Mss een rare vraag maar wil hem toch ff stellen Ik lees hier op de site geregeld berichtjes over een echo tegen het einde van de zwangerschap om de groei van de baby te controleren. Is dit met een reden of gewoon voor de zekerheid? groetjes Chantal
Beiden: ik kreeg vorige week nog een echo omdat mijn vk plots twijfelde over de ligging. Zonder die twijfel had ik ook geen echo meer gehad. In het echocentrum vertelde de echoscopiste/vk me dat zij in hun praktijk (dus niet de praktijk waar ik loop) standaard een echo maken rond de 34 weken, om elke twijfel uit te sluiten. In Nederland wisselt het dus per praktijk.
Bij ons was het inderdaad een groeiecho. Over 1,5 week krijgen we er weer een om te kijken of ze wel goed groeit. Dr buikje was volgens de VK aan de kleine kant. Maar aangezien we dinsdag bij de GYN zijn geweest en daar eigenlijk alles gecontroleerd is, ben ik niet echt ongerust. Maar het verschilt volgens mij ook per VK. Ik lees vaak dat er rond 36 weken een groeiecho wordt gedaan, maar bij mij was dat met 30 weken. Ik ben wel blij dat het gedaan wordt, anders zou ik nu niet weten dat onze kleine meid nog steeds in volledige stuit ligt. Ik hoop echt dat ze nog draait de komende weken. Liefs, Duveldraakje
Bij mij ook alleen maar als er een medische reden voor is. Ik heb met 35 weken nog een echo gehad wegens dreigende zwangerschapsvergiftiging. Was niet zoveel aan. Gyn bekijkt het toch echt medisch en je ziet stukjes en beetjes. Ik vond de 20-weken echo veel mooier.
Ik kreeg er een met 38 weken op medische indicatie, omdat het kindje nog niet ingedaald was. Je ziet er heel weinig op, omdat het kindje al zo groot is - een bovenbeentje vult het hele beeld! Neeke