Hallo allemaal, Ik heb een vraagje over het slaapritme van mijn dochtertje van 15 weken! Ben benieuwd naar de ideeën/ervaringen van anderen Even ter info: ze is een grote baby (bij geboorte 4390 gr en 54 cm) en inmiddels al zo'n 7 kilo met haar 15 weken! Ze drinkt dan ook al een tijdje 5 flessen van 180 cc, of te wel zo'n liter per dag. Ze heeft geen vaste drinktijden, wij voeden haar op verzoek. Vanaf ongeveer week 8/9 dronk ze 4 flessen overdag, waarbij de 4e rond 17 u. Daarna ging ze slapen tot 02:00 u. 's nachts, dan dronk ze de 5e fles. Heel fijn dat ze zo lang sliep, maar het was net op het 'verkeerde' moment. Nu begreep ik al dat veel baby's dit doen en dat het langzaamaan verschuift. We hebben haar dus ook gevolgd en inderdaad, op begeven moment zat er overdag meer tijd tussen en dronk ze de 4e fles zo rond 19:00/20:00 u. en ging dan slapen tot 04:00/05:00 u. Helemaal prima! Niet veel later sliep ze zelfs door tot 06:00 en soms 07:00 u. Alleen toen begon het eigenlijk weer van vooraf aan...... ze dronk vanaf 06:00/07:00 u 4 flessen overdag, zo rond 17:00 u. de 4e en begon weer aan haar nachtslaap tot 02:00 u! Dus eigenlijk waren we terug bij het oude ritme. Nu kreeg ik het advies van de arts bij het CB om haar na de 4e fles wakker te maken voor de 5e, dus stel ze drinkt om 17:00 u. de 4e fles, dan zon 3,5 a 4 uur later wakker maken voor de 5e. Dit werkte een week heel goed, daarna ging ze zich toch weer melden rond 3/4 uur 's nachts. Dus sindsdien zitten we een beetje in dubio - wakker maken of laten liggen. Zelf ben ik meer van het laten liggen, maar omdat het ook een tijdje heeft gewerkt.. ga je toch weer twijfelen! Daarnaast maken we haar dan bijv. wakker om 19:30 u. en slaapt ze dan tot 03:00 u, dus wel een hele lange ruk! Ik heb dus niet het idee, wat je vaker hoort, dat ze in dagritme modus schiet omdat we haar wakker hebben gemaakt. Klinkt dit iemand bekend? En hoe hebben jullie dit aangepakt? Gewoon laten slapen of toch wakker maken? Alvast bedankt!
Krijgt ze wanneer ze vier flessen krijgt ook meer overdag? Kan mij voorstell dat wanneer ze overdag wat meer drinkt ze uit komt op 4 flessen en de nacht niet meer.
Ik zou meegaan in het ritme. Als het alleen een voeding is ' s nachts en ze tukken daarna verder is het toch niet zo belastend lijkt me.
@sama1: het cb gaf een tijdje terug aan dat meer per fles (210 met 7 scheppen) erg veel is voor het buikje. Maar misschien nu ze wat ouder is dat het kan.. @chrystel73: het is ook niet zo zeer een belasting hoor, gaat prima zo! Alleen vind ik het lastig te bepalen waar we nou goed aan doen.. Laten of wakker maken, omdat wakker maken een tijdje goed ging.
Ja dat klopt. Is natuurlijk ook een plomp. Maar kan mij voorstellen dat wanneer ze overdag 4 krijgt van 180 ze in de nacht nog komt. Ja Tis toch altijd een gok. En 200 cc dan? Ze is al 7 kilo. Mijn dochter weegt 6.7 en mag nu ook een liter hebben volgens het cb.
De flessen zijn 180 cc water met 6 schepjes, samen 200 cc. Dus ze drinkt inderdaad een liter nu het zou wel kunnen dat ze met net iets meer per fles er overdag wat langer tussen laat en we dus ook wat later uitkomen (niet meer 4e fles al rond 16:30 u) en s nachts dan ook niet. Uiteindelijk drinkt ze dan minder (4 x 210), maar wie weet.. 1 februari weer naar cb voor prikjes, ik zal t dan nog eens vragen anders. Dacht nl ook dat, als ze straks af en toe een fruithapje krijgt, er misschien ook wat meer tijd tussen de flessen komt en we wat later uitkomen. Nu is het ook zo sneu voor m'n vriend, als hij naar het werk gaat dan slaapt ze en als hij thuis komt ook!
Beide jongens sliepen bij ons rond die leeftijd van 19-7. Ze kregen dan 4 flessen van 210+7 omdat ze anders te weinig kregen per dag. Wakker maken gaf het effect dat ze dan onrustiger gingen slapen.
Mijn zoontje slaapt nu van 8 tot 7 ongeveer de laatste 2 weken. Hij is nu 14 weken en na de 12 weken sprong heeft hij dit ritme mooi opgepakt. Ik geef hem overdag ook 4 flessen van 200 totaal alleen drinkt hij ze lang niet altijd leeg. Daarom til ik hem als ik naar bed ga slapend uit bed en geef hem de 5e fles rond 11 uur. Anders komt hij ook tussen 3 en 4. Eerst werd hij wakker maar nu kan hij echt goed drinken in zijn slaap, ideaal! Ik houd hem daarna nog een kwartiertje rechtop en leg hem dan rustig weer terug, slaapt zo verder
Je kan ook proberen hem iets langer op te houden. Wij hebben geen vaste tijden maar hij is wel altijd 2 uur wakker tussen de slaapjes in. Kom je misschien beter uit
Ik zou meer overdag aanbieden en dan iets in vaste ritme juist want je wil natuurlijk met bijvoeding etc vaste ritme maken zodat ze gewoon met je mee eten etc. Mijn jongste ook groot geboren, groot baby nu 6.600-63cm wel haar 0lijn gewoon. Ze drinkt al sinds ze 3mnd is is 4x210/7 Maar soms iets extra honger dan geeft ik extra maar dan komt ze vanzelf. Ideaal ziet het hier zo uit: 08.30 210cc wakker. Dan hou ik haar bezig wakker tot 10.30 dan gaan we buiten doet ze korte slaapje van c 40min. Om 12.30 drinkt ze 210cc. Dan wakker en 13.30 slapen tot 15.30/16.00 dan 210cc en dan wakker en korte slaapje of geen slaapje-19.00 laatste 210cc fles en ze slaapt tot ochtend. Als ze wakker wordt en niets helpt dan geef ik extra wat beetje maar mijn ervaring zegt dat ook maak je hun wakker of niet of ze zelf eten vragen en je geeft of niet zullen ze nogsteeds vaste tijd wakker worden) dus het ritme patroon kan je niet echt veranderen of in hoeveel ze willen drinken maar wat meer vaste tijden inlassen kan wel met extra lang wakker houden