zoontje maand op psz nu al klachten van de juf

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sila24, 12 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

#1 Sila24, 12 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2014
    Hallo mijn zoontje van 2 gaat vanaf 20januari naar psz. Maar de juf wou laatst een gesprek met mij. Omdat mijn zoontje erg druk is en soms wat speelgoed afpakt en soms speelgoed gooit als hij het zat is. Ik heb gezegd dat hij enig kind is en hij eerder nooit met andere kindjes heeft gespeeld, en dat hij het moet leren. Maar ze zegt dat, ze er telkens bij moeten zijn, omdat hij dus speelgoed afpakt soms. En nu wilt ze dat ik iemand van cb uitnodig thuis om te kijken hoe hij het thuis doet. Ik heb haar advies gevolgd en iemand uitgenodigd voor volgende week. Maar ik vind de juf wel wat vreemd. Volgens mij denken ze alleen aan zichzelf omdat ze dus volgens eigen zeggen er bij moeten zijn steeds. Nu twijfel ik of ik zoontje misschien 2 dagen erheen zal sturen of zelfs helemaal niet. Ik heb geen zin in gezeur de hele tijd. Al vanaf dag 1 zeurt de juf, dat hij zo actief is. Zijn ze geen kinderen gewend ofzo ? Laatst waren ze hem zelfs vergeten, hij zat in zijn 1 tje te spelen in een lokaal terwijl hun gezellig verjaardag vierden. En bij thuiskomst bleek dat zijn mond , bij zijn lip helemaal paars was, dus gevallen en ze heeft dat ook niet gemeld. Toen ik vroeg , of hij gevallen is, zei ze dat ze het niet heeft gezien. ;) Ik heb hier helemaal geen goed gevoel bij. Ze zij zelfs dat ze anders in mei een pedagoog gaat vragen om mijn zoontje te observeren, als hij nog zo doorgaat. ;) Maar ik denk niet dat dat nodig is. Heeft 1 van jullie toevallig zoiets meegemaakt ? En hoe moet ik hiermee omgaan ? Ik was juist zo blij dat mijn zoontje het naar zijn zin had op de psz, maar de juf mag hem dus niet. Nu heb ik er echt buikpijn van . Hij is al 2 dagen ziek dus 2 dagen niet geweest . Maar hij zal maandag wel weer heen moeten. Toen ik hem ziekmeldde had ik het gevoel dat de juf blij was dat hij niet kwam , of misschien verbeeld ik me dat ;)
    Maar ik vind dat hij juist in positieve zin is veranderd, hij is nu rustiger en leuker als eerst. Dit heb ik ook gemeld aan de juf, maar ze gelooft me niet ofzo :(

2. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Mmm, ik ben ook niet de meest ervaren hierin. Maar in mijn ogen zijn de zaken die jij noemt normaal peuter gedrag. Ik zie het bij mijn zoon iig ook en ik hoor er nooit iets over van het kinderdagverblijf (peuterspeelzaal gaat hij niet naar toe). Ik zie het ook bij andere kindjes van zijn leeftijd hoor! Speelgoed afpakken en met dingen gooien als ze het beu zijn of ze boos zijn.

Als ik zoonlief ga halen op het kinderdagverblijf zie ik ook wel eens kindjes daar speelgoed van elkaar afpakken, ook die al 3 zijn. Dus ik vind het vreemd dat de juf dit als probleem ziet.

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Jaa en de juf zegt hele tijd dat ze hem niet begrijpt, is ook logish want hij kan nog niet praten. Van de andere 2 juffen hoorik nooit klachten eigenlijk. Deze juf is ook wat ouder, misschien is ze moe ofzo

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik denk dat ze een beetje uit haar nek kletst...
    Want hoe kan ze je zoontje nou vergeten terwijl het zo'n wildebras is waar ze de hele dag bij moet zijn omdat het anders niet goed gaat...

En speelgoed afpakken en weggooien is heel normaal hoor
    Tuurlijk moet hij leren dat t niet mag(dus werk daar thuus ook aan)

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat ze het voorzichtig proberen te brengen aan je...als ze zegt dat hij "actief" is...denk ik eerlijk gezegd dat hij zoooo megadruk is dat het invloed heeft op het groepsgebeuren.
    En dat hij speelgoed afpakt een keer is niet erg..maar als hij constant bij elk kind alles afpakt kan dat wel heel vervelend zijn.

ik denk dat ze willen dat het cb thuis komt observeren of ze nog afwijkend gedrag zien...want geloof mij maar op de psz zijn ze heel veel gewend en komen echt niet zomaar na een maand al, dat heeft wel een reden.

6. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja idd ik vond het ook verdacht misschien hebben ze hem express daar neergezet

7. Sila24

Sila24 Niet meer actief

nou ik vroeg ook aan dr is hij hyperactief ofzo? daarop kon ze geen antwoord geven.maar mijn zoontje is altijd een beweeglijk druk kindje geweest al toen hij in de buik zat, met 1 maand konden we hem niet ergens neer leggen want hij draaide er zo af, en die kindjes daar op de psz dıe zijn wel erg rustig vind ik .misschien zijn ze het niet gewend

8. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Ik zou je gevoel hieromtrent verwoorden aan de juf. Zeg haar dat jij het gevoel hebt dat je kindje niet welkom is. Vraag ook specifiek naar waarom zij dit zo ervaren, specifieke feiten enz.

Spreek uit je eigen gevoel (dan voelen ze zich niet aangevallen), zo weten zij ook hoe jij je hierbij voelt.

9. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou aan haar vragen wat ze precies verstaat onder 'actief' en ook vragen of ze eens wil noteren/erop letten in welke situaties hij speelgoed afpakt en hoe vaak.

Als het enkel een paar keer op een dag speelgoed afpakken is, dan is het heel normaal gedrag. Toen Lino hier voor het eerst naar de crèche ging (gelijk 5 volle dagen) gaven ze na een paar dagen ook aan dat hij het super doet maar af en toe speelgoed afpakt (gewoon om het pakken/of omdat het hem leuker vond) ook dat hij soms eens een kindje duwde. Ik vroeg er verder naar, waardoor ze vertelden dat dit heel normaal gedrag was voor die leeftijd en dat hij goed te corrigeren is.
    Ik zou er iig wel iets mee doen, omdat je zelf al aan geeft er geen goed gevoel bij te hebben. Bij ons weet ik dat ze allemaal stapelverliefd zijn op mijn zoontje. Maar als ik had geweten dat er 1 mijn zoontje echt niet mocht, zou ik hem toch ook niet graag achter laten...

Is jouw zoontje ook goed te corrigeren als jij of de juf er iets van zegt?

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het is nooit leuk om dit soort berichten te krijgen.

En na een maand dit al melden wat vind je er eerlijk gezegd zelf van?
    Als je even niet met de bril van mama kijkt. (bedoel ik goed)

Wel een goed teken vind ik dat je het advies op volgt om het cb thuis te laten kijken. Van dan kan je nog een mening er bij krijgen en is dat objectiever dan nu het geval is.

Misschien juist omdat hij je eerste is heb je misschien gedacht van alle kinderen zo wel zijn?

Hoop dat het allemaal mee valt. Maar aan de andere kant is het ook wel fijn dat iemand nu met je mee denkt en kijkt. En mocht er idd iets zijn je al sneller hulp zou kunnen krijgen.

Maar het kan ook zo zijn zo als jij denkt hoor dat het misschien meer mee valt dan de juf denkt of iets. En dat ze te veel opmerkingen over hem maken en over dat feestje zou dat ook raar vinden hoor.

Succes..

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Praat je zoontje nog helemaal niet? Dat kan natuurlijk ook een reden zijn voor wat "afwijkend" gedrag. Mijn dochter heeft een flinke spraakachterstand en die is ook geneigd snel te gaan gooien met spullen als ze het zat is of gefrustreerd raakt. Dat doet ze juist omdat ze het verbaal niet goed kan overbrengen.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Ik kreeg na de eerste week al te horen dat mijn zoontje wel erg druk was. Niet in de kring bleef zitten, tijdens fruit eten steeds van zijn plek ging en dus steeds teruggestuurd moet worden. Ook liet hij zich in de kring steeds van zijn stoel vallen, en nadat andere kinderen daarom moesten lachen, ging hij dat natuurlijk nog een paar keer doen, totdat de juf hem daar even heel streng op toegesproken had.
    Maar ik had ze al gewaarschuwd, hij is nou eenmaal heel erg energiek. En buiten dat alles om, is het ook nog eens hartstikke nieuw en was ook hij nog maar net 2. Het gaat nu (hij wordt eind mei 3) al veel beter. Hij weet en snapt beter wat er van hem verwacht wordt in de kring en aan tafel en dat scheelt natuurlijk ook al een heel stuk.
    Gelukkig gaan ze er hier wel op een leuke manier mee om. Ze zien hem niet als lastig, maar als uitdaging.
    De eerste tijd voelden ze zich nog wel heel bezwaard als ze moesten vertellen dat hij weer boven van de glijbaan gestuiterd was, of weer over zijn eigen benen was gestruikeld, maar ook dat went. En dat is ook wat thuis veel gebeurt.
    Misschien kun je eens een gesprekje aan gaan met de leidsters, wat hun zoal opvalt en waarom ze een pedagoog mee willen laten kijken om hem te observeren? En dan kun je ook meteen aangeven hoe hij thuis is en wat je er thuis aan doet.
    En speelgoed afpakken is toch heel normaal op de peuterleeftijd.
    Ik ben laatst nog eens aangesproken door zijn mentor over zijn drukke gedrag. Maar verder heeft ze er niet veel over gezegd, maar misschien dat het nog wel weer komt. Zijn broer (bijna 4,5 ASS) is net 2 weken van de psz af en daarmee zitten we nog steeds midden in de indicatie aanvraag voor onderwijs wat maar niet wil vlotten. Misschien als dat achter de rug is. ;)
    Maar is jou zoontje thuis niet druk/energiek dan?

13. Porsche

Porsche Niet meer actief

Ik zou een andere psz zoeken!..

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf mag niet zomaar dingen roepen zoals hyper aktief. maar ze kent wel waar ze moet opletten. er was, op de psz van mijn zoontje een kindje dat vanaf de dag 1 niet binnen de grenzen van normaal peuter gedrag viel. dat werd na een paar weken aan de moeder verteld.
    als ik jou was zou ik niet meteen zeggen dat het allemaal flauwekul is. laat haar haar werk doen. dat houdt soms dus ook in dat zij wanneer ze een kind niet kan begeleiden hulp krijgt van een pedagoge van CB. het is best belangrijk. want ze zeggen dat soort dingen niet zomaar heb ik de ervaring.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

andere speelzaal zoeken... als ze na drie weken al beginnen.. kan niet veel soeps zijn

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

@storm ja hoor thuis is hij ook erg druk hij zit geen minuut stil, behalve als hij de tablet in handen heeft. Maar ik ben dat gewend en het is blijkbaar zijn karakter dat kan ik toch niet veranderen? Ik leer hem ook steeds niet afpakken, niet gooien etc. En mijn zoontje zit ook niet tijdens de kring en met fruiteten dus

17. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Nou wat losse woorden vaak en soms zinnetjes met 2 woorden . En vaak in zijn eigen chinese taal ofzo haha Ik begrijp vaak wel wat hij zegt , maar ik ben de moeder natuurlijk hihi

18. Sila24

Sila24 Niet meer actief

dat van het opschrijven is wel een goeie inderdaad! Ik zal het haar vragen ! thnxxx

19. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik zou maandag je camera meenemen en vragen eens een filmpje te maken van wat ze bedoelen. Daaraan kun jij zien en ook meteen met het cb bespreken of dat dit abnormaal gedrag is. Misschien als je dit voorstelt is het al afgelopen. Misschien lig jij haar niet en kan ze dat niet proffesioneel oplossen. Ik zou als ik jou was ook een filmpje thuis maken als hij lekker aan het spelen en helpen is. Dat kun je dan ook aan het cb laten zien. Soms (die van mij bijvoorbeeld) is poeslief als er een ander bij is of als we buiten de deur zijn maar haalt het bloed onder mijn nagels vandaan als hij gezellig met mij is (soms dan he niet de gehele dag!). Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en sterkte het is nooit leuk om kritiek te krijgen op jezelf of je kind.

20. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het allereerst niet zo persoonlijk maken; dit doet ze vast niet omdat ze hem of jou niet mag, waarom zou dat het geval zijn? Ga hierin over gesprek; wat signaleert zij en hoe denken de andere juffen er over? Ga dus echt samen om de tafel zitten om het in kaart te brengen, wat is er aan zijn gedrag zo opvallend?
    Het gaat hier ook niet om het plezier van die leidster, maar om je zoon; misschien zijn er wel tips waar je veel aan hebt, want als hij bv toch wel echt veel drukker is dan andere peuters, gaat hij daar misschien tegenaan lopen bij bepaalde activiteiten (zoals samen in de kring zitten), en nu heeft hij daar misschien nog geen last van, maar straks als kleuter kan het best lastig voor hem zijn als zijn drukte hem in de weg zit.
    Maar wie weet is het inderdaad ook wel opgeblazen en is het puur dat hij nog aan het wennen is aan de nieuwe regels, misschien ook het feit dat hij zich thuis wel goed kan uitdrukken naar jou toe maar op de psz nog niet. Kan best dat het op z'n plek valt zodra hij beter gaat praten. Het bijvoorbaat afdoen van deze opmerkingen van de leidster als onzin zou ik echter niet doen.

Deel Deze Pagina