Obstipatie, alles al geprobeerd.

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Zusterd, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zusterd

Zusterd Lid

20 jun 2010
    27
    0
    0
    Ons meisje heeft sinds een week weer moeite met haar ontlasting. Poept af en toe alleen een harde keutel.
    Ik heb al vanalles geprobeerd. We doen sla-olie in de fles, voeding meer verdunnen met water, venkelthee en nu vanochtend heeft ze op advies van de huisarts wat sinaasappelsap gekregen. Hoop dat dit gaat helpen!

Heeft iemand nog andere tips?

2. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    Hier werkt een stoot lactulose altijd wel redelijk snel. Dit is een middel dat je via de ha bij de apotheek kan krijgen en wat zorgt dat er meer vocht naar de darmen gaat waardoor de ontlasting weer soepeler wordt.
    Als het eenmaal op gang is hiero dan onderhou ik t hier nu door elke dag een beetje roosvichee laxo te geven.

Succes ermee.

ps.Roosvichee is denk ik niet zo een goede oplossing voor de leeftijd van jouw kleintje zie ik nu. Ik zou dus echt lactulose vragen aan de HA

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik zou even langs de huisarts gaan en lactulose vragen, je kunt dan zelf kijken welke dosis het beste voor jou kindje is
    ik geloof dat ze 1 ml per halve kilo rekenen

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Hier werkten kindicol van VSM goed. Mag je al gebruiken.
    Roosvice laxo pas vanaf 4 maanden.

5. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik gebruikte ook altijd Kindicol en ben na 3 maanden overgestapt naar Nutrilon Omneo. Dit werkte super!

6. Zusterd

Zusterd Lid

20 jun 2010
    27
    0
    0
    Ze heeft gelukkig vanavond gepoept! De sinaasappelsap helpt dus goed.
    Blijf dit voorlopig maar even gebruiken.
    Waarschijnlijk gaat het als ze straks 4 maanden is en een fruithapje mag ook wel beter. En tot die tijd hopen we dan maar dat het goed blijft gaan met sinaasappelsap!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom komt je arts met zo'n onverantwoord ouderwets advies van sinaasappelsap?
    Waarom niet gewoon lactulose en eens een voeding voor allergische kinderen proberen? Extreme verstopping kan een teken zijn van KEA.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.079
    3.866
    113
    Ik zou ook om Lactulose vragen.
    Verder werkte hier Kindicol goed, maar het duurde wel een aantal dagen voor dat effect had. Je kunt inderdaad ook nog Omneo proberen.

9. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

je kunt lactulose vragen
    mijn meisje heeft dat ook gehad, maar op verzoek vd kinderarts is het nu forlax geworden, omdat dat de darmpjes nog beter helemaal leeg heeft

mijn meisje heeft het al vanaf ongeveer 3 maanden, zonder kan ze echt niet.

omneo kan je ook nog proberen, dit had mijn meisje voor de medicijnen ook nog, maar ze heeft koemelkallergie (bleek later) dus dan kan dat weer niet.

10. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik weet niet wat voor voeding je geeft maar hier nu Friso comfort en dat gaat heel goed!

11. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    onze meid heeft vanaf 2 weken als last van verstopping zo sneu.
    ze krijgt daar lactulose voor maar heb niet echt het idee dat het helpt. heb daarom de dosis maar iets verhoogt want het is echt geen doen voor haar. ze perst zich een ongeluk en er komt een knikker uit.
    maar hoor van de een dat het heel goed werkt en van de ander dat het minder werkt dus je zou het kunnen proberen
    succes

12. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Wat bedoel je met "onverantwoord ouderwets advies"? En waarom verkies je lactulose boven sinaasappelsap? Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je die wetenschap vandaan haalt. Want volgens mij adviseren nog veel huisartsen en kinderartsen een beetje sinaasappelsap wanneer de ontlasting moeizaam gaat. Ik wil je niet aanvallen hoor, maar ik heb al vaker gelezen dat cb's, huisartsen en kinderartsen, volgens jou, verkeerd en ouderwets adviseren. En aangezien ik toch wel graag wil geloven dat die mensen weten waar ze het over hebben, zou ik graag van jou ook willen weten hoe jij aan de wetenschap/ervaring komt over veel (voedings)vragen.... Want wie moet je op den duur dan geloven he....:)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is algemeen bekend dat sinaasappel (citrus) scherp is en flink allergeen en dat je het daarom niet voor 9 a 12 maanden moet geven.
    Daarnaast is het bijvoeding.

Bij jonge babies is er maar al te vaak een link tussen obstipatie en een allergie, overgevoeligheid of aanleg daarvoor. Sinaasappelsap is dan iets wat je van de regen in de drup brengt.

Lactulose is een MEDICIJN, geen huismiddeltje, speciaal bedoeld als middel tegen obstipatie. Het is onderzocht en getest en veilig bevonden voor babies.

Ik ken trouwens in mijn omgeving geen enkele huisarts of CB die met zo'n raar sinaasappeladvies aankomen. Hier adviseren ze om eens naar de voeding te kijken (bijvoorbeeld over op HA of pepti) en schrijven ze gewoon lactulose voor als de andere trucs zoals meer water per fles, vaker een kleinere fles, simpele middelen als kindocol en flink op een speen laten sabbelen na een voeding niet voldoende helpen.

14. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    @Dirksmama

Natuurlijk is het algemeen bekend dat sinaasappel "scherp" is, maar betekent dat dan ook gelijk dat het dus niet werkt en "slechter" is dan Lactulose? Ik heb begrepen van de kinderarts van het UMCG dat sinaasappelsap mogelijk krampjes kan geven, maar dat dit nooit wetenschappelijk onderbouwd is. Het is een kwestie van uitproberen. Wat bij de ene baby helpt, kan bij de andere baby ongelooflijk verkeerd vallen. Mijn schoonzus heeft ook het advies om een beetje sinaasappelsap te geven gekregen van haar kinderarts in het Sophia Ziekenhuis

De huisarts en 2 kinderartsen hier, hebben alle drie aangegeven dat Lactulose ook krampen kan veroorzaken. Dus alhoewel het een medicijn is, is dit ook niet zaligmakend.

Het is niet dat ik je niet wil geloven, het is meer dat ik niet wil geloven dat meerdere deskundige mensen het bij het verkeerde eind hebben. Hier op ZP verschillen de meningen ook al zo. Daarom ben ik altijd benieuwd hoe mensen (in dit geval jij) aan hun kennis komen.
    Ik ben nog altijd van mening dat mensen die ervoor geleerd hebben (of er al jaren dagelijks mee te maken hebben), je nog het beste kunnen adviseren. Natuurlijk ben ik niet zo naïef om te denken dat 1 persoon die ervoor geleerd heeft, ook altijd gelijk heeft, maar ik wil ook niet geloven dat 4 deskundige mensen onafhankelijk van elkaar een achterhaald advies geven.

Hier op ZP lees ik veel "eigen ervaringen". Daar pik ik gewoon de dingen uit waarvan ik denk dat ze nuttig/handig zijn. Echter, jij gaf heel stellig aan dat sinaasappelsap een onverantwoord advies is. Dat is nogal een uitspraak, zodoende vroeg ik me af hoe jij dan zo deskundig komt. (Ik ben alleen nog niet veel wijzer nu:p).

Maar goed, ieder zijn eigen mening en ervaringen... :) (Ik heb zelfs overigens goede ervaringen met Lactulose, sinaasappelsap niet geprobeerd, dus daar heb ik geen ervaring mee).

Ik hoop in ieder geval dat TS er wat aan heeft gehad en dat de ontlasting beter gaat (en blijft).

Liefs Allistair

Deel Deze Pagina