Hallo dames, Even een vraagje. (Ik ben nog niet bevallen moet nog even) Onze kleine komt dadelijk bij ons op de slaapkamer te liggen. Weinig keus we hebben er maar 1. Nu hebben wij onze ramen afgeplakt met raamfolie zodat onze kamer savonds (voor al in de zomer) donker is. Er staat ook nog een lantaarnpaal voor de deur. Daarvoor zitten wel luxeflex maar deze alleen zonder folie is het niet echt donker op onze kamer. Nu is het dus overdag (er zitten wel wat gaten tusen de folie voor wat daglicht) dus ook "donker" op onze kamer. Volgens mijn moeder kunnen we beter de folie eraf halen zodat we overdag ook wat normaal dag licht op onze kamer hebben. En als een kindje overdag moet slapeb hoeft het volgens haar niet echt super donker op de kamer te zijn. (er is wel duidelijk verschil tussen dag en nacht) Nu is mijn vraag is het beter voor het kindje dat je de kamer overdag ook helemaal donker kunt maken? Anders is het misschien toch verstandiger om over de luxeflex gordijnen heen te hangen. Maar nu komt het tweede probleem ik vind gordijnen zo'n stof vangers aangezien we ook nog twee honden en twee katten hebben. HELP, wat zouden jullie doen. (sorry kreeg het niet duidelijker )
Hoihoi, Ons is verteld overdag de gordijnen helemaal open te laten, zodat het dag/nacht ritme duidelijk wordt. Wij hebben dat dus vanaf het begin zo gedaan. 's Avonds om 19.30 uur gaat Lotti naar bed en dan gaat het rolgordijn pas naar beneden. Overdag is deze dus gewoon omhoog en ligt ze vol in het licht. Ze is het gewend en het gaat prima zo. Succes!
Ik zou het niet pikdonker maken, want dan is het onderscheid niet meer te maken. Maar ik vind het ook onzin om het helemaal licht te houden. Waarom zou het verkeerd zijn om de kamer iets donkerder te maken als het slaaptijd is? Ik vind het zelf ook niet fijn als er volop licht de slaapkamer in schijnt als ik een middagdutje doe.
ik heb het de eerste weken niet gedaan. Op een gegeven moment sliep Nathan overdag echt slecht, hazeslaapjes van een half uurtje ofzo.. Toen ben ik overdag ook de gordijnen dicht gaan doen, doe ik nu nog steeds.
de eerste 2 weken heb ik overdag de overgordijnen en rolgordijn open gelaten en 's avonds dicht. nu heeft finn het dag en nachtritme, dus nu doe ik overdag alleen het overgordijn dicht, is het toch iets donker, maar niet te.
Het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om de kamer donkerder te maken en onzin vind ik het in ieder geval zeker niet . Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je kindje en wat hij/zij gewend is. Als je merkt dat je kindje niet goed kan slapen in het licht, ja dan moet je kamer wellicht wat donkerder maken. Bij ons gaat het heel erg goed op deze manier en ze heeft het dag/nacht ritme vanaf dat ze 3 weken oud is al helemaal onder de knie. Ik ben er van overtuigd dat het echt niet de enige reden is dat ze doorslaapt omdat de gordijnen overdag open zijn, maar misschien helpt het wel. Voordeel is ook dat ze overal kan slapen. Wij hebben op haar kamer een verduisteringsrolgordijn en toen we met haar op vakantie gingen hingen er in ons huisje gewone gordijnen, waardoor het 's ochtends eerder lichter was dan thuis. Ze heeft gewoon hetzelfde slaapritme aangehouden als thuis en werd niet eerder wakker door het licht.
Haay Haay De eerste 8 weken heb ik overdag de kamer licht gelaten en als Liam dan na de laatste fles naar bed ging de gordijnen dicht,, Nu 6 maand gaan overdag de luxaflex dicht dat het toch iets donkerder is ( zon staat hier hele dag op ) en in de avond de gordijnen erbij ( verduisterend ),, dit kon omdat Liam nu het dag-nacht ritme heeft,, Liefsz
Ik zou eerder denken dat "gordijnen dicht" betekend dat t tijd is te gaan slapen ( ongeacht overdag/avond) en gordijnen open "wakker zijn/spelen e.d."
Dat idee had ik dus ook. En moet het dan pikdonker zijn? Want dat is het dus met alleen luxeflex niet. S'Nachts wel maar ja dan is het buiten donker
haaiiii wij hebben ook verduisterende gordijnen en die doe ik ook lekker dicht hij weet dan meteen dat ie moet slapen, en slaapt overdag nooit langer dan 2 uurtjes achter elkaar, ook als het dus pikdonker is. en snachts slaapt ie van half 8/8uur savonds tot 7/half 8 smorgens.... nooit wakker snachts... dus dat je het dan om kan draaien is nie altijdddd waar hoor
Esmee kon alleen maar slapen in het pikkedonker.. Het dag en nacht ritme was prima dus hier geen problemen mee gehad. Je kunt eerst afwachten hoe je kindje het doet voordat je misschien dingen doet die je niet had hoeven doen..
Ik deed overdag de gordijntjes wel dicht maar dan was het alsnog erg licht in de kamer. Voor de nacht deed ik de rolluiken naar beneden waardoor het echt donker was. Ik zou er niet voor kiezen om het altijd donker te hebben inderdaad verschil van dag en nacht een beetje leren.
Overdag heb ik eigenlijk altijd het rolgordijn half dicht. Maar het gordijn laat eigenlijk sowieso al veel licht door, dus het is wel duidelijk wanneer het dag of nacht is. Overigens heeft Kenji al een dag- en nachtritme. Al vanaf dat ie thuis is eigenlijk. Het gordijn gaat 's avonds na de fles van 19.00 dicht.
Wij hebben zowel luxaflex als verduisterende rolluiken. Ik heb eigenlijk altijd de luxaflex dicht en de rolluiken halfdicht, zodat ze in ieder geval niet in de zon ligt. Haar bedje staat namelijk voor het raam, en anders ligt ze 's middags soms met de zon in haar gezicht. Verder heeft ze nu wel een lichtere kamer dan 's nachts, want 's nachts is het toch wel donker. Als ik de rolluiken helemaal strak dicht doe, is het in de kamer wel pikdonker overdag, maar dat vind ik een beetje vreemd. Zo gaat het hier vanaf het begin goed, en ze sliep ook meteen al 's nachts langer dan overdag. Ik zou dus zorgen dat ze wel kunnen zien of het licht of donker is, maar verder niet te veel echt verduisteren. Als je geen zon naar binnen hebt schijnen precies in het bedje, dan is luxaflex genoeg zonwering.
beetje schemer....en in de nacht donker...zodat de kleine snel door heeft wat wat is en een echt dag nacht ritme gaat ontwikkelen. Mijn dochter sliep overdag veel beneden de eerste 3 maanden...ik heb boven geen sanitair..en ik wil er zicht op hebben...en...het is gezelliger
Hier slaapt mijn zoontje echt niet als de rolgordijntjes niet naar beneden zijn hoor, die gaat dan spoken. Ligt dus het liefst in het donker. Dag-/nachtritme bij baby's? De eerste weken slapen ze vrijwel alleen maar; het is voeden, verschonen en weer lekker verder slapen. Hier heeft mijn zoontje altijd in alle rust boven geslapen in wieg en nu op zijn eigen kamertje in zijn ledikant. Nooit beneden in de box in het daglicht en met allerlei geluiden om hem heen. Het is een prikkelbare baby die al slecht slaapt. Nee, die wil bij het eerste gaapje lekker naar zijn eigen bed. Natuurlijk is het 's nachts donkerder, dus helemaal donker is het overdag niet op zijn kamertje, maar dat hoeft ook niet. Nu het om 8 uur al donker is, slaapt hij nog beter in; voor hem geldt; hoe donkerder, hoe beter! Echt een kind van zijn moeder! 't is trouwens bewezen dat kindjes die in alle rust kunnen slapen zich beter ontwikkelen. Een verduisterde kamer geeft ook rust. We hebben hier de nodige slaapdrama's gehad, ben blij dat hij nu zo goed slaapt!