Wij zijn met ongeveer 3,5 maand begonnen met bijvoeding. Ze zit al aan haar max met flesvoeding (incl. 1 papfles) en bleef honger houden. Daarnaast heeft ze moeite met haar ontlasting en dus zijn we in overleg met KA en CB al aardig vroeg met bijvoeding begonnen. Als het niet 'nodig' zou zijn geweest, dan zou ik nog even gewacht hebben, maar ja, een hongerig kindje is ook niet alles... Nu met de bijvoeding gaat het prima, ze is tevreden en poept keurig
Ik ben in principe voor bijvoeden vanaf 6 maanden. Maar ik snap dat als je kunstvoeding geeft je dan soms in de problemen komt door de ontlasting of de maximum hoeveelheid. Dat is 1 van de redenen voor mij geweest om borstvoeding te blijven geven, ook al moet ik nu alles afkolven. Met Lisa zijn we net begonnen met bijvoeden, vanaf 4 maanden dus. Maar dat is omdat ze helemaal niet drinkt en dus een beginnetje om weer te gaan eten en van een lepel eten kunnen ze pas leren vanaf 4 maanden. Ze krijgt zo goed als niets binnen nog, maar ik hoop dat ze met 5 maanden al wel wat binnen krijgt (maar dat zal nog wel niet), ook al ben ik voor bijvoeding vanaf 6 maanden. Het is nu gewoon een heel andere situatie.
Dat snap ik niet helemaal Snoopy, want drinken en eten is toch wat anders? Als jij tegen bijvoeden voor 6 maanden bent, dan kan je dochter toch nog wel die 1,5 a 2 maanden moedermelk via de sonde blijven krijgen? Dat ze van een lepeltje gaat eten, wil toch niet zeggen dat ze dan weer gaat drinken? Want dat is een heel andere techniek of wou je alle melkvoedingen van een lepeltje gaan geven? Dat kan natuurlijk, maar lijkt me wel heel erg veel werk!
Nee het klopt, het is iets heel anders. Maar het is belangrijk dat Lisa zo snel mogelijk weer gaat leren wat eten is, eten in de mond proeven. En motorisch gezien kan dat vanaf 4 maanden met de lepel. Het is ook niet de bedoeling hiermee dat ze weer gaat drinken, maar dat ze goed van een lepel gaat eten. En dat kost waarschijnlijk veel tijd voordat ze dat kan, zo'n 2 maanden of wel wat langer. En dan krijgt ze ook al andere bijvoeding en gaan we als ze kan zitten oefenen met uit een beker drinken. Maar dan heeft ze in ieder geval al de ervaring hoe het is om iets te nuttigen met haar mond. Helaas is Rapley nog even uit den boze, eerst moet het met de lepel goed gaan (en ik ga er niet vanuit dat dat met 6 maanden al is) voordat we iets nieuws proberen.
Jaja, dus het gaat om de mondervaring zeg maar! Hopen dat dat goed gaat joh! Is ze alweer 4 maand, manman, wat gaat dat toch snel! Ik zie wel dat ze groeit als een dolle, dat is wel een goed teken he!
Ja je snapt 'm . Naar omstandigheden gaat het goed, ze vindt de lepel niet vervelend en de pap ook niet, maar daar is ook nog alles mee gezegd . Maar dat komt wel. En groeien doet ze zeker! Dinsdag naar het cb om vooral haar gewicht eens even goed te meten. Maar ze heeft nu al de kleding aan die Eva met 6 maanden aan had (en Eva was ook niet echt klein), dus groot is ze zeker! En dat met nog geen liter bv per dag
4 maanden, Finn was gewoon erg hongerig en eraan toe. De bijvoeding ging ook meteen goed, Finn vond alles gelijk lekker
Rond de 3 maanden voorzichtig met fruit begonnen. Ze had ook meteen minder last van haar darmen. Met lepeltje ging ook meteen goed. We staan nog onder begeleiding van de kinderarts (ivm moeilijke start na geboorte) en ik kreeg eerst een standje want het kan mis gaan zo vroeg. Maar daarna zei hij dat je als moeder zijnde je kindje het beste kent en goed kan zien of je kindje er wel of niet aan toe is. En goed in de gaten houden hoe het met de darmpjes en kindje zelf gaat. Let wel op, fles of borstvoeding is nog steeds het belangrijkste. Dus fruit is gewoon een beetje xtra, en bijvoorbeeld 1 eetlepel aan fruit geven, dat is in het begin meer als zat. Langzaam gaan ze vanzelf meer eten.
Hier deze week begonnen. Ze heeft sperziebonen en gisteren courgette gehad. Hoeveelheden zijn nog klein, ze heeft denk ik een halve sperzieboon per avond gegeten en gisteren ongeveer een plakje courgette. Ook krijgt ze als ze wakker is en wij brood eten een korstje brood wat ze erg lekker vindt. Ik denk dat we hier op het goede moment begonnen zijn. Ze kan haar eten zelf oppakken en naar haar mond brengen, bijna zitten en borstvoeding overdag wordt wat minder interessant bij tijden.
Wij zijn met 6 maanden en 1 dag begonnen! Waarom? Omdat we die dag bij de diëtiste zijn geweest voor Finn en zijn KMA. Zijn KA raadde ons aan om via een diëtiste te gaan bijvoeden dus wij hebben toen met 4 maanden een afspraak gemaakt voor als ie 6 maanden was. Overigens denk ik dat als de diëtiste eerder plek had gehad we het iets eerder haddengedaan...want Finn heeft dus een poos echt veel te veel FV gekregen.
Wij zijn met 4 maanden begonnen.Zoon zat aan max. hoeveelheid voeding voor hongerige baby's. Echter wilden we Florine niet overslaan en zijn we dus met allebei begonnen. Het gaat helemaal super, ze eten al super goed. Heb er dus nog geen spijt van gehad
wij zijn met ruim 6 maanden gestart met 1 keer per dag groente of fruit. 1 soort per 3/4 dagen.en dat langzaam opgevoerd. we zijn laat gestart en voorzichtig opgebouwd om de kans op kma te verkleinen. met 8 maanden werd het 2 soorten per dag 1 groente en 1 fruit. met 10 maanden at hij stukjes brood met boter. ( hij had moeite met kauwen daarom duurde het wat langer ) vanaf een maand of 10 werd de groentehap een maaltijd en verving een fles. met fruit was dat met 8 maanden. we zijn nu pas enkele maanden aan het opbouwen met meer kruiden en melkproducten en dat soort dingen.