Wanneer geboorteplan opstellen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mama092013, 8 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Hoi dames,

Ik lees steeds over een geboorteplan, maar ik heb die geen?
    Wanneer moet je die maken?
    Ik heb namelijk geen idee...
    Ik ben nu zwanger van de eerste, dus kan ook niet zeggen hoe of wat ik allemaal wil.. Want ik weet helemaal niet hoe het is om te bevallen! :)
    Kan dus niet zeggen, in welke positie ik wil bevallen, of hoe ik de weeën wil opvangen etc.. Want heb dat nog nooit meegemaakt.. Hoe kan ik dan toch een plan opstellen?

Wat ik trouwens wel weet;
    - ik wil graag thuis bevallen
    - ik wil dat mijn man er bij is (verder niemand) ja, verloskundige dan..
    - ik wil dat mijn man de navelstreng doorknipt
    - ik wil graag de baby na de bevalling meteen op mijn buik :)

Heeft iemand tips?
    Alvast bedankt :)

2. Kortecol

Kortecol Bekend lid

6 sep 2012
    872
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat is al heel wat!
    Denk ook aan pijnbestrijding en als het niet goed gaat, stel je krijgt keizersnede, of je kindje heeft geen goede start, wil je dat je partner dan met je kindje of met jou mee gaat?

3. EYA

EYA Actief lid

19 jan 2013
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is niet verplicht om een geboorteplan te schrijven hoor. Ik had er ook geen en verloskundige heeft er ook nooit naar gevraagd.

Het is wel belangrijk dat je partner goed op de hoogte is van jouw wensen/eisen zodat hij het duidelijk kan maken, mocht jij dat niet kunnen op dat moment.

Daarnaast kun je inderdaad van tevoren niet weten hoe het gaat lopen en wat je dan zou willen. Uiteindelijk draait het erom dat je kindje gezond wordt geboren.

Je zou het met je verloskundige kunnen bespreken, wellicht kan zij toch al een aantal dingen noteren zonder dat je echt een geboorteplan hoeft te schrijven.

4. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik heb er toevallig laatst eentje gekregen om in te vullen van de verloskundige.
    Met 32 wkn ingeleverd en keer daarvoor gekregen...

Anders even aankaarten?
    Je kan zelf ook een plan schrijven en deze bij je papieren voegen, dan lezen ze deze als ze bij je komen..

5. SuusD

SuusD Fanatiek lid

8 jan 2013
    3.004
    3
    38
    ik ga hem gewoon zelf schrijven en kopieren en dan geven aan de verloskundige en nog een printje voor het geval dat ik naar het ziekenhuis moet (wil thuis bevallen)
    -ik wil het kindje trouwens zelf aanpakken en op mijn buik leggen :) (als dat kan natuurlijk als ze iets heeft dan gebeurt het niet)

6. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Bij ons komt de verloskundige rond de 34 weken op huisbezoek om samen de bevalling te bespreken.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Dat zijn iig een aantal punten.
    Houd er rekening mee dat er bij de bevalling ook een kraamverzorgster bij is. Om de vlos te helpen.

Je kan er er bijv opzetten of je bijv borstvoeding wilt geven, veel uitleg wil of juist rust. Pijnstilling voor als je in het ZH komt. Wil je dit bijv absoluut niet of bepaalde pijnstilling niet. Ik wil bijv geen pijnstilling waarvan je "weg" of high van kan worden waardoor je stukken van brvalling mist.

Je moet er rekening mee houden dat je in het ZH moet bevallen.
    Ik heb er op staan dat ik zo min mogelijk "overbodig" personeel in de kamer wil. Dus geen staigaires en andere "pottenkijkers". Bij mij stonden er 8 omheen...
    - al kleine om wat voor reden ook bij me weg gehaald word dan gaat mn moeder met kleine mee.
    - kleine blijft ten alle tijden bij mij tenzij het strikt noodzakelijk is.
    - bijv eerst half uurtje bij je en dan de grote checkup?

8. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Dankjewel voor de tips!
    Ik zal het idd eens vragen bij de verloskundige, daar moet ik morgen toch heen.
    Misschien dat ik samen met haar wat op papier kan zetten.

Dankjewel :)

9. Gazy

Gazy Niet meer actief

Deel Deze Pagina