Huisdier

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tmnkooijmans, 20 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tmnkooijmans

tmnkooijmans Niet meer actief

Hoi Meiden,

Ik had even een vraagje.
    We zitten te denken aan een huisdier.
    De kids willen graag een hamster,cavia of konijn.
    Wat wis het meest geschikt volgens jullie,of maakt het niks uit?

Ik heb 4 kids.
    in de leeftijden: 5,4,3 en 6 weken.

Alvast bedankt voor het meedenken!
    Groetjes Lisette
    MV Thijmen,Maryl,Noa Lynn en Carlijne

2. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    de belangrijkste vraag die je je zelf moet stellen...wat wil ik voor huisdier.. jij zult namelijk degene zijn die het meeste voor het diertje gaat zorgen! zelf heb ik twee konijnen.. dus daar kan ik je iets over vertellen. Is leuk voor kinderen, maar het zijn geen schootdiertjes die graag opgepakt worden. Ook zijn het dieren die het liefst in een groep leven. Een koppeltje van twee is dan ook het meest aan te raden en dan de combi gecatreerd mannetje en vrouwtje... vaak zijn er wel knaagdieropvangen in de buurt die een gekoppeld stelletje voor je hebben..
    mijn zoontje van 3 is erg gek met de nijnen, maar kijkt er ook rustig 3 weken niet naar om. Ik ben er iedere dag mee bezig.

van hamsters en cavia's heb ik geen verstand..;)
    succes!

3. Demie1983

Demie1983 Actief lid

5 jan 2010
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook 2 konijnen uit de opvang. Dochterlief is 4 en kijkt er twee minuten naar, geeft een beetje eten en zit soms in de ren om een beetje met ze te spelen maar dat is ook alles.
    Je moet zelf de verzorging van de beestjes doen, kinderen beseffen ook niet hoelang zo'n beestje leven kan (konijnen kunnen wel ouder worden dan 10 jaar)
    Neem als je konijnen neemt er in ieder geval 2 (zoals ingef al zegt) mannetje (geholpen) en vrouwtje gaat het beste samen heb je de minste kans op ruzie.
    Ze zitten bij ons buiten, hok gratis van internet, beetje opgepimt en daaraan vast een mooie buitenren waar wij ook in kunnen om bij ze te zitten.

Succes met je keuze!
    Gr Demie

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Cavia's zijn lieve diertjes, maar ook daar moet je constant bovenop zitten, want als ze ze laten vallen ofzo, hebben ze zo een gebroken rug. Onze laatste cavia is vorig jaar dood gegaan. Ze vond ze wel heel leuk om naar te kijken, eten te geven of te aaien.
    Ik heb met konijnen en cavia's ervaring. Denk dat ik voor 2 konijnen ofzo zou gaan op die leeftijd. Maar net als eerder gezegd, vooral jij moet die dieren ook willen en zowel cavia's en konijnen vragen toch wel aardig wat verzorging, vooral het schoonmaken van het hok is geen leuk klusje, maar komt steeds weer terug. Ik heb verschillende cavia's gehad en ook konijnen en mijn laatste cavia werd 7 jaar.
    1 zo'n diertje vind ik ook wat zielig, we hebben er altijd meerdere gehad, 2 of 3.

5. Ik heb zelf redelijk uitgebreid ervaring met hamsters, heb er nu ook nog 2. (Deze zitten apart, in tegenstelling tot konijnen en cavia's die je liefst per 2 houdt moeten hamsters echt alleen)
    Persoonlijk vind ik het geen huisdier voor kleine kinderen. Hamsters zijn pas laat wakker, tegen de tijd dat de kids al op bed liggen. Verder zijn het gewoon geen knuffelbeestjes, als je ze uit de kooi haalt zullen ze niet rustig bij je blijven zitten maar op ontdekking willen. Ik heb al jaren hamsters, maar omdat m'n zoontje (van 2,5) er eigenlijk ook helemaal niks aan heeft wil ik als de hamsters dood zijn waarschijnlijk ook huisdieren nemen waar Jelle meer aan heeft. En wat dat dan moet worden weet ik ook nog niet helemaal, zat ook te denken aan cavia's maar moet me daar tegen die tijd nog eens in verdiepen.

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat voor type je kindjes zijn, of ze rustig met dieren kunnen omgaan of niet... maar over het algemeen zou ik dus geen hamsters aanraden tot kinderen een jaar of 10 zijn.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter is 2 . We hebben een konijn, een beestje van inmiddels 6 , die buiten zit. Bij vlagen vind ze hem heel leuk, en wil hem telkens aaien, maar wat iemand al zei; het volgende moment kijkt ze er lange tijd niet naar om...

Het beest wat op dit moment helemaal favoriet is (sinds haar verjaardag), is haar zwarte skippy hond ;) Skippy hond zwart - Baby-Slofje.nl

maar dat is vast niet wat je bedoelde ;) .

7. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Wij hebben 2 honden, 3 katten en 2 ratten...ik weet dat heel veel mensen geen ratten mensen zijn maar t zijn wel leuke dieren voor kinderen...al moet ik zeggen dat ik voor alle dieren zorg...het probleem is dat een huisdier ( welke dan ook) meestal op denduur lang niet meer zo leuk is als de nieuwig heid dr af is...en paps en mams ze verzorgen...persoonlijk zou ik niet voor een hamster gaan, maar dat is mijn mening.

8. Ik zat ook even te denken aan ratten, maar daar moet je inderdaad zelf ook achter staan dan. Voor kinderen lijken ze me een stuk geschikter om mee te 'spelen', maar eerlijk is eerlijk, je ruikt ze wel. Mannen tenminste toch zeker.
    M'n zus heeft ratten gehad jaren terug, en toevallig heb ik momenteel de ratten van de buren voor de vakantie te logeren. Maar de reuk valt wel op... ik heb wel een aardig gevoelige neus trouwens :p

Volgens mij geldt trouwens voor al dit soort dieren dat als je kinderen ze toch minder aandacht geven als je denkt (of ineens een periode niet) je er zelf toch ook redelijk wat tijd in zult moeten steken om ze goed tam te houden.

Mij lijkt zelf een koppeltje parkietjes ook wel geinig, die hebben we vroeger thuis ook eens gehad en dat vond ik ook wel leuk. Maar van dat gefladder kunnen kinderen ook wel wat angstig worden misschien...

9. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Wij hebben net 2 kleine poesjes in huis (3 maanden oud). Ons dochtertje is er gek op (bijna 2 jaar). Ze speelt er zelfs mee! En hun spelen met haar. Ze rent door het huis met een touwtje en de poesjes rennen erachteraan. Dat vindt ze zo leuk! Zelf vindt ik poesjes leuker dan konijnen, cavia's of hamsters. Die geven geen liefde aan je.

10. tmnkooijmans

Bedankt voor jullie snelle reactie´s!

Hamster valt inderdaad af....
    Vooral de oudste twee(5 en 4) vinden het geweldig.
    Naar konijnen gaat nu mijn voorkeur uit...

Maar dan het konijn binnen of buiten?

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier gaat het al mis: niet het konijn maar de konijnen. Je houdt ze namelijk per twee. Niet in de dierenwinkel aanschaffen, want dan zijn ze nog niet gecastreerd. Of ze smeren je met het grootste gemak twee vrouwtjes of twee mannetjes aan. (Twee vrouwtjes, ook zusjes! gaat vaak mis. Twee mannetjes gaat uiteindelijk bijna altijd mis.)

Of je konijnen binnen of buiten houdt, is je eigen keus. Ik heb eerst konijnen binnen gehad, nu zit er een stel buiten. Binnen krijg je ze vaak wat tammer. (Leuk voor de kinderen) Ik ben blij dat ze nu buiten zitten, omdat ik nu eindelijk van al dat haar af ben! Maar wij hebben de (verlichte) ren voor een groot raam staan, zodat ik ze vanuit de woonkamer altijd kan zien. Persoonlijk zie ik niet zo de lol van een hok of rennetje achterin de tuin.
    Houdt er rekening mee dat een konijn voldoende ruimte moet hebben. Vanaf 1 m2. per konijn, als ze de gelegenheid krijgen dagelijks een tijd los te lopen. (Ze zijn redelijk zindelijk te maken, dus dat gaat meestal goed.) Als je ze niet los wilt laten lopen of als je kiest voor een groter ras, heb je meer ruimte nodig.

"Dwerg"konijntjes in de dierenwinkel blijven trouwens zelden "dwerg". Je kunt dit zien aan de lengte van de oren.

Eigenlijk vind ik huisdieren niet zo geschikt als 'speelgoed' voor de kinderen. Als jij graag huisdieren hebt en daar ook elke dag, meerdere keren per dag tijd aan wilt en kunt besteden: Prima! Dan zullen de kinderen er ook van mee genieten. Maar ik word altijd erg verdrietig van huisdieren (zoals konijnen) dei "voor de kinderen" gekocht worden. Er zitten in Nederland honderden konijnen die ooit gekocht zijn voor de kinderen, in de opvang te wachten op een nieuw baasje. Om naar maar te zwijgen over de konijntjes die gedumpt worden in het bos of bij de kinderboerderij.

12. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    geen van de dieren die jij opnoemt zijn geschikt voor kleine kindjes. kindjes willen dieren optillen aanraken en ermee rondsjouwen. dat kunnen geen van deze dieren echt waarderen. een konijn bijv wat niet opgetilt wil worden kan lelijk krabben of met de poten slaan om weg te komen of zelfs dwars door je vinger bijten. cavia's hebben iets minder moeite met optillen maar zijn erg kwetsbaar. hamsters ken ik zelf niet. ik zou eerder kiezen voor een hondje of desnoods een 2 kittens.

verder ben ik het volledig eens met tupp. vooral het laatste stukje.

13. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik ben het gedeeltelijk eens met Yinte, het zijn geen dieren om mee rond te sjouwen. Maar het is maar net wat je je kinderen bij brengt. De meeste kinderen vinden het ook leuk om ze mee te verzorgen en te aaien of te kijken als de konijnen los lopen in de tuin. Optillen en er achteraan jagen mag gewoon niet. Zo ging het vroeger bij ons thuis ook, als ze op schoot willen komen ze zelf wel :).

Wij hebben de konijnen in de tuin staan, daar staan ze rustiger, niet de hele dag tussen het gegil en gerace van onze dochter. En ze vindt het heerlijk om buiten te zijn, dus krijgen aandacht genoeg. Wij hebben buiten ook meer ruimte voor ze als binnen, ook fijn natuurlijk.

14. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik zou idd ook voor een kat gaan. Wij hebben nu een jaar een kat, en Robyn vind het helemaal geweldig. Ik vind een cavia of konijn niet echt geschikt voor kinderen, dan moet je het idd zelf ook heel leuk vinden.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hebben van onszelf 2 katten en een goudvis...
    En het leukste vind ze de goudvis eigenlijk

De katten laten zich zelden aanhalen door haar.. en die go udvis kun je uren naar kijken :)
    Ze komt ook altijd helpen bij het verschonen vna de bak
    en ohwee als je een VISJE op je brood doet :)

overigens.. waarvoor ik eigenlijk reageerde..
    als je gaat voor konijnen of een cavia... haal ze op bij de knaagdierenopvang of de lokale kinderboederij!
    die mensen hebben vooral belang mensen het JUISTE huisdier aan te smeren.. ipv EEN huisdier
    dierenwinkels hebben heel vaak gewoon random konijnen zitten.. zonder ouders erbij
    terwjil je op de kinderboerderij/knaagdierenopvang mensen hebt die daadwerkelijk om de konijnen geven en vaak ook de moeder gewoon bij de jongen hebben. Dan weet je meteen hoe groot je konijn word :)

Zag het t oevallig gisteren weer op de kinderboerderij.. ze hadden er weer een vlaamse reus bij.. het is al nr. 4 :)
    En nee die hebben ze niet gekocht maar dumpen mensen bij het hek :(
    Die denken een leuk lief konijntje te hebben.. en ineens kun je er op paardje rijden zonder dat het konijn er last van heeft.. (bij wijze van spreken dus)
    dingen zijn echt huge!
    (en ik woon hartje stad.. niemand bij zn volle verstand koopt bewust zo'n groot konijn!)

16. tmnkooijmans

@yinte; Nee,het zijn zeker geen dieren om mee rond te sjouwen.
    Dat weet ik ook zeker,en de konijnen zijn niet alleen voor de kids.
    Mijn man vindt ze ook leuk,dus vandaar.

17. tmnkooijmans

Nou ben ik toch weer aan het twijfelen,konijnen of vissen...

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ratten is heel leuk voor kinderen. ik heb ze altijd gehad en dit zijn hele lieve beestjes waar je kind echt wat aan heeft. Mijn advies is wel neem een vrouwtje (liefst 2) want die ruiken wat minder dan een mannetje. maar mannetjes zijn rustiger. Ratten liggen graag bij je op schoot, ze kunnen los lopen (denk wel om de kabels e.d.) ze komen bij je zitten en laten zich goed aaien. Nadeel ze worden niet heel oud... Mijn oudste rat is 2 jaar geworden ik mis die lieve hummel nog vaak...

Ik heb nu een konijn voor mijn zoon... maar die zit niet graag bij je, laat zich niet aaien en tillen e.d. Mijn zoon vind dit ook idd even heel leuk maar kijkt al gauw er ook 3 weken niet meer naar om. Als ik dit had geweten dan had ik toch een rat gehaald voor mijn zoon... als het konijn er niet meer is dan komt er denk ik weer een rat in huis. Mijn konijn zit 's nachts binnen in de kooi in de woonkamer en overdag zit ze in de ren in de achtertuin. Cavia's vind ik ook leuker dan konijnen, ze maken geluid en ze maken meer contact met de mensen dan konijnen.

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    heb je een grote tuin? dan kun je een groot hok met een joekel van een ren maken en een paar konijnen ( hoe groter hoe liever trouwens vlaamse reuzen zijn geweldig! ) onze vlaamse reus weegt ruim 10 kilo en is net zo groot als de hond die we hadden. hij liep gewoon los door de tuin en kwam gewoon kroeltjes halen en rechtop tegen je staan. nu we verhuisd zijn hebben we geen plaats meer voor hem en nu woont hij samen met een albino konijntje en 3 caafjes in een groot buitenhok met joekel van een ren met een grote boom erin. hij komt nog altijd tegen het hek staan als hij me ziet moet je hem ff krabbelen. misschien is dat iets dan?

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    een konijn wordt gemakkelijk 15 jaar dus dat duurt nog wel even.

Deel Deze Pagina