Ritme voeding/fles?

Discussie in 'Voeding' gestart door mgeul84, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Hoi allemaal,

Mijn meisje is 5 maanden en sinds een maandje zijn we bezig met elke dag een paar hapjes groente of fruit. Nu doen we dit meestal ergens in de middag, maar zou het wel leuk vinden dat ze met ons aan tafel kan zitten met avondeten en dan een paar hapjes te geven. Alleen het probleem is, dat haar ritme zo is dat ze dan juist op bed ligt :(
    Het ritme is ongeveer zo:
    5: fles 180/6
    6/6.30 naar bed, met geluk slaapt ze half uurtje-uurtje
    8.30/9 fles 180/6
    10.00 naar bed, dan slaapt ze meestal tot 12.30/13
    13 fles 180/6
    14/14.30 naar bed, soms slaapt ze half uurtje-uurtje. lukt het slapen thuis niet dan gaan we lekker wandelen o.i.d. dan valt ze soms nog wel ff in slaap
    16/16.30 fles 180/6
    17/17.30 naar bed, dan is ze vaak zo moe dat ze gelijk in slaap valt
    20/20.30 fles 180/6 + rijstebloem

Nu is het zo dat ml pas rond 18 thuis is, dan ligt t meisje vaak net op bed of gaat naar bed. Ze is dan echt moet en niet meer 'in the mood' voor een hapje. En ik red het ook niet om dan het eten al gekookt te hebben zodat ml en ik gelijk aan tafel zouden kunnen. Als mn meisje wakker is, wil ze vaak vermaakt worden (vooral als ze moe is, en dat is dus vaak 's middags zo). Hoe doen jullie dit?

2. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik lees even mee. Wij willen het groente hapje ook graag bij ons aan tafel doen en wij eten vroeg half 5/5 uur maar dan is het te dicht op de vorige fles. Dus wij doen het nu maar wat later dan apart geven. Wel jammer maar ja... ik hoop als hij flesvoeding wil laten vallen met de tijd dan de tijden zo te kunne verschuiven dat hij dan wel honger heeft.

Ook eten we twee dagen wel laat dus hoe dat dan in de toekomst moet met het eten weet ik niet....Misschien eerder geven maar dat is lastig gezien ik hem met de pot mee wil laten eten (met de tijd allemaal he)

3. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hoi!

Beginnen jullie de dag expres zo vroeg of wordt jullie dochter echt om 05.00 uur wakker voor een fles?

Ons zoontje is wel jonger en nog niet toe aan fruit/groentehap, maar hij krijgt wel dezelfde hoeveelheid aan flessen als jullie dochter.

Ons zoontje krijgt zijn eerste fles altijd om 07.00 uur. Hij wordt wel eens eerder wakker, maar krijgt niet eerder dan 07.00 uur zijn eerste fles. Voor 07.00 uur geef ik hem zijn speentje en hij slaapt nog even verder (in het begin kostte het soms wat moeite), maar op deze manier houdt hij een fijn ritme, dat past in onze dagindeling (werk enz.).

Hij krijgt dus om 07.00 / 11.00 / 15.00 / 19.00 / 23.00 uur. Hij is altijd wakker als wij gaan eten rond 18.00 uur. Hij ligt dan in de box te spelen als wij eten en straks hoop ik ook dat hij dan een hapje "mee eet".

Door even vol te houden hebben wij het voor elkaar dat hij ook niet eerder dan 07.00 uur zijn fles wil; hij is helemaal gewend aan dit ritme.

Misschien is het een idee om te proberen die eerste fles wat later te beginnen en de laatste dus later?

4. adi

adi Niet meer actief

Ze lijkt overdag heel weinig te slapen ( maar 2x een uurtje?) en is misschien zo ontzettend moe in de namiddag.
    Kun je haar dagritme iets sturen zodat ze later kan gaan slapen?

Hier sliepen ze met 5 maanden ongeveer zo:
    - 7 uur wakker
    - 9 - 10 slapen
    - 12 - 15 slapen
    - 16.30/17 een kort dutje
    - 20 uur naar bed

5. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Haar dag begint uit zichzelf om 5.00 (soms nog iets vroeger :() Ze wordt dan echt wakker en heeft dan erge honger, dus proberen te rekken tot 7.00 is niet echt een optie..
    Jij hebt wel een mooi ritme verder zeg :) Maar gaat jouw zoontje na 15.00 niet meer slapen dat hij wakker is om 18.00? Of maak je hem dan wakker ofzo?

6. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Ja ze slaapt inderdaad maar weinig overdag.. Al aardig wat dingen geprobeerd, maar tot nu toe geen effect.. Als ze tot 7.00 zou slapen zou misschien al beter zijn, maar helaas..
    Maak jij je kindje wakker na dat korte dutje om 16.30? Wil haar hier ook wel proberen wakker te maken zodat ze om 18.00/18.30 wakker is voor n hapje maar denk dat ze dan erg boos/chagerijnig is (omdat ze dus eigenlijk heel moe is)

7. adi

adi Niet meer actief

Ja, we maakten ze wakker na dat dutje, want ik vind 17 uur gewoon dag en geen avond.
    Na dat dutje kregen ze na 6 maanden avondeten, gingen in bad, even spelen en dan rond 20 uur de nacht in.

We hebben die slaap tijden daarna ook aangehouden ( begin en einde dag rond 8 uur ochtends en 8 uur s avonds), en dat vind ik heel goed passen in ons dagritme. Ook als kinderen groter worden en uitgebreid mee eten aan tafel, daarna nog in bad moeten, tanden poetsen, voorlezen enz. En aangezien wij hier om z'n vroegst om 17.30 eten en vaak met kinderen 3 kwartier aan tafel zitten....

8. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hij wordt uit zichzelf rond 17.00 uur wakker.

En als je haar nou tussen 22.00 en 23.00 uur de laatste fles geeft? Dan houdt ze het misschien tot 07.00 uur vol.

9. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Ook een aantal dagen geprobeerd... Ook rond 5 uur wakker helaas :(

10. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland

Ik denk echt dat het gewenning is. Als je het kan rekken een paar dagen met de laatste fles steeds rond 23.00 uur heb je kans dat het ritme verandert. Je kan ook een heel klein flesje maken en de rest om 07.00 uur geven en zo proberen het ritme te veranderen.

11. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Inderdaad dat zou ik nog kunnen proberen! De afgelopen dagen was het ineens 5.30 en 6.30 (dus iets verbetering waar ik al erg blij mee ben :) hopelijk zet t voort!)

12. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Kijk, dat zijn betere tijden. Ik hoop voor je dat het zo blijft.

Succes!

13. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    6 uur vanmorgen, k hoop t echt dat t er nu n btje inzit!

14. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Heel herkenbaar wat je schrijft! Hopelijk heeft het doorgezet, vandaag ook!

Hier ook een meisje van bijna 5 maanden dat erg vroeg de nacht in wou. Uiterlijk 6 uur móest ze op bed, of anders écht niet meer te genieten.
    Hier zitten we nog op een nachtvoeding en daarnaast is/was mijn dochtertje ook erg vroeg elke dag. Met geluk 6 u/6.30 u maar vaak veel vroeger.

Ook ik zou het gezellig vinden om het groentehapje te kunnen laten samenvallen met de avondmaaltijd...
    Mede daarom, ook vanwege de onrustige nachten, ben ik gestart met het oprekken van haar avondslaapje.
    In een hele kalme, relaxte setting telkens een paar minuutjes langer opblijven. Dus in een poging haar niet over de kling te jagen... Dus zonder teveel prikkels zoals tv, radio, drukke mensen of gepraat. Heeeel kalm allemaal. Het lukt nu al tot een uur of 18.45 á 19 uur. Het gaat steeds makkelijker. Heerlijk momentje overigens. :) Wie weet lukt dat bij jullie ook?
    Vervolgens krijgt ze tussen 23.00 en 01.00 nog een fles (op vraag). De nacht verder ook op vraag.

Ook probeer ik overdag wat meer vaste tijden aan te houden voor de voeding, in plaats van op vraag. Te zien aan je schema doe je dat al.

Zie hier ons nieuwe schema. :) Als ze overdag netjes haar flessen leegdrinkt (daar ontbreekt het nog wel eens aan), zijn de nachten doorgaans rustiger. Tot voorkort dronk ze haar flessen zelden leeg. Tijden zijn natuurlijk "ongeveer tijden".

5 uur wakker
    7.30 u 180/6 (eerder wil ze dus niet)
    11.00 180/6
    15.00 180/6
    19.00 180/6 + rijstebloem
    23.00-01.00 180/6

Bij ons begint er nu toch een beetje meer tekening in te komen. Eindelijk wat meer structuur en regelmaat. Ze drinkt nu ook vaker een fles leeg.
    Hoewel ze nog steeds vroeg wakker is, lijkt haar nachtvoeding te verschuiven en soms zelfs te vervallen, en dat biedt hoop!

15. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    @ over het mee-eten met jullie: tja...ik zal daar niet teveel op focussen het eerste jaar. Schema's veranderen continue en de meeste kinderen zijn het echt zat einde van de middag, die willen vaak wel rond 17:00 u al een warme hap met een toetje yogurt en dan om 18:30/19:00 nog een lekkere volle fles en dan naar bed.

een vriendin van mij eet altijd pas 18:00-18:30 maar haar kinderen zijn het rond 17:00 u al zat en hadden honger...hoe gezellig het ook lijkt; je kan je uk er toch gewoon bijzetten en evt nog een hapje geven van wat je zelf eet....maar wachten op etenstijd van papa en mama zit er het eerste jaar / anderhalf jaar niet in.

@mgeul: ik heb het boek uit de bieb gehaald: babyfluisteraar lost alle problemen op". Het gaat dus over baby's die op 5mnd nog steeds om de 3 a 3,5 u drinken en om 5 u wakker worden en overdag niet veel slapen. Het is een megadik boek, lastig te lezen ook vind ik maar wat er in staat kan ik wel wat mee.
    (mijn dochter wordt nl sinds ze ziek is geweest ook om 05:00 u wakker).
    Mijn dochter slaapt overdag wel goed en drinkt ze wel elke 4 uur maar einde van de dag gaat ze clusteren. Daar stoppen we nu dus mee en ook vanacht heb ik haar geen fles gegeven. Dat deed ik de afgelopen nachten nog wel maar ik kwam er ook achter dat het niets uitmaakte: want ze sliep na de fles echt niet direct verder.
    * Eergister was ze wakker van 04:30 tot 06:00 u en met een klein flesje alsnog om 07:30 u wakker en dronk om 08:00 gulzig een grote fles leeg.
    * Vanacht dus ook wakker om 04:30 tot 06:00, ik ben 2x bij haar geweest, ik heb zelfs een fles gemaakt maar heb ik dus niet gegeven hahaha...ze huilde niet eens; ze jammerde alleen maar wat...Om 06;00 u was t stil (en om 06:30 u kwamen mijn adnere kids;)) en ze werd 07:30 u wakker en had niet eens honger! Pas tegen 08:00 u dronk ze een fles:$
    Ik wil dit een paar nachten gaan volhouden; want fles of niet; wakker lig ik toch wel. Wat doe jij: haal jij haar uit bed? Wat gebeurd er als je haar laat liggen? Wat gebeurd er als je een half flesje geeft en dit langzaam afbouwt? Misschien als je je zelf 2 weken geeft en een vast ritme wil gaan aanhouden; het dan wel goed gaat? wij geven nl ook nog een laatste voeding; rond 22:00 u in haar slaapkamer; zolang ze die ook nog drinkt moeten we die ook geven. Als je wil mag je me wel een pb sturen...het boek kan ik je echt aanraden; ik weet zeker als je het leest je veel zult herkennen! Dan zal je vanzelf ook sterker worden om het roer om te willen gooien.

16. Blays

Blays Niet meer actief

Onze kleine eet ook niet met ons mee, maar juist voor ons haha

Hier het volgende ritme:
    07:30 wakker
    08:00 pap
    09:00 - 09:30/10:00 slapen
    10:00 fruit 200ml
    12:00 brood
    13:00 - 14:00 slapen
    14:30 fles 200ml
    17:00 avondeten 200ml + toetje yoghurt zo'n 150ml
    19:00 fles 200ml (maar gaat vaak niet helemaal leeg)
    En na zijn flesje gaat hij heerlijk naar bed.

Wij eten altijd rond 18:00, maar mini trekt dat nog niet, heeft om 17:00 echt honger.
    Wij gaan dan wel altijd gezellig met zijn allen aan de eettafel zitten, mini met zijn avondeten, mama met de lepel en doekjes en papa met een kop koffie :D

17. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43

Deel Deze Pagina