Wanneer gaan jullie het zwembad opzetten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sjanani, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ik bedoel eigenlijk een mat, die je ernaast legt, niet een afdekzeil met noppen voor erop. (al lijkt mij dat ook wel handig, de zwarte dan) :)

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. chantal1985

3. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Wij hebben het inmiddels alweer een paar weken opstaan... maar wat een onderhoud om dat water schoon te houden! Je moet die filter toch om de haverklap verwisselen, met dat netje blijven vissen... chloor erin...
    En dan nog is het water alweer zo snel groen. We hebben wel geen afdekzeil omdat de onze pas geleden gescheurd is. Moet nog een nieuwe halen.

4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Nou ik dacht precies hetzelfde! Ze zwemmen er ook niet zoveel in als gehoopt...
    Veel algen ook, iemand een tip?

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik vind het juist enorm meevallen! Ik gooi eens per week een chloor tablet in de drijver, zet de pomp elke dag 2 uur aan en eens per week de filter spoelen of vervangen. Nog geen groen water gehad, gaat tot nu toe prima eigenlijk.

6. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Hier valt het ook wel mee. Man controleert regelmatig en vult chloor bij indien nodig. Pomp staat op de tijdklok en gaat 2 (of 3?) keer per sag een uur aan. Verder af en toe filter vervangen/schoon spoelen (wij hebben gewoon zo'n simpele filterpomp, ook maar klein bad van 220x160). En regelmatig wat (nooit veel) viezigheid eruit scheppen en af en toe een keer stofzuigen voor wat op de bodem blijft liggen. Maar we dekken altijd netjes af en de viezigheid valt wel mee dus. Nog nooit groen water gehad, zelfs niet na 3 weken vakantie. Hij staat nu voor het derde jaar.

7. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Onze ervaring is dat het afdekzeil met noppen net zoveel, zo niet beter verwarmt dan de solarmat. Die hebben we in het eerste jaar kort gebruikt en daarna nooit meer. Ons bad is wel nog een maatje kleiner (220×160) en staat bijna de hele dag in de zon als die schijnt.

De solarmat lag hier ook in de weg, dus koppelen we steeds weer af, dus dat speelde ook nog wel mee natuurlijk.

chantal1985 vindt dit leuk.
  8. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.440
    372
    83
    in een huis
    Hadden wij ook dat hij groen werd ondanks we hem goed onderhielden. Nu af en toe een showtje shock er in! En hij staat de hele zomer fris en fruitig!

9. chantal1985

Goed om te weten! Dank je!

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Wij gaan hem niet meer opzetten. Ik ga er Zelf pas in met 25+ graden en dat is het nog niet veel geweest.
    Plus de jongste is heel ondernemend, kun je geen seconde alleen laten en heb nachtmerries gehad dat ze het zwembad in klom :| dus dit jaar slaan wij over.
    Hebben een zwempas bij lokale buitenbad dus gaan daar wel heen met mooi weer :)

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb zo'n solarmat gehad maar die ligt nu ongebruikt in de schuur. Ding lag alleen maar in de weg en het filtertje wat ik toen had trok het niet echt.
    Heb er nu zwarte noppenfolie op liggen en dat werkt nog beter dan die solarmat. + bijkomend voordeel, hij isoleert de warmte en houd ook vuil uit het bad.

chantal1985 vindt dit leuk.
  12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Als het water snel groen is dan gaat er echt iets niet goed. Test Je het water alregelmatig?
    Het heeft geen zin om er zomaar chloor in te mikken. Het water moet wel de juiste waardes hebben. Als je ph niet goed is dan zal het chloor wat je erin gooit ook niet werken.

Vuil eruit scheppen: bijna niet nodig als je een afdekzeil gebruikt.

Filter: ik werd helemaal gek van dat stomme standaard filter. Zat hier continu verstopt. Ik heb hem vervangen voor een zandfilter. Super ding. Geen gedoe met vervangen. Laat hem 1x in de 2 weken zichzelf spoelen en dat is het.

Ik gebruik geen losse middelen meer. Ik heb nu sinds kort een zoutwater filter aan m'n zandfilter zitten
    Deze zet het zout om in chloor. Water is nog nooit zo helder geweest. (Zie de foto's een paar pagina's terug)..

Paar x per week haal ik de stofzuiger door het bad om het vuil van de bodem tr halen.

GossipGirlxoxo en Jessi79 vinden dit leuk.
  13. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Wij hebben nu ook een zoutwater filter en zandfilter. Inderdaad superfijn maar nu toch groenig water. Backwash gedaan en pomp meer uren aangezet en extra gestofzuigd maar wordt niet veel beter..

Heb jij nog tips voor ons wat we kunnen doen?

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben eigenlijk een te zware pomp voor ons bad. En dat bevalt me prima. Wij hebben nog nooit groen water gehad.
    Het eerste jaar heb ik braaf een paar keer per week getest. Inmiddels test ik nog maar eens in de 2 weken ofzo, om de PH-waarde te controleren. Chloor doe ik op gevoel / ervaring. Als het zwembad gebruikt is, gooi ik er 's avonds 3 tabletten in. Ik heb in het begin uitgerekend dat dat genoeg is om chloor van (bijna) 0 weer terug te brengen naar het laagste niveau dat OK is. In periodes dat het bad niet gebruikt wordt, gooi ik er 2 keer per week een stuk of 3 tabletten in.

Als het bad niet gebruikt wordt, reinig ik de pomp na 2 weken. Wordt hij wel gebruikt, dan ieder weekend.

Blad scheppen hoef ik eigenlijk nooit te doen. 'Stofzuigen' is dit jaar nog niet nodig geweest. Voorgaande jaren heb ik dat een paar keer gedaan per zomer. Als ik voel dat er zand ligt en het irritant wordt, ga ik er even doorheen.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je geen afdekzeil hebt, krijgt het water veel direct zonlicht. En als er dan ook nog blad in het water valt, verklaart dat hoe die alg zo snel ontstaat. Licht en voeding. Ik denk dat het veel scheelt als je weer een afdekzeil haalt. Je hoeft dan niet meer te scheppen. En waarschijnlijk krijg je dan ook veel minder snel groen water.

Spectre vindt dit leuk.
  16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Precies daarom hebben wij een zandfilter en een zoutsysteem. Praktisch geen omkijken naar, alleen regelmatig stofzuigen en de waardes checken natuurlijk. Een afdekzeil hebben wij nooit gebruikt, alleen blauw noppenfolie.

De kinderen zwemmen er bijna elke dag in, al vanaf de meivakantie. We hebben geen verwarming of solarbollen.

17. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb die ervaring helemaal niet, hoe lang draait je filter per dag? Hier 24/7 eigenlijk wel en nog nooit groen water gehad.

18. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

even behandelen met een antialg middel.

Lindah vindt dit leuk.
  19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Water gecheckt ? Vaak is balans van het water niet goed. Ph, chloor....
    Wanneer de pH niet goed is dan kan het chloor ook z'n werk niet goed doen.
    Ik zou er geen Anti alg middelen ingooien want dat is symptoombestrijding. Je haalt daar de oorzaak niet mee weg. Zou eerst de pH eens meten en zo nodig aanpassen.
    En afdekzeil erop

Lindah vindt dit leuk.
  20. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    PH gemeten en deze is goed, er ligt bubbeltjesplastic op maar geen echt afdekzeil. Verder weer de backwash aan het doen en stofzuigen nu 2x per dag.
    Ook de anti alg erin gehad maar het blijft groenig..
    De chloor is wel te laag maar wat mag ik voor chloor gebruiken bij een zandfilterpomp?
    Ik hoop dat het water nog hersteld want volgende week wordt het weer mooi weer..

Deel Deze Pagina