Hallo Ik heb tijdens de 30 weken echo te horen gekregen dat de placenta te kort bij de baarmoedermond ligt om natuurlijk te bevallen (1 cm of minder er vanaf) We hebben met 35 weken nogmaals een echo om te zien of hij nog verschoven is (de grens die ze hanteren is 2 cm) maar verwachten het niet. Dat betekend dus dat ik er vanuit kan gaan dat onze dochter met een geplande keizersnede geboren zal worden. Aangezien onze zoon zichzelf aandiende met 37.6 (vliezen gebroken) en hij geboren is met precies 38 weken vroeg ik mij af of daar rekening mee gehouden wordt met het plannen van een keizersnede? En weet iemand toevallig of er in het AZM in Maastricht een 'vriendelijke' keizersnede mogelijk is? Ben best zenuwachtig voor wat me allemaal te wachten staat, vooral omdat we nog steeds geen 100% zekerheid hebben over hoe ik moet bevallen. Liefs xxx
Goedenavond, ik kan me goed voorstellen dat het allemaal spannend is. Een geplande keizersnede vindt meestal plaats in week 38 of 39. Er wordt hierbij vaak niet rekening gehouden als je de vorige keer eerder bevallen bent. Indien je voor de geplande keizersnede weeën krijgt of je vliezen breken, dan wordt de keizersnede vervroegd. Er is een lijst waarop staat of het ziekenhuis een vriendelijke keizersnede uitvoert, de zogenaamde gentle sectio. Op deze lijst staat het AZM niet. Maar ik zou je adviseren dit na te vragen bij het AZM. De lijst wordt een keer in de zoveel tijd bijgewerkt. Ik hoop voor jullie dat de placenta nog optrekt. Succes! Groetjes Monique