"Schema" baby bijna 7 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Emm27, Dec 23, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,910
    387
    83
    Help! Mijn lieve dochter is bijna 7 maanden oud. Maar drinkt eigenlijk nog vooral flesjes met af en toe een fruit of groenten proefje.
    Ze krijgt flessen van 150/5 en drinkt dat soms met moeite leeg (en dan spugen) of ze drinkt ong 100 cc ervan.
    We voeden op verzoek maar ze drinkt ong 5 a 7 voedingen (soms nog wel in de nacht, soms niet).
    Ik lees vaak dat kindjes al 180/6 of meer drinken maar dat krijg ik er echt niet in. Ze kreeg tot 5,5 maanden volledige bv overigens.

En hapjes... nu zijn het 3 hapjes per x. Moet ik meer gaan aanbieden? En al brood?

Sorry het is pas mijn derde kindje maar volgens mij mag ze al meer dingen proeven als dat ik haar geef. Ik kom er niet uit.

Iemand tips?

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

150/5 is prima hoor!
    L heeft nooit meer gedronken.
    Die zat met 7 maanden op 120/4.

kijk vooral naar je kindje.
    Geef je gepureerd of rapley?
    Leg de regie bij je kindje, laat ze eten ontdekken en ermee spelen.
    Ze geven vanzelf aan als het voldoende is.
    En met 7 maanden kan je rustig opbouwen naar brood enz.
    Melk is de hoofdvoeding tot 1 jaar :)

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Mijn dochter dronk niet meer dan 120cc, soms 150.

Wat schema betreft had ik het 2-3-4 schema van stefanie lampe.
    Al was dat in begin eerder 2-3-3.
    Het houdt 2 uur wakker, dan slapen, dan 3 uur wakker en dan slapen en dan 3/4 uur wakker en dan slapen.

Bijvoorbeeld
    700 uur fles
    830 uur fruit
    900 - 1030/1100 uur slapen
    1100 fles
    1300 korstje of sneetje brood zonder korst
    1330 tot 15 uur slapen
    15 uur fles
    17 uur groentehap
    19 fles en naar bed
    Ergens nog een nachtvoeding

4. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,071
    4,318
    113
    Lijkt mij prima hoor!

Mijn oudste zoontje ging pas groente eten met 7,5 maand. Eerder wilde hij echt niet. Later ging het knopje om en at hij heerlijk.
    Mijn jongste ging groenten eten met 6 maanden en wilde met 8 maanden pas brood. Qua drinken boden we hem altijd 150cc aan, maar hij dronk vaak maar tussen de 100 en 120cc. Hij eet met moeite 1 boterham op een dag. Hij heeft blijkbaar niet zoveel nodig.

5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,227
    4,457
    113
    Female
    Die van ons is nu 6.5 maand en dagschema ziet er zo uit (in overleg met consultatiebureau):

07.00 boterham zonder korstjes +150/5 fles
    09.00 150-200gram fruithap
    10.30 half uurtje slapen
    12.00 boterham zonder korstjes +150/5 fles
    13.30 anderhalf uur slaap
    15.00 150/5 fles + soepstengel/rijstwafel
    16.30 20 minuten slapen
    17.00 100gram groente, 80 gram zetmeelproduct zoals aardappel of rijst, 20 gram proteïne
    19.00 180/6 fles
    Ze wordt dan meestal rond 06.00 weer wakker.

Het heeft hier 10 dagen geduurd qua opbouw, maar inmiddels gaat het behoorlijk goed. Anderhalve week geleden at ze 3 stukjes brood per keer, inmiddels eet ze 2 boterhammen per dag. Consultatiebureau adviseerde hier in ieder geval ei en pindakaas te geven om allergieën te voorkomen.

Alleen het groente hapje rond vijf uur gaat niet altijd even lekker. Zoete aardappel is geen probleem, maar ze zet het op een krijsen als we er gewone aardappel door gooien. Dus we doen nu eerst een rondje "alle groente + zoete aardappel" en dan met de helft zoete en de helft gewone aardappel.

Verder krijgt ze na alle vaste voeding een paar slokjes water uit een bekertje. Dat gaat best redelijk.

6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,910
    387
    83
    Dank voor de reacties. En oillel wat een verschil! Jouw baby eet al als een grote baby in vergelijking met mijn meisje. Ik wist niet dat ze al brood mochten ook. Ze zit ook nog niet in de kinderstoel, ze valt steeds scheef.

Ik laat in ieder geval maar los dat ze te weinig drinkt qua hoeveelheid.
    Groente en fruit proeft ze alleen maar nog, hopelijk ziet ze binnenkort het licht.

7. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,227
    4,457
    113
    Female
    P. Kan ook nog niet heel goed zelf zitten. Wij geven veel hapjes in de wipstoel. Dan is ze iets revbterop en dat gaat best goed.

Onze strategie was gewoon alle eetmomenten haar iets voorschotelen. Dan zien we wel wat ze opeet en wat niet. Vanavond heeft ze 80 gram van haar groentehapje laten staan. Dat is prima, vorige week was er 140 gram over.

Wij voeren trouwens een groot toneelstuk op, want ze doet je totaal niet na. Als jij je mond open doet stopt zij haar hand er in ipv dat ze denkt "hey, dat kan ik ook". Mijn man moet allemaal gekke geluidjes en dansjes doen op de achtergrond zodat ik het eten naar binnen kan schuiven als ze lacht. Al gaat bij brood en bij het fruithapje sinds een dag of 2 nu haar mond open als er een hapje aankomt.

Wij hanteren trouwens bijgevoegde lijst van dingen die ze mag proberen, misschien heb je daar wat aan!

Attached Files:

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Het enige dat je hoeft te bedenken: haast is totaal niet nodig.
    Tot 12 maanden is melk de belangrijkste voedingsbron.
    Vind je kindje eten lekker, prima. Is het nog wennen, wil ze nog niet, ook prima.

Als ze goed kan zitten, kan je haar ook gewoon stukken groente en fruit uit het vuistje laten eten.
    Wellicht vind ze dat leuk, zelf eten.

Share This Page