oke voedingsschema baby 7 mnd?

Discussion in 'Voeding' started by claudia2008, Jan 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    hoi,

Voedingsschema van mijn dochtertje;

5u: 150 ml opvolgmelk (incl 2 scheppen bambix)
    8u: 150 ml opvolgmelk
    10u: fruithapje
    11u:150 ml opvolgmelk
    13u groentehapje
    14u: 150 ml opvolgmelk
    16u: 150 ml opvolgmelk (na badje wil ze altijd een extra flesje)
    19u: 150 ml opvolgmelk

Tussendoor wat diksap/water en meestal een broodkorst of stukje liga.
    Aangezien ze nog niet veel vast voedsel eet(meestal maar de hoeveelheid van een half potje), drinkt ze nog relatief vaak. Ik heb grotere flessen aangeboden maar ze drinkt niet zoveel in 1 keer dus kom moeilijk van die 6 flessen af.

Iemand tips??

Groetjes Claudia

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou het haar toch proberen te leren door die van de nacht af te bouwen. De laatste wat zwaarder te maken (of wat groter of wat rijstebloem erin) en de ochtend wat groter. Een liter opvolgmelk is ook wel erg veel.

Waarom wil ze na het badje een extra flesje? Als het alleen aan dat badje ligt, dan zou ik haar op een ander tijdstip badderen. Daarbij hoef je een kind van 7 maanden niet elke dag te badderen.

Vooral in de middag zit er wel erg kort tussen haar flessen. Die moet je volgens mij echt kunnen afbouwen.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je zou ook wat meer bijvoeding kunnen gaan geven. Een kindje van 7+ maanden mag al een lekkere boterhamkorst en als dat goed gaat mag je gewoon een boterham geven. Graantjes vullen ook goed, net als pap.
    Ik zou 's middags een boterham met fruit geven en dan begin van de avond groente met aardappel of pasta of rijst en eventueel wat volle yoghurt toe ipv weer een hele fles.
    800 cc opvolgmelk is meer dan genoeg hoor! Als je haar wat minder opvolgmelk gaat geven, zal ze vanzelf meer gaan eten!;)

Als je deze tijden aan wilt houden, zou je het ook zo kunnen doen:

5u: 150 ml opvolgmelk (incl 2 scheppen bambix)
    8u: fruit + liga/rijstwafel oid + water/thee/sap
    11u:150 ml opvolgmelk
    13u: brood + fruit
    14u: 150 ml opvolgmelk
    16u: groente + aardappel/pasta/rijst + 150 ml volle yoghurt
    19u: 150/200 ml opvolgmelk + granen (rijstebloem/bambix oid)

4. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    Ze krijgt inderdaad al een boterhamkorst..maar die eet ze nog niet helemaal op...ze sabbelt er een beetje op en moet er nog erg aan wennen.....hetzelfde met een liga en rijstwafel....als ze die inderdaad helemaal zou opeten dan zou dat vullen maar dat is bij haar helaas nog niet het geval....zucht...soms wel moeilijk hoor....
    maar bedankt voor jullie reacties/meedenken! :)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Komt vanzelf! Gewoon blijven aanbieden!;)

6. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Wij doen het als volgt

07.30 fles 180/6
    10.00 fruit (100-200 gram) of fruit + liga
    11.30-12.00 fles 90/3 + boterham (gedoopt in melk)
    16.00 avondeten + toetje
    20.00 fles 180/6

Tussendoor krijgt ze dan nog wel eens een liga en wat water te drinken.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef je opvolgmelk of nummer 1?
    Want je kind krijgt nu 30 schepjes. Dat is met nummer 1 tot 6 maanden het maximum, maar voor opvolgmelk is het maximum 24 schepjes. Met opvolgmelk zit je dus 25% boven het maximum van 24 schepjes (oftewel 800cc).
    Opvolgmelk bevat veel zetmeel om kinderen een verzadigd gevoel te geven. Dat heeft als nadeel dat kinderen die veel drinken zo vol zitten dat ze hun vaste voedsel (waar ze nu toch echt naar toe moeten) niet of te weinig willen eten. Daarnaast heeft opvolgmelk een hoger ijzergehalte en als je dagelijks meer dan 800cc geeft is het ijzergehalte in de darm te hoog, waardoor er meer slechte bacteriën in de darmen van je kindje groeien.

Als je kind echt zo vaak wil drinken, dan zou ik de flessen veel kleiner maken, met deze leeftijd zou ik dan denken aan flessen van 120/4 of 90/3 als ze nog 6 keer drinken wil.

Ben het met Cygnet eens, die fles na het badje komt wat vreemd over, ik zou eens heel goed kijken of dat nodig is. Elke dag in bad is niet nodig, en je zit nu met 2 flessen met maar 2 uur ertussen, dat is na 6 maanden wel erg vaak hoor!

Ik zou het eens zo proberen:

-als ze wakker wordt een klein flesje
    -om een uur of 8 ontbijten met een bordje pap
    -halverwege de ochtend fruit
    -tussen de middag groente of bordje pap
    -einde van de middag groente als ze die niet tussen de middag heeft gekregen, anders een fles
    -rond het avondeten bij jullie aan tafel hapje mee laten eten
    -voor het slapengaan een fles

8. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Mijn dochter zit op 2 flessen van 180/6 en eentje van 90/3 bij de boterham. Ik merk alleen nu ze yoghurt krijgt na het avondeten dat ze minder behoefte heeft aan haar laatste fles van 180/6, wat op zich wel logisch is ze eet ook meer 's avonds. Deze kan ik toch nog niet vallen? De kleine spruit zou het zelf niet erg vinden het is niet zo flessenkind. Zelfs die van 90/3 drinkt ze niet helemaal.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    je kunt die fles rustig wat kleiner maken, ze krijgt er yoghurt bij en dat is ook zuivel en telt dus gewoon mee voor haar totaal aan zuivel op een dag.

10. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    Wat je zou kunnen doen is een liga door het fruithapje heen doen. Dan vult het wat meer en kun je weer wat meer tijd overbruggen. Tussendoor kun je misschien ook een soepstengel geven en yoghurt met fruithap erdoor heen. Kijk eerst maar of je naar vier flessen kunt en daarna kun je verder gaan met wennen aan brood en ander voedsel. Uiteindelijk krijgt ze wel meer honger en kun je de vier flessen wel wat ophogen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Nadeel van liga is dat het fruit dan niet meer naar fruit smaakt maar naar liga...je kunt het ook indikken met wat pappoeder of een geprakte gekookte aardappel.

Op deze leeftijd hoeven de flessen ook echt niet meer opgehoogd te worden als ze op 4 flessen zit.

12. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    bedankt voor alle reacties!

Ga proberen haar schema aan te passen.
    Wel even lastig nu want ze is extreem neusverkouden maar we gaa het proberen! ;)

Share This Page