We willen binnenkort beginnen met groentehapjes. Maar hebben jullie nog tips hoe we ons zoontje het beste kunnen leren dat er ook via een lepeltje eten naar binnen kan? We hebben 2 keer over geprobeerd om hem een beetje melk (papdikte met rijstebloem) te geven maar dit was geen succes. Hij vond het maar niks. Terwijl als ik met hem speel met een lepeltje en ik breng het naar zijn mond hij dan zijn mondje wel opent. Alvast bedankt voor de tips.
Het is al heel wat dat hij zijn mondje opendoet! Je moet sowieso gewoon blijven aanbieden. Herhalen herhalen herhalen, dan begrijpt hij het. De eerste tijd gaat het echt nog niet goed, ze moeten er meestal aan wennen, het is iets heel anders dan het zuigreflex. Waar wij van de pre-logopediste op moesten letten was: -niet eten aan bovenlip 'afvegen', maar dus echt zien dat hij zelf zijn mondje dichtdoet. -snel lepel eruit trekken als hij dat gedaan heeft -om te stimuleren dat zijn mondje dichtgaat kun je lepel op tong drukken, dan gaan ze tegengas geven en dus mond dichtdoen. -Begin met kleine hapjes -trek lepel meteen terug als je ziet dat hij zuigt op de lepel, dit moet hij echt afleren. Opnieuw proberen. Verder: -hapjes vinden ze lang nog niet altijd lekker in het begin, ze moeten er aan wennen, dus kijk niet gek op als ze een vies gezicht trekken bij de eerste happen. Gewoon paar dagen achter elkaar hetzelfde te eten geven. Hier duurde zo'n avondmaaltijd in het begin altijd eeuwen, en knoeien dat ie deed! Nu gaat het echt supersnel, eet het mannetje met smaak alles op en knoeien komt meestal omdat mama niet goed oplet waar ze de lepel stopt.
Hier geen "proffesionele tips" maar mijn ervaring is dat ze het in het begin nog niet snappen. Hier hielp het om iets van de voeding op de lipjes te vegen. Mijn kleine ging het er dan aflikken en met dat ie zn mondje opent doe ik er een lepel in. Hij krijgt dan een hap binnen en vanaf dan "snapt" ie het en opent zn mondje als hij de lepel al ziet! Hij leerde het wel vrij snel hoor en nu strekt hij zn armpjes al uit als ik met de lepel aan kom zetten!
Hoi, het kan zijn dat hij de pap van een lepeltje niet lust maar andere dingen wel. Mijn zoontje vond pap van een lepeltje ook altijd vies terwijl hij het uit een flesje dronk. Van een lepeltje eten deed hij eigenlijk vanaf dag 3 toen wij hem moesten bijvoeden met poedermelk. Hoefte ook niet te wennen. Daarom denk ik dat het best zou kunnen zijn dat je zoontje groente en fuit wel van een lepeltje zal eten en het op dit moment aan de pap ligt.
F wilde ook nooit pap een lepeltje eten. Al het andere wel. wij hebben eerst een paar kee 'droog geoefend'Zonder eten op de lepel. Zo kon F een beetje door krijgen wat het was en wat de bedoeling van zo'n ding is.
Hier snapte ze eerst niet dat eten met een lepeltje ook eten is, en krijste ze om een fles als we het probeerden. We hebben toen vrijwel meteen direct ná de fles de groenten aangeboden en haar laten proeven. Vrij snel uitgebreid naar een paar lepeltjes en zo at ze binnen 2 weken een heel potje leeg. En nu wil ze alleen maar eten en niet meer drinken maar das een ander verhaal
en mss is hij er nog niet aan toe. wij hebben bas idd ook droog laten oefenen met de lepel. en melk op de lepel heeft geen nut dat wil hij nog steeds niet... succes
We hebben gisteren en vandaag een groentehapje aangeboden. Een half uur voor de fles. Is dit een handige tijd? Hij wou alleen niet happen. Als we droog oefenen dan wel maar nu er wat op de lepel zit gaat zijn mondje bijna niet los. Heb wat aan zijn lipjes gesmeerd maar dat werd er ook niet afgelikt. Hij heeft een klein beetje binnengekregen maar moest hier van kokhalsen. Is dat normaal? Zijn we nog te vroeg met een hapje? Hij is nu 5,5, maand oud. Hoe lang proberen jullie het per keer? Op welke tijd geven jullie het hapje? Alvast bedankt voor de reacties. Gr. Suus
Wij zijn begonnen met rijstebloem te geven in de fles en dan het restantje wat achterbleef in de fles te geven met een lepeltje (dat was met bijna 4 maanden). Op die manier leerde hij het lepeltje kennen met iets wat hij erg lekker vond. Misschien is dat nog een idee? Ook hebben wij hem een tijdje (onder toezicht) laten spelen met het lepeltje zodat hij het geen raar ding meer vond.
Rijstebloem op een lepeltje hebben we ook al geprobeerd maar dat vind hij ook vies. Dan wou hij ook niet happen. We laten hem ook met het lepeltje spelen als we erbij zijn. En dan stopt hij het ook wel in zijn mond.
Dan heeft hij er waarschijnlijk gewoon nog geen zin in (geen behoefte). Ik zou even een weekje stoppen en dan nog opnieuw beginnen. Wat vaak nog wel eens wil werken is: 1/2 fles, groentenhapjes en dan de rest van de fles. Dan is de honger opgewekt en soms werkt dit goed. Wel een paar dagen proberen anders heeft het geen zin. Oja, ook geen fruit geven (maar ik geloof dat je dat niet doet?)
We zijn begonnen met worteltjes. Maar hij doet zijn mond niet open en draait zijn hoofdje weg. Tussen de fles door wil hij wel wat beter happen, maar het is nu ook maar 1 keer en daarna niet meer. Is hij er dan nog niet aan toe? Of moeten we gewoon nog even dooroefenen?
In het begin reageerde mijn zoontje een beetje hetzelfde. Ik ben gaan beginnen met eten aan te bieden voor de fles, dan had hij in ieder geval honger. In het begin kokhalste hij ook. Dit is een natuurlijke reactie en bij baby's zit dat reflex ook vrij voor in de mond. Het wil niet zeggen dat ie het vies vindt! Ik ben doorgegaan met oefenen (maar moet wel leuk blijven). Gewoon voor iedere fles een paar happen proberen. Eigenlijk ging het vrij snel wel goed! Na ca 3/4 dagen. Hier ook met groenten begonnen, is wat milder van smaak en dan wennen ze ook niet aan zoet. Ik was met 4 maanden begonnen. Maar misschien kun jij juist wel met fruit beginnen? Misschien vindt ie dat lekkerder en kun je de zodra hij de techniek snapt over op de groenten? nu geef ik trouwens tussen 2 flessen in. Want voor de fles werd hij te hongerig en ongeduldig door het happen van het lepeltje (ging niet snel genoeg...)
Hoe lang per keer proberen /geven jullie in het begin het hapje. Blijven aanbieden of na 5 keer een poging doen stoppen. Mijn zoontje begint na een paar keer al te jengelen en vind het dan niet meer zo leuk. Even wachten en doorgaan of helemaal stoppen?