Wanneer geen traphek meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Finn, 26 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Finn

Finn Actief lid

10 jan 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    #1 Finn, 26 nov 2014
    Laatst bewerkt: 26 nov 2014
    Vanaf welke leeftijd geen traphek op etage slaapkamers?

Hij is net 3 jaar geworden en kan zelf trap op en af.
    Hoewel hij voorkeur heeft er af te lopen langs de leuning.
    Vind ik dit altijd wel spannend. Achteruit waards en/of zittend heeft hij zelfde gedaan.

Voor de nacht hebben jullie hem dus niet gebruikt ivm evt slaapwandelen?

2. penseel

penseel Niet meer actief

Als ze zelf goed de trap op en af kunnen van af een jaar of 2.5/3.

Hoe oud is je kindje. Je kunt ze beter goed leren van die trap af te gaan dan die trap stijf dicht te houden. Is mijn mening.

3. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Mijn zoontje wordt over 3 dagen 3 jaar, en wij hebben ze vorige week verwijderd.
    Maar zou niet af gaan op de leeftijd, maar of ze goed trappen op en af kunnen lopen. Als jij het gevoel hebt dat ze dit goed kunnen, dan kan je ze verwijderen.
    Het ene kindje is hier eerder mee dan de ander natuurlijk.

4. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Toen ons zoontje rond de 2,5/3 jaar was, hebben we het hekje open gelaten. Hij kon toen goed zelf de trap op en af.
    Het verschilt per kind. Zo kon onze dochter met 2 jaar al goed de trap op en neer lopen, maar onze zoon was toen net een half jaar.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wij hebben hem ook nog (dochter van 4,5 en zoon van 2,5) dochter speelt wel eens boven en dan blijft het hek open en komt ze zelf naar beneden. Al roept ze me wel altijd, zodat ik halverwege haar tegemoet kom. Ze mogen van mij ook niets in hun handen hebben bij het traplopen.

Beide kinderen kunnen de trap goed op en af hoor, maar wij wonen in een heel oud huis en hebben een zeer steile, smalle en heel hoge trap van bijna 7 meter lang. Zelfs volwassenen vinden dit een enge trap om naar beneden te gaan (wij uiteraard niet meer) Mijn moeder krijg je bijv echt niet naar boven, want dan durft ze niet meer naar beneden :p Vandaar dat hier het traphek nog even blijft.

Toen ik eerder met de oudste in een ander huis woonde tot ongeveer 3 jaar, maar dat was dus een normale en niet zo'n hoge steile trap.

6. Macabre

Macabre Actief lid

10 nov 2014
    194
    0
    0
    ✖
    Wij hebben echt zo een open gat boven in de gang, echt levens gevaarlijk. Als de kinderen zouden spelen boven zonder hekje vallen ze echt heel makkelijk zo het trap gat in.
    Dus hier blijft het hekje nog wel een paar jaar denk ik, aangezien ik zelf ook al een paar keer bijna naar beneden ben gevallen toen het hekje open stond..

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Hier blijft hij staan (op de eerste verdieping) tot mijn jongste hem zelf open kan maken. Vind het nu wel fijn dat hij niet zomaar naar beneden kan gaan zonder dat ik het hoor. Op zijn kamer zit ook een hekje die in de avond altijd dicht gaat anders blijft hij zijn kamer afkomen ;) en ook die blijft zitten tot hij hem zelf open kan maken.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat hebben wij inderdaad ook: de bovenverdieping was toen wij het kochten geen woonverdieping, wij hebben er zelf slk op gebouwd, het was bedoeld als opslagruimte. Er staat wel een heel oud hek omheen, met van oorsprong luiken om de verdieping af te sluiten, maar die luiken hebben wij uit veiligheid weggehaald.

9. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    We hebben bij ons zoontje vanaf een maand geleden het hekje boven en beneden open staan. Ik heb hem in de nacht nog dicht omdat hij van zijn kamer af kan en ik het nog wat eng vind in de nacht. Traphek naar zolder blijft nog even omdat hij daar gewoon niks te zoeken heeft.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier staan ze nog wel. De jongste kan zelf de trap op en af, maar met name af gaat nog niet altijd even gecontroleerd, ze is snel afgeleid. Dus ik laat hem nog even staan boven. Bij de trap naar zolder gaat ie sowieso niet weg, want daar hebben ze allebei niets te zoeken (staat veel speelgoed en ook kadootjes, haha).

11. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Wij hebben nooit traphekjes gehad.
    Maar ze mogen hier rond de 2 jaar zelfstandig naar boven en beneden.
    Moet zeggen dat wij wel heel luie trappen hebben en dat ze ook nog eens bekleed zijn met vloerbedekking.
    Op een gegeven moment kun je de hekjes beter weghalen lijkt me, dan wordt het gevaarlijker dan dat het veiliger is!

12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb alleen boven een traphekje. Die gaat alleen nog 's nachts dicht. Ze is nog nooit 's nachts dr bed uitgekomen maar ik was een fervent slaapwandelaar dus je weet maar nooit denk ik dan.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Hmm mijn dochter is 2,5 en kan zelf de trap op en af maar ik ben er altijd bij! Het is gewoon een enorme stuntelkampioen en gauw afgeleid, is met vanalles bezig omdertussen, kan zich zo omdraaien en achterover kukelen...
    Ze kan ook nog niet goed bij de leuning dus houdt zich vast aan de treden en trap af gaat nog achterstevoren..
    Ben bang dat dit voorlopig wel zo blijft dus traphekjes blijven ook! Natuurlijk ook omdat er hier nog eentje achteraan komt, maar met de oudste vertrouw ik het echt nog niet. Denk dat het erg verschilt per kind.

14. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    398
    83
    hier weg gehaald toen bleek dat hij er meer voor de sier hing dan dat hij werd gebruikt

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Hier is hij sinds een maand weg

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Voor degenen die m eraf hebben gehaald en wiens kindje snachts nog wakker wordt, hoe leer je je kind snachts naar jouw kamer te komen ipv de trap af te gaan (met risico van vallen want het is dan donker natuurlijk)?

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier blijft hij zitten. Als je boven aan de trap staat, sta je gelijk voor de badkamer. Als iemand nét badkamer uitkomt als je naar boven komt, dan wordt je door de deur richting de trap geduwd.
    Met spelende en dromerige kinderen, vind ik het veiliger om hem voorlopig te houden. Beneden is hij alweer 1,5 jaar weg.

Maar boven blijft hij denk ik gewoon. Niemand die er last van heeft ;) - hij staat overigens meestal op een kier.

18. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    hier hetzelfde probleem. Zie hem al vallen als hij op weg naar badkamer gaat half slaperig. Hier blijft hij ook nog voorlopig.
    daarnaast eerste 5 tredes naar beneden geen leuning dus slechte houvast.

19. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier nooit 1 gehad, het past haast niet. ik hield en houd ze altijd goed in de gaten, eraf hebben we 1x gedaan maar met mij er naast. Op ben ik ook altijd bij, nooit iets gebeurd hier.

20. misa

misa Niet meer actief

Hier zijn ze 2,5 en bijna 4. Maar het gekje blijft er mooi nog ff. Als ze boven spelen vind ik het heel fijn dat de trap (of eigenlijk de kids...) beschermd zijn.

Deel Deze Pagina