wanneer gaat het bevallingsverlof in?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Dinnah, 30 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinnah

Dinnah Actief lid

9 mei 2008
    136
    0
    0
    Bij mijn 1e dochter geboren met 29+5 ging op de dag van haar geboorte mijn bevallingsverlof in, totaal 16 weken.
    Bij mijn tweede dochter heeft mijn werkgever de termijn tot 34 weken als ziekte geteld en het verlof laten ingaan op 34 weken, ook 16 weken, ongeacht wanneer ze geboren zou worden.
    Bij allebei de zwangerschappen ben ik rond de 22e week gestopt met werken.

Waarom dit verschil? Die 5 weken extra had ik bij mijn eerste dochter heel goed kunnen gebruiken.

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    omdat het afhangt van de geboortedatum van je kindje. In principe mag je kiezen of je 34 of 36 weken van te voren met verlof wilt tenzij je al ziek bent dan gaat het zowieso met 34 weken in. Als je kindje eerder geboren wordt dan de 34 weken dan gaat het verlof al eerder in.

3. Dinnah

Dinnah Actief lid

9 mei 2008
    136
    0
    0

4. adi

adi Niet meer actief

Nee hoor dat is niet waar. Als je eerder bevalt gaat je verlof in op het moment van de bevalling en duurt 16 weken. Als je bevalt ben je namelijk niet meer 'ziek ten gevolge van de zwangerschap', want je bent niet zwanger meer.
    Ik ben in 2009 bevallen en toen ook contact gehad met UWV en zo is het wettelijk geregeld.

Dus het verlof gaat in met 34 zw-weken OF op de datum van de bevalling als deze vóór 34 weken is.

5. moedervanstijn

15 jun 2008
    42
    0
    0
    ab
    Venlo
    Ik ben ook pas eerder bevallen, met 31 weken. Mijn verlof is jammer genoeg toen ingegaan. Eerst was ik ziek gemeld (vanaf 26 weken) en vanaf haar geboorte ging het verlof in.

Vandaag zou mijn officiele werkdag weer zijn. Ze hebben mij nu zwangerschapsgerelateerd ziek gemeld en dan krijg je 100% doorbetaald.
    Mijn verlof is dus 5 weken eerder ingegaan, en ik moest dus ook 5 weken eerder werken.
    Dit zijn de regels van dit moment, jammer genoeg.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je redenering klopt niet. Het bevallingsverlof, 16 wk, gaat in op het moment dat het kindje geboren is als het kindje voor 34 wk geboren is. Mijn dochtertje is met 33 wk geboren en ik kreeg ook maar 16 wk naderhand, dus net als wat jij met je eerste dochter hebt gehad. Wat ze in de brief bedoelen is dat je, als je in de ZW belandt vanwege zwangerschapsklachten, je bevallingsverlof automatisch vanaf wk 34 ingaat, ook al heb je aangegevn door te willen werken tot 35 wk, en dan heeft dat als invloed dat je maar 10 wk na de datum overhoudt.

Samenvattend:

Bevallen voor 34 wk: 16 wk verlof na je bevalling
    Bevallen vanaf 34 wk: afhankelijk van of je in de ZW hebt gezeten, wanneer je zelf met verlof gaat, en wanneer je kindje geboren is, maar nooit meer dan 16 wk in totaal.

Deel Deze Pagina