoed staat zgan op marktplaats.
    Een box en kinderkamer hoeft niet heel duur te zijn. Ook mp en bijvoorbeeld ikea enzo.
    Je wordt vanzelf crea in het omgaan met geld hoor. Maar ja, er zitten idd dure periodes bij. Het zwaartepunt ligt och echt in het eerste jaar. Tot aan de opvolger van de maxi cosi. Daarna wordt het redelijk rustig qua uitgaven. Tip: koop nu al wat grote dingen zodat je de kosten wat kan spreiden. Vlak na de geboorte sluipen er zo nog een aantal uitgaven tussendoor.
    En ja, je gaat je door de hormonen veel meer zorgen maken.

3. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    We hebben via via een site gekregen van goedkope meubeltjes etc.
    Dat is ook niet waar ik me zorgen om maak.
    Het kamertje en dergelijke is eenmalige uitgave het gaat mij om de uitgaven die elke maand terug komen: benzine, eten, kleding.
    Je zult ook wel creatief met geld om moeten gaan anders lukt het gewoon niet.
    We hebben ook spaargeld dat gaan we voor de baby kamer gebruiken en de andere spulletjes.
    Verder zullen we toch moeten kijken hoe het gaat.

4. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Over dit soort dingen heb ik me inderdaad ook veel zorgen over gemaakt in de zwangerschap.

Wij hebben straks 2 dagen kinderopvang op een kdv en betalen daar voor 2 dagen per week per maand 516 euro voor. Maar we krijgen kinderopvangtoeslag van rond de 430 euro, dus hoeven we zelf nog maar weinig bij te leggen. Ook kun je in aanmerking komen voor kindertoeslag (dit is naast de kinderbijslag). Op deze manier hoeven wij zelf niets af te dragen aan de kinderopvang, wat dus een van onze grootste kostenposten wordt.
    Op deze manier zou jij bijv. dus ook door de weeks kunnen gaan werken (omdat de kdv dan praktisch gratis is) zodat je ook nog lekker samen met je man weekend hebt...
    Op www.toeslagen.nl kun je hiervoor allemaal proefberekeningen maken, zodat je alvast weet wat jullie kunnen krijgen.

Wel erg vervelend voor je dat het nu nog een beetje onzeker is met je werk, kan me voor stellen dat dit ook voor wat stres zorgt, maar het komt vast allemaal goed...

Heel veel succes en niet te veel piekeren hoor!

Groet Snoozie

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ja geen idee eigenlijk.

Ik denk dat je even de in en uitgaven precies moet noteren.

Ik hoef niet te werken en dan houden we ongeveer 300 euro over. Daar is alles vanaf. Alleen kleding nog niet. We sparen dan ook nog.

We hebben geen duur huis, geen leningen en geen andere gekke verplichtingen. We leven dus sober. Ik geef 300 euro per maand aan boodschappen uit.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Mijn man werkt 4 dagen van 9 uur per week, ik werk 2 dagen van 8 uur per week. Ik denk dat wij netto ongeveer 2500 euro verdienen, maar dan is onze zorgverzekering al van het salaris van mijn man eraf gehaald.

We hebben koopwoning en 2 dieselauto's (waarvan 1 auto maar 1 of 2 dagen per week gebruikt wordt) en standaard vaste lasten zoals gas/water/licht en tv//telefoon/internet en we redden het prima, vaak kunnen we zelfs nog wat sparen.

We krijgen dan wel maandelijks ongeveer 800 euro terug van de belastingdienst voor onze hypotheek en kinderdagverblijf en kindertoeslag. En elk kwartaal bijna 200 euro aan kinderbijslag.

Ons zoontje gaat 2 middagen per week naar het kinderdagverblijf, hiervoor betalen we ongeveer 50 euro per maand uit eigen zak, de rest krijgen we dus van de belasting terug.
    Op www.toeslagen.nl kun je berekenen hoeveel geld jullie ongeveer terug kunnen krijgen, dan moet je wel even het salaris berekenen wat je straks ongeveer denkt te gaan verdienen.

Groetjes Saskia

7. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Heb net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengt wordt :cry:
    Had het wel verwacht maar toch.
    Ze weten niet dat ik zwanger ben.
    Ga straks bellen met het CWI en vragen hoe ik nu verder moet, omdat ik nog half in de ziektewet zit vanwege mijn pols.
    Heb een pees ontsteking in mijn rechter pols en daar loop ik al een half jaar mee.
    Ben in september geopereerd, maar tot nu toe geen verbetering :(
    Loop nu bij de fysio.
    Doe nu ook alleen maar licht werk tillen en dergelijke wil niet.
    Ik weet dat de kinderopvang groten deels vergoed wordt.
    Ik had het al uitgerekend en dat was ongeveer 60 euro of zo.
    De andere dingen is ook nog zo veel.
    Eerst alles is goed op een rijtje zetten.
    Bedankt voor de tips in ieder geval.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    :( Jammer meid,

Nu inderdaad alles even navragen en regelen.

Zet alles even op papier. Misschien heb je eerst wel recht op een WW uitkering en kun je met het CWI opzoek naar werk.

9. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Heb me net ingeschreven en uitkering aangevraagt.
    Voor de 50% krijg ik WW en moet ik dus op zoek naar ander werk zolang ik in de ziektewet blijf.

10. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Wij hebben netto dan ongeveer 2000 euro.
    We zitten qua vaste lasten al op 1500 euro(mijn mans loon dus)
    dan nog 500 maar misschien is dat ook wel minder ik weet niet hoeveel ik ga verdienen met 20 uur.
    Daar moet boodschappen, benzine, kleding, kinderopvang etc nog van af.
    Het lijkt zo weinig, maar met aanpassingen moet het vast goed komen.

11. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    E 2000 netto is echt niet weinig om van rond te komen hoor! Ik denk dat veel gezinnen zouden willen dat ze dat bedrag maandelijks binnen zouden krijgen!

Ik denk dat je goed al je uitgaven op een rijtje moet gaan zetten en misschien wat moet gaan strepen als je niet denkt rond te komen. Als je vaste lasten al even hoog zijn als één loon, dan moet je misschien kijken of je daar wat kunt minderen, want dat is best veel!

12. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Daar kan niet in geminderd worden daar hebben we naar gekeken.
    Het zijn allemaal dingen die nodig zijn.
    Huur, gas/water/licht, internet/tv, verzekeringen auto, brand inboedel en ziekenfonds, pensioen, spaarloon, gemeentebelasting,belasting auto, telefoon rekeningen, uitvaart verzekering.
    Ik zou niet weten wat ik kan schrappen :(:

13. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ja ik heb dat ook hoor... ik ben hoofdkostwinaar en verdien met 32 uur ongeveer 1620 netto en mijn man verdiend rond de 900 euro... ivbm chronische herniaklachten werkt hij 20 uur en dat is goed te doen.. onze vaste lasten ( dus echt alles incl boodschappen zijn 1600 euro... we houden 900 euro over waarvan we ieder 250 eur ovoor onszelf hebben voor kleding en andere dingetjes en we proberen iedere maand 400 euro te sparen... maar als ik straks 28 uur ga werken en een kind hebben kunnen we nog maar 100, - sparen per maand... ik vraag me af of dat genoeg is.. heb er dan op gerekent dat een kind 150,- in de maand kost...

tja we zullen dan gewoon minder geld aan onszelf uit moeten geven... ik ga gelukkig ieder jaar meer verdienen... ja ik pieker daar soms ook wel eens over.... het klinkt als hel veel om 2500 euro netto in de maand te hebben.... maar met een hypotheek van 740,- gaat het hard hoor!

al hebben wij daar natuurlijk helemaal zelf voor gekozen... eerlijk is eerlijk..

toch deed mijn moeder het met een bijstandsuitkering en ik heb nooit maar dan ook nooit het gevoel gehad iets te hebben gemist... ja toen ik puber werd en graag merkkleding wilde... dat kreeg ik dan voor mijn verjaardag... achteraf heeft mijn moeder daar wel krom voor gelegen en daar schaam ik me best een beetje voor.......dus nee... met ons komt het allemaal vast wel goed....

gr jose

14. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Dan verdien je wel veel met 1620,- voor 32 uur.
    Ik verdien 1050,- voor 32 uur, dus dat scheelt nogal.
    Straks ga ik 20 uur werken, dus dan zal het denk ik rond de 500 zijn.
    Mijn man verdient 1500,- voor 40 uur.
    Hij gaat proberen om loonsverhoging te vragen.
    Je past je ook snel aan als het moet.
    Gaat vast allemaal goed komen :)

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

he tamtam,

Het kan hoor met de bedragen die je geeft.

Mijn man verdiend (veel meer maar hij krijgt, hihi) 1850 netto ongeveer, ik verdien normaal 250,- euro ongeveer als gastouder is ook 2000,-

Onze vaste lasten zijn 1500,- zonder benzine/gas voor mijn auto wat p.m. tussen de 40 en 140 euro ligt, we rijden soms nogal wat km.

boodschappen 200,- euro per maand.
    De rest gaat op aan een extratje, kadotjes, dierenarts,enz.

Het kan dus, ik verdien op het moment zelfs helemaal niets omdat de ouder van mijn gastkinderen ziek thuis is.

16. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    hoi tam tam. daar zit wel onregelmatigheidstoeslag bij hoor en dat maakt dat het zo aantikt...en het is een vrij pittige baan moet ik zeggen..

pppfff mischien blijf ik ook wel gewoon 32 uur werken...in de zorg is het een beetje lastig met bezuinigingen... minder werken kan altijd.. maar weer meer gaan werken als je het financieel toch niet zou redden is altijd een lastig verhaal......

ik vraag me af wat je per maand extra binnenkrijgt als je stopt met de spaarloon regeling.. daar doe ik nu aan mee .... het maximale bedrag.. weet iemand wat je netto extra krijgt als je daar mee stopt?

en is het nu zo dat ieder gezin kinderbijslag krijgt? of hoe heet dat nu tegenwoordig?

gr jose

17. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Oke ben blij om dat te horen :)
    Het lijkt me ook wel, want gezinnen met minder komen ook rond.
    Je moet nu alleen veel over dingen nadenken wat je allemaal wilt, kinderopvang en dergelijke.
    Ik zit me net te bedenken dat omdat ik geen werk heb over een maand ik ook niet weet of ik dat over een half jaar wel heb ivm inschrijving opvang.
    Stel dat ik thuis zit dan hoef ik ook geen opvang, maar je moet je wel op tijd inschrijven :(
    Als de echo is geweest ga ik wel informeren.
    Eerst moet mijn pols opknappen :x

18. kaat11

kaat11 Niet meer actief

Ik maak me vooral zorgen om de kinderopvang. Ik werkte 70 uur in de week (dierenarts), maar ben nu minder gaan werken. de eerste zwangerschap is doordat ik heel misselijk was en heel veel afviel (19 kilo in 12 weken) mis gegaan. Ik wil nu dat nu niet meer en ben dus minder gaan werken. Ik verdien nu 2400 euro netto en mijn man 2300 euro netto. Wij verdienen dus genoeg, maar voor kinderopvang moet je in mijn woonplaats al heel lang ingeschreven staan (een jaar wachttijd is niets) en schoonouders wonen niet in de buurt. Geen idee hoe wel dat met werken gaan combineren. Wij krijgen ook bijna niets terug voor de kinderopvang (logisch hoor).

Al met al dus een heel gepuzzel........!

gr,
    Kaat

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wij hebben voor benzine, kleding, kinderopvang en overige extra dingen per maand 600 euro over. Daar redden we het net mee. We kunnen dan nog wel af en toe eens wat leuks doen met z'n tweeen, we betalen vrij weinig benzinegeld (100 euro per maand) en we bekostigen ook onze hond hiervan (40 euro per maand). Aan kinderopvang zijn we dan 200 euro per maand kwijt (wel afgerond naar boven omdat ik nog niet precies weet wat de kosten straks zullen zijn, maar het zal niet veel schelen).

Het is moeilijk in te schatten omdat ik bijvoorbeeld niet weet hoeveel geld jullie kwijt zijn aan benzine (sommige mensen betalen wel 300 euro per maand aan benzine als het niet meer is), maar jullie kdv kosten zullen wel lager zijn.

Ik denk dat het met passen en meten echt wel te doen is. Kunnen jullie niet bezuinigen op vaste lasten? Wij hebben bijvoorbeeld een krant de deur uit gedaan (hadden er 2 :(), een abonnement op een magazine, goedkopere internetkosten en verzekeringen gevonden etc. Uiteindelijk bespaart dat toch bijna 100 euro per maand. Zeker op boodschappen valt vaak wel wat te besparen. En de energiekosten kunnen vaak ook een stuk omlaag (zet de verwarming niet te snel aan! kan echt veel schelen!).

Succes :)

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Uitvaartverzekering! Tenzij je geen levensverzekering hebt of geen spaargeld. Maar het is in principe een onzinverzekering (vraag maar eens na bij een objectieve adviseur).
    Verder kun je vaak besparen op telefoonrekening (neem een sim only abonnement, scheelt weer de helft van de kosten), kunnen veel verzekeringen ergens anders omlaag tegen dezelfde dekkingen en kun je dus ook makkelijk besparen op gas/water/licht. Goed zoeken, het is echt mogelijk.

Het is trouwens niet makkelijk want ik ben er ook nog steeds niet achter hoe wij kunnen besparen op boodschappen. We zijn echt belachelijk veel geld kwijt per maand (400 euro) en ik zie gewoon echt haast niet waar dat grote verschil vandaan komt.

Deel Deze Pagina