1 ding weet ik wel en dat is... Die kleintjes zijn echt veel slimmer dan dat wij denken! Met 8 maanden wist Ivan dondersgoed wat nee betekende.
Ik probeerde het vandaag... Hij zit namelijk telkens aan onze gezinsfoto op de commode. Ik weet dat hij daar eigenlijk niet hoort te staan, maar ik vind het zo knus en gezellig staan en tot even daarvoor besteedde hij er nooit geen aandacht aan. *pakt foto en wil ermee schudden* "Neeeeeee", terwijl ik zijn hand weghaal *Kijkt mij schaapachtig aan en doet het weer* "Neeeee", en ik haal weer zijn handje weg. *Begint te zeuren en pakt de foto weer* "Nee, S, mág niet", en ik haal zijn hand weg Hij keek mij onwijs ondeugend aan met een brede glimlach en pakt weer die foto waarop ik hem overlaad met kietels, knuffels en kusjes om het hem af te leren Volgens mij begrijpt hij het allemaal best wel, maar kiest hij ervoor om niet te luisteren!
Dat schreeuwen deed mijn kleine ook rond de 10 maanden, Ik heb toen van alles geprobeerd maar niks werkte.. Volgens meiden hier deed hij dat omdat hij zijn stem had uitgevonden en erachter was gekomen dat hij er de aandacht mee kreeg als hij ging gillen. Ik ben toen ook op negeer modus gegaan en dat heeft een weekje geduurd tot hij het niet meer deed. Als je gaat terug fluisteren ( heb ik ook geprobeerd) krijgt hij toch de aandacht die hij wilt dus blijft het bezig... Het is natuurlijk wel het proberen waard
Waneer je dat leert zelf. Met 9-10 mnd zeker Hier begrijpt ze al lang: geef dit en dat, kusjes geef, nee/mag niet, doe in/uit. Nee begrijpt ze al sinds ze 7 is en toen wil tv slaan en op wensterbank klimmen en brokjes opeten. Ik leg nu auto blok en bal en zeg pak bal en geef aan mama dat doet ze. Andere ook dus ze doet dingen op comando zoals pak/geef/gooi Ze kiest ook uit dus ik gooi auto in mand vol andere dingen en zeg pak auto dan gooit ze alles eruit tot ze die hebt. Ze begrijpt nu veel worden. Schoenen pakt ze ook en hand insteken etc dat is al lang is iets wat je aanleert met herhalingen ze zit dat je doet en doet het ook. Als je dingen doet en steeds benoemt gaat het snel. Probeer eens 2 dagen zeggen geef boek en wijs erop. Daarns zal ze gewoon geven. Ik moet eerlijk bekennen ik doe aan (deels)shichida dus daar kan het ook aan liggen.
Ze begrijpen meer dan dat we denken maar hij begrijpt nog niet alles Vanochtend zei mijn vriend dat hij in de namiddag met Dylan wil gaan wandelen als ik werken ben. Dylan is 5 keer bij de voordeur gaan zitten, doet hij anders nooit dus dat woord "wandelen" had hij goed begrepen, alleen het "wanneer" niet Als ik zeg "ik wil een kusjeeeee" komt hij heel happy naar mij heen gekropen met zijn gezichtje 5 cm van mijn gezicht af maar zo blijft het. Meneertje denk dat ik zeg "ik wil u een kusjeeee geven" ik heb nog nooit eentje gehad Als ik zeg ga die dit of dat zoeken dan gaat hij op jacht en komt altijd met het juiste af. Vind ik wel grappig. Net een hondje Dan zeg ik "waar is fanty?" (Zijn favo knuffel) en dan gaat hij die zoeken en komt onderweg 5 obstakels tegen waar hij even tegenaan gaat duwen (bal, blokje) Het woord neeeeeeeeee begrijpt hij helemaal niet! Tenzij hij geen honger meer heeft want dan knikt hij "neeeee"
Ze begrijpen meer dan dat we denken maar hij begrijpt nog niet alles Vanochtend zei mijn vriend dat hij in de namiddag met Dylan wil gaan wandelen als ik werken ben. Dylan is 5 keer bij de voordeur gaan zitten, doet hij anders nooit dus dat woord "wandelen" had hij goed begrepen, alleen het "wanneer" niet Als ik zeg "ik wil een kusjeeeee" komt hij heel happy naar mij heen gekropen met zijn gezichtje 5 cm van mijn gezicht af maar zo blijft het. Meneertje denk dat ik zeg "ik wil u een kusjeeee geven" ik heb nog nooit eentje gehad Als ik zeg ga die dit of dat zoeken dan gaat hij op jacht en komt altijd met het juiste af. Vind ik wel grappig. Net een hondje Dan zeg ik "waar is fanty?" (Zijn favo knuffel) en dan gaat hij die zoeken en komt onderweg 5 obstakels tegen waar hij even tegenaan gaat duwen (bal, blokje) Het woord neeeeeeeeee begrijpt hij helemaal niet! Tenzij hij geen honger meer heeft of iets niet wil want dan knikt hij "neeeee"
Ja daarom wilde ik gisteren ook negeren, ik ben bang dat ze dan denkt dat het leuk is en dus blijft schreeuwen. Aan de andere kant: als ze 18 is zal ze heus niet meer schreeuwen . En als ze schreeuwt doet ze dat als ze blij of enthousiast is en ik wil haar ook niet afleren blij te zijn en dat te uiten. Vandaag gaan we het fluisteren maar proberen.