Hoi, We zijn gisteren begonnen met een groentehap. We geven hem nu eerst 3 a 4 dagen worteltjes, omdat we deze potjes in een baby-cadeaudoos hebben gekregen. Daarna wil ik zelf groentehapjes gaan maken en dan in porties invriezen. Nu heb ik ergens gelezen dat je in het begin, zeker als je voor 6 maanden begint met bijvoeding, als beste kan kiezen voor: bloemkool, broccoli, doperwten, sperziebonen, courgette of worteltjes. En dan eerst 3 soorten groente voor je gemengd gaat geven. Nu ben ik zelf geen liefhebber van bloemkool en broccoli :-& en wil ik dus als volgende groente doperwten en sperziebonen gaan proberen. Kan ik deze gewoon 10 a 15 minuten koken in een bodempje water en dan pureren met de blender? Of moet het buitenste laagje van de doperwten? En de zaadjes uit de sperziebonen? Groetjes Saskia
ik heb Julian ook al sperzieboontjes gegeven en die heb ik gewoon gekookt tot ze gaar waren, toen gepureerd en een beetje kookvocht erbij gedaan om het wat smeuiger te maken. hij vond het meteen lekker! potje wortel heb ik gisteren geprobeerd maar die vond hij niet lekker, zelf gemaakte wel! ik weet eigenlijk niet of de velletjes van de erwtjes afmoeten..dus ik lees mee
In het boek 'Oppderdepop' van AH staat dat je de erwtjes door een zeef moet drukken, zodat de velletjes achterblijvenn. Deze heb ik nog nooit gemaakt, dus kan het je niet vertellen. Ik ben begonnen met worteltjes, sperziebonen, broccoli en courgette, en die laatste is echt favoriet!
Dus sperziebonen hoef je niet te ontpitten? En courgette ook gewoon 10 a 15 minuten koken en dan pureren?
Ik heb sperziebonen nog nooit ontpit, en courgette was ik, snijd ik in kleine blokjes en dan ca. 6 minuten koken, is genoeg! Na het pureren van courgette deed ik er in het begin wat Nutrix doorheen om het wat dikker te maken, nu doe ik er wat aardappel bij.
maar gekke vraag misschien... waarom zou je niets geven wat jij nie tlust? straks vind ze het superlekker smaken verschillen tenslotte en jij hoeft het toch niet te eten uiteindelijk. gaan hier dus ook zeker wel experimenteren met dingen die wij niet lusten... niet omdat ze het dan later hier in huis vaak zal eten... maar wel omdat ik vind dat ze het eens geprobeerd moet hebben. straks word ze net als een zeker exvriendje van mij.. :S die lustte enkel groente als je er appelmoes doorheen deed bij kindjes is dat schattig.. op je 25ste.. vooral een beetje sneu *grin* (hij kwam een week bij ons eten omdat zn moeder op vakantie was.. en die gaf ons de appelmoestip... bijna alsof je een klein kind op visite had *grinnik* overigens ken ik zijn huidige vrouw ook en die vind dat ie maar gewoon eet wat de pot schaft.. en dat ie dat ook daadwerkelijk doet)
Sperziebonen koken we hier tot ze gaar zijn, en dan de staafmixer erop. Inclusief pitjes. Ik heb C ook al spruitjes gevoerd, terwijl ik dat zelf niet lust. Maar mijn vriend wel. C heeft het helemaal opgepeuzeld, met smaak. Dus waarom niet geven? Bij ons staan toch al vaak 2 groentes op tafel, dus dan eet C straks gewoon wat hij lekker vind..
Mijn man lust ook geen bloemkool en broccoli en we vinden het beide heel erg stinken, dus het lijkt me niks om dat in mijn keuken klaar te maken We eten trouwens ook geen aardappelen, vaak rijst en pasta. Nu willen we hem wel alles laten proberen, maar mijn schoonouders eten voornamelijk hollandse kost, dus dan vraag ik of zij een keertje wat extra wil koken voor de kleine.
Ik sluit me bij Saskia aan. Maar ik heb die doperwten nooit door een zeef geduwd, gewoon gepureerd, sperziebonen ook nooit ontpit, zie het nut er niet van in. En courgette is inderdaad makkelijk, gewoon in blokjes snijden, koken, staafmixer erin en een beetje rijstebloem aan toevoegen. Ze is hier dol op courgette.
je pureert pitjes/velletjes toch uiteindelijk net zo fijn als de rest van de boon/erwt? maarja.. nog niet geprobeerd hier... dus de tijd zal het leren
Bij courgette koken we meestal rijst mee (dus rijst en courgette samen in kokend water voor 8+ min). Dan zijn ze beide gaar, en dan de staafmixer er even doorheen.. Soms doe ik er ook nog wat champs doorheen. Dat smaakt best lekker!
Pureren hoeft niet hoor. Gewoon stukken geven (Rapley) dat is veel minder werk en ook minder geknoei. Aardappel is erg geschikt als een van de eerste groentes omdat het erg mild is.
mijn vriend en ik lusten ook geen bloemkool en brocolie. helaas is dano er echt gek op. maarja het is heel gezond dus ik maak een keer in de week die groentes klaar doe het in een potje en dan de vriezer in. trouwens bloemkool gemenbgd met worteltjes is echt favoriet hier. en ik moet toegeven dat dat niet vies was. ik proef natuurlijk alles wat ik aan hem geef. maar met doperwtjes zou ik uitkijken die kunnen vrij allergeen zijn, dus als je die geeft dan alleen mengen met een groente die hij al heeft gegeten, zodat je bij een reactie ook weet waar het van komt.
Ik haatte vroeger bloemkool. Brrr, die lucht en die smaak. Heb het eeuwen niet gegeten. Tot mijn zoon nogal allergisch was en bloemkool een van de groentes was die goed ging. Nu eten we het elke 2 weken. Bij grote mensen geldt net als bij baies denk ik dat je iets minstens 10 keer geproefd moet hebben voor je het lust. Kwestie van wennen dus. En hoe je het klaarmaakt verschilt ook natuurlijk. Ik smoor tegenwoordig de bloemkool met een uitje en een tomaatje, en ik lust het gewoon. Had ik vroeger nooit gedacht. Toen kreeg ik het alleen weg met grote scheuten ketchup of zo.
Even mijn topic omhoog halen, dan hoef ik geen nieuwe aan te maken... Vandaag heb ik een groentehapje gemaakt. Courgette in blokjes en 10 minuten gekookt, daarna met wat rijstebloem met de staafmixer erdoorheen. Hij vond het wel lekker volgens mij. Nu had ik nog wat vraagjes over het bewaren van een groentehapje. - Hoe lang is het in de koelkast houdbaar? Kan ik iets wat ik vandaag gemaakt heb, morgen nog geven? - Wanneer moet ik het uit de vriezer halen? 's Avonds of is 's ochtends voldoende? Groetjes Saskia
Morgen kan hij het nog wel eten. Je kunt het ongeveer 5 uur voor je het geeft in de koelkast laten ontdooien. (of even op de ontdooistand in de magnetron, of laten ontdooien in een stomer).
@bloemkool: hier blijken we een bloemkoolmonstertje te hebben kan er weinig aan vinden.. kale bloemkool met niks brrr maarja.. kindlief vind het lekker dus tja ik maak overigens meestal voor 4 dagen op het moment dan krijgt ze er savonds 1 portie van volgende dag zet ik vast in de koelkast en de rest in de vriezer enige irri vind ik dat ik geen magnetron heb.. en au bain marie uuuuuuuuuuren duurt
brr en courgette met rijstebloem is ook niet wat je noemt: goh lekker maar het gaat er erg goed in bij mevrouw zonder knoeien zelfs