Dreumes bijna 15 maanden zegt nog niks........

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mamaSylvia1975, Apr 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Nou de titel zegt volgens mij al weg heel veel.........
    Maar onze jongste zegt helemaal nog niks.
    Wel laat hij veel klanken horen, maar dat deed hij al heel vroeg.......
    (dus we dachten nog, dat hij wel snel zou gaan praten)
    Met de 14 maanden controle ij de cb arts was te zien dat hij vocht achter zijn trommelvliezen had, dus misschien heeft dat er wel mee te maken.
    Zijn er hier meer kindjes die echt nog geen woord zeggen?
    Dus ook geen papa, mama, bal...........

Ik herken dit dus echt niet. Onze tweeling was laat maar die zeiden die standaard woordjes wel, alleen later ontwikkelden ze hun eigen taaltje ;)

Dus ik ben eigenlijk opzoek naar bemoedigende woorden:D
    En misschien wel naar tips van wat ik zelf kan doen (lees vaak al boekjes, benoem alles wat ik doe)

Hij snap ook echt wel heel veel, dus daar ligt het weer niet aan.........:(

2. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Komt van zelf wel :)
    Mijn dochter spreekt al korte zinnen maar haar neefje die 3 dagen ouder is zegt ook nog niks.
    Denk dat je niet te veel moet vergelijken ..
    En het kan heel snel gaan !

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Mag ik meelezen voor bemoedigende woorden...hier ook nog helemaal niets helaas. Ook niet veel klanken

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn zoontje zei ook nog niks toen. Heb me er nooit zorgen om gemaakt... Hij is nu 3 en kan heel goed praten ;)

5. KimK

KimK Niet meer actief

Mijn zoon is al bijna 16 maanden en brabbelt erop los maar nog geen enkel verstaanbaar woord. Komt wel! Ik maak me er niet zo'n zorgen om...

6. Happy12

Happy12 Niet meer actief

Ik denk dat je aan de ene kant niet te veel zorgen hoeft te maken, elk kind zijn eigen tempo.

Aan de andere kant denk ik wel dat je misschien een verwijzing kunt vragen naar de KNO want vocht achter de trommelvliezen kan 'doofheid' veroorzaken.. (ik zet het even tussen aanhalingstekens want ik bedoel natuurlijk niet direct permanente doofheid;))

Als je kindje last heeft van de oortjes en misschien slecht hoort dan kan dit effect hebben op de spraakontwikkeling. (ik spreek uit ervaring;))
    Zeiden ze verder niks hierover op het bureau?

Je kunt het misschien maar beter gecheckt hebben!
    Succes

7. mamaSylvia1975

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    @Happy12, op het cb zeiden ze alleen dat ze het de volgende x goed in de gaten zouden houden en dat hij toch echt vooruitgang moet hebben met zijn spraak, dus nu over 2 maanden moet het echt wel beter gaan.

Ik heb echt het idee dat hij op zijn manier hele verhalen verteld, maar dat de klanken dus echt verkeerd zijn....... dus die doofheid daar had de cb-arts het ook al over en ik denk ook echt dat hij dus wel alles hoort maar dat de geluiden zo vervormd zijn dat hij het dus niet goed kan overnemen..........

8. mamaSylvia1975

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Zou het verstandig zijn om de ha om een verwijzing te vragen?
    Want volgens mij hoe eerder het ontdekt is dat hij niet goed hoort, des te meer wij hem kunnen helpen ivm zijn spraak...........

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou mij geen zorgen maken. Hier dezelfde leeftijd...zegt wel een woordje of 5 a 6 maar dat hoefde nog helemaal niet volgend het cb. Op deze leeftijd moeten ze 2 woordklanken kunnen, dus bv aaaaa of oooo. Ik vond het ook opmerkelijk omdat mijn dochter toen al 2 woordzinnen kon;)

10. Maia

Maia Niet meer actief

mijn zoon van 18 maanden begint net een beetje geluiden te maken, woorden helemaal nog niet. Maak me er niet druk om, komt vanzelf. Qls hij 2 is en nog niets zegt ga ik me wel langzaam wat zorgen maken maar nu redt hij zich prima dus ik snap wel dat hij nog niets zegt

11. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Hier ruim 13 maanden en ook geen woord. Ook in de grove motoriek is hij een achterloper. lastig, maar we moeten het maar accepteren!

12. KimK

KimK Niet meer actief

Een achterloper? We moeten het maar accepteren? Nounou.... Ik kwalificeer mijn zoon die noch loopt noch al praat niet als een achterloper ook al is hij bijna 16 maandwn. We hebben fysio voor onze dochter en die gaf aan dat jongens gemiddeld pas met 18 maanden lopen... Mijn zoon is een echte ontdekkingsreiziger die veel onderneemt en gewoon makkelijker en sneller is met kruipen. So be it....

13. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    nou zo negatief bedoelde ik het juist niet. Maar hij loopt wel achter op zijn nichtje en de anderen van de pufclub. Hij kon pas een dag na zijn verjaardag zitten. Ik hang daar verder geen oordeel aan. Dat bedoel ik met accepteren. Iedereen schept op wat haar kind al kan en hij kan het niet. Maar juist omdat ik daar niet gefrustreerd van wil raken moet ik het accepteren. Dat bedoel ik. Het is toch altijd leuker als je kind wel een beetje gemiddeld is? Maar ik weet dat hij het gewoon niet kan en dat dat ook goed is.

14. mamaSylvia1975

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Als ik dit zo lees, hoef ik me nog geen zorgen te maken......... Ik denk dat hij ook wel een beetje verwend wordt door zijn grote broers, hij hoeft maar te wijzen en ze pakken dingen voor hem, dus het wordt hem ook wel erg gemakkelijk gemaakt om niet te hoeven praten.

15. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hier alleen mama (en veel variaties erop) en verder alleen gebrabbel .. ;)

16. Wila

Wila Actief lid

Oct 11, 2011
    198
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is 20 maanden en kletst veel, maar wat hij zegt?
    Verder dan ja, nee, mama en die komen we nog niet hoor! Zelfs papa zit niet in zijn woordenschat!
    Ik denk altijd elke hollander praat, dus bij hem komt het ook vanzelf wel! De een is vroeg, de andere wat later! Komt wel goed allemaal!
    We waren vorige week op cb, die zeiden dat hij zeker drie woorden moet kunnen zeggen! Ik gaf als antwoord: ja, nee, die! Dit bedoelde ze niet maar begreep wel dat ik me er echt geen zorgen om kan maken! Hij begrijpt t allemaal dondersgoed, dus praten zal vanzelf goed komen!

17. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Hier een dochter van bijna 16 maanden en zegt nog geen enkel woord.....maakte me wel zorgen maar lees dat het niet nodig is. Ze heeft een hele serie aan klanken, doet precies wat we haar vragen bijvoorbeeld; pak je schoenen, waar zit Puk (konijn), daar komt papa en dan loopt ze naar de raam, kan haar lichaamsdelen aanwijzen als we vragen waar zit je neusje, waar zijn je voetjes, waar zit je mondje, ze kam zwaaien op commando, handjes klappen op commando ect Ze begrijpt dus alles dondersgoed dus die oortjes 'werken' wel. Brabbelt vanalles en nog wat maar geen enkel verstaanbaar iets. Ik krijg langzaam ook buikpijn maar zo te lezen is dat vooralsnog nergens voor nodig, gelukkig!

18. Mamma1982

Mamma1982 Actief lid

Dec 26, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter zei met twee helemaal niks, nog geen mamma. En net toen ik me zorgen begon te maken ging ze praten. En ze leerde iedere dag nieuwe woorden. Ze heeft in rap tempo de schade ingehaald. Nu is ze 2,5 en is er geen enkel verschil meer met leeftijdgenootjes...

Luister naar je moedergevoel en probeer medische oorzaken uit te sluiten. En dan komt het vanzelf. Succes!

19. mamie82

mamie82 Bekend lid

Feb 12, 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    dochter van mijn vriendin zei ook niks tot ze ong 2 jaar was en daarna kletste ze je de oren van de kop af

wel kan het doordat ze vocht achter het trommelvlies heeft zijn dat ze minder goed hoort en dat kan de spraak ook vertragen onze zoo had dat ook met 1,5 jaar ging hij ineens minder praten en slechter bleek ook vocht te hebben achter de trommelvliezen toen buisjes gezet en zelfs het doorspoelen va de wc deed hij de handen op de oren zo slecht was zijn gehoor geweest dus doe je zelf en je kindje een plezier ga naar de ha en kijk of er nog vocht zit e evt naar de kno arts

Share This Page