Ik weet dat dit met deze leeftijd niet meer de bedoeling is, MAAR: mijn kindjes worden gewoon elke ochtend rond 05.30 / 6.00uur met behoorlijke honger wakker. Ze zijn dan nog totaal niet uitgeslapen en willen dus niet opstaan, ze willen een flesje melk en verder slapen. Eigenlijk vind ik dit prima, ik wil ze geen honger laten leiden, wil ze al helemaal niet laten huilen, maar als ze vervolgens rond 07.30uur opstaan hebben ze helemaal geen honger meer en willen niet ontbijten. Ik vind een flesje melk voor een kind van 1,5 geen ontbijt, ik wil dat ze granan binnen krijgen. Nou, de opties: - die melk gewoon niet meer geven: dan krijsen ze de boel bij elkaar, als ik ze op de arm neem zeggen ze HAP HAP en willen gewoon eten; - minder melk geven: dit maakt niks uit, al geef ik maar 30cc in een flesje, ze willen nog steeds niet ontbijten als ze opstaan, met het gevolg dat ze dan niks hebben gehad 's ochtends - laten huilen: geen optie; - zo vroeg naar beneden en een boterham geven. Dit heb ik geprobeerd. maar ze zijn dan poepie chagrijnig, zitten half te slapen en te jengelen, en zowel kind als ouder worden er niet vrolijker van. - zo laten: ja, maar tot wanneer? Ik vind ontbijt de belangrijkste maaltijd, en een flesje melk vind ik op deze leeftijd geen maaltijd. Overigens maakt het niks uit hoeveel ze overdag hebben gegeten. Al eten ze om 18.30uur een volwassen portie avondeten, om 20.00uur gaat er nog een volle fles melk erin, en om 05.30uur hebben ze weer honger. Vooral mijn zoontje. Wat zouden jullie doen? ps: tot 2-3 maanden geleden aten ze nog een sneetje rozijnenbrood of een stuk ontbijtkoek na het opstaan, maar dit willen ze niet meer.
Ik doe gewoon brinta in de fles.... Zeker op de dagen dat ik werk, ik kann iet goed opstaan smorgens en dan is het heel makkelijk als ze in d'r bedje ontbijt.
Hier krijgen de oudste twee mormels gewoon nog altijd smorgens een fles kunstvoeding met bambix granen erdoor. Een boterham hoeven we smorgens echt niet mee aan te komen . Hier is het begonnen zoals jij het ook schrijft, dus die fles drinken en vervolgens nog even verder slapen en nu is het alweer een hele tijd dat ze dus gewoon wakker worden en die fles krijgen als ontbijt. (Overigens zijn we nu aan het proberen over te gaan op yoghurt met muesli/cruesli, maar ze vinden die fles kunstvoeding toch ook nog wel erg lekker ). Liefs Hanneke.
ik zou ook gewoon brinta of granen ofzo door de fles doen in de ochtend. onze zoon krijgt het nu soms nog wanneer hij in de ochtend zijn brood niet wil eten.
Mag ik vragen hoe je dat precies bedoeld? Ik bedoel als ze om half 6 wakker zijn ga je ze toch niet laten huilen tot bijv 6 uur? Tenminste, ik zie even niet hoe je dat doet zegmaar .
Hier krijgt onze kleine ook altijd een beker met flesvoeding en groeiontbijt. Heeft hij wel z'n granen e.d. binnen, maar kan hij daarna ook weer lekker naar bed om verder te slapen.
Ik zou niet moeilijk doen. Gewoon fles als ze wakker worden (als bord pap niet gaat). Nou en als ze dan niet ontbijten, dan brunchen ze maar. Het ontbijt wordt m.i. in Nederland danig overschat. Het gaat er om dat ze in totaal op een dag genoeg eten, verdeeld over meerdere momenten van een dag. Nou en als dat dan een tijdje niet op onze ontbijttijd is? Jammer dan. Komt wel als ze naar school gaan.
Ik bedoel vandaag krijgen ze om half zes de fles, morgen vijf over half zes en zo voort tot ze de fles om ontbijt tijd krijgen. Zo wennen ze er langzaam aan om steeds later te eten. Ik wil niet zeggen dat het zeker weten werkt maar misschien is het de moeite om het te proberen.
Ik zie maar 1 optie: een papfles. En anders moet je 1 van je principes opgeven. Verder zou ik het ook niet weten. Hebben ze het alle 3 trouwens? Wel grappig dat ze hun ritme zo op elkaar afstemmen
Ik zou ze ook een papfles geven, dan hebben ze toch wat meer binnen dan alleen wat melk. En verder denk ik dat 't gewoon een fase is en dan 't allemaal vanzelf goed komt.
dames bedankt voor het meedenken! Die papfles werkt bij eentje wel. De andere twee vinden pap vooral heel vies, dus helaas geen optie. Ik hoop maar dat het een fase is. Tot ong 2mnd geleden aten ze nog wel een halve boterham of een snee rozijnenbrood beneden. Nu zitten ze vooral te klooien tijdens het ontbijt. geduld hebben dan maar. We eten in de loop van de ochtend fruit en dat gaat nu heel goed omdat ze tegen die tijd wel flink honger hebben.
onze oudste kreeg als ontbijt ook een papfles. Nu pap en een broodje. De jongste vind de pap ook nog maar niets en wil dat niet. Dus maar gewone melk, maar goed, hij is ook pas 6 maanden. maar dat echt goed ontbijten is hier ook nooit het geval geweest bij de oudste. Hij eet eigelijk pas goed tegen het eind van de ochtend en hij is nu 2 jaar. Ik ben zelf ook geen ontbijt mens, hoewel dat wel belangrijk is zeggen ze.... Dus ik zou het lekker zo laten meid, flesjes erin en lekker verder slapen. De rest van de dag nemen ze wel wat ze nodig hebben toch!
Zo zijn wij dus van de nachtvoeding afgekomen. Alleen deden wij het rekken in blokken van een kwartier of een half uur. Wij hebben altijd op vaste tijden de fles gegeven, zodat we er zelf invloed op hadden. Dat deden we ook 's nachts. Het vraagt ff wat (engelen)geduld en je nachtrust, maar uiteindelijk levert het je wel weer nachtrust op. Tenminste....., zo ging het bij ons Ik wilde met een tweeling niet op verzoek voeden, omdat ik anders helemaal een hele dag en nacht bezig zou zijn met voeden.
Ik ben nogal pro-ontbijt (en dan vind ik een papfles eigenlijk geen ontbijt) en anti-fles (op deze leeftijd). Ik zou dus echt per direct lekker opstaan met hun, en aan tafel een boterham eten. Julia heeft vanaf een maand of 8 elke ochtend ontbeten met een boterham, ook als ze om half 6 (pfff, soms zelfs nog eerder) wakker werd. Maar goed, ik zeg het stoer, maar ik heb er maar eentje Toch denk ik dat ze zo gewend zijn geraakt aan hun melkflesje, ook al hebben ze het niet echt nodig. Dat ze 'hap hap' zeggen, betekend niet altijd honger (het betekend ook: jij snapt dat ik nu dat lekkere flesje met melk wil). Fleszuigen is wel een verslaving op deze leeftijd, hebben ze echt niet meer nodig. Ik vraag me zelfs sterk af of ze echt honger hebben, of gewoon het patroon volgen wat ze kennen. Julia weet zelf: als ze mij roept 's ochtends, dan gaan we beneden eten. Daar heeft ze om 5 uur 's nachts nog geen zin in, dus dan roept ze me niet. Met roepen bedoel ik: wakker worden en mij wakker huilen. Ik denk namelijk dat ze wel vaker op een nacht wakker is, maar dan gewoon niet altijd gaat huilen/ons nodig heeft. Maar goed, ik denk dat standaard gaan ontbijten wel het patroon doorbreekt. Dan weten ze wat hen te wachten staat (namelijk brood!) en kunnen ze zelf "bedenken" of ze daar om 5 uur al zin in hebben. Anyway, ik ben dus niet zo van de flessen/melk als maaltijd, maar of ik het echt zou trekken om dit te doorbreken met standaard 's ochtends gaan ontbijten... Weet ik ook niet...
Ik zou in plaats van die fles in bed iets anders geven. En als ze geen brood of pap lusten iets anders. Mijn zoontje krijgt meestal ook nog borst vroeg in de ochtend en eet dan wel of niet zijn andere ontbijt.
Ze ETEN toch gewoon ontbijt? Alleen niet op jouw tijdstip en niet met wat jij ontbijteten vindt...ze nemen een fruitontbijtje (erg trendy van ze zeg!)
ik doe in het flesje melk van mij zoontje 7 scheppen 12 granen daar start hij de dag mee. na een uurtje eet hij dan gewoon zijn brood enz.