Wanneer fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door Corrievan, 3 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Wanneer krijgen jullie kindjes een eerst fruithapje ?

En ik heb gehoord van een papfles bij de laatste voeding. Wat voor voeding is dat en wanneer geef je dit ?

Korstje brood; wanneer mag ze daar op sabbelen ?

2. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    ik gaf vanaf 4 maanden fruithap en ik deed rijstebloem door de laatste fles
    met 5.5 maand korstje en met 6 maand hele boterham, en toen bambix in de ochtendfles

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fruit gaven we toen ze 4 groentes goed aten. Zo rond de 7,5 - 8 maanden was dat.

Brood mag i.v.m. de gluten vanaf 7 maanden. Korsten bevatten ook gluten.

Pap kan vanaf 6 maanden, maar het is niet verplicht.

4. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    ik mocht van de arts van het cb met 6 maanden gewoon brood geven....

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    fruit geven we hier net sinds deze week, dan wel het gepureerde speciaal voor kleintjes, pas na 6 a 8 maanden gaan we eigen fruit geven.

brood mag volgens de 'deskundigen' van het CB vanaf 6 mnd

papfles heb ik geen idee van, hier geef ik bv, dus heb geen verstand van flesjes ;)

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.916
    113
    Hier fruit vanaf 5,5 maanden, nu begonnen met af en toe een papfles en af en toe een korstje brood met boter besmeerd.

@claartje: je kunt als je toch een fruithapje geeftbij 4 maanden ook vers fruit geven hoor. Banaan kun je zo prakken en appel/peer even verwarmen in de magnetron en danin de blender.

7. MamaDjem

MamaDjem Niet meer actief

Vanaf 5 maanden groente
    Vanaf ong. 5/6 maanden fruit
    Vanaf 6 maanden broodkorstje
    Vanaf 6 maanden pap
    Vanaf 7 maanden hele boterham

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    die van ons kregen en krijgt tegen de tijd dat ze 3 mnd. waren en nu is wat lepeltjes fruit (potje) dat vindt ze heel erg lekker en dat ging goed, af en toe krijgt ze op de dag tussen de flessen wat lepeltjes pap (niet te veel omdat ik geen melk wil vervangen of wat dan ook)

Papfles heb ik ze eigenlijk niet heel vaak gegeven, die gaf ik eigenlijk alleen als ze qua flessen genoeg dronken en ze "eigenlijk" wel door konden en mochten slapen maar dat had ik bij Zoë geprobeerd maar die kwam gewoon "op haar eigen tijd" ongeacht wat ik haar gaf...zij is uit zichzelf door gaan slapen....

maar destijds bij de andere 2 kinderen was dat molenaarskindermeel van die kleine rode pakjes (niet die pakken zoals je die nu kunt kopen waar je pap van maakt) en nu bij Zoë nutrix...en daar doe je doorgaans zeker in het begin een halve tot een hele eetlepel van door de fles...

korstjes brood heb ik ze nooit gegeven...wij zijn begonnen met een maand of 4 met een sneetje brood in hele kleine stukjes te snijden dat te soppen in thee en in het mondje, daarna met boter erop en thee erover...daarna wat beleg, en ook daar wat thee overheen, en toen dat eenmaal goed ging de thee achterwege gelaten..

overigens wel zo dat nadat het goed ging met een broodje in thee deden we het wel zo dat ze zelf de stukjes moesten pakken en in de mond deden...

gr.smoekie

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier vanaf 4 maanden fruit en groentehap, vanaf 5 maanden Nutrix door de avondfles, vanaf 6 maanden een fles Bambix als ontbijt of soms uit bordje, vanaf 7 maanden boterham met korstjes.

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    vanaf 6 maanden: groente a la rapley
    vanaf 6,5 maanden: fruit a la rapley
    vanaf 7 maanden: broodkorst
    vanaf 7,5 maanden: brood a la rapley

Mijn zoontje krijgt geen pap, hij kan net zo goed brood eten.

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    van a la rapley ben ik persoonlijk geen echte voorstander 1 omdat ik mezelf als moeder zijnde niet onderschat, maar mezelf zeer zeker niet wil overschatten door het risico te lopen dat de kleine zich verstikt in het een of ander omdat een of andere meneer gilles rapley bedacht heeft dat zodra kinderen hun hand naar de mond kunnen brengen ze ook zichzelf kunnen voorzien van eten...,

en daarbij voor ze eindelijk "goed" eten op de "a la rapley" manier in die zin dat ze dan pas echt wat naar binnen krijgen wbt voeding( fles of borst kunnen vervangen) ben je vaak maanden verder en is en blijft het noodzakelijk om melk als hoofdvoeding aan te blijven bieden...

maar goed het ene kind zal wbt rapley sneller zijn dan het andere kind...elk kind is nou eenmaal anders, maar dat is wel wat ik doorgaans meekrijg wanneer ouders bijvoeden wbt a la rapley dat het best een aardige tijd in beslag neemt voor ze het uiteindelijk zo kunnen dat je het een echte "voeding" kunt noemen...

gr.smoekie

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Even naar de Turkse winkel en om Pirinç Unum vragen, dat is precies hetzelfde als die Molenaars Kindermeel van vroeger (moet ook gekookt worden).

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik geef alleen maar antwoord op ts-vraag en moet je kijken hoe je reageert...... *schudt hoofd*

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben met een fruithapje begonnen toen mijn zoontje ongeveer 6 maanden was, met een paar hapjes groenten ben ik begonnen toen hij 5,5 maanden was. Ik heb het advies van het cb aangehouden om niet eerder te beginnen, ook omdat ik daar de meerwaarde voor mijn kindje niet van inzag.

Ik heb van de laatste fles een papfles gemaakt toen mijn zoontje overging op 4 flessen, dit was rond de 5 maanden geloof ik.
    Ik deed 3 eetlepels Nutrix bij de melk.

Een broodkorstje heb ik gegeven vanaf 6 maanden. Vanaf een maand of 7 stukjes brood geprobeerd. Dit duurde wel even voor hij dit ging waarderen.

15. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Wat is a la rapley?

Ik heb overigens vorige week (toen was mijn baby net twee maanden) een hapje/likje van een fruitpotje laten proeven, maar hij werd er nog niet warm van.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je kindje ongepureerd/ongeprakt eten geven. Dus gewoon een gekookt worteltje, een stronkje broccolie, een gekookte aardappel, een halve banaan, etc.

17. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    aha...thnx.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gill Rapley is een Engelse voedingswetenschapster die als adviseur voor de wereldgezondheidsorganisatie werkt.
    Zij heeft onderzoek gedaan naar de beste tijdstippen en manieren van het geven van bijvoeding.

Ze heeft een manier van bijvoeding geven beschreven die nu haar naam draagt. Je geeft je kind dan stukken eten die het kind zelf oppakt en naar de mond brengt. Het kind heeft dus de regie bij het eten, niet de ouder. In het begin zal het kind het eten vooral verkennen met de mond, net zoals het speeltjes naar de mond brengt. Op een gegeven moment ontdekt het dat het het eten kan proeven, kauwen en doorslikken. Op die manier leren veel kinderen vrij snel dingen te eten en waarderen.
    Je doet dit bij een kind als het lichamelijk gezien toe is aan bijvoeding. Daarbij let je op de volgende dingen:

1. kind is ongeveer 6 maanden
    2. kind kan zonder al te veel ondersteuning een minuut of 5 overeind zitten (kussentje in de stoel kan wel, je kunt je kind ook op schoot houden)
    3. kokhalsreflex is aan het verschuiven naar achterin de keel.

Als een kind 6 maanden is dan is het spijsverteringsstelsel pas echt klaar voor iets anders dan melk. Voor die tijd wordt het nauwelijks verteerd (in het beste geval) of krijgt een kind er last van (buikpijn, kramp, verstopping, diarree, allergie).

Wij hebben allemaal een kokhalsreflex, die zit achterin de keel (vinger in de keel en je gaat kokhalzen). Bij babies zit de kokhalsreflex voorin de mond. Dat zorgt er voor dat alles wat geen melk is naar buiten gewerkt wordt en niet doorgeslikt. Tegen de tijd dat een kind aan bijvoeding toe is gaat die reflex naar achteren verschuiven.

Pureren is niet nodig, want pureren doe je eigenlijk alleen om bijvoeding een structuur te geven die het meer op melk doet lijken, dus eigenlijk om je kind een beetje voor de gek te houden (als het maar vloeibaar genoeg is komt het wel voorbij de kokhalsreflex). Met 6 maanden zijn ze zo ver ontwikkeld dat je ze niet meer met puree hoeft te 'foppen' om ze te laten eten.

Prakken kan wel en je kunt met de handjes eten ook heel goed afwisselen met van een lepel of vork eten.

Op het bijvoedingsforum kun je heel veel over deze manier van voeden lezen en ervaringen uitwisselen met andere moeders. Er is ook een voedingskundige aan verbonden (en de flimpjes zijn heel leuk!)
    www.network54.com/Forum/382080/

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whaha, bij die uitleg van jou is die van mij wel heel erg benkopt :) ! Whahaha! Vond die van mij wel kort maar krachtig! 8)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vullen we elkaar mooi aan. Volgende keer ga ik maar hierheen linken, scheelt me een hoop tikwerk :)

Deel Deze Pagina