Kun je kinderen verwennen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door minon, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minon

minon Niet meer actief

Zoals de titel al zegt: vinden jullie dat je kinderen kunt verwennen en zo ja, vanaf wanneer dan?

2. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ja.

Begrijp me niet verkeerd, ben zelf altijd verwend door mijn ouders en verwen op mijn beurt mijn dochtertje ook weer maar wel tot op zekere hoogte...

Kennissen van ons hebben een dochter van zes jaar en niemand wil nog iets te maken hebben met het kind omdat ze onuitstaanbaar en gemeen is ,tegen andere kinderen en tegen volwassenen, gewoon omdat ze héél erg verwend is en overal weg mee kan komen, vooral bij haar ,al wat op leeftijd zijnde, vader.

Ze mag slaan, schoppen enz enz. maar er mag nooit wat van gezegt worden.....

Triest, de schuld ligt bij de ouders maar het kind wordt vemeden.

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ja! Door het kind geen grenzen te bieden. Een kind moet weten waar het aan toe is en heeft dus grenzen/regels en consequentie nodig. Zoniet krijg je bijvoorbeeld een kind zoals Kari beschrijft. Een kind dat nooit geleerd heeft rekening te houden met anderen, zich in te leven in anderen, want is nooit tegen die grenzen aangelopen. Het heeft zich nooit hoeven afvragen waarom bepaalde dingen niet mogen bijvoorbeeld. Heel egocentrisch en egoistisch dus!

Wat betreft de leeftijd denk ik dat consequentie en grenzen altijd nodig zijn.

Verwennen wat betreft spullen is denk ik niet zo erg, als 'nee' maar 'nee' blijft en het kind zich bewust is van de waarde.

4. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Baby's en vasthouden, knuffelen en bij je laten liggen. Nee baby's kan je niet verwennen. Vanaf 1 jaar kan je voorzichtig grenzen gaan aangeven, maar vergeet niet dat de Nee die je zegt zo weer vergeten is. Wel kun je "verkeerd" voedsel aanbieden en op die manier verwennen. En darbij bedoel ik niet een keer een koekje of chipje, maar standaard in overvloed omdat een baby/kindje niet wil eten.

Zoals ze hierboven al noemen, grotere kinderen kan je zeker verwennen.

5. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 Leenislief, 14 nov 2012
    Laatst bewerkt: 14 nov 2012
    Wat is precies verwennen en wanneer verwen je je baby en wanneer is het juist goed? Verwennen betekent dat je iets doet voor een kind dat hij zelf allang kan of hem iets geeft dat niet nodig is.

Bijvoorbeeld helpen met aankleden als een kind dat heel goed zelf kan. Of blijven voeren terwijl dat eigenlijk niet hoeft.

Aandacht

Verwennen kan ook te maken hebben met aandacht krijgen. Als een kind steeds je aandacht wil of wil dat je steeds meer verhaaltjes voorleest en je doet het om toe te geven aan de dwingende wil van het kind, dan ben je aan het verwennen. Een verwend kind wordt beloond voor het verkeerde gedrag, zoals zeuren om snoep, aandacht of onnodige hulp.

Zorg geven

Een baby is nog voor honderd procent afhankelijk van de zorg van anderen en kan nog niets zelf. Dus kan hij niet verwend worden. Als hij huilt is er iets met hem aan de hand. Misschien voelt hij zich eenzaam of heeft hij honger en pijn. Het is altijd goed om daar op in te gaan, dat heeft niets met verwennen te maken. Je kunt geen overbodige aandacht aan hem geven en een baby is daar ook niet op uit.

Het enige dat voor een baby telt, is dat hij krijgt wat hij echt nodig heeft. Hij laat dit weten door op verschillende manieren te huilen. Door op vaste tijden dingen voor een kind te doen, raakt hij aan iets gewend. Bijvoorbeeld altijd voorlezen voor hij gaat slapen, op vaste tijden spelen of naar het park gaan. Het worden vaste gewoonten en reken op protest wanneer je het een keer niet doet. Vaste gewoonten geven een kind houvast. Dat is gewenning, maar niet verwennen.

Intuïtie volgen

Als je goed op je kind let en met hem meegroeit merk je het verschil tussen dingen die hij echt nodig heeft of die overbodig zijn. Ga ook af op je intuïtie. Bij een jonge baby ga je meteen kijken als hij huilt, maar vanaf een maand of negen kun je best even wachten en aanzien of hij uit zichzelf stil kan worden.

Pluk ik net van internet. Hierin staat het goed omschreven.

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ja, maar ik vind het afhangen van onderwerp of het goed of slecht is.

Kindjes "verwennen" met aandacht en liefde vind ik alleen maar goed. Kindjes "verwennen" door ze altijd hun zin te geven niet, dan krijg je idd die zogenaamde "verwende kinderen".

Meestal hebben mensen het over kinderen altijd hun zin geven als ze het hebben over verwennen. Dit kan pas vanaf het moment dat je kindje zich hiervan bewust is. Mijn ervaring is dat dit vanaf dreumesleeftijd begint te komen.

Deel Deze Pagina