Lieve dames, Even een vraagje hoor, ik ben nu 36 weken zwanger en vandaag schatte de verloskundige dat ons zoontje ongeveer 3,5 kilo weegt. Ik schrok er wel van eerlijk gezegd. Is toch best veel of niet?, want ik moet nog minstens een kleine maand. Volgens de verloskundige is het heel normaal, maar ik twijfel toch een beetje, want misschien wilde ze me alleen maar gerust stellen. Ook zei ze dat ik best dik ben terwijl ze naar mijn buik keek. (zat toen nog aan tafel samen met mijn man tegenover haar). Nou ik en mijn man zaten met open mond toen ze dat zei. Ik ben echt niet dik, alleen mijn buik is gegroeid hoor. En kan ik er wat aan doen dat mijn buik zo lekker groeit!! Vond het niet leuk die opmerking en zit er nog steeds een beetje mee, misschien vandaar dat ik me ook afvraag of die 3,5 kilo niet te maken heeft met haar opmerking. Wil nu even letterlijk een potje janken.... (rot-hormonen!!) Ik ga het volgende week even aankaarten.
Dat was niet zo tactisch, nee. Ze had moeten zeggen 'je bent ook best gegroeid'. Wat ze bedoelde, denk ik, was dat het aan je buik te zien is dat je een groot kind bij je hebt. Ze had het niet over de rest, dat kan ik me ECHT niet voorstellen.
Maar dat is het 'm juist ze zei dat het een heel normaal baby gewicht is en hoort bij het termijn waar ik nu ben (36 weken). Als ik een groot kindje draag dan zou ze dat toch gewoon moeten zeggen??
3,5 is een normaal geboortegewicht, maar is wel ruim voor je termijn (in mijn leken-interpretatie van tabellen die ik zie). Met 36 weken weegt een gemiddelde baby 2900 gram volgens mij, dus dat is toch wel een pond meer. Ons kindje was op 32 weken ook een pond zwaarder dan gemiddeld (gemeten bij een echo), maar ook dit viel gewoon binnen normaal, wel bovengemiddeld. Ik denk echt niet dat ze bedoelde dat je 'dik bent', maar dat je buik (en je kindje) een flinke spurt hebben gemaakt. Maar ik was er niet bij, en ik denk dat ik het ook echt NIET leuk had gevonden, het blijft erg tactloos van iemand die beter zou moeten weten.
Ja precies dacht ik ook wat betreft het geboortegewicht. Die 2900 dat lees ik ook steeds terug dus vandaar dat ik een beetje schrok. En had geen echo, ze voelde gewoon standaard met de handen en schatte het gewicht dus op +-3500gr. Vind het al best knap hoor van de vk's om zo zonder een echo het gewicht van je baby te schatten. Ik snap wel dat ze niet bedoelde dat ik lichamelijk dik ben maar dat mijn buik zo gegroeid is, ze had het anders moeten formuleren. Evenstar lief dat je reageerd, ben wat rustiger nu, moest het even kwijt.
Ik kan me voorstellen dat die opmerking verkeerd aankwam. Maar ik denk dat ze je buik gewoon groot vond. En dat is logisch want er zit een kindje in Daarnaast zou ik die schatting met een grote korrel zout nemen. Menig verloskundige heeft ernaast gezeten met het geschatte gewicht.
Oww je hoeft je echt niet druk te maken hoor lief! Ik had bijna hetzelfde gewicht! Ik gok erop dat je misschien wel eens eventjes vroeger kan bevallen 8) sommige baby's zijn gewoon wat eerder gaarbakken ! Mijn zoontje is 3 weken te vroeg geboren met een prima geboortegewicht! Hij was gewoon al uitgekookt haha! Vind t wel top te lezen dat jij ook zo met die hormonen zit! zoek ook overal wat achter en ben de hele tijd zoooo huilerig! suc6 nog even! kus kus
Ja zal ik nu wel doen nu ik andere topics heb gelezen waarin er verteld wordt dat ze er ook naast kunnen zitten met het schatten van het gewicht. En eigenlijk voel ik me helemaal niet dik (grote buik) ben er zo trots op. (heeft wat geduurd eer ik zwanger werd). Bedankt meid. (EVENSTAR jij ook nog bedankt voor je reacties).
Dank je wel jessy! Nou ik hoop dat jullie allemaal gelijk hebben en ben heel benieuwd wat de verloskundige volgende week (heb dan een andere) dan gaat 'gokken' betreft het gewicht. Uitgekookt haha, grappig hoe je dat zegt, nou we zullen zien of ik eerder beval. God, ja he die hormonen kunnen je soms gek maken hoor, en even later vraag je je af wat je bezielde.
Ik leek bij de eeste wel godzilla! Ik had een enorme buik maar er is nooit een opmerking over gemaakt. Mijn zoontje was ook reusachtig geschat. Ik had voor de zekerheid maar maatje 56 gekocht. Wordt ie geboren met netjes 7.5 pond en 50 cm dus moeders als een speer kleertjes laten kopen haha! Maak je niet druk joh. Je bent zwanger dus dan groei je eenmaal. Ze zitten er (zoals eerder gezegd) heis wel eens naast! Ze schatten het toch maar. En wat je zegt als het je niet lekker zit gewoon zeggen hoor. Toen ik bij de verloskundige liep had ik ook leuke meiden en van die trutten. Ik had gelukkig wel een leuke bij de bevaling. En misschien had zij wel een slechte bui dat ze op jou af reageerd. Niet goed maar dan is het vast niet zo bedoeld. Gr. natas
daar zijn we hier voor he (hier op zp is het echt 'Firma We Weten Hoe Het Is'). Gewoon trots blijven op die buik, jullie kindje woont er in! En idd, sommigen zijn wat eerder 'gaarbakken' (hahaha) dan anderen, je krijgt gewoon een gezonde Hollandsche knul over een week of wat en als je die eenmaal in je armen hebt ben je die mw. zure verloskundige gewoon vergeten.
Haha godzilla (moest hier enorm om schateren). Het gekke is dat ik van mezelf vind dat ik helemaal niet zo'n dikke buik heb, hoor juist dat ik een bescheiden buikje heb. Maar goed zoals jij en de rest van de meiden zeggen, ze zal het vast niet zo bedoeld hebben. Na een nachtje slapen ben ik er nu veel nuchter onder hihi. Bedankt voor je reactie meid.