Baby in stuit: keizersnede of vanginale bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lillith, 28 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Hallo dames,

Ons kleintje ligt nu bij bijna 36 weken nog in stuit. Komende donderdag gaan ze een draaipoging doen. Lukt dat niet, dan wordt het ofwel een keizersnede ofwel een vaginale stuitbevalling. Natuurlijk gaat de Gyn met ons uitgebereid bespreken hoe of wat. Maar ik zou graag horen van vrouwen die hier ervaring mee hebben. Hebben jullie een keizersnede of vaginale stuitbevalling gehad? Hadden jullie de keuze of werd de keuze voor jullie gemaakt? Viel het mee of tegen?

Groetjes,

Lillith

2. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Mijn dochter lag 4 jaar terug in stuit. Door mij was de keuze voor een ks snel gemaakt. Het risico voor jezelf is wat groter en herstellen duurt wellicht wat langer, maar voor je kindje is het risico veel kleiner met een ks dan met een stuitbevalling. Op basis van die info van de gyn hebben wij dus ks gekozen.
    Achteraf is het herstel mij echt enorm meegevallen. De ks was gepland dus je hebt niet eerst weeen waaraan je je energie kwijt raakt.

Succes met het maken van een keuze!

3. PBA

PBA Bekend lid

22 feb 2010
    711
    0
    16
    Ons kindje ligt nu in stuit. Een draaipoging is niet gelukt, was trouwens niet heel erg pijnlijk en aangezien het niet lukte bleef ze ook niet door pushen. Wij hebben er voor gekozen om het eerst zelf te proberen en als het niet lukt dan een KS. Het kindje is niet heel groot vandaar dat we het mogen proberen.

4. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hoi,

hier een rpobleemloze onvolkomen stuitbevalling gehad, ingeleid met 35 weken en kindje woog 2600 gram. Niet ingescheurd en geen knip gehad en met 5 minuten persen was ze er. prima gegaan dus.
    Wel heel lang persdrang gehad(2uur), omdat het stuitje al sneller naar beneden duwt, deze moest ik wegzuchten en dat vond ik erg zwaar.
    Gyn heeft geen draaipoging gedaan, dat voelde niet goed voor ons. Vorige bevalling wel nomrlae ligging gehad en ook voorspeodige bevalling en bekken van mij is breed genoeg. Al met al genoeg redenen om te kiezen voor vaginale bevalling. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Succes met je keuze en draaipoging, laat je maar goed voorlichten! Bij vragen mag je me altijd een pb sturen.

Lieve groet, Selma

5. muizz

muizz Actief lid

4 jan 2010
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    ons kindje ligt ook in stuit, al vanaf 23 weken.

voor ons was de keuze ook best gemakkelijk, een draaipoging zag ik niet zitten maar deden ze ook niet ivm de placenta aan de buikwand en nesusnegatief bloed.
    een stuitbevalling zie ik helemaal niet zitten, zijn voor mij te veel risico's en heb er geen goed gevoel over.
    en nu verwacht de GYN ook nog eens dat we een groot kindje krijgen, bij mijn dochter die woog net geen 6 pond hebben ze me al flink moeten knippen dus zie ik een 8 ponder in stuit al helemaal niet zitten..

wij hebben dan ook samen met de GYN besproken om een geplande keizersnede te doen...

je hebt zeker een keuze!! ook al zullen ze proberen je hun voorkeur in de mond te leggen, bij ons in het ziekenhuis is er een GYN die je echt een draaipoging en stuitbevalling aan probeert te praten! maar ze kunnen je niets dwingen!
    laat je goed voorlichten (praat bv met je VK dat heeft mij heel erg geholpen met de keuze) en maar dan de keuze die JIJ wil!!!

heel veel succes!

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    volgens mij zijn gyn's ook minder 'huiverig' als het een tweede is...tenminste dat begreep ik toen van mijn gyn.

7. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Die ervaring heb ik ook gehad....Ze kijken hoe groot het kindje is en zeggen dan ah je kan het proberen. Maar verder kijken ze niet naar mogelijke redenen dat het kind in stuit ligt.
    Nu ben ik net van de tweede bevallen en hij was niet ingedaald. Reden volgens de gyn die de ks deed: bekken ws te smal..Ja dat hebben ze dus bij mijn dochter nooit gecheckt! Dat kwam niet eens ter sprake..

8. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Dank voor jullie reacties! Ik zal me zeker goed laten voorlichten en me geen dingen laten opdringen.

9. wannahave

wannahave Lid

2 nov 2007
    15
    0
    0
    onderwijs
    den haag
    Hoi, ook even mijn verhaal om je te steunen.
    Mijn dochter (nu 2) lag ook in stuit. Ze heeft naar mijn idee ook de hele zwangerschap zo gelegen.
    Er werd ons gevraagd wat wij wilden. Ik voelde niets voor draaien, dacht dat er vast een reden voor zou zijn dat ze zo lag.
    Mijn eerste (zoon, bijna 8) is met hele zware bevalling op de wereld gezet en ik moest er niet aan denken om dat nog eens over te doen in stuit!
    Wij plandden dus een KS. Achteraf ben ik zo blij met deze beslissing! Alles kan rustig worden uitgelegd, je weet waar je aan toe bent. Het is, in mijn geval, minder vermoeiend/belastend dan gewoon bevallen. De KS ging prima en ik was na 2 dagen alweer thuis! (Met mijn zoon moest ik nog 4 dagen blijven :( )
    Weet je wat grappig was; na 4 maanden vonden ze op het CB dat haar hoofdomtrek nogal groot was. We zijn er zelf nog voor naar het ZH geweest. Daar bleek dat ze net als pappa een heel groot hoofd had! Was dus wel lief van haar dat ze in stuit is gaan liggen! Moet er niet aan denken wat voor'n bevalling ik anders weer gehad zou hebben! :)
    Sterkte met je beslissing! Ik ben op mijn gevoel afgegaan en dat heeft heel positief uitgepakt! En nog een laastste tip:
    Als je een KS krijgt; ga als je infuus eruit mag direct staan/lopen. Dan moet je ff door de pijn heen maar heb je later minder last van je wond.
    XXX

10. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Hier ook een stuit. Hij heeft volgens mij ook altijd al zo gelegen. Ik was 36+6 weken ver en ik zou een dag later met precies 37 weken een draaipoging krijgen. Moest voor de zekerheid wel mijn vluchtkoffer meenemen voor het geval dat mijn vliezen spontaan zouden breken. Die nacht braken spontaan mijn vliezen, mocht direct naar het ziekenhuis toe. Daar werd verteld dat als alle lichten op groen stonden, ze nog konden proberen om hem te draaien, maar helaas was dat niet het geval. Te weinig vruchtwater. Toen werd de keuze bij mij gelegd: een vaginale bevalling of een KS. Die keuze werd voor mij heel makkelijk. Ik wilde een KS.

De KS is mij echt voor de volle 100% meegevallen. Die dag dat ik een KS had gehad, had ik een katheter, dus hoefde mijn bed niet uit voor de wc. Maar wel lag ik al op mijn zij in bed en kon ik zelf overeind gaan zitten. Wel pijnlijk, maar het was goed te doen. Die dag erna werd de katheter verwijderd en mocht het infuus eruit. Het eerste wat ik toen ben gaan doen is naar de wc, want ik moest voor de grote boodschap (vond het wel een beetje eng hoor om druk te moeten zetten, maar het ging goed). Daarna ben ik meteen door gaan douchen, vond het heerlijk. Verpleegsters stonden me raar aan te kijken: zo mevrouw dat doet u goed! (dat werd hierboven ook al gezegd, zo snel mogelijk staan en proberen te lopen, het doet pijn, maar het is zoveel beter voor je herstel en je bent veel sneller weer op de been.)

Ik mocht 2 dagen na de keizersnede alweer naar huis toe omdat ik zelf alweer aardig mobiel was. Natuurlijk kon ik geen lange stukken lopen, maargoed, dat hoefde ook niet toen ik thuis kwam. Uiteindelijk was ik binnen een week alweer behoorlijk goed mobiel. Nu een kleine 10 maanden later heb ik ook absoluut geen last meer van mijn litteken. Een collega van me is in september 2009 bevallen, en voelt soms haar litteken nog! Maargoed, nu zijn we natuurlijk wel 2 heel verschillende personen.

Ik zou zeggen, doe waar jij je goed bij voelt. En laat het vooral allemaal over je heen komen. Je krijgt er echt iets heel erg moois voor terug.

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zou geen risico willen lopen met een stuitbevalling, dan maar een langer herstel voor mijzelf (al zegt dat ook niet altijd wat :) ). Ik zie te veel risico's, dus zou er persoonlijk niet voor kiezen. Net als een draaipoging. Ik denk dat als de kleine in stuit ligt, dat daar vast een reden voor is. :)
    Maar ik heb er geen ervaring mee, dus het is gewoon mijn gevoel.

Succes met de keuze!

12. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Hoi!

Mijn kleine meid is nu 3 maanden en ik heb een vaginale stuitbevalling bij haar gehad. Ze lag al een lange tijd in stuit en ik heb 1 draaipoging geprobeerd maar ze lag op een aparte manier waardoor het niet gelukt is.
    Mijn gevoel lag heel erg bij een vaginale bevalling. Als het uiteindelijk een KS was geworden, had ik het ook niet erg gevonden maar ik wou het eerst zo proberen.
    Bij een stuitbevalling moeten ook alle factoren (denk aan regelmatigheid weeen, geen verhoging van hartslag of temperatuur ed) gunstig zijn, dus als ze het niet vertrouwen krijg je alsnog een KS.
    Bij mij liep het supervlot! Op maandagavond vliezen gebroken, naar het ziekenhuis. Geen weeen (heel even in de nacht) en de volgende ochtend had ik 3 cm dus mocht ik aan de wee opwekkers. Ongeveer 6 1/2 uur, toen persweeen en na 25 minuten was ze er!
    Oja, ze kwam met 38.4 weken en woog 3475 gram en was +- 50 cm.

Het is net wat de rest van de meiden al zegt, laat je niets aanpraten, doe waar je een goed gevoel bij hebt en blijf bij je standpunt!
    Alvast heel veel succes met je beslissing, draaipoging en de bevalling natuurlijk!

13. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Hallo meiden,

Hier een update van mij. De draaipoging is helaas niet gelukt. Onze kleine meid was eigenwijs en wilde niet meewerken.
    Het was overigens zeer pijnlijk en was erg blij dat het voorbij was!
    Volgende week hebben we een gesprek gepland staan met de gynaecoloog om te praten over de opties en eventueel een datum in te plannen voor de keizersnede.

Groetjes,

Lillith

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ook zo'n klein eigenwijsje..

hier een moppie die nog kan draaien , maar mijn hele lichaam is rustiger nu ze gedraaid is en ik denk dat ze ook zo blijft liggen. we zullen het zien.
    Draaipoging wil ik niet, heb een hele gevoelige baarmoeder, gewoon aanraken doet al zeer meestal en daardoor is bij mij de kans ook heel groot dat de bevalling daarop zal doorzetten, vk zei al dat ze dat niet eens zouden proberen waarschijnlijk. heb ook 3 uur weeen gehad omdat ze zelf draaide..
    het is een volkomen stuit dus word het bij ons sowiesso een ks als ze zo blijft liggen.

Ik hoop dat het gesprek lekker duidelijk is en schrijf al je vragen op, vaak kunnen ze je ook de afdeling laten zien en hebben ze bij ons in ieder geval ook een boek met foto's over de keizernede en ook info over een stuitbevalling.

15. muizz

muizz Actief lid

4 jan 2010
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo dames!!

mijn meisje lag tot woensdag ook in stuit!!
    we hebben gekozen voor een geplande keizersnede!
    de eerste dag dacht ik wat heb ik gedaan!! gisteren ging het al beter en sinds vandaag ben ik al uit bed en kan ik eigenlijk beter dan na de natuurlijke bevalling van mijn andere dochter!
    morgen mogen we al lekker naar huis...

16. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    @mimi83: even kijken dan maar wat je eigenwijze meisje nog gaat doen. Succes iig!

@Muizz: wat goed dat het zo snel al zoveel beter gaat! En gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

17. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Hier ligt de kleine ook vanaf week 16 in stuit. Maar stel de kleine draait binnen nu en 4 weken niet. Vanaf welke week proberen ze de kleine te draaien?

18. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    @smiley: een draaipoging doen ze pas rond de 36 weken. Tot die tijd kan de kleine nog heel goed uit zichzelf draaien.

19. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Pas bij 36 à 37 weken. Eerste lag in stuit en wilde ook niet draaien. Ook gegaan voor een geplande ks. Ze schatte mijn zoon ook klein maar dat viel nog vies tegen. Zou het mezelf nooit vergeven als er tijdens de bevalling wat was gebeurd als ik een stuitbevalling had gedaan. Nou ben ik ook wel een angsthaas maar me neef werkt met gehandicapte jongeren waarvan 75% klem hebben gezeten tijdens de geboorte dus ik ben wel bevooroordeeld. Deze ligt weer in stuit en de gyn doet hier dan geen draaipoging. Na een eerdere ks mogen ze ook niet alles doen kwa inleiden dus het wordt weer een ks. Heb me er nu bij neergelegd maar baal wel

Deel Deze Pagina