Vragen over slapen: baby 4 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sabine1305, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Hallo dames!

Onze dochter Zoë is nu net iets ouder dan 4 maanden.
    Ze staat nu sinds ongeveer 1,5 week op 4 voedingen per dag omdat ze de laatste avond fles nog maar 40ml dronk en zeer diep in slaap was.
    's Nachts hebben we dan ook gelukkig!! geen problemen en slaapt ze van 19.00 - 07.00uur ongeveer wel door. Af en toe eens een speentje 's nachts maar ook dit gebeurd zelden.
    Meestal liepen de dagen ongeveer zo:
    07.00 fles 180+6 bambix rijstebloem
    08.30 naar bed tot ongeveer 10.30uur
    11.00uur fles 180 afgekolfde melk (drinkt ze niet altijd leeg)
    12.00uur weer naar bed, soms half 1, tot ongeveer 14.30uur.
    15.00uur fles 180 afgekolfde melk (drink ze niet altijd leeg)
    16.30uur weer naar bed tot ongeveer 17.30uur
    Als ze wakker is proberen we een beetje groente uit, daarna gaan wij soms eerst zelf eten, afhankelijk van de tijd. Kleine in bad en daarna nog een papfles van 210+7 rond 19.00uur, verhaaltje voorlezen en naar bed.

Maar sinds vorige week donderdag slaapt ze tussen de middag echter nog maar een half uur tot een uur en is dan alweer wakker. Ze begint dan te huilen en een speentje geven werkt niet. Pas als je haar eruit haalt en met haar rond gaat lopen vind ze het goed.
    Maar je moet haar dan ook niet willen neerleggen in de box of op haar speelkleed want dan gaat ze krijsen. Je ziet ook aan haar oogjes dat ze echt nog wel moe is, deze zijn vaak rood en wat dikkig.
    Kan het zijn dat ze gewoon heel erg last heeft van een sprongetje?
    Dat ze daarom niet meer door kan slapen overdag?
    En hoe zouden jullie het aanpakken? Eruit halen en blijven lopen, daarna weer proberen terug op bed te leggen? Of laten liggen? Ze kan dan echt hartverscheurend huilen, dus laten liggen doe ik liever niet, ze wordt dan alleen stil als we door het huis rondjes lopen.
    Ze slaapt overigens ook alleen als ze in haar eigen bedje ligt, gordijntjes hebben we sinds kort overdag ook maar dicht gedaan in de hoop dat ze dan wat beter zou slapen.
    Aan het eind van de middag slaapt ze ook altijd maar eventjes.

En hoe doen jullie het als jullie kleintje moe lijkt te zijn, maar in bed gaat liggen kletsen. Halen jullie hem/haar dan weer uit bed of laten jullie hem/haar dan liggen? Ik ging net na een half uur even kijken en toen lag ze nog vrolijk om zich heen te kijken, weer een half uur later wezen kijken en nog steeds wakker. Ze ligt nu net eindelijk te slapen.

Het is een hele alerte en pittige dame die graag overal bij wilt zijn. Op het consultatiebureau zeiden ze heel mooi: "Ze wilt meer dan dat ze aan kan". En dat is voor haar zeer frustrerend, met hartverscheurend huilen vaak tot gevolg dus voor ons is het ook niet leuk.

Ze heeft van begin af aan al wel moeite gehad met slapen, ze werd daarom altijd ingebakerd. Ze slaapt nu in een slaapzakje en dit ging ook heel erg goed. ('s nachts gaat het nog steeds goed)

Is het "normaal" dat baby's van deze leeftijd wat gaan rommelen met de slaapjes? Vanaf wanneer kan ze wat langer wakker blijven dan 1,5uur en gaan ze over naar twee slaapjes op een dag?

Het zijn heel wat vragen ;) en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
    Groetjes Sabine

2. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    herken je verhaal helemaal! behalve dan de hele nacht doorslapen dat doet mn dochter nog net niet :)
    rond 4 mnd had ze hier ook een hele lastige periode met slapen. momenteel is ze bijna 6mnd en wederom ff moeilijk met dr slaapjes overdag. gewoon accepteren en lekker bij je houden als ze dat nodig heeft. ik vond het ook erg lastig, maar inmiddels me erbij neergelegd. ik heb de draagdoek weer geïntroduceerd. nu slaapt ze overdag gewoon soms in de draagdoek. lekker dichtbij me, heeeeerlijk!
    strx zal ze wel weer beter gaan slapen.. succes het wordt beter!

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    owja en hier is t heel wisselend hoe lang ze achter elkaar wakker kan zijn, ze doet korte slaapjes van 45 a 60 min dus ze is meestal 1u a 1.5u wakker... dan is ze echt alweer moe. gewoon niet teveel naar de klok kijken maar gewoon aanvoelen wat je kindje wil. hier is overdag geen een dag hetzelfde wat betreft slaapjes. de voedingen wel redelijk..

4. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Heel erg bedankt voor de snelle reactie!!
    Helaas slaapt ons kleintje echt alleen maar als ze in haar eigen bedje ligt met geen afleidingen om haar heen. Wel eens geprobeerd om haar bij mij op de kamer op ons bed of in de box te laten slapen maar dan blijft ze maar om zich heen kijken en gaat niet slapen.

Met het op bed leggen kan ze vaak ook zo heel erg huilen, nu inmiddels wel zover gekregen dat ze niet meer huilt met het neerleggen maar wel nog daarna. Vanaf afgelopen zondag begint ze dan bij het middelste slaapje overdag (die van ongeveer 12 uur) echt te krijsen op een gegeven moment. Kan dat ook met het sprongetje te maken hebben?
    's Avonds hebben we helemaal geen problemen met haar op bed leggen voor de nacht. Echt alleen overdag is het een "drama".

Ik ga haar dan toch maar uit bed halen als ze niet meer wilt slapen en het later opnieuw proberen.

5. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Word er nu een beetje moedeloos van... :(
    Het is nu al bijna 2 weken aan de gang dat ze niet wilt gaan slapen overdag.
    Ze huilde altijd wel in bed maar dat was dan jengelen en binnen de 10 minuten lag ze dan te slapen.
    Sinds 2 weken terug wilt ze dus echt niet meer op een normale manier gaan slapen. Het begint met jengelen, maar vervolgens wordt het keihard krijsen. Ze heeft dan net gegeten, een schone luier, er is verder niets aan de hand. Als je er dan heen gaat is ze meteen stil en als je dan weer weg bent begint ze weer.
    Heeft iemand misschien tips hoe ik hier verandering in kan brengen? Het is echt alleen overdag dat ze dit doet.

6. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden rond die periode ook zo'n schema... Hier ook een ondernemende dame die veel baat heeft aan vaste eet- en slaaptijden. Ik zou zeker je schema aanhouden en dus ook haar in haar eigen bedje laten slapen. Lukt het niet kan je haar altijd bij jou laten slapen, mocht ze dat wel willen. Ik denk idd een sprongetje... Als onze dame in een sprongetje zit dan doet ze altijd moeilijk met naar bed brengen, overdag dan... s avonds geen probleem! Rond 5 maanden bleef mevrouw ongeveer 2 uur wakker tussen haar slaapjes maar zeker niet langer. Nu soms iets langer dan dat maar nog steeds 3 slaapjes hoor, de overgang naar 2 duurt nog wel even. Hier rommelt ze op dit moment met het laatste slaapje. De ene dag gaat ze na wat gebrabbel en soms en huiltje van één minuut netjes slapen en de andere dag is het drama :( Ik zie dat ze moe is, maar ze geeft er niet aan toe. Hier hetzelfde als bij jou, zodra ik weg loop zet ze het op een brullen. Eruit halen, troosten en terug leggen werkt hier vaak niet. Als het echt niet lukt dan haal ik haar maar eruit, kleren aan en dan maar spelen. Ze haalt het dan wel tot de laatste fles maar wel met wat gejengel. Vandaag heb ik haar een fopflesje gegeven 90/1, ze werd rustig, moe en toen de fles leeg was deed ik de speen erin en mevrouw sliep :) Na 15 min rustig in haar bedje gelegd en ze slaapt nog steeds. Ik weet dus wel hoe ik het de volgende keer ga aanpakken ;)

7. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Ja precies! Hier hetzelfde verhaal, ik zie ook dat ze moe is maar zodra ik haar kamertje uit ben is het drama. Vandaag geprobeerd het "maar even te laten gaan". Ik haal haar er niet uit om te troosten maar laat haar liggen, aai over haar bolletje en een speentje, dan zie ik dat haar ogen bijna dicht vallen en ga ik na een poosje haar kamertje weer uit met de goede hoop dat ze gaat slapen, maar nee hoor, weer huilen/krijsen/gillen...
    Als ze dan inderdaad echt niet gaat slapen haal ik haar er ook maar weer uit en ga dan ook maar spelen en bezig houden.
    Misschien dat ik anders ook eens zo'n fopflesje ga proberen, alleen geeft ze best veel en vaak voeding terug dus ik weet niet of dat voor haar zo'n succes gaat zijn.
    Morgen ga ik denk ik maar eens proberen om bij ieder huiltje meteen naar haar toe te gaan en dan eens kijken of ze dan sneller in slaap wilt vallen. We doen nu steeds 5 a 10 minuten wachten, even troosten en dan weer 5 a 10 minuten wachten maar echt een goed resultaat merk ik niet.
    Vorige week is ze 1 keer echt meteen gaan slapen zonder huilen, binnen 5 minuten vertrokken, wat een heerlijkheid. Deed ze dat maar vaker :)
    Bij me nemen om te slapen doet ze helaas niet, dan zit ze alleen maar om zich heen te kijken en vind ze alles super interessant.
    Ik heb het een keer geprobeerd om haar op ons bed te laten slapen, de computer staat daar en daar werk ik veel achter overdag, maar toen hield madam het ook iets van 3 uur vol om wakker te blijven om vervolgens een hazenslaapje te doen en dat is ook niet helemaal de bedoeling :(

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat hier nog wel eens wil helpen als m'n zoontje echt niet wil slapen...
    Bij me nemen in een hele donkere slaapkamer, alles wat maar kan afleiden wegzetten/ omdraaien zoals bv. een digitale wekker.
    En dan blijf ik maar met hem heen en weer lopen, waardoor hij uiteindelijk zijn hoofd op m'n schouder legt, als ik het idee heb dat hij echt slaapt ga ik met hem op ons bed zitten. Als hij dan rustig blijft leg ik hem na 10 minuutjes over in zijn eigen bed.
    Meestal werkt dit wel, als hij echt moe is.
    Als hij echt niet wil dan neem ik hem weer mee naar beneden en probeer ik het een half uur of 3 kwartier later nog een keer.
    Misschien is ze inderdaad toe aan wat langer wakker blijven?
    Hier ook een kindje dat vanaf het begin al erg alert is en slapen is dan ook eigenlijk altijd al moeizaam gegaan en hij heeft altijd weinig geslapen in vergelijking met andere kinderen.
    De keren dat mijn zoontje bv. van voeding tot voeding heeft geslapen in de eerste weken zijn op 1 hand te tellen. :p
    Ik zou gewoon eens een poosje je kindje volgen in de zin van, echt pas op bed leggen als ze duidelijk aan geeft moe te zijn.
    Mijn zoontje is nu soms wel 3,5- 4 uur achter elkaar wakker (hij is wel wat ouder dan jouw kindje hoor!) en slaapt dan vervolgens veel beter. Oke, het laatste uurtje/ halfuurtje is hij niet super gezellig meer, maar blijkbaar is hij niet moe genoeg als ik hem eerder in bed leg.
    Ingewikkeld he, die baby's, ze doen allemaal wat anders ;)

9. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rare is dat onze dochter de eerste weken een moeilijk slaper was (overdag) Toen we met rust en regelmaat begonnen ging het super, niet meer in slaap wiegen/lopen maar gewoon een knuffel en naar bed, en mevrouw sliep :) Maanden ging het goed en met 5,5 mnd rommelde ze wat, tandjes... 6 mnd sprongetje... daarna een oorontsteking en nu rommelt ze weer. Ook s nachts wordt ze regelmatig wakker, speentje is gelukkig wel voldoende. We vermoeden boventandjes :(

Als je dochter veel terug geeft, misschien de voeding wat verdikken met Nutriton? Werkt hier super... Tja die fopfles werkt maar is niet de oplossing voor de onrust. Hoop dat deze fase snel voorbij is want ik word er ook weleens moedeloos van ;)

10. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Haha ja! Helaas worden ze niet met een gebruiksaanwijzing geboren :p
    Dat zou het leven als nieuwe mama wel een heel stuk makkelijker maken. Ik leg haar op bed zo ze in haar ogen gaat wrijven en begint te mopperen.
    Zal morgen eens uitproberen wat er gebeurd als ik haar wat langer bij me hou. Op het consultatiebureau adviseerde ze juist om haar eerder op bed te leggen. Misschien zijn de problemen daardoor wel erger geworden.

Dat is wel balen lindsays dat ze 's nachts ook weer rommelt, gelukkig neemt ze genoegen met een speentje. Afgelopen nacht was onze kleine meid ook wat onrustig. Gelukkig ook met twee keer speen weer goed.
    we verdikken de melk inderdaad al met nutriton, het leek even te helpen maar lijkt nu weer veel erger geworden. Ze heeft een extra 'sjaaltje' om omdat ik haar anders drie keer per dag kan omkleden naar droge kleding.

Deel Deze Pagina