Expres broekplassen, iemand tips?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Fiora, Dec 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Mijn dochter van nu 2, 5 jaar was 4 maanden volledig zindelijk. Sinds december gaat ze als ze iets niet wil of boos is in haar broek plassen en ook expres in haar bed. Ik weet niet zo goed hoe ik hier het beste mee om kan gaan, behalve aangeven dat ze moet plassen op de wc.

2. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Is er iets veranderd in de gezinssituatie?
    Anders zou ik denken: peuterpubertijd ;)
    Weet je zeker dat ze expres in haar broek/bed plast?

3. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    niet boos worden. geen reactie. schoon maken. klaar. als je het te erg vindt de luier weer om. er is dus niks aan te doen. stress verminderen, geen aandacht aan geven. zeker niet boos worden. want elke keer als je boos ben krijg je 3 ongelukjes terug!

4. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Dames bedankt voor de reacties!

Er is niks veranderd thuis, in principe hebben we een rustig huishouden zonder spanningen. het enige is ik ben 9 weken zwanger maar dat is niet te zien en mijn dochter begrijpt ook niet dat ze er een broertje of zusje bijkrijgt. Misschien dat ze toch iets aanvoelt?
    We gedragen ons in elk geval niet anders.

Ik ga er vanuit dat ze expres plast omdat ze vooral gaat plassen als ze iets niet mag(we zeggen iets of grijpen in) of als ze iets moet doen wat ze niet wil. Laatst ging ze ook expres naar haar bed om te plassen. Ze drinkt niet heel veel maar zodra ze wakker is gaat ze in haar bed plassen. Ze is dus een maand of 4 helemaal goed zindelijk geweest, voor de afgelopen 2, 3 weken.

Ik denk dat ik maar de laatste tip eens ga uitproberen, niet meer berispen maar er zo min mogelijk aandacht aan besteden en gewoon de boel opruimen als ze geplast heeft

5. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ze vergeet denk ik als ze net wakker is dat ze geen luier draagt. dar kun je haar laten weten bij het slapen gaan.

6. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Ga ik zeker proberen Belize, bedankt.

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Waarom zou je niet boos mogen worden, als je weet dat ze het wel kan, maar het expres doet om haar zin te krijgen? Dat begrijp ik nooit goed. Voor mij is dit niet anders dan slaan of schreeuwen om haar willetje door te drijven. Ik doe het alleszins wel, als mijn dochter van 2,5 hetzelfde doet. Zeggen dat ze niet flink is, dat mama weet dat ze een grote meid is, en dat ze het beter kan dan dat.

Dat werkt tot hiertoe altijd wel, dus geen idee hoe je het aanpakt als ze het daarna blijft doen...

8. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Als je boos wordt krijgt ze negatieve aandacht en dat is toch ook niet de bedoeling.
    Persoonlijk denk ik dat als je negeert zij ook geen 'lol' heeft dat jij haar geen aandacht geeft.

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou bij 2,5 jaar het expres doenin twijfel trekken. Hier was de oudste snel zindelijk maar heeft regelmatig een terugval gehad.
    Stress lijkt hier iig invloed te hebben. Misschien is dat met t boos worden ook wel zo.

10. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Is ook wel een 'spannende' tijd geweest, met Sinterklaas enzo, misschien toch wat onbewuste spanning is?

11. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Ja we gaan het merken, nu afgelopen nacht toch maar een luierbroekje aan gedaan. Ik probeer er niet teveel aandacht aan te schenken nu, ik hoop dat snel weer goed gaat.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Hier met 2,9 jaar ongeveer een periode van express broekpoepen. Vre-se-lijk... hoe we wisten dat het expres was? Ze deed het net als jullie dochter vooral als we boos op haar waren geweest of als ze iets niet mocht. Als het echt niet "kon" zal ik maar zeggen, bijv 2 dagen tijdens een autorit naar onze vakantiebestemming, kon ze het prima aangeven. Dus wanneer ze er baat bij had ging het prima, het was echt "rellen".
    Hier was het enige wat hielp om het te negeren, zodat ze er geen enkele lol bij had. en expres helemaal naar boven naar de badkamer laten lopen, zelf vieze broek uit laten trekken, en in een emmertje sop doen , haar met een koude washand wassen en zelf onderbroek aan. Dit kon ze nog niet heel goed zelf, dus dit vond ze niet zo leuk ;)
    En idd proberen niet boos te worden ( dit kostte mij heeeeel veeeel moeite) want boos worden is ook aandacht.
    Deze periode heeft zeker wel een maand of 2/3 geduurd hoor... Nu gebeurt het heel soms nog weleens als ze in een opstandige bui is, maar gelukkig sporadisch. volgens mij is het ook een stukje peuterpuber bui.
    Al is dit voor de kleintjes ook wel ween een spannende tijd, dus dat zal het niet makkelijker maken..

Share This Page