Julie is er nog niet aan toe, maar ik zat het me toch al af te vragen... Als ik met haar wil beginnen met groente- en fruithapjes, wil ik dat best (in ieder geval gedeeltelijk) zelf gaan maken. Mij lijkt dat een potje Olvarit bananenhapje gewoon hetzelfde is als een geprakt/gepureerd banaantje? En in verse worteltjes kan ik toch ook gewoon de staafmixer zetten? Hoe doen jullie dit? En waar moet ik op letten als ik de hapjes zelf ga maken? Op welke tijdstippen geven jullie deze hapjes? Ik werk 4 dagen in de week en zou het wel het leukste vinden als ik en haar papa Julie zelf kunnen voeren ('s avonds dus). Of kun je deze dingen toch beter overdag geven? Tips zijn welkom!
hai, ik ben zelf begonnen rond de vier maanden (meneertje keek me toen al twee weken alles uit de mond, haha) met fruit. alles vers; ik doe niet aan potjes (stinken, smaken niet naar gewoon eten, en zit allerlei rare zooi in). hard fruit (appels bijv.) stoom ik even kort tot ze zacht zijn, en dan pureer ik (ik heb een Beaba Babycook apparaat, ideaal!) of ik prak het fijn met een vork. zachter fruit (zachte peer, aarbei, banaan, mango, perzik, framboos etc) prak ik, of pureer ik even in de babycook. staafmixer kan ook prima uiteraard (maar die heb ik niet). sinds twee weken eet meneertje ook groente. ik stoom alles zacht (stomen blijven de vitamines beter erin dan met koken, vandaar stomen. stoommandje voor een habbekrats te koop bij bijv. blokker, als je geen babycook hebt). ik geef nu 's ochtends fruit (zelf, of op KDV dagen geef ik het bevroren mee aan de juffies), en 's avonds de groente. wat ik over heb vries ik in in ijsklonten-vormen. ben begonnen met een of twee 'fruitklonten' te ontdooien en geven, en hij zit nu op 5 klonten. ideaal doseren zo. binnenkort, wanneer de meeste soorten groenten goed gaan, ga ik rijst/pasta proberen. aardappel wordt hier nu nog fanatiek uitgespuugd, maar blijf ik proberen. als dat goed gaat, ga ik vleesjes/visjes toevoegen en eet meneertje met de pot mee (uiteraard zonder zout en specerijen!!). succes! goed van je dat je vers wilt maken. het is niet meer werk dan een potje opwarmen (want je kookt toch al voor jezelf), en zoveel smakelijker voor je kindje.