goedenavond dames, Al een hele tijd hier niet meer geweest. Ik ben in Juli 2016 bevallen van een gezonde zoon dmv een keizersnede ivm stuitligging. Bij de keizersnede kwam de gyn erachter dat ik een zogenaamde uterus unicornis heb. Dat wil zeggen een “halve baarmoeder”. De helft is maar ontwikkeld en tevens heb ik ook maar 1 eileider, 1 eierstok en 1 nier. Toch heb ik ze zwangerschap zonder problemen uitgedragen tot aan de geplande keizersnede(39 weken). Vrouwen met een dergelijke afwijking bevallen vaak veels te vroeg ivm ruimtegebrek. Nu weer 8 weken zwanger na 3 rondes dus dat is vrij snel, gezien mijn leeftijd(35+) en maar 1 eierstok. Morgen heb ik de eerste echo en vind het erg spannend. Zit het goed en zit heb op de goede plek? Ik weet dat deze afwijking vrij zeldzaam is, en vraag me af of er meer vrouwen hier bekend zijn met deze afwijking? Groetjes!
Hoi Gilmore, Ik zie alleen dat je mij geciteerd hebt verder die ik niks staan maar moet dit forum ook nog een beetje eigen maken. Ben je er ook bekend mee?
Oeps, ging iets fout☺. Maar om te reageren, ik heb inderdaad ook uterus unicornis. Bij mij is gelukkig alles goed gegaan. Ik heb ondertussen twee kinderen (37 w en 39w2), wel door icsi. Maar telkens redelijk snel gelukt. De eerste zwangerschap verliep wel nogal problematisch, veel bloedverlies, pijn, harde buiken en ook longrijping op 27 weken. Maar uiteindelijk een heerlijke zoon. Tweede zwangerschap ging vlot en probleemloos met een mooie dochter als resultaat. Hopelijk verloopt jouw zwangerschap ook prima! Ik ken inderdaad ook niemand met deze aandoening. In het ziekenhuis moest ik het ook vaak aan de vroedvrouwen (België ) uitleggen. Dus komt niet vaak voor. Succes met je zwangerschap!
Zijn jouw kinderen ook dmv een keizersnede geboren. Ik had morgen eigenlijk ook een afspraak met de gyn maar deze is helaas afgezegd. Ik heb veel vragen. Hoe wordt de zwangerschap opgevolgd? Wordt het zeker weten weer een ks ivm eventueel scheuren van de baarmoeder bij weeen? De gyn zei toen dat een vroeggeboorte waarschijnlijk niet in de planning ligt omdat mijn baarmoeder heeft laten zien heel goed te kunnen rekken maar toch vind ik het eng met nu wel een baarmoederlitteken. Wist jij na of tijdens de eerste zwangerschap als van de uterus unicornis? En hoe hebben ze je toen opgevolgd bij de tweede?
Bij mij is het ontdekt omdat ik als alleenstaande heel wat onderzoeken moest laten doen vooraleer mijn traject werd opgestart. Op echo was niks bijzonder te zien, maar tijdens een hsg merkte de gynaecoloog iets afwijkend op. Bleek dus uterus unicornis (kijkoperatie). Dus ik wist het op voorhand. In België worden alle zwangerschappen opgevolgd door een gyneacoloog en ik dus ook. De eerste bevalling was een keizersnee omdat hij in stuit lag. Mijn water is wel op 37 w gebroken en toen dus keizersnee. De tweede zwangerschap is niet meer of beter opgevolgd. Maar ik denk wel dat we in België meer echo's krijgen dan in Nederland. In het begin elke 5 à 6 weken, op het einde om de 2 weken. Ik ben gewoon vaginaal bevallen van mijn dochter. De gyn keek op het einde wel eens naar het litteken, maar er was geen reden tot bezorgdheid. De bevalling zelf verliep ook vlot. Dus het kan zeker. Hopelijk kan je snel terecht voor een echo. Maar stel gerust al je vragen!
In Nederland krijgen we officieel maar 2 echo’s per zwangerschap. De termijnecho de 20 weken echo. Nu krijg ik wel een vroege echo met 8 weken ivm die afwijking en wil ook nog de combinatietest laten uitvoeren dus heb er in iedergeval 2 extra. Maar ik denk wel dat ze er meer zullen doen. Hoe checken ze precies het litteken? Ook met een echo neem ik aan? Morgen de echo en ben heel benieuwd wat daar uit komt en welke vervolgafspraak ik krijg
Hoe is het vandaag geweest? Was alles in orde met de baby? Het litteken checken ze inderdaad gewoon met een echo. De gyneacoloog zei wel dat de bevalling dan niet in gang gezet kan worden. Geen tabletjes ofzo. Strippen mag wel. Maar aangezien je een kleine baarmoeder hebt, is het niet waarschijnlijk dat je tot 42 weken gaat hé. Succes en hou me op de hoogte als je wil!