Baby 6 maanden wat eten zij?

Discussie in 'Voeding' gestart door ukoldaatje, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Zo, ik kan overal alleen maar standaard antwoorden vinden/krijgen, dus dan een topic aan de ervaringsdeskundingen ;)

Mijn zoontje is over 6 dagen 6 maanden jong. Ik ben begonnen met 4 maanden met rijstebloem in de laatste fles, dat gaat toppie. Met 4 maanden gaf ik hem een hapje fruit, maar na een paar dagen proberen ben ik ermee gestopt ivm de erge krampen.

Vorige week ben ik opnieuw begonnen met een paar hapjes groente en het gaat goed:D..

Ik lees hier al dat babytjes van 6 maanden prakjes eten en brood...:$hier krijgt hij het volgende:

730 fles 210 + 6 opvolgmelk
    9.30 paar hapjes groente (om te kijken of hij krampen krijgt)
    1030 fles 210 + 6 opvolgmelk
    1400 fles 210 + 6 opvolgmelk
    1800 fles 210 + 6 opvolgmelk
    2130 fles 210 + 6 opvolgmelk + 3 schepjes rijstebloem

Ik lees ook dat veel kindjes al op 4 flessen zitten..

Mijn vragen:

* Worteltjes en brocolli gaat goed, moet je bij elke nieuwe smaak beginnen met 1 lepeltje ivm krampjes?

* Hoeveel mag ik geven? Hij heeft geen krampen op die 2 smaken, mag hij dan al bv een half of heel potje van die 2 smaken?

* Wanneer kan ik fruit introduceren? En begin ik dan ook met 1 lepeltje om te kijken of hij krampjes krijgt?

* Mag hij al een potje van 4+ leegeten? Hij is dus 6 maanden..

Ik vind het lastig..raak onzeker als ik lees dat andere kindjes nu al aan brood en aard/vlees beginnen.....

Hoe ziet jullie schema eruit?

Alvast bedankt!

2. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    #2 Pluus, 4 jan 2013
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
    Ow het ligt dus niet aan mij....... ik had precies hetzelfde... werd ook onzeker van dat ik las dat er al kinderen brood etc eten!! Hier ook nog niet hoor!!!

Hier gaat het alsvolgt:
    7.15 uur borstvoeding
    10.30 uur fruit of groente (ik geef het door elkaar heen dus ene keer fruit andere keer groente)
    11.45 uur borstvoeding
    15.30 uur borstvoeding
    18.30 uur borstvoeding
    22.30 uur borstvoeding

Ik maak de fruit en groente hapjes zelf en ik geef dan ongeveer de hoeveelheid van een half potje van 4+ maanden.
    Het maakt tegenwoordig niet uit of je met fruit of groente begint. Vandaar dat ik het beide geef!

Ik zat er nu wel aan te denken om vanaf volgende week ook 's avonds met ons avondeten een hapje te gaan geven.
    Dus dan om 10.30 uur fuit en om 17.30 uur groente. Ik denk dat dit een goede opbouw is maar zeker weten doe ik dat niet!
    Volgende week weer naar het cb en dan ga ik het dan eens voorleggen!

Ow en bij het wennen aan smaken...
    Ik bij de eerste keer dat ik iets nieuws geef ongeveer 2 ijsblokjes (kwart potje?) en als ze het lekker vind mag ze het helemaal op eten. Ze heeft nog nergens krampjes van gehad!
    Ik heb het volgende allemaal al gegeven:
    Peer, appel, banaan, pruimen meloen, mandarijn, wortel, sperzieboontje, bloemkool, courgette, broccoli en bruine bonen met appel (potje).
    Ik heb voor volgende week pompoen en doperwten in huis om te gaan geven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!
    Ben ook benieuwd naar andere reacties!

3. coon

coon Bekend lid

18 apr 2011
    931
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook zelf de groenten en fruit hapjes gemaakt.grote hoeveel heden en dan in bakjes in de vriezer.ik vondt het ook moeilijk van wat mag ik geven en wat niet tot ik het boek van de Ah had gekocht heet opperdepop daar staan gerechten in per leeftijd dat heeft me toen goed geholpen.ze geven ook tip waar je het beste mee kan wachten

vlees kreeg ze echt nog niet met 6 maanden wel een broodkorst waar ze op kon sabbelen.
    maar wat ik vooral geleerd heb ga op je gevoel af als je denkt dat je kindje er aan toe is probeer het dan.eerst een paar hapjes en dat dan drie dagen het zelfde geven en zo ga je steeds verder met smaken introduceren.

4. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Pfieeeuuuwww....ik ging me al zo schuldig voelen, ik dacht ik doe hem gewoon tekort, hou hem te lang baby ofzo...

Ik heb zeker wat aan je reactie .

Geef jij ook eerst een paar dagen dezelfde smaak? Ik heb dus nu 4 dagen brocolli gegeven en 3 dagen worteltjes (deze vind ie heerlijk zou hij zo een potje van op kunnen denk ik, maar durf ik niet)morgen nog een dag worteltjes en dan weer een andere smaak....

Ik wil ook vanaf 6 maanden smorgens graag wat fruit gaan geven en smiddags/savonds 1700 ong dan groenten.

Zag zelfs potjes staan met aardappelen erin 4+.

Hij mag vanaf volgende week ook potjes 6+ maar ik hou me maar even aan de 4+.

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Wij eten heel veel en vaak pasta en rijstgerechten, met wokgroenten enzo, dus ik dacht ik begin met potjes (neem aan dat rijst en pasta nog even niet kan namelijk), en over een maandje of wat ga ik vers koken en invriezen idd. Ik heb nog geen blender, dus potjes is dubbel gemakzucht zeg maar voor nu;)

Goeie tip van dat boek! Ga ik eens naar kijken.

Zou hij al een potje worteltjes op mogen eten omdat hij dat zo lekker vind en geen reactie erop geeft?

6. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    In het begin gaf ik zo'n 10 dagen achter elkaar dezelfde smaak maar op een gegeven moment vond ik dat zo saai voor d'r! Ik merkte dat ze na 8 dagen pas een smaak ging waarderen maar toen ik de 5e smaak oid introduceerde luste ze deze al gelijk vanaf toen gaf ik alles door elkaar ook nieuwe dingen. Ik zorg er wel voor dat ik geen 2 dagen achter elkaar iets nieuws geef.

En qua potjes... ik heb alleen de bruine bonen met appel nog maar uit potje gegeven dus daar kan ik je geen tips over geven!

Ow en ik zie dat je een blender wilt kopen... ik heb een staafmixer en een blender maar ik vind een staafmixer vele male fijner... is makkelijker uit de beker te halen dan bij een blender!

7. Mam1988

Mam1988 Bekend lid

16 okt 2011
    725
    0
    16
  8. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Ow en over je schuldgevoel...
    het heet niet voor niks BIJvoeding en OEFENhapjes!!! Nu is melk nog steeds het allerbelangrijkste en voeding nog niet... geloof dat dat pas vanaf 7 maanden is (maar dit laatste weet ik niet zeker!)
    Niet schuldig voelen dus!

9. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik begon met zes maanden pas met bijvoeding.
    En het blijft BIJvoeding tot 1 jaar.
    Het belangrijkste is dat ze smaken leren kennen enzo. Niet de hoeveelheid.

10. coon

coon Bekend lid

18 apr 2011
    931
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb even in het boek gekeken en zag er nog geen pasta met die leeftijd bij staan.daarom maakte ik van alles wat en dan in de vriezer bakje eruit en klaar.ff een middag in de keuken staan en je kan even vooruit.ik heb ook geen blender maar deed het met een staafmixer.

als hij er goed opreageert waaorm niet.ik was nooit zo van de regels keek echt naar me dochtertje vondt ze het lekker en ze reageert goed en ze gaf aan dat ze meer wilde mocht ze meer.

11. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ook een goede tip, staafmixer ipv blender.

Hier vond hij de brocolli de derde en vierde dag wel te eten, ging zijn mondje open en at hij het echt op.

Bij de worteltjes ging het snaveltje na de eerste hap direct wagenwijd open, dat is ook wat zoeter, hij vindt het echt heerlijk.

Weet nu dus dat hij in elk geval worteltjes lekker vindt, en brocolli wel eet maar minder dol op is, is ook wat bitterder denk ik.

Morgen nog een dagje wortels en dan had ik bloemkool of boontjes in gedachten.

12. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 6 maanden at mijn zoontje wel fruit en groente. Zo rond 9.30u en 16.00u.
    Ook een korstje om op te knabbelen rond lunchtijd..

Doen waar je je goed bij voelt, melk is nog het belangrijkste!

13. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ah mooi een schema waar ik op kan zien wanneer wat mag gegeven worden.

Die hele stukken fruit enzo he, ben je dan niet bang dat ze een te groot stuk inslikt en dat dat blijft hangen? Moet het nog even goed lezen hoor, dus weet nu nog niet hoe dat werkt.

14. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Tot een jaar joh? Ik dacht echt dat ze vanaf zes maanden vast voedsel nodig hadden om de flesvoeding aan te vullen...gelukkig dan doen we het niet heel erg slecht nog met die paar hapjes en de 5 voedingen nog.

Want ik zie ook heel veel babys hier die al op 4 voedingen zitten of af willen bouwen naar 3, nou ik weet zeker dat ik nog niet eens naar 4 terug zou kunnen. Die fles heeft hij gewoon nog nodig.

Het is ook een groot kind, dus meer nodig denk ik?

15. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ja dat doe ik ook hihi, ben heel onzeker en zo geschrokken van die ontzettende krampen toen hij 4 maanden was, dat wil ik hem nooit meer aandoen ben dus supervoorzichtig.

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Allereerst wil ik zeggen de opvolgmelk is teveel.
    Blijf dus vooral bij stap 1 nog!
    En hoe doe je dat met potjes ? Die mogen maar 24u na opening gebruikt worden he.

Hier helaas geen tips. Met 4 mnd ben ik begonnen met bijvoeding eerst fruit 3 weekjes en toen groentes erbij. Beide potjes gingen dezelfde dag nog op!
    De voeding die ik voor t eerst zelf heb gemaakt was pasta met broccoli en zalm.
    Heerlijk vond ze het. Ze kreeg daarna snel ook rijst. Groentes maak ik bijna altijd zelf vers voor haar per dag. Ook al eten we wat anders. Het is maar een paar min extra werk lekker prakken en klaar.

Ze at vanaf 6 mnd
    Brood
    Groentes
    Aardappel
    Kipfilet
    Zalm
    Rijst
    Pasta
    Yoghurt
    Liga/soepstengel

Maar hier ook geluk dat ze nooit ergens last van heb gehad. Het "eten" van de lepel al kende door de vit. D

Kijk vooral naar je kindje niets forceren en lekker op je eigen gevoel afgaan

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Je bedoelt dat hij van de opvolgmelk 2 scheppen teveel per dag krijgt? Je mag 4 keer 210 plus zeven geven, ik geef 5 keer 210 plus 6, totaal 2 scheppen teveel dan.

Die opvolgmelk kreeg hij sinds vorige week omdat zijn nummer 1 voeding uitverkocht was hier in de appie hein en in de etos. Ik had geen vervoer en ik durfde niet over te stappen op een ander merk ivm zijn reacties met die 4 maanden. Toen dacht ik, nou dan maar een dikke week eerder met nummer 2 beginnen das beter dan nummer 1 van een ander merk.

Hij krijgt paar hapjes potje en derest eet grote broer op, want die wil dat ook natuurlijk ;)

Jij gaf dus gelijk hele potjes...wow...Haha dat durf ik nog niet hier.. ;)

Ik heb een oudste kind wat opgegroeid is in China tot 2,5 jaar en leeft voor noodles, rijst pasta enz enz...wij vinden dat ook lekker en eten dat veel.

Wil dus een keer per week een middagje koken en dat invriezen zodat ik eigen gemaakte hapjes heb.

T is nu even kwestie van gemakzucht de potjes geef ik grif toe. Heb nog geen staafmixer, en moet rond etenstijd best veel doen hier met een baby die moe is en een bijna kleuter die vervelend is omdat ik niet alle aandacht voor ze heb.

Dus om kookstress/spitsstress te vermijden ga ik eens per week koken, en invriezen :)

Omdat het nu nog maar bij hapjes proeven is vind ik het ook moeilijk om te koken, dan moet je zo weinig klaar maken.

Eten van de lepel is geen punt, ik gaf af en toe al (krijgt rijstebloem vanaf 4 maand) de rijstebloem met een lepeltje.

Het is mij echt te doen om nieuwe smaken en of die dus krampjes kunnen veroorzaken. Hij kan dus tegen brocoli en wortels, zou hij dan bv nog kunnen krampen van bloemkool?

Jouw meisje at al heel gevarieerd met zes maanden, dat zie ik heel vaak langskomen hier, vandaar dat ik begon te twijfelen of ik niet heel laat ben met bijvoeding geven.

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik denk dat je gewoon je kindje kan volgen. Heeft hij geen reactie erop geef je hem gewoon tot wat hij lust, babies kunnen dat heel goed zelf regelen.

Ik vind 10 dagen hetzelfde geven wel veel.het cb zei me dat je een reactie snel merkt en dat twee dagen t zelfde geven voldoe de is.....

Beginnen met groente is alleen omdat ze denken dat kids dan later beter groente eten. Combineren is geen probleem maar ik zou dan niet op een dag twee nieiwe dingen geven omdat je dan bij een eventuele reactie niet weet waar het van is.

Onze kleine kan alles gewoon prima verdragen dus dan wordt je wat makkelijker en durf je wel twee nieuwe dingen aan te bieden. T ligt ook heel erg aan je kindje.

Over een maandje beginnen we met brood, ben benieuwd wat hij daarvsn eet! Ik denk dat het scheelt of je met 4 of met 6 manden begint. Begin je met 4 is je baby al veel meer gewend dan dat je pas met 6 begint. Je begint dan ook niet meteen met groente, fruit, brood enz dus begin je met 6 mnd pas opbouwen en anders met 4 al. Dat zal t verschil zijn met mesnen die met 6 mnd l brood geven...

19. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Dat denk ik ook Justy, dat de kindjes die met 4 maanden al begonnen zijn nu uitgebreider al eten dan kindjes die met 6 maanden gaan starten.

Ik geef 4 dagen hetzelfde nu.

Dacht zo, de groenten die hij dus nu eet en niet op reageert, kan ik evt gaan combineren met fruit.

Dus smorgens paar fruithapjes en savonds het groentepotje waarvan we weten dat hij het lust en waarop hij niet reageert?

Hij komt overdag namelijk ongeveer om de drie uur. Hij heeft echt honger, als de fles leeg is (210 plus 6 scheppen nummer 2) zet hij het op een brullen..Hij drinkt ongeveer een kwartier dus zou voldoende verzadigd moeten zijn dan. Speentje erin helpt niet..gewoon honger. Afleiden en samen in de spiegel kijken helpt dan ;)

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    O ik dacht van opvolgmelk maar 24 scheppen per 24 u mocht dus 4x180/6.

Je bent gelukkig sowieso niet te laat hoor met bijvoeden en hier ook weinig hollandse pot. Eten ze ook niet in Brazilie bv. En hier ook geen staafmixer of iets dys daarom ook potjes. Fruit nog steeds hoor ! Als mn meissie moe is rond etenstijd geef ik dr ook geen bijvoeding, dat levert ons beide stress op en mij dubbel op :p.

Ik heb eigenlijk geen verstand ervan of ze dan wel van bloemkool krampen kunnen krijgen. Denk het niet :p al liet mn dochter door bloemkool potjes wel meer pufjes dan bij broccoli.

Deel Deze Pagina