Hallo dames, Ik zit al een tijdje met een dilemma en aangezien ik er in mijn eentje niet helemaal uitkom, wil ik het graag bij jullie kwijt. Mijn vriendin en ik hadden al snel een jongensnaam bedacht waar we allebei helemaal weg van waren. Het is een naam die helemaal niet vaak voorkomt en hij is stoer en schattig tegelijk. Perfect dus. Nu moest ik vanwege complicaties het ziekenhuis in. Kom ik te liggen naast een vrouw waarvan de vorige baby na een voldragen zwangerschap dood werd geboren. En dat kindje had dus die naam. Ik heb dus een aantal dagen die naam steeds gehoord in associatie met dood geboren worden enzo. Ik heb toen niets tegen haar gezegd maar we hebben inmiddels wel een band opgebouwd. Uiteindelijk toen we allebei goed en wel thuis waren hebben we haar gebeld. We hebben uitgelegd dat we die naam al bedacht hadden voor ons kindje en gevraagd of ze het erg vond als we die naam toch zouden gebruiken. Nu heeft ze laatst teruggebeld en ze vond het geen probleem, zelfs een eer. Alleen zit ik er nu mee dat ik er geen leuke associatie meer mee heb met die naam. Voor mijn vriendin staat het vast dat ons kindje die naam moet hebben maar ik blijf er dubbele gevoelens bij hebben. Wat denken jullie, zal die associatie snel genoeg overgaan? (Ik heb het kindje nooit gekend maar ik weet niet of we contact blijven houden met deze mensen en dus steeds ermee geconfronteeerd worden) Of kan ik beter een andere naam kiezen omdat het niet weg zal gaan. Het is een moeilijk vraag ik weet het, maar in mijn eentje kom ik er echt niet uit. Voor het overzicht/gemak maak ik er maar een poll van. Sorry voor het lange verhaal. Groetjes, Cat
Ik heb gekozen voor nee, geen andere naam uitkiezen. Ten eerste heb je bij iedere naam wel een associatie. Ten tweede gaat deze associatie snel voorbij, zodra je er een nieuwe associatie bij krijgt (de naam van jullie eigen kindje). Maar mocht je je er erg ongemakkelijk bij voelen, dan is het wellicht toch verstandig een andere naam te kiezen. Ik weet niet hoe sterk jouw gevoelens hieromtrent zijn. Succes met de keuze.
Ik persoonlijk vind het erg moeilijk... Het is toch iets waar je zelf goed over moet nadenken. Dat 1 van jullie 2 twijfels heeft moeten jullie er toch goed over nadenken en praten met zijn 2en... Ik zou ook niet weten wat ik in die situatie zou doen. Ook omdat jullie contact houden met die mensen... Moeilijk hoor! Gr. Miranda.
Ik heb gekozen voor Nee... ik ben ervan overtuigd dat je straks bij die naam als eerste aan jullie (springlevende) kindje zal denken. Een vriendin van mij heeft haar zoontje tijdens de bevalling verloren en voor mij is het gewoon haar zoontje, niet haar dode zoontje ofzo. Als het gewoon helemaal "jullie" naam is zou ik die niet gauw veranderen
ik heb gezegd dat ik een andere naam uit zou zoeken. De naam is voor jou al te beladen. Al denk ik ook wel dat je er erg snel aan went, aan een naam. Het is een moeilijke keuze.
Wat een moeilijke keuze! Als jullie nou geen contact zouden houden met die mensen dan zou ik zeggen: Gewoon die naam kiezen. Maar aangezien jullie wel contact willen houden vind ik het toch een ander verhaal. De naam blijft dan toch beladen. Zowel voor jullie als voor die mensen. Ik zou dus een andere naam kiezen.
Ik heb gekozen voor nee.... ik geloof niet in toeval... en als dit mij was gebeurt had ik mijn kindje dezelfde naam gegeven... Het is heel moeilijk.... maar elk einde, betekent dat er ergens ook weer nieuw leven begint... had dit een mooie gedachte gevonden, en daarom de naam gehouden... Ook omdat de ouders van het overleden kindje het een goed idee vonden...
ik heb gekozen voor nee, want ik denk ook als de kleine er straks is dat de assosiatie gauw verandert... mocht je gevoel toch teveel naar het negatieve uitgaan (en dat merk je gauw genoeg als je een besluit heb gemaakt en het voelt niet goed) kun je een vito bedenken...
Ik zou een andere naam uitzoeken wat je zelf al zegt de naam doet je aan de dood denken en ja dat is het laatste wat je wilt
Ik zou dezelfde naam houden. De naam krijgt dan, denk ik, twee associaties. Het grootste deel van de tijd jouw kindje en soms, als je contact blijft houden met deze mensen, hun overleden kindje. Die associatie zul je misschien nooit helemaal kwijtraken (misschien wel, ik weet het niet) maar dat beeld verandert in de loop van de tijd wel. Zal minder beladen worden. Succes!
Ik zou dezelfde naam houden. Dood en leven staan dicht bij elkaar. Jullie vinden de naam hardstikke mooi en de andere ouders zouden het een eer vinden. Gewoon doen dus. Kwebbel
Ik heb ook gekozen voor nee. Je zegt zelf al dat die naam al vrij snel vast stond en dat jullie het beiden een te gekke naam vinden! Het is inderdaad heel erg vervelend dat een baby met dezelfde naam dood word geboren, en ik kan me heel goed indenken dat je het nu daamee associeert. Toch weet ik heel erg zeker dat die associatie zal vervagen! Als jullie eigen kindje straks springlevend ter wereld komt is dat het enige waar je nog aan kunt denken! Tuurlijk zal er af toe geassocieert worden als er contact blijft bestaan met die mensen, maar ik denk dat je meer aan 'leven' zult denken (jullie eigen kindje dus) dat dat je over dood denkt. Het lijkt mij persoonlijk moeilijker om een andere naam te bedenken zodat je niet over dood hoeft na te denken. Zeker omdat deze naam jullie al zo eigen is. Ik denk dat je je eerder moet gaan afvragen waar jij je fijner bij zult voelen; een naam die al zo eigen is, of een naam waar je misschien (nooit) echt aan kan/wil wennen....
Zou ik niet doen. Ik heb een gedichtensite en ik had de naam al gekozen, tot er opeens een gedicht binnenkwam over de naam, ging over een miskraam later in de zwangerschap. Heb toen ook een tijdje contact gehad met die mensen maar ik heb de naam gewoon behouden en aan mijn zoontje gegeven. Ze vonden het wel leuk. Voor mij zie ik het niet dat ik mijn kind naar hun kind heb genoemd, ik had de naam al eerder in gedachten en kwam er op een andere manier aan. Dus ik zou kiezen behouden die naam.
ik zou dat persoonlijk nooit doen ... wij hadden in de kennisen kring een stel die een dochtertje hadden Macy genaamd ..dat meisje overleed aan kanker op 5 jarige leeftijd.. nog geen 3 mnd na haar dood wordt er aan de overkant van hun huis een meisje geboren ..er werd een groot bord in de tuin gezet ..met je raad het al MACY erop ik weet wat voor verdriet die kennissen daarvan hebben gehad dus daarom heb ik NEE gezegt .. maar het blijft natuurlijk jullie eigen keuze
ik heb ook nee gestemd, omdat ik denk dat als je je kindje vast hebt de associatie met het andere kindje niet meer overheerst (en de ouders vinden het een eer, dus kwets je hun er niet mee.) daarbij hadden jullie deze naam al en gaf jullie voor deze gebeurtenis een goed gevoel anders hadden jullie het niet gekozen.
Ook ik denk dat je gewoon de naam kunt houden. Redenen zijn hierboven al gegeven. Uiteindelijk gaat iedereen dood, en zal dus elke naam met de dood worden geassocieerd. Als die ouders het zelfs een eer vinden, dan is het voor hen misschien ook wel iets positiefs. Succes met je beslissing Groetjes Daphne
Ook ik heb nee geantwoord. Welke naam je ook kiest vaak heeft iemand anders die naam ook al gehad en het kan ook zo zijn dat die persoon ookal is overleden. Maar als je een naam kiest moet je er wel 100 % van overtuigd zijn! Mijn schoonmoeder heeft mijn man ook een dezelfde naam gegeven als een overleden neefje. Dat had zij achteraf gezien misschien beter niet kunnen doen. Niet dat het geen mooie naam is hoor! Maar zij 'durfde' zich in het begin niet echt te hechten omdat ze bang was dat 'ie' misschien ook zou overlijden. Nou is m'n mannetje niks te kort gekomen, was meer een gevoel bij haar vandaan. Wat ze gelukkig niet overbracht op m'n man.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het blijft een moeilijk iets voor mij maar ik denk dat ik er wel uitkom. Veel van jullie genoemde argumenten om gewoon dezelfde naam te houden hebben me overtuigd. Toch is het moeilijk en ik word soms (onterrecht) boos. (Waarom moest hij nou uitgerekend die naam hebben?!) Gelukkig duurt die boosheid maar even. Ik denk inderdaad dat de associatie met ons kindje gauw genoeg komt. Er gaan immers meer en meer mensen die naam zeggen en dan bedoelen ze ons kindje De komende tijd ga ik kijken of ik er aan kan wennen, met al die goede argumenten die jullie hebben gegeven in mijn achterhoofd. Nogmaals dank! Groetjes, Cat
Hoi, Een lastig dilemma, maar ik zou alsnog die naam gebruiken, als tweede naam. Dan kun je die altijd , als de associatie weg is , als roepnaam gebruiken toch? Groetjes Jessica