Hallo dames, Mijn zoontje is nu ruim 6.5 maand. Heeft rond de 6 maanden sprong een tijdje geen speen meer gewild/geen behoefte aan gehad. Nu sinds deze week kan hij niet meer zonder. We dachten, mooi, we zijn er van af, maar dus niet! Wanneer was de speen definitief verleden tijd? En hoe ga je het af bouwen? Wanneer begin je ermee? Alvast bedankt!
Hier geen ervaring met spenen, allebei mijn kinderen hebben/hadden er geen een. Maar ik heb hier een boekje over de juiste gebruik van speen. Er wordt aangeraden tussen 9 maanden en 1 jaar de speen af te bouwen. Tussen 6 en 9 maanden verdwijnt nl. de zuigbehoefte bij baby's. Er wordt in dat boekje aangeraden om speen langzaam af te bouwen en dus niet resoluut. Ik weet niet hoe vaak je de speen geeft, maar je zou vanaf nu kunnen proberen om het alleen te geven voor het slapen gaan en als hij diep slaapt de speen uit zijn mond te trekken. Als hij een maand of 9 is kun je beginnen met kijken of hij de speen echt nodig heeft voor het slapen gaan. Dus niet automatisch geven voor het slapen gaan, maar kijken of hij ook zonder in slaap kan vallen. Mocht dat niet lukken en hij is troosteloos, dan wel aanbieden. En bij het volgende slaapje weer aankijken. Het schijnt dat je het tot de leeftijd van 1 jaar relatief makkelijk kan afleren, na 1 jaar wordt het een verslaving en wordt het lastiger. Succes ermee!
Hij krijgt hem nu enkel nog als hij gaat slapen (ook de overdag slaapjes zeg maar). Niet meer als hij huilt als zijn drinken (fles) leeg is. Ik geef gewoon geen speen en stopt dan vanzelf met huilen/jammeren Dank je
Onze dochter had de speen alleen in bed dus die ging ook niet mee naar buiten. Met 2 jaar begon ze 'het' een naam te geven en heb ik hem afgepakt...duurde 3 nachten en toen was het prima. Ik denk dat het alleen maar moeilijker wordt voor een kind als ze ouder worden om er afstand van te nemen, althans dat zie ik om me heen. Twee jaar vond ik een prima leeftijd... Succes, Charlie
Bij de oudste heb ik de speen van de 1 op de andere dag niet meer overdags gegeven toen hij net 1 jaar was. Samen met hem legde ik dan de speen op zijn kledingkast, en hij vond het vanaf het begin prima. 's Nachts is lastiger. Kinderen die veelvuldig de speen krijgen creeeren vaak een slaapassociatie met de speen. Het is dan een middel geworden om mee in slaap te vallen. Dat is dus lastiger af te wennen. Om die reden heb ik er bij de oudste lang mee gewacht, totdat hij bijna 2,5 jaar was. Met de jongste weet ik het nog niet. Hij is minder gehecht aan de speen dan de oudste, maar als ik hem in bed leg wordt hij er wel direct rustig van.
Ik ben ook wel benieuwd naar de adviezen in dit topic. Mijn zoontje heeft nauwelijks meer de speen nodig, maar heel soms kan hij door huilen zijn slaap niet vinden: zowel bij inslapen en 's nachts tussendoor wakker worden. Hij wil duidelijk het liefst zo snel mogelijk weer slapen en dan is de speen de oplossing. Maar ik wil eigenlijk van die speen af, omdat hij nu nog maar net 1 jaar is en het dus makkelijker af te leren zou moeten zijn.
Mijn zoon is 2,5 jaar en slaapt nog steeds met zijn speen. Hij zit ook echt de hele nacht in zijn mond. Hij moet er ook echt mee stoppen, maar zodra hij al uit zijn zicht is, raakt hij al in paniek. Dus ik stel het afbouwen iedere dag weer uit....
hier de speen alleen voor slaapjes. Dus niet alleen in bedje maar ook als we bv op stap zijn in de buggy als ze moe is. Hoort bij ons bij het slaapritueel en zie geen reden om af te bouwen of om ze af te leren. Wij (ikzelf, broer, man en zijn broer) hebben zelf speen tot 2 jaar ongeveer gehad en nooit problemen mee
Hij krijgt hem hier gewoon niet meer. Nou hebben wij als 'geluk' dat uk de speen nooit heeft gekregen in bed. Hij viel evt. aan slaap aan mijn borst of met behulp van mijn pink. Was soms heel gehannes maar ik wilde niet dat hij de speen associeerde met slapen. Op ons vorige kdv kreeg hij de speen wél in bed, op ons nieuwe kdv doen ze dat niet. Ik zeul het ding nog steeds altijd mee voor het geval dat maar hij heeft er geen behoefte aan. Hier is het afbouwen (voor zover nodig) vanzelf gegaan
Wij geven sinds een paar weken geen speen overdag, alleen bij het naar bed gaan en dus ook s avonds bij het naar bed gaan (deze laat hij overigens binnen 1 uur uitvallen). Gaat wonderwel best goed. Binnenkort gaan we ook de slaapspeen afbouwen, eerst overdag en dan s avonds.
Ik gaf de speen alleen 's nachts, hij had heel veel zuigbehoefte. Met 4 maand begon hij te weigeren en nu krijgt hij hem echt niet meer terug. Hij sabbelt nu soms wat op zijn vingers.
Sinds een maandje krijgt Job de speen alleen als hij gaat slapen of als hij echt ontroostbaar is. Hij gaat de laatste tijd steeds meer op z'n vingertjes sabbelen. Ik denk vanwege zijn doorkomende tandjes. Nu hoop ik stiekem dat hij straks ook gewoon duimend (of ander vingertje) in slaap kan vallen. Ook al weet ik dat duimen slecht is, zijn vingertjes heeft hij altijd bij zich. Een speentje kan je soms vergeten. En laat hij hem precies dan nodig hebben. Liefs
Beau heeft ook alleen bij de slaapjes de speen. In bed liggen er zelfs 2. Als hij eenmaal slaapt kan hij ook zonder dat doet hij vaak genoeg. Als we opstaan en hij is aangekleed zeg ik gooi je speen maar en bed en dat doet hij ook. Heb eigenlijk nog nooit geprobeerd om helemaal zonder speen te gaan slapen.
Ik zou nu nog gewoon naar zijn behoefte kijken. Als hij ouder wordt kun je wel zorgen dat de speen in bed moet blijven en uiteindelijk komt er wel een moment dat je dat kunt gaan afleren.