Wanneer goed kunnen zitten en hoe kan ik helpen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Geaaaaaatje, 8 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Mijn zoontje is nu bijna 8,5 maanden oud. Hij kan wel zitten, maar bij een vreemde beweging verliest hij nog steeds zijn evenwicht en valt hij om. Welke kant is afhankelijk van zijn beweging, maar hij kan alle kanten op. :D Met welke leeftijd ging jullie kindje zitten? Op welke manier kan je je kindje helpen het zitten te oefenen? En vanaf welke leeftijd hebben jullie je kindje voor het eerst in het fietszitje gehad?

Ons ventje is trouwens ook gefrustreerd als zijn speelgoed wat te ver weg ligt. Het kruipen heeft hij nog niet echt ontdekt. Zijn er meer die hier ook last van hebben?

2. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Hey meis, onze zoon kon bij 10 maanden pas echt goed zelf los zitten, van te voren zat hij in zijn kinderstoel met een stevige verkleiner of lag hij gewoon op zijn buikje. Een dag keek ik in in de box en zat hij ineens kaarsrecht op zijn billen gewoon rustig op zijn sok te sabbelen die hij net uitgetrokken had. Hij ging dus niet alleen goed zitten maar kon gelijk ook van liggen zichzelf in een zithouding zetten. Sindsdien is hij ook nooit meer omgevallen.

Tijgeren ging hij iets eerder doen ( 8 of 9 maanden?) maar echt kruipen pas rond de 11 maanden omdat we toen een weekje bij mijn ouders logeerden die vloerbedekking hebben (tijgert niet zo lekker).

Die van ons is niet zo vlot in zijn grove motoriek, zo loopt hij bv nog niet los maar dat komt allemaal wel op zijn tijd ;)

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Alle kindjes zijn anders in hun motoriek en onthou maar dat jouw zoontje duidelijk zijn energie aan andere dingen besteed (bijvoorbeeld verbanden leggen ;) ). Zelf goed zitten is een vaardigheid die ze echt moeten leren (evenwichtsoorgaan)en daar kun je niet zoveel bij helpen. Wat betreft tijgeren / kruipen kun je wel 'helpen'... Je kunt hem uitdagen door speeltjes net uit zijn bereik te leggen en hem aan te moedigen en als het dan lukt er een groot spektakel van te maken :) =D> .
    Maak je vooral geen zorgen, de ontwikkeling komt vanzelf. Met een kindje van 8,5 maand die wel redelijk zelf kan zitten kun je trouwens wel kleine stukjes fietsen. (even naar de winkels bijvoorbeeld, als die dichtbij zijn).

Mijn zoontje tijgert sinds dat hij 7 maanden is, met 7,5 maand ging hij zelf zitten en sinds afgelopen vrijdag gaat hij zelf staan in de box.. maar zoals ik al zei...alle kindjes zijn anders in hun ontwikkeling en met een jaar of 3 zijn bijna alle kindjes weer op hetzelfde niveau!

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    met zo een 7,5 a 8 maanden zat esmee stabiel zonder nog om te vallen.

Esmee kroop pas met 10 maanden ,tis meer schuiven op dr billen dat gaat dr sneller af dan gewoon kruipen.

5. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Nou dit vroeg ik mij dus ook af.

Mijn zoontje is bijna 8 maanden en kan ook nog niet zelfstandig zitten, hij verliest gewoon nog vaak zijn evenwicht en vertikt het gewoon om goed te blijven zitten. Nu maak ik me er eigenlijk geen zorgen om hoor want ik weet wel dat elk kindje op zijn eigen tempo ontwikkeld maar ik vraag me gewoon af wanneer hij dus een keer goed kan blijven zitten. Kruipen doet hij wel pogingen toe maar hij komt nog niet vooruit of achteruit. Ik leg weleens speeltjes net buiten zijn bereik en moedig hem dan aan om het te pakken maar er gebeurt nog weinig!
    Ach je moet het maar zo zien, misschien is hij straks sneller met praten of weer met andere dingen sneller! Komt echt wel goed

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zitten blijven, deed Fae al vrij snel, hoewel ze soms nog weleens omdonderde ;) zeker als ze moe was. Het verplaatsen heeft ze sinds een dag of 10 pas door. Zomaar ineens. Zittend op haar billen leunt ze naar voren en schuift zo ophaar billen door de kamer. Maar echt heel plotseling had ze het door. Optrekken gaat ze nu ook wat doen.

7. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Gelukkig is mijn ventje zo te lezen niet de enige die met deze leeftijd nog niet goed zelf kan zitten. Krijg om me heen alleen heel veel reacties van "oh kan ie dat nog steeds niet" en dan ga je denken dat hij echt achter loopt. Maar nu ik jullie reacties lees ben ik wel heel erg gerustgesteld.

Wij hebben trouwens wel vloerbedekking in huis, dus je zou denken dat hij dan wel beter zou kunnen leren kruipen. Het heeft alleen nog niet geholpen ;). Met het uitdagen door de speeltjes wat verder te leggen blijf ik doorgaan. Wie weet komt het op den duur wel. Ben benieuwd!!! :D

Nog een paar vraagjes. Wanneer hebben jullie de box naar beneden gezet? Bij ons staat hij namelijk nog steeds op de hoge stand, want tot nu toe rolt Haitze alleen nog maar op zijn buik en terug.

Dit geldt bij ons ook voor zijn bedje. Die hebben wij ook nog steeds hoog staan. Wanneer zou je die naar beneden zetten?

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    hier ook pas met 10,5 maand echt goed zitten en het zelf gaan zitten kan hij pas anderhalve week ;)
    Box en bed heb ik met geloof ik 9 a 10 maand naar beneden gezet, wel wat vervelender voor mn rug, maar ik dacht al ie het ineens ontdekt om te gaan staan.. je weet het maar nooit. En dat is al vrij laat maar hij was ook al bijna 8 maanden toen hij pas echt met rollen begon (van rug naar buik) en met ongeveer 10 maanden begon hij met tijgeren. En vanmiddag troffen we m voor het eerst zittend in bed aan! Dus het heeft bij ons nog wel even geduurd, maar je hoort ook vaak genoeg dat ze het de week erna ineens allemaal kunnen. Dus ik zou het gewoon naar beneden zetten als ik jou was.

(Nou op dit moment staat ie voor het eerst in de box! :confused: )

9. Sunnyangel

Sunnyangel Actief lid

24 nov 2007
    104
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter ( nu 8,5 mnd ) kan ook nog steeds niet zelfstandig zitten, ze vertikt het gewoon.
    Ze wil veel liever staan en dat terwijl ze toch heel recht in de kinderstoel zit en op schoot blijft ze wel zelfstandig zitten.
    Sinds van de week ga ik soms met haar op de fiets, ff een blokje om of naar de winkel, in het fietsstoeltje zit ze ook gewoon recht.
    Soms maak ik me er ook wel druk om of ze wel of niet achterloopt, maar ik kan er toch niets aan veranderen, dus hebben we gewoon geduld.

Soms vraag ik me ook wel af of ik niet voor de zekerheid de box al lager moet zetten ivm verrassingen,maar heb het eigenlijk nog niet gedaan, het bedje staat al wel of de middelste stand.

Groetjes

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Zitten, tijgeren, kruipen gebeurt van een op andere dag is mijn ervaring. Mijn zoontje kon wel vrij vroeg stevig zitten, maar ik dacht dat kruipen even op zich zou laten wachten, er zat geen beweging in. En ineens van 1 op andere dag tijgerde hij vooruit en 2 weken later kroop hij.

Zitten moet je trouwens niet oefenen hoor, dat doen ze pas als hun ruggetje sterk genoeg is. Ik heb dus zitten nooit gestimuleerd, tijgeren en kruipen trouwens ook niet hoor. Ik ben van mening dat ze het allemaal vroeg of laat zelf ontdekken. De ene is daar sneller in dan een ander, het zegt verder helemaal niets over de verder ontwikkeling van een baby.

11. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Misschien zit ik me er zo op te focussen terwijl dat dus helemaal niet nodig is. Ik zal proberen er niet teveel op te letten en dan komt het vanzelf ook wel. Het wordt alleen zo vaak gevraagd en daardoor ga je er zelf teveel op letten.

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Gek wordt je ervan he? Toen mijn zoontje 7 maanden was en nog niet tijgerde of kroop zei mijn schoonmoeder dat ik met hem moest oefenen. Hallo, hij was toen 7 maanden en het is niet zo dat hij al 1,5 was en nog niet vooruit kwam. Ik zei vriendelijk dat ik het lekker aan hem overliet en uiteindelijk zal elk kindje kruipen/lopen. Het ging geheel vanzelf, ik heb hem nooit geholpen of gestimuleerd. Ze doen het pas als er klaar voor zijn en als hun interesse daar ligt.
    Niks aantrekken van die rare opmerkingen hoor!

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Hier ook een meisje die met 8 maanden nog niet zit. Soms wel een beetje onhandig voor mama en papa want ze kan niet meer in de wipstoel en wil niet altijd in de box/grond dus het zou wel handig zijn als ze zelfstandig bleef zitten op bv. de bank :-D Maar goed, het komt wanneer het komt.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    hier bij precies 9 maanden opeens zitten. ik vind gewoon afwachten,als ze er aan toe zijn gaan ze vanzelf ZELF zitten!

15. jessica1

jessica1 Niet meer actief

mijn dochter ging vrij vroeg zitten ze kon met 4 maanden al aardig zitten viel nog wel steeds om maar het lukte haar wel
    nu gaat ze zelf uit haar eigen zitten

alles op zijn tijd
    mijn dochter kruipt en tijgert dus pas sinds een paar weken
    dat vond ik een drama want zodra ik de kamer uit liep was het brullen
    en nu kruipt ze achter me aan
    alleen denk ik dat het niet lang meer gaat duren voordat ze loopt ze wil al langs de tafel lopen en langs haar ledikantje
    en van de week wou ze de trap op klimmem
    zat ze daar op de 1ste tree
    Ik schrok me dood:|

16. fam

fam Actief lid

1 jul 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Mijn zoon zit sinds zaterdag zelfstandig. Hebben niet echt geoefend en ineens zat hij stevig en kan lekker enthousiast zwaaien met zijn armen zonder om te vallen. Zijn wereld is ineens een stuk groter geworden. Alleen kruipen snapt hij nog niet maar ach dat gaat allemaal wel komen. Ik geniet nog lekker van het idee dat hij nog rustig en veilig op de grond kan liggen zonder hem in de gaten te hoeven houden. Ik zou me er niet druk om maken hoor. Laat hem lekker alles in zijn eigen tempo doen. De ene praat sneller en de andere loopt sneller.

17. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Mijn ventje vind het al wel geweldig om zo nu en dan even te zitten. Als ik hem in de box leg lijkt het wel alsof hij zijn buikspieren aan het trainen is. Hij tilt dan steeds zijn hoofdje en schouders op en ook zijn voetjes zweven in de lucht. Het lijkt wel alsof hij je op die manier beter in de gaten kan houden. Of zou hij hiermee wat anders aan het trainen zijn?

Wanneer hebben jullie het bedje en de box naar beneden gezet?

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik denk een maand of 2 geleden. Toen hij ineens ging tijgeren, kruipen, wilde hij ook gaan staan. Dat lukt te nog niet toen, maar omdat hij uit niets ging kruipen bedachten we ons dat we maar snel het bedje en de box naar beneden gingen doen, want ik kreeg echt steeds beelden voor me dat als hij ineens uit niets ook zou gaan staan uit zijn bedje zou vallen. Net op tijd want de volgende dag nadat wij alles naar beneden hebben gedaan stond hij in zijn bedje.

19. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Patrick kan sinds een paar weken goed blijven zitten (gaat niet zelf zitten). Heel af en toe valt hij om, als hij bijv. moe is of een speeltje iets verder ligt en hij het toch echt wil hebben. Tijgeren kan hij ook en nog best snel ook. Hij vind het leuk om te kijken waar de honden en katten elke keer heen gaan en tijgert hier achteraan. Vorige week zetten we hem staand tegen de bankleuning zodat hij naar buiten kon kijken en hij bleef ook echt eventjes staan. Toen hebben we ook maar de box en ledikant naar beneden gezet.

20. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Zo te lezen is het voor ons nu dus ook tijd om de box en het bedje naar beneden te gaan zetten. Jeetje...wat gaat het hard met ons kleine mannetje. Ik zat me vandaag ineens te bedenken dat de zomer er weer aan komt en dat hij dan alweer een jaartje oud zal worden! Ik heb nog steeds het gevoel dat hij pas in ons leven is. Die veranderingen in zijn ontwikkeling en de maatregelen die je er nu voor moet nemen (bedjes en boxen verlagen) doen mij er weer even bij stil staan hoe snel de tijd wel niet voorbij vliegt. Hebben jullie dat gevoel ook zodra je kindje zo snel vooruit gaat in zijn ontwikkeling?

@Pruts27: hoe oud is Patrick nu? Ik kon dit geloof ik niet uit je bericht opmaken, dus ben er benieuwd naar.

@Kiwi1: moet een gek gezicht zijn om je mannetje voor het eerst in zijn bedje te zien staan of niet? Lijkt me wel even schrikken, maar jullie waren dus precies op tijd met het aanpassen van het bedje. Heb je je mannetje 's nachts in een slaapzak of had hij er geen aan toen hij voor het eerst in zijn bedje stond?

Deel Deze Pagina