hallo verloskundige ook hier weer een vraagje van mij toen ik laatst bij de vk was heb ik verteld dat ik lage rugpijn had en ze zei dat dit bandenpijn was maar toen vroeg ze ook het zit toch niet hoog he ik zei nee maar ze keek er zo zorgelijk bij toen ze dat zei nu heb ik soms wel zeurende hoge rugklachten ik wijt t aan achter de computer zitten op een verkeerde stoel want als ik s'morgens wakker wordt heb ik nergens last van maar wat zouden hoge rugklachten kunnen betekennen? omdat ik nu toch best een beetje bang ben geworden veel liefs mieke
hoi Mieke, rugpijn komt veel voor bij zwangeren. Er is bijna nooit wat ernstigs aan de hand hoor. Het komt door de hormonen, daardoor verweken banden enzo en wordt je bekken wat ruimer. Ook doordat je buik groeit wordt je rug extra belast. Lang in dezelfde houding zitten op een verkeerde stoel is voor niemand goed. Dus: zoek een goede stoel en een goede houding voor als je achter de computer zit. Sta regelmatig op. (dit doel kun je bereiken door veel water te drinken, elke keer ga je je glas vullen en sta je op, en je moet vaker opstaan om te plassen, bovendien is veel water drinken goed voor zwangeren!). Niet te lang in dezelfde houding, dus zitten, lopen, staan, liggen regelmatig afwisselen. Blijf veel bewegen, minimaal 30 minuten per dag fietsen of wandelen en als het kan ook nog 2 keer per week wat intensiever sporten (bijvoorbeeld zwemmen). Draag goede schoenen, lage veterschoenen, dus geen hakken meer. Zorg dat nu het kouder wordt dat je een hemd draagt en dat je hele rug bedekt is met kleding, een warme rug doet veel minder gauw pijn. Succes ermee! Mirjam
poeh gelukkig zeg ik was al bang mijn vk keek zo bezorgt toen ze dat vroeg of ik geen hoge rugpijn had wat toen nog niet het geval was daarom was ik nu best wel een beetje bezorgd maar jouw antwoord maakt alles weer goed en ik zal je raad zeker opvolgen heel erg bedankt voor het snelle antwoord veel liefs mieke